Testujeme povestného špecialistu - dámsky Specialized Rumor Expert

Testujeme povestného špecialistu - dámsky Specialized Rumor Expert

Specialized nám prináša celo-odpruženú 29-tkovú špecialitku pre ženy. Rada Rumor je špeciálne určená cyklistkám, ktorým nie je cudzia jazda v XC teréne. No a ja som dostala možnosť vyskúšať si túto novinku sezóny 2014 a v teste najazdiť viac ako 400km.

Rumor a jeho špecifikácia

Rumor alebo po našom "povestný" využíva prelomovú technológiu a prináša ženám najlepšiu geometriu na najvýkonnejšom celo-odpruženom stroji s 29-palcovými kolesami. Základom je rám z novej hliníkovej zliatiny M5 s dámskou "XC trail" geometriou a odpružením FSR so zdvihmi 110mm. Specialized ponúka model Rumor v troch prevedeniach a to Rumor, Rumor Comp a Rumor Expert dostupné v troch veľkostiach S, M a L. Ja som mala tú česť testovať Rumor Expert – najvyšší v danej rade v hodnote €3699. Od ostatných sa líši osadenými komponentami. Jednotlivé špecifikácie modelov si môžete pozrieť priamo na stránke výrobcu:


Specialized Rumor Expert

Prvé dojmy

Pri vybaľovaní bicykla mi od vzrušenia behal mráz po chrbte. Hlavu som mala plnú otázok. Takže bol čas na odpovede a poriadny test. Ako prvé ma veľmi milo prekvapila váha bicykla. Napriek tomu, že je to celo-odpružený bicykel s 29-palcovými kolesami, je veľmi ľahký (výrobca udáva 12,8kg aj s pedálmi). Je to vďaka špeciálnej M5 hliníkovej zliatine, ktorú vyvinuli v Specialized práve pre Rumor. Geometria bicykla je navrhnutá špeciálne pre ženy s nižšie položenou hornou rámovou trubkou a rám je odľahčený všade, kde je to len možné. Po vybalení biku z krabice nasledovalo rýchle skladanie.

Brzda
Ešte nastaviť tlmič, sklon sedla a sedlovku, podoťahovať skrutky a nastaviť sag (zanorenie). Pri nastavovaní zanorenia zadného tlmiča by som vypichla AUTOSAG. Jeho najväčšou výhodou je, že umožňuje jednoduché nastavenie tlmiča aj bez absolvovania vysokej školy technickej - v sedle treba zatlačiť špeciálne navrhnutý port na tlmiči, čím sa uvoľní tlak vzduchu až na potrebnú úroveň podľa hmotnosti cyklistky. Tým sa vyrovná pozitívny a negatívny tlak v komorách a dosiahne sa optimálny výkon odpruženia. Teraz ešte raz všetko skontrolovať a hor sa do sedla.

Tlmič FOX so systémom AUTOSAG

Dizajn a estetika

Nechcem to tu nejak špeciálne rozmazávať, ale ako žena musím. Vzhľad a estetika sú dôležité a hlavne pre ženy. Takže celkový dizajn – tvarovanie rámu a vzhľad bicykla je fajn. Uhladenému vzhľadu prispieva aj vnútorné vedenie laniek radenia a teleskopickej sedlovky. Vyzdvihla by som aj chránič rámu, ktorý zabraňuje poškodeniu laku zadnej stavby rámu od nárazov reťaze. Čo sa farebnosti týka – je taká neutrálna a mne osobne to v podstate vyhovuje. Ale možno niektoré cyklistky by uprednostnili niečo výraznejšie, lesklejšie, viac žiarivejšie ako zelená, či červená strihnutá bielou alebo čiernou. Proste niečo, čo by spôsobilo všeobecné: "Waaau". Avšak možno vďaka menej výraznej farbe osloví širšie spektrum spotrebiteliek. Ale na druhej strane buďme úprimné! S takýmto bicyklom sme radi pekne na očiach, takže trošku lesku by mu nezaškodilo.

Dizajn Specialized

Zoznamka

Moja prvá zoznamovacia jazda viedla na môj obľúbený okruh pod horou. Na rozohriatie výšľap po poľnej ceste. Bicykel je prekvapivo ľahký a hlavne rýchly. Mala som pocit akoby som dostala bike s prídavným motorom. Stúpala som s ľahkosťou a chuťou dostať ešte viac. Pri stúpaní mám radšej tvrdšie nastavenie vidlíc, takže poloha Climb bola jednoznačná voľba. Novinkou bola pre mňa aj prehadzovačka X0 Type 2, ktorej ovládanie je troška odlišné ako na systéme Shimano, ktoré mám na svojom bicykli. Ovládate ju totiž len len jedným prstom a jedným smerom. Najskôr som mala obavy, či tých 20 prevodov bude stačiť. Stačilo a nie len to. Prehadzovačka bola úplne dokonalá. Prehadzovala nádherne plynule a spoľahlivo. Keď som sa dostala pod horu, na rad prišiel zjazd. Najskôr po lesnej ceste a neskôr chrumkavý lúčny trail.

Na biku
Tlmič aj vidlicu do polohy descent a ide sa. Vidlica aj tlmič, ktoré sú na testovacom biku od firmy Fox a odpruženie je špeciálne vyladené práve pre ženy, nesklamali. Menšie nerovností odrazu zmizli. Väčšie prekážky, ktoré boli pre mňa postrachom, som teraz priam preletela. Napriek väčšiemu rozmeru kolies som na tomto bicykli nemala pocit, že som príliš vysoko nad zemou. Vďaka inovatívnej skrátenej kónickej hlave a geometrii bicykla šitej na mieru pre ženy som sa cítila dostatočne "pri zemi" a to bolo to pravé orechové. Napriek tomu, že zdvihy sú len 110mm, bicykel môže skvelo súperiť s konkurenciou s podstatne väčšími zdvihmi. Prvé pocity z bicykla boli pri tejto zoznamke vynikajúce, naozaj cítite, že pod sebou máte niečo špeciálne .

Nielen na poobedňajšie výjazdy

Po kratšej zoznamovacej jazde bol čas zobrať Rumor na celodennú previerku do náročnejšieho terénu. Prvý dlhší výjazd bol na Donovaly. Ostré výšľapy, úzke traily, dlhé zjazdy, priam ideálne na testovanie. Práve tu som prišla na to, prečo mnohí v teréne uprednostňujú 29-palcové kolesá pred tými menšími. Najskôr prišlo na rad stúpanie z Donovál na hrebeňový chodník vedúci na Kozí chrbát. Pri nastavení tlmiča aj vidlice do polohy Climb bol bike celkom slušne tuhý a ani pri strmom stúpaní sa nepohupoval, čo som veľmi ocenila, pretože som zvyknutá na plné zamykanie odpruženia. Vďaka jeho geometrii bolo stúpanie príjemnejšie a ľahšie zdolateľné, jeho predná a zadná stavba sú dokonale vyvážené, čo som cítila pri každom šliapnutí do pedálov. Párkrát som z "nevysvetliteľných" dôvodov zastala pri strmšom stúpaní. Tu bol Rumor trošku lenivejší pri rozbehu. Avšak už po dvoch troch šliapnutiach do pedálov sa veľmi pekne a rýchlo dostal na pôvodnú rýchlosť. Keď som sa dostala na povrch, ktorý bol miestami dosť podmočený a blatistý, tak plášte Specialized Ground Control výborne držali.


Plášte Specialized Ground Control
A v kombinácii s kolesami Roval, ktoré sú veľmi ľahké a a zároveň pevné (dokonca ani po celodennom šľapaní som nemala pocit, že nesiem so sebou extra záťaž), sú veľkou oporou v teréne. Po namáhavom stúpaní sme sa dostali na vrchol, kde nasledoval dokonalý hrebeňový chodníček vinúci sa horskou lúkou. Tlmič aj vidlicu som prepla do polohy Trail. Citlivosť pruženia sa zvýšila, čo bolo aj cítiť, keďže Rumor pekne kopíroval nerovnosti terénu a ja som sa na ňom cítila naozaj komfortne. K pohodliu určite prispeli aj väčšie kolesá. V Hiadeľskom sedle prišiel čas prepnúť tlmič aj vidlicu do polohy Descent a sedlovku zasunúť do najnižšej polohy. Pri prejazde väčšími koreňmi alebo kameňmi som zvyčajne musela dosť spomaliť a potom opäť doháňať rýchlosť, ale nie dnes. Rumor hltal všetky nerovnosti bez zaváhania. Kolesá sa plynulo prevalili ponad prekážku a nezbrzdili na nej alebo v nej. Pri zjazde v strmšom rozbitom úseku, kde by som sa zvyčajne trápila alebo musela zosadnúť z bicykla, som si jazdu vyslovene užívala.

Na biku
Naozaj neoceniteľnou sa ukázala teleskopická sedlovka s ovládaním na riadidlách. Moji parťáci bez tejto vychytávky stáli pri každej zmene terénu. Ja nie . Zo začiatku som ale mala trošku problém s jej zasúvaním. Niekedy som musela podskočiť na sedle, aby sa pohla a zasunula. Avšak, keď fungovala tak ako som chcela, bola to jedna úžasná vec. Pri zjazdoch na tejto trase som mohla dokonale otestovať aj hydraulické kotúčové brzdy Formula T1 S. Boli veľmi spoľahlivé, aj po dlhých zjazdoch si držali svoju ostrosť. Jedine po prejazde cez vodu boli hlučnejšie, dosť pískali. Aj pri tomto výjazde veľmi pozitívne hodnotím možnosť umiestniť na rám nosič na fľašu s vodou, aj keď len 0,5 l. Už trošku horšie to bolo s jej vyberaním počas jazdy a to kvôli polohe jej nosiča. Tá je podmienená dizajnom rámu a vyberanie fľaše mi niekedy pripadala na míle ďaleko. Nie je to však nijako závažný problém, ktorý by kazil môj dobrý dojem z bicykla.

Držiak na fľašu

Niekoľko faktov o bicykli

Rumor má vpredu aj vzadu 110mm zdvihy, o ktoré sa stará predná vidlica FOX Float CTD Performance Series 29 a tlmič Fox Float CTD Evolution so spomínaným AUTOSAG nastavením. Obe jednotky majú tri polohy Climb, Trail a Descent (systém CTD). Prepínanie polôh tlmiča bolo však pri niektorých situáciách dosť nepohodlné a neisté a ocenila by som pohodlnejší spôsob ovládania priamo na rajdoch so zreteľným ukazovateľom, v ktorej polohe sa tlmič nachádza. Hydraulické kotúčové brzdy Formula T1 S so 160mm kotúčmi vpredu aj vzadu majú možnosť nastavenia vzdialenosti páčky od riadítok, v daždivom počasí boli však hlučnejšie. Sada kolies Roval Control Trail 29 s výpletom DT Swiss sú výbornou voľbou pre nízku hmotnosť a taktiež tuhosť v teréne, čomu dodáva aj pevná 12mm zadná oska. O zadné prevody sa stará SRAM X0 Type 2 - 10 rýchlostná prehadzovačka so systémom „clutch“, ktorý umožňuje zamatovo jemné preraďovanie rýchlosti s takmer nulovou šancou spadnutia reťaze. Prešmykovač nesie na sebe označenie SRAM X7. S radiacimi systémami som počas celej doby testu nemala žiadne problémy. Sedlovka Specialized Command Post BlackLite s diaľkovým ovládaním na riadidlách je v teréne neoceniteľná a to hlavne pri trailoch so striedavými klesaniami a stúpaniami. Má tri polohy zasunutia a 100mm zdvih, ktorý je pre výšku väčšiny žien postačujúci. Niektoré práve budú pokukovať po kratšej 75mm verzii, ktorá je štandardne dodávaná s veľkosťou bicykla S.
Sedlo Specialized Body Geometry Jett Comp Gel je výborné. Oceňujem gélovú vložku aj celkový tvar. Ja som doteraz mala vždy problém so sedlami. Už po pár kilometroch som mávala pocit, že si nikdy viac nesadnem. Pri tomto sedle sa tento pocit dostavoval s evidentným oneskorením.

Sedlo Specialized s gélovou vložkou

Plusy

  • dámsky model = špeciálna geometria, vyladenie pruženia, sedlo
  • celková váha – veľmi dobrá na celo-odpružený bicykel s 29-palcovými kolesami
  • teleskopická sedlovka s diaľkovým ovládaním na riadidlách
  • autosag – jedoduché nastavenie zanorenia tlmiča

Mínusy

  • vyššia cena €3699 (za kvalitu sa platí)
  • sedlovka sa niekedy zasekávala
  • nastavenie tlmiča počas jazdy bolo trochu mätúce (asi by to bolo oveľa jednoduchšie, ak by nám ženám boli k dispozícii len 2 polohy )

Záver

Odhliadnuc od ceny, Specialized Rumor Expert je fantastický bicykel určený pre ženy, ktoré si ho zamilujú hneď od prvej chvíle, ako aj ja. Jazda v teréne vám na ňom nebude cudzia, však na bicykli chcete nie len prežívať, ale žiť! Je ľahký, výborne ovládateľný a spoľahlivý spoločník do kopcov aj na adrenalínovejšie výjazdy a svojím dobre vyzerajúcim tvarom a vzhľadom očarí určite nejedného cyklistu alebo cyklistku. Povestný špecialista opäť nesklamal.

Vnútorné vedenie

Info o testovacej jazdkyni a bicykli

Moja výška 176cm. Testovaný bicykel bol veľkosti M a sedel mi ako uliaty. Absolvovala som s ním cez 400km v najrozmanitejších terénoch od asfaltu cez šotolinu, lesné, korenisté, kamenisté, ale aj blatisté úseky. Radím sa skôr k XC jazdcom, no nerobia mi problém ani technickejšie pasáže a strmšie zjazdy a s Rumor-om sme na nich tvorili nerozlúčiteľnú dvojicu.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
just-ina 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Test: Liv Devote Advanced 2 - parťáčka na cesty aj necesty

Jeden bicykel a dvoje kolies? Recept na viac zábavy, ale nezabudnite aj na ďalšie detaily.
Superior X-ROAD Team Issue – poctivý kus cestárčiny z rodiska Tatry

Superior X-ROAD Team Issue – poctivý kus cestárčiny z rodiska Tatry

Každý, kto začne s cyklistikou, sa po pár rokoch začne obzerať po serióznejšom stroji. Prečo si práve X-ROAD získal moje srdce?
Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
keyboard_arrow_up