Zdroj: S-works Epic 29

V krásnom prostredí Dolnej Moravy, ktorá sa celkom logicky nachádza až pri hraniciach s Poľskom, Specialized Eastern Europe koncom júla deň čo deň prezentoval svoje novinky novinárom, sponzorovaným športovcom a obchodníkom. A samozrejme väčšinu noviniek nechal prítomným poriadne preskúšať na trailoch a cestách v okolí. My sme boli pri tom a odskúšali si všetko od nového Tarmaca, cez S-works Epic až po nové DEMO.

Foto v lese

Novinky a trendy

Specialized investuje nemalé peniaze do technologickej inovácie. Pre sezónu 2015 prichádza s Rider First Engineering, čo je kódové meno pre spôsob výroby rámov, kde sa geometria a hrúbka steny rámov menia podľa veľkosti rámu. V praxi to znamená, že každý jazdec, či už má 165 cm a 55 kg, alebo 185 cm a 90 kg, by mal dostať optimálny stroj čo sa týka tuhosti, pevnosti a stability, pri zachovaní minimálnej hmotnosti. Nový Tarmac, ktorý už vozili viaceré tímy na Tour de France takúto technológiu používa:


Specialized takisto spolupracuje s firmou McLaren pri vývoji rámov, najmä karbonových profilov. Vďaka tejto spolupráci sú 2015 Specialized karbonové rámy tuhšie a komfortnejšie ako predošlé roky - a táto spolupráca priniesla aj špeciálnu limitovanú verziu Tarmaca za neľudových 18 000 euro, o ktorej prinesieme detailnejšie info.

Porovnanie kolies

26” is dead.

Specialized nahradil na všetkých modeloch 26” kolesá 27.5”. Teda pardón, 650b kolesami - Specialized označenie 27.5” nemá rád, oficiálne lebo vytvára dojem, že 27.5” sú presne medzi 26” a 29”, pričom sú obvodom oveľa bližšie k 26”, ale my sa skôr prikláňame k názoru, že Specialized musel s ťažkým srdcom naskočiť na trend 27.5”, ktoré diktovali iné značky a označenie 650b nie je s týmito značkami až tak asociované. Kto vie. Každopádne, podľa Specialized Bigger is Better, takže na všetky XCM a Enduro stroje dáva 29” kolesá, o ktorých tvrdí že sú bez diskusie na XCM lepšie ako 650b, a na všetky ostatné stroje, vrátane zjazdového Dema, dáva 27.5” kolesá. Takže zahoďte všetky 26” plášte a duše, lebo na túto značku ich už nenatiahnete (tie duše možno aj hej).


ERA EXPERT CARBON 29

Ženy na biky!

Veľkým trendom nielen Specialized začína byť väčšie percento ženských modelov v ponuke výrobcov. Specialized ponúka v každej disciplíne (hardtail, full, cesta, triatlon, fitness…) špecifický ženský model a vyše 50% prezentovaných noviniek bolo zameraných na ženy. Nakoľko ešte stále sú dámy na cestných alebo MTB bicykloch v hlbokej minorite, aj novinky v tomto segmente ich môžu k cyklistike prilákať a tomu sa budeme tešiť. O niekoľko dní prinesieme aj náš prvý ženský test ženského modelu Specialized Rumor. V tomto reporte si ešte spomenieme novú ERA s novučičkou upside-down vidlicou RockShox RS-1.

TARMAC PRO DISC RACE DI2

Nový Tarmac

Vlajkovou loďou cestných modelov Specialized už dlhšie tvorí model Tarmac, na ktorom už tradične jazdí viacero profi tímov, vrátane Peťovho Saganovho nového tímu Tinkoff-Saxo. Ja som si na novom Tarmacu Di2 Disc odkrútil asi 25 km po kopcovitom teréne a bol som prekvapený (relatívnym) komfortom tejto karbónovej žiletky - jazdieval som na karbónovej Kuote, ktorá bola značne menej pohodlná. Čo sa týka tuhosti, Tarmac je nekompromisný a zrýchlenie do kopca je niečo, čo sa každému bikerovi zaryje do pamäti - a keď sadne naspäť na svoje MTBčko, zmena bude podobná ako keď presadnete z motokáry naspäť do svojeho rodinného autíčka. Vďaka nízkej hmotnosti, vysokej tuhosti, výbornej aerodynamike a nízkemu odporu S-Works plášťov obutých na Roval Rapide kolesách bike nie je problém dostať do rýchlostí, ktoré na MTBčku často nezažívame - a brzdenie z týchto rýchlostí nie je na cestnom biku sranda. Testovaný Tarmac mal hydraulické kotúčové brzdy od Shimana, ktoré proces brzdenia značne zjednodušia - aj keď to stále nie je ako brzdenie na Fatbiku. Kotúče na cestnom bicykli nie sú UCI legálne, takže na preteky sa s nimi nedostanete, každopádne na tréningové jazdenie, najmä po horách sú celkom užitočné a produkujú väčší, lepšie dávkovateľný a konzistentnejší brzdný účinok ako tradičné cantilever brzdy. Ďalšou techno výbavou tohto modelu je elektronické radenie od Shimana - Dura-Ace Di2. S radením nebol jediný problém (možno okrem toho, že sa nedal prešmykač dať do takej polohy aby reťaz nedrela pri prevode veľký-veľký či malý-malý, čo by elektronika v princípe zvládnuť mohla) a nakoľko nové Di2 je ľahšie ako jeho mechanický brat, nemal by som nič proti tomu ho na biku voziť. Až na tú cenu…

Specialized Turbo

TURBOmotor pod nohami

Ešte predtým ako som mal možnosť si sadnúť na nového Tarmaca, “rozcvičil” som sa na e-biku Turbo. Turbo chce byť bicyklom pre ľudí, ktorí používajú bicykel ako dopravný prostriedok. Má taký silný elektromotor, že aj netrénovaný jedinec (napr. ja) bez problémov na rovine drží 45 km/h, takže babetári by už mali problém utiecť. Elektromotor nie je možné použiť bez šliapania - ale jeho efekt pri každom zašliapnutí je naozaj cítiť. Bike má rôzne módy, od dobíjacieho, kde vás elektromotor vlastne brzdí a nabíja sa, cez mód, kedy je elektromotor vyputý, až po dva stupne výkonu. Pri maximálnom výkone som slušný kopec šliapal ako Contador a ani som sa veľmi nezapotil. Na Tarmacu mi už dal zabrať. Samotný bike je ťažký asi ako priemerná Fabia, takže bez elektromotoru by som ho do kopca ťahať naozaj nechcel. Ale so zapnutým elektromotorom by ma hore kopcom trhla každá druhá aktívna dôchodkyňa. Zaujímavosťou je, že v čechách (aj v Británii a asi aj na Slovensku) je top model nelegálny, lebo je príliš rýchly pre pohyb v meste. Je preto elektricky obmedzený na cca 25 km/h. Obmedzenie sa dá ľahko odstrániť, ale Specialized to pre vás nespraví - narád by mal na krku súdne spory s dolámanými chodcami zrazenými Turbom.

 ERA

Nová ERA 29”

Jednou z najväčších noviniek bola karbonová ERA, čo je vlastne sestra XCM topmodelu Epic. Na testovačke bola k dispozícii v čiernom karbóne s novou upside-down vidlicou Rock Shox RS-1. Bike je postavený na 29” kolesách vo všetkých veľkostiach. Čo sa mení podľa veľkosti je zdvih vidlice - 90 mm pre veľkosť S a 100 mm pre veľkosť M a L. Nakoľko ide o ženský model, sadnúť na ňu by bol hriech a tak je zatiaľ z našej strany neodskúšaná.


Testovanie na trailoch

S-WORKS STUMPJUMPER 29 WORLD CUP
Po rozcvičke som si na trail so sebou zobral najskôr 2015 model S-Works Stumpjumper 29” World Cup, teda asi jeden z najlepších hardtailov súčasnosti. Keďže trail neponúkal veľa možností na otestovanie tuhosti tohto rámu - ktorá je fenomenálna - som sa skôr sústredil na čo najplynulejšie prejazdy desiatkami klopeniek a neklopeniek, ktoré traily na Dolnej Morave ponúkajú. Stumpjumper je extrémne ľahký a agilný v zátačkách - z klopeniek a vĺn sa dá po prišliapnutí doslova vyletieť tým správnym smerom. Nemal som veľmi dôveru v plášťe, ktoré Stumpjumper obúval, ale pevná a tuhá stavba na kamenistom podklade nedovolila do zátačiek priveľmi tlačiť. Ale ako povedál pán vlekár, keď ho zdvihol a nakladal na lanovku, “to musí jet samo”, tento bike ide do kopca po teréne podobne ako Tarmac na ceste - nekompromisne.

S-works Epic 29 WC
Po Stumpjumperi prišiel na rad môj obľúbenec - S-Works Epic World Cup, v čiernom prevedení s Rock Shox SID. World Cup označenie dostávajú modely s 1x11 radením - Epic ako aj ďalšie modely sú k dispozícii aj s 2x11 Shimano XTR radením, ktoré by som asi preferoval. Pre Jardu Kulhavého (ktorý bol taktiež na testovačke) je 11 prevodov dosť, ale pre priemerného bikera tých ďalších 11 je celkom užitočných. Teda nie žeby S-Works Epic bol pre priemerného bikera, ale chápeme sa. Ne-worldcup verzia bude v predaji s RS-1 vidlicou, ktorú sme si vyskúšať nemali možnosť. Škoda. Epic je geometriou podobný môjmu Ellsworthu, ale je výrazne tuhší a ľahší a je to cítiť. Po dvoch jazdách na hardtailoch bol Epic v zjazde balzámom na dušu - modifikovaný Fox krásne žehlil nerovnosti a SID vpredu mu bol dobrým partnerom. Opäť som mal trošku nedôveru voči plášťom, ktoré nemajú výrazné bočné štuple, čo na štrku a hline bolo troška vozivejšie, ale trail som si na Epicu naozaj užil. Aj so sedlom vysoko bol v zjazde hravý, agilný a vďaka tuhosti extrémne rýchly v zátačkach. Keď ma asi v polke trailu skraktou trhol niekto na Endure, nedalo mi to a začal som sa za ním nahánať. Kombinácia SID, Fox a bŕzd Magura mi pomohla sa chalaniska na Endure držať aj napriek niektorým nie zrovna ideálnym prejazdom rockgardenov. Osudnou sa mi však stala jednoduchá opačne klopená zátačka, kde na čistej (a relatívne suchej) hline predný plášť Specialized konečne pustil a ja som sa pravou stranou doslova zaryl do masy hliny napravo od trailu. Našťastie som bol v jednom kuse, troška škrabnutý. Bohužial podobne na tom bol aj Epic - v jednom kuse, ale tým ako sa riadítka pri páde pretočili, poškriabali hornú rámovú trubku tak hlboko, že poškodili karbónové vlákna. Za čo ma, pochopiteľne, v Specialized nepochválili a dúfam, že ma nedali na čiernu listinu. Ironicky som pred 2 rokmi spravil presne toto isté na testovacim karbónovom CUBE Stereo - naháňal som sa za enduro jazdcom na XCM stroji a v jednej zátačke pustilo predné koleso. Vtedy to však aspoň bolo bez ujmy na biku. Každopádne, Epic ma nesklamal (aj keď by som asi menil plášte a zúžil riadítka) a zostáva v top 3 môjho pomyselného rebríčku XCM bikov.

Fatbike

Fatbike – FatBoy

Čoraz populárnejšiu kategóriu Fatbikov reprezentuje v Specialized model FatBoy. On vlastne ani vôbec nie je tučný, len tak vyzerá. S váhou cca 14kg sa ozaj nejedená o žiadneho maca. V súvislosti s Fatbike sa objavuje najmä spojenie zábava a zima. Po približne pol hodinke strávenej s FatBoyom možno potvrdiť, že sa s ním dá zažiť kopec srandy. Treba však dodať, že pri zjazde pekne vytrasie, preto možno potvrdiť, že väčší zážitok poskytne v zime. Alebo aj v lese - keď sme ho testovali na traile, až tak do smiechu nám nebolo - zuby sme mali radšej zaťaté aby sa nám nevybili - ale v momente ak ho zoberiete do voľného terénu, kamene, vetvy, pne, lístie, všetko jedno, Fatboy ide ako tank. Len pre zaujímavosť – rozmer kolies je 26*4,6“.


Stumpjumper FSR

Stumpjumper FSR

Trail bike Stumpjumper už od svojho debutu v roku 1981 prešiel riadne dlhú cestu a v modelovej rade 2015 nemôže chýbať. Ponuka Stumpjumera FSR je oazaj široká – vo veľkosti 29“ sú v ponuke okrem dvoch hlinníkových aj 2 karbónové modely- Stumpjumper FSR a Stumpjumper FSR EVO, vo veľkosti 650B je v ponuke karbónová aj nekarbónová verzia – obe FSR EVO. Netreba zabudnúť ani na karbónovú verziu S-Works. Možnosť povoziť sa na Stumpjumperovi sme samozrejme využili a musím priznať, že z pomedzi všetkých bikov, ktoré som mal možnosť testovať ma Stumpjumper oslovil najviac. Testovací trail mu sadol ako uliaty a ukázal na ňom všetky svoje prednosti. Na biku nájdete vychytávky v podobe Autosagu pre jednoduchšie nastavenie odpruženia, Dangler chain retention system, ktorý zaručí pokojnú jazdu ale aj teleskopickú sedlovku s vnútorným vedením. Stumpjumper FSR sa Specialized-u vydaril a vo svojej triede dozaista premieša karty.

S-WORKS ENDURO 29

Enduro

All-mountain v podobe Endura ponúka v roku 2015 4 modely v ako v 29“ tak aj v 650B. Samozrejmosťou je karbónový S-Works a Expert, hlinník reprezentujú cenovo priateľnejšie modely Elite a Comp. Na každej verzii biku nájdete RockShox Pike, novinkou je osadenie zadného plášťa v podobe Specialized Slaughter Control. Zajazdiť na Endure sme bohužiaľ na media evente nestihli, sľubujeme ale, že spravíme všetko preto aby sme jednu z verzií získali do redakčného testu.

Demo Carbon

Demo

Zjazdovú rodinu v košiari Specialized reprezentuje Demo 8. Písať o Deme v čase, keď sa všetky oči upierajú na nové karbónové Demo asi ani nemá zmysel. O tom karbónovom napíšeme niečo čoskoro. Demo prešlo zásadným redizajnom s cieľom poskytnúť ľahší a rýchlejší bicykel, ktorý bude zbierať pódiové umiestnenia. Demo je postavené na kolesách 650B, zaujímavosťou je asymetrický rám. Prvé informácie sa derú von len pomaly, každopádne nové Demo má tie najvyššie ambície. Na ochutnávku aspoň prvé video biku v akcii.


Záverom

Záverom ďakujeme firme Specialized Eastern Europe za pozvanie a usporiadanie tohto eventu v super prostredí Králického Sněžníka. Specialized je medzi našimi čitateľmi najobľúbenejšia značka (podľa ankety z júna) a dá sa pochopiť prečo to tak je. Aj keď Specialized nie je najlacnejšia značka (minimálne vo vyšších segmentoch), jej prístup k inovácii, designu, marketingu a zameranie na čo najlepšie zážitky a výkony jazdca (či jazdkyne) žnú úspechy a su dobrým príkladom pre ostatné značky.

[Foto na úvode: S-works Epic 29]

report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Bicykle do 2500 € – zážitok z jazdy zaručený PR článok

Bicykle do 2500 € – zážitok z jazdy zaručený

Je pre teba viac podstatný zážitok z jazdy ako rýdzi športový výkon? Možno ťa zaujme jeden z týchto modelov.
Unboxing: Transition Spire AL - nepozná prekážky

Unboxing: Transition Spire AL - nepozná prekážky

Vydajte sa do toho najdrsnejšieho terénu bez akýchkoľvek obmedzení. Poďte si s nami posvietiť na Transition Spire AL.
Predstavenie: Orbea Rise 2025 – dá sa vylepšiť to najlepšie z ponuky? PR článok

Predstavenie: Orbea Rise 2025 – dá sa vylepšiť to najlepšie z ponuky?

Viac výkonu, viac terénnych schopností a viac energie prináša nový model ľahkého elektrobicykla od španielskeho výrobcu Orbea. Alebo viac bicykla a menej elektriky?
keyboard_arrow_up