Reportáž: ŠKODA Horal MTB Maratón a Horal Tour 2014

Už pätnáste narodeniny oslávil v tomto roku ŠKODA Horal MTB maratón, jediný vysokohorský maratón v strednej Európe. Výbornú povesť tohto maratónu podčiarkuje zaradenie tohto podujatia do medzinárodnej série Intersport Marathon serie 2014, do SLOVAK XCM TOUR a do novovznikajúcej domácej ŠKODA BIKE OPEN TOUR. Počas horalovského víkendu sa uskutočnila aj ďalšia časť Detskej Tour Petra Sagana. Vysoké ambície tohto maratónu potvrdzuje aj fakt, že skúsený organizačný tím okolo Ivana Zimu podal v tomto roku prostredníctvom Slovenského zväzu cyklistiky oficiálnu žiadosť o organizovanie majstrovstiev Európy v XCM v roku 2017. Organizátorom v tomto držím palce, pretože za svoju výbornú prácu by si takúto poctu zaslúžili.

V tomto roku sa konal popri Horalovi aj šiesty ročník jediného horského etapového maratónu na Slovensku, Horal Tour, a rovnako ako posledné 3 roky som si možnosť odjazdiť etapák v krásnom prostredí Vysokých a Nízkych Tatier opäť nenechal utiecť. Etapák sa už klasicky skladal z piatkového polmaratónu s cieľom na Štrbskom plese, sobotného ŠKODA Horal MTB maratónu a nedeľného XCéčka.

Vysoké Tatry

1. etapa Horal Tour

Piatková prvá etapa mala viac ako pesimistický začiatok, keď sa len pár minút pred jej začiatkom spustil na štartujúcich mohutný lejak, ktorý vydržal až do polovice etapy. Úvodné stúpania a zjazdy sa tak šli proti prúdu a po prúde vzniknutých potôčikov na lesných cestách. Výhodou množstva vody na trati bol azda len fakt, že blato bolo natoľko zriedené, že sa nelepilo na kolesá bicyklov. Mne osobne celkom dobrý dojem z trate pokazil úsek prechádzajúci strmou cestičkou cez rúbanisko s blatom asi po členky a množstvom konárov po ťažbe, kde prišla na rad veľmi dlhá turistická vložka. Cieľ prvej etapy bol rovnako ako vlani v areály skokanských mostíkov na Štrbskom plese v nadmorskej výške 1346 metrov. Čo sa týka dĺžky etapy, tak v cieli mi tachometer ukázal 36 km a 1174 nastúpaných metrov. Víťazom úvodnej etapy sa stal Michal Malík (Nilfisk ALTO) pred tímovým kolegom Janom Hruškom. Tretiu priečku obsadil Karel Hartl (KELLYS BIKE RANCH TEAM).

Štart

Druhá etapa - ŠKODA Horal MTB Maratón

Druhou etapou Tour je ŠKODA Horal MTB Maratón a účastníci etapáku si môžu vybrať jednu z troch možností čo sa týka dĺžky etapy – Krejzi 130/4200, Lejzi 72/2300 alebo Senzi 43/1200. Ja som samozrejme nemohol chýbať na najdlhšej trati Krejzi, keďže na nej dostanete za rovnaké peniaze najviac maratónu . Trasa sobotného maratónu sa kvôli veternej kalamite musela výrazne upraviť. Vypadla z nej kultová Kráľová hoľa. Namiesto nej sa ale dvakrát stúpalo do sedla Matejovo a na Panskú hoľu. Úvodné stúpanie bolo identické s prvou etapu. Tento raz sa ale išlo už podstatne pokojnejšie tempo čo mi vyhovovalo o veľa viac ako bomby z predošlého dňa a chýbali našťastie aj potoky vody na ceste. V úvodnej časti maratónu bolo niekoľko blatistých miest. Povrch bol ale výrazne lepší ako som očakával, keďže trať bola niekoľko predchádzajúcich dní kropená výdatnými zrážkami. Najhorší úsek, čo sa týka blata, bolo stúpanie smerom do sedla Matejovo. Zvážnica bola pokrytá takmer súvislou vrstvou blata od lesných mechanizmov odstraňujúcich kalamitné drevo. Blato sa našťastie nenabaľovalo, ale len spomaľovalo postup nahor. Sobotné počasie bolo pravým opakom toho piatkového. Celý deň pripekalo slnko a veľmi rýchlo vysúšalo podmočenú trať.

Voda
Na trati
Úvod maratónu na mi išiel dosť zle, nohy sa mi akosi nechceli rozbehnúť a mal som sto chutí to zabaliť. Našťastie ma dobre potiahol v tejto časti maratónu Tomáš (Katko) a takto vo dvojici sme sa pasovali s nástrahami trate. Kochajúc sa nádhernými výhľadmi na Kráľovú hoľu a Tatry som si pomyslel, že keď to dnes v mojom podaní nebude dobrý pretek, ešte stále to môže byť super výjazd Po občerstvovačke v Liptovskej Tepličke mi v asfaltovom stúpaní smerom na Panskú hoľu nohy trochu ožili a Tomášovi som jemne odskočil. Postupne som začal obiehať jazdcov predo mnou. Druhý okruh sa mi išiel dokonca ešte lepšie ako ten prvý. Azda najhorším úsekom celého maratónu bolo dlhé stúpanie po lúke pri druhom stúpaní do sedla Matejovo. Slnko riadne pripekalo a podmočený trávnatý povrch pridal k tomu navyše aj celkom slušný valivý odpor. V záverečných kilometroch som už začínal cítiť prejdené kilometre za posledné dva dni a bol som veľmi rád, že po 8 hodinách a 34 minútach som bol v cieli. Víťazom kráľovskej etapy Horal Tour sa rovnako ako deň predtým na Štrbskom plese stal Michal Malík (Nilfisk ALTO) nasledovaný Karlom Hartlom (KELLYS BIKE RANCH TEAM). Na treťom mieste skončil Véna Hornych (Kupkolo.cz – mtbtrilogy.cz). V celkovom hodnotení trate Krejzi ŠKODA Horal MTB maratónu boli prvé dve priečky identické s hodnotením v rámci Tour, zmena bola až na treťom mieste, na ktorom skončil Poliak Łukasz Klimaszewski (Mitutoyo DEMA PWR Team).

Nasledujúci maratón a zároveň finále obidvoch sérii ŠKODA BIKE OPEN TOUR aj SLOVAK XCM TOUR bude 13.9.2014 ŠKODA DAVORIN Slovak Paradis” v Hrabušiciach.

Po maratóne

3. etapa

Treťou etapou býva už tradične nedeľné XC jazdiace sa v lesíku nad zázemím maratónu. Tohtoročná trať sa oproti tej vlaňajšej opäť mierne zmenila. Pribudli na nej nové technické úseky a nové stúpanie, ktoré bolo určite náročnejšie ako stúpanie z minulého roka. Mojím jediným cieľom v tejto etape bolo len  šťastlivo prísť do cieľa. Nohy som mal po prechádzajúcich dňoch úplne K.O.. Už v 4. mojom okruhu mi vedúci pretekár nadelil kolo. Nakoniec som na trati odkrúžil 6 kôl čiže o jedno menej ako víťaz. Tachometer mi ukázal 31 odjazdených kilometrov s prevýšením 1085 metrov. Víťazný hetrik si pripísal Michal Malík (Nilfisk ALTO) opäť nasledovaný Karlom Hartlom (KELLYS BIKE RANCH TEAM). Stupne víťazov doplnil Ján Halík (NORWIT - CYKLOmax Poprad).

Celkovým víťazom celej Horal Tour sa stal celkom zaslúžene suverénny Michal Malík (Nilfisk ALTO) pred Karlom Hartlom (KELLYS BIKE RANCH TEAM) a Tomášom Frýdlom (Zděchov).
Celkové výsledky Horal Tour.

Etapák nakoniec skončil v nedeľu rovnako ako začal v piatok, teda búrkou, ktorá sa prehnala Svitom pred vyhlásením výsledkov. Víkend strávený na Horal Tour rozhodne stál za to. Budúci rok sa tu opäť rád vrátim a dúfam, že už bude konečne aj Kráľovka na trase Krejziho.

ŠKODA BIKE OPEN TOUR

ŠKODA Horal MTB Maratón bol zároveň aj 4. kolo novej série ŠKODA BIKE OPEN TOUR. Kto chodí pravidelne po maratónoch, tomu určite stojí za to zbierať body v tejto sérii, pretože ceny v maratónoch, ako aj za celkové poradie sú veľmi slušné. Časť cien sa bude losovať aj v tombole, takže šancu niečo vyhrať má každý. Finále série ŠKODA BIKE OPEN TOUR a SLOVAK XCM TOUR sa uskutoční 13.9. 2014 v Hrabušiciach (ŠKODA DAVORIN Slovak Paradise), kde sa bude hrať vo FINAL tombole o 7 ŠKODA bajkov. Viac o sérii sa môžete dozvedieť v článku na MTBiker a http://www.skoda-bike-open-tour.sk/o-serii/.

Pohľad Martina Imricha

Etapa – Štrbské Pleso

Minulý rok sme prvý krát mali finish prvej etapy na Štrbskom plese a už vtedy to stálo za to, keď sa ku koncu pustila neskutočná búrka s krúpami a blesky ohrozovali ľudí. No a tento rok pre zmenu prišla búrka ešte skôr, našťastie o trochu slabšia. Nie je nič horšie ako lejak ešte na štarte bez najmenšieho náznaku zlepšenia Celá trať sa razom zmenila na jedno parádne koryto s vodou a tradičné hlboké brody boli ešte hlbšie Jednoducho masaker ako sa patrí. Pre mňa osobne je ale najhorší ten pocit na rozmočenej lúke, kedy by som chcel poriadne zabrať ale jednoducho to nejde...to ma vie úplne dožrať Počasie - nepočasie, tempo sa šlo poriadne. Keďže som pred štartom trochu viac upustil tlak v prednom kolese (nech to poriadne drží), mierne osudný sa mi stal jeden rigoľ v ktorom som sa zasekol a vyprázdnil predok. Našťastie s bombičkou to bolo celkom rýchle a v záverečnom kopci na Štrbské som sa ešte ako sa hovorí „hecol“ O to viac potešil pekný situovaný cieľ a skutočne super divácka kulisa v Areáli snov pod mostíkmi. Neskôr sa samozrejme vyčasilo a vyhlásenie výsledkov už spríjemnilo aj slniečko…

2. Etapa – ŠKODA Horal MTB Maratón

Horal je proste klasika a skutočne jediný vysokohorský maratón u nás. Žiaľ tento rok odpadla pre kalamitu legendárna Kráľova Hoľa. Paradoxne sa tým celý pretek stal ešte ďaleko náročnejší ako predtým... Ešte ráno ma čakala skutočná odmena za včerajšok, kedy sa mi pri presune na biku z Novej Lesnej dokonale ukázali Tatry v rannom svetle. Na štarte sa ku nám pripojili borci, ktorí nešli Tour ale iba klasického Horala, a tak bolo hneď veselšie Keď som ale po cca 1,5 hodine uvidel kúsok pred sebou prvú skupinu s Hartlom tak si vravím, že treba začať trochu viac šetriť. A veru sa oplatilo... Trať bola po včerajšku miestami ešte poriadne premočená, to ale nebolo nič proti úsekom po ktorých sa premávali lesné mechanizmy odpratávajúce kalamitu. Všetko sa dalo v podstate prejsť, skôr ma viacej trápilo, ako môj bike dostáva v tom blate zabrať. Namiesto Kráľovej Hole nám teda 2 krát nadelili stúpania do sedla Madejovo a na Panskú Hoľu. No a najmä tá druhá verzia do sedla Madejovo určite ku koncu „rozplakala“ aj toho najtvrdšieho chlapa Dlhšie stúpanie po lúke som asi ešte nešiel, do toho pieklo a úplne suchá reťaz sa začína lepiť na prevodníky... Tu ma chytila asi jediná kríza, ktorú sa mi podarilo po vbehnutí do lesa postupne prekonať. No a potom to už išlo celkom fajne, na bufete mi premazali reťaz a druhé poriadne strmé stúpanie na Panskú Holu som si dokonca celkom užil.

Tomkud
Postupne odpadával jeden za druhým, mnohých dostali kŕče, ale ani o technické problémy nebola núdza (nejaký druh defektu mal asi každý s kým som sa v cieli rozprával). Navyše na tejto trati bol podľa mňa full obrovská výhoda, rozbité lúky a zvážnice uberali množstvo síl a najmä v zjazdoch som dosť získaval. Opäť mi proti teplu pomohla stratégia 2 fľašiek, jednej tzv. oblievacej s vodou a druhej klasickej s ioňtákom Vidina konca ma ešte nakopla a nakoniec som si za 7:46 hod prišiel pre svoj najlepší výsledok na Horalovi, celkové 8. miesto... Každopádne v cieli so mnou hodnú chvíľu nebolo veľa reči a len tak som sa tam motkal

Na trati

3. Etapa – XC

Toto je niečo úplne mimo môj štýl jazdenia (XC si dávam jedine v rámci Horal Tour) a navyše po predchádzajúcich 2 dňoch už v nohách veľa výbušnosti asi nikomu nezostalo Každopádne som chcel zabojovať, a tak som si ešte pred štartom prešiel najťažšie úseky. Samotná trať bola neuveriteľne náročná, samé strmé výjazdy po koreňoch a len par miest na oddych. Na druhej strane hravá a bez potreby umelých prekážok (o tie sa postarali v naozaj hojnom množstve korene). Doslova ideálne stavaná na celoodpružený bike… Mojim cieľom bolo konečne nedostať od víťaza kolo a dôjsť s plným počtom Samozrejme po štarte to bolo trápenie ale postupne som sa rozbehol. Čo mi ale najviac pomohlo bolo povzbudzovanie od kamarátov a divákov. Práve to sa mi na XC asi najviac páči. Lenka a mama mi robili “support”, a tak som si mohol hlásiť, čo budem v ktorom kole potrebovať - skoro ako Jarda Nakoniec sa mi môj ciel podarilo splniť a došiel som na 7. mieste s plným počtom kôl. Takže Horal Tour pre mňa skončil s dobrým pocitom a v konečnom súčte všetkých etáp mi to vydalo na 5. miesto.

Bike
Na záver by som veľmi rád poďakoval všetkým, ktorí sa spolupodielali na organizovaní tejto jedinečnej akcie. Na tých ľuďoch bolo doslova vidieť, že ich to baví, nerobia na silu a majú z toho radosť. Jednoducho všetko klapalo, a tak určite prídem na tento jediný Slovenský etapák veľmi rád aj o rok. A dúfam, že už tam bude opäť aj Kráľova Hoľa, ktorú si po tohtoročnej skúsenosti vyšliapem s úsmevom na tvári a ani sa u toho nespotím