Svetová cyklistika na Štrbskom Plese - 5. Etapa Tour de Pologne

Historicky prvýkrát sa na slovenských cestách objavili cyklisti Pro Tour tímov, aby si zmerali sily na 190 kilometrov dlhej trati zo Zakopaného (PL) až na vrchol Štrbského Plesa. Prečítajte si report zdokumentovaný pohľadom priamo z dejiska štartu, napokon aj z cieľa v našom najznámejšom centre turizmu.

Štvrtok, 7. augusta zavítal UCI World Tour pretek Okolo Poľska v jeho vrcholiacich etapách už tradične pod Tatry, premiérovo však z ich južnej strany. Dojazdom piatej horskej etapy tohto prestížneho preteku sa stalo slovenské Štrbské Pleso. Okrem úvodných 17 kilometrov sa celá etapa odohrávala na našom území. Už pár mesiacov ste si aj vy mohli všimnúť pútače pri cestách upozorňujúce práve na túto výnimočnú udalosť.

Billboard
Trasa etapy viedla z Poľska na Slovensko cez hraničný prechod Suchá Hora, Trstenú, Podbiel, Zuberec, horskú prémiu II. kategórie Huty, Liptovský Mikuláš, Liptovský Hrádok, horskú prémiu III. kategórie v obci Východná a následne jazdci krúžili dvakrát po okruhu Tatranská Štrba-Štrbské Pleso-Vyšné Hágy-Štôla-Mengusovce-Tatranská Štrba) Tretie stúpanie na Štrbské Pleso bolo už cieľovým.

Trasa
Profil etapy:

Profil
Na preteky boli prihlásené mnohé hviezdy profi pelotónu, ako napr. minuloročný víťaz Pieter Weening, majiteľ bodkovaného dresu z Tour de France Rafał Majka, víťaz kráľovskej etapy na stom ročníku Tour Christóphe Riblon, niekdajší víťaz Giro d‘Italia Ryder Hesjedal, dvojnásobný víťaz etáp na Vuelte Warren Barguil, či iné mená ako Robert Gesink, Fabio Aru, Michael Matthews, ale hlavne naši bratia Velitsovci!

Deň D, veľkolepý sviatok cyklistiky

Nejeden fanúšik cyklistiky sa tešil práve na tento deň. Chystal som sa tam samozrejme aj ja, s rodičmi sme si to skoro ráno namierili rovno na štart do poľského Zakopaného. Pre istotu som pribalil aj bicykel, keby nás náhodou niekde odstavili, že odtiaľto to už ďalej nepôjde, bol by som na svojom šípe flexibilný Predsa len, v médiách avizovali rôzne uzávery ciest, pripravili sme sa tak na všetko.

Neubehol ani týždeň a do Zakopaného sa opäť vraciam, našťastie však už autom Do malebného centra mestečka sme dorazili pred obedom, práve včas. Tu som sa stretol s kamarátom Števom, ktorý prišiel na bicykli z Lysej Poľany, kde zaparkoval auto. Prezerať si tímové autá, ale hlavne bicykle na ich strechách, hmm... to boli pre nás druhé Vianoce Atmosféra v okolí štartu bola úžasná, všade bolo obrovské množstvo fanúšikov.

Canyon
Saxo-Tinkoff
Focus
Specialized
Bianchi
Colnago
Cannondale
Postupne prichádzali tímové autobusy, my sme sa zamerali najskôr na ten BMC. Účasť Petra Velitsa na tomto podujatí ma nesmierne potešila, po namáhavej Tour si mohol dať radšej poriadny oddych, ale rozhodol sa zabojovať a ukázať sa našim fanúšikom so slovami, že si zaslúžia vidieť rodákov na vlastných cestách. Ihneď v úvodnej namáhavej etape z Gdánsku do Bydgoszczu sa predviedol sympatickým únikom v závere etapy. Nikdy by som si nepomyslel, že si nové tepové maximum stanovím pri sledovaní etapy v televízii Veľmi som mu držal palce, nakoniec mu útok len tesne na víťazstvo nestačil. Pravdepodobne sa snažil obliecť okamžite na začiatku do žltého dresu, ktorý by vzhľadom na rovinatý charakter nasledujúcich etáp mohol priniesť až pred domácich nadšencov na Štrbskom Plese. Po vystúpení z autobusu ponúkol rozhovor pre RTVS, pofotil sa s fanúšikmi, prehodil pár slov, rozdával podpisy. Je to skromný chalan, profesionál, nepôsobil nervózne, aj keď ambície zaútočiť na rodnej pôde zaiste mal.

Peter Velits
Peter Velits a ja v drese MTBiker

Ja a Peter Velits
Na Peťa som sa patrične pripravil fotkou a fixkou

Velits podpis
Odtiaľ sme si to namierili k autobusu Omegy, Martina Velitsa sme však už nezastihli. Tímové autobusy stáli rad v rade na dlhej ulici Józefa Piłsudskiego, kde sa rozcvičovali samotní jazdci. Ja a Števo sme sa na bicykloch obozretne presúvali na slávnostný štart, taktiež po tejto ulici pomedzi zahrievajúcich sa pretekárov, bol to neopísateľný pocit. Števo ma však veľmi trefne upozornil, aby som náhodou niektorého z nich omylom nezostrelil

Bratia Velitsovci chvíľu pred štartom

Peter a Martin Velitsovci
Najväčším prekvapením bol pre nás slávnostný štart. Vystrelila pištoľ, pretekári sa pohli...no niektorí jazdci Lotto-Belisol, či Lampre-Merida sa oneskorili aj viac ako o tri minúty Dali si teda pekne „na čas“ a hneď od úvodu museli zbytočne plytvať silami a dobiehať pelotón, aj keď ten šiel samozrejme ešte pár kilometrov neutrálne.

Náš plán bol vidieť aj dojazd na slovenskom území, a tak sme sa po štarte snažili presunúť opačnou stranou Tatier cez Ždiar na Štrbské Pleso. Cyklisti na cestách intenzívne pribúdali, tisícky divákov lemovali cesty. Pre malé Slovensko, ako také to bola možnosť predviesť sa v čo najlepšom svetle, veď prenos z etapy sa vysielal približne do 60 krajín sveta – to mala byť najlepšia reklama pre našu krajinu. Obrovská škoda, že celý priebeh etapy zmáčal dážď a bolo prevažne zamračené, čo znemožnilo pekné zábery na panorámu našich Tatier. Organizácii sa nedá nič vytknúť, všetko bolo stopercentné, počasie bohužiaľ neovplyvníme.

Štrbské Pleso, tímové autobusy na tunajšom parkovisku

Tímové autobusy v Štrbskom Plese
Rozhodli sme sa, že v každom okruhu budeme na inom mieste. Prvé kolo sme si na pretekárov počkali v ostrej zákrute pár metrov pod horskou prémiou I. kategórie. Vpredu bol osemčlenný únik, ktorý sa v prvom stúpaní na Štrbské Pleso roztrhal a prémiu vyhral poliak z celku CCC Polsat Polkowice Maciej Paterski – neskorší celkový víťaz vrchárskej súťaže.

Serpentína
Druhý okruh sme sledovali kúsok za vrchárskou prémiou, chvíľu, možno 10 sekúnd pred prejazdom samotných jazdcov tu mala nepríjemný pád na mokrej ceste motorka z kolóny, našťastie to napriek obrovskému rachotu vôbec neovplyvnilo dej preteku.

Líder etapy po druhej horskej prémii na Štrbskom Plese, kanaďan Christian Meier

Christian Meier
Pestrofarebný pelotón

Pelotón
Dážď prestal kropiť cesty, tie však stále boli mokré. Záver etapy a tretí výstup pretekárov na Štrbské Pleso sme sledovali už z cieľa, zhruba 50 metrov. Zimomriavky vyvolávajúcu atmosféru podčiarkovala aj helikoptéra, ktorá nad nami neustále krúžila. Pretekári sa veľmi rýchlo blížili, diváci burcovali a hnali jazdcov do cieľa.

Helikoptéra
"Selfie" z cieľovej rovinky

Selfie Donny
Víťazom sa stal Rafał Majka z tímu Saxo-Tinkoff, druhý a tretí v poradí jazdci Movistaru, Intxausti a Izaguirre. Náš Peťo Velits finišoval na 17. pozícii s rovnakým časom ako víťaz a jeho brat Martin na 88. priečke. Žltý dres pre lídra celkovej klasifikácie si o necelú sekundu udržal minuloročný víťaz pretekov Okolo Slovenska Čech Petr Vakoč.

Zwycięstwo Rafała Majki!!!

No a finiš pohľadom mojej kamery

Vyhodnotenie po etape:
Vyhodnotenie Majka
Rafał Majka a jeho tretie profesionálne víťazstvo
Majka vyhodnotenie
Petr Vakoč bojovným výkonom obhájil žltý dres skutočne len o zlomok sekundy

Petr Vakoč
Z piatej etapy som si odniesol skvelé zážitky, fanúšikovia popri ceste boli úžasní, o čom sa zmienili v dojazde aj bratia Velitsovci. Nápisy na cestách "Go Velits brothers" pripomínali skutočne najznámejšie stúpania. Organizátori zvládli všetky aspekty na jedničku, zaručili hladký chod pelotónu, zatarasili akúkoľvek čo i len poľnú cestu, aby predišli nepríjemnostiam. Napriek upršanému počasiu pritiahli jazdci v pracovný deň obrovské masy divákov a my len dodávame: Ďakujeme!