Test plášťov Panaracer Dart Classic a Smoke Classic 26 x 2,1

Do rúk sa mi na testovanie dostali tieto dva japonské plášte s grafikou a dezénom, ktorý sa nemenil nejaké to desaťročie. Ako fanúšik, či milovník japonskej bike a auto techniky a aj japonských zelených čajov som si povedal, že to za pokus stojí. Nepasujem sa za nejakého veľkého gumového guru, ktorý vie o plášťoch všetko, ale rád sa podelím o moje osobné skúsenosti.

Kúsok histórie

Panaracer Smoke a Dart sa začali vyrábať v roku 1985, teda 4 roky pred mojim letopočtom. Tieto plášte sa s rovnakým dezénom vyrábajú už takmer 30 rokov a stali sa synonymom MTB plášťov. Dezén zostal rovnaký, ale zmenila sa zmes, pribudla kevlarová pätka a vďaka týmto inováciám majú stále svojich zákazníkov. Striktné držanie sa tohto retro dizajnu a parametrov prináša určité obmedzenia, ktoré nebudú vyhovovať každému, keďže dnes pojem MTB znamená niečo iné ako v minulosti. Ale stále môžu v XC a XCM disciplínach s modernými plášťami držať krok a konkurovať im.

Panaracer Smoke Classic 26 x 2,1

Použitie: plášť na zadné a aj predné koleso
Pätka: kevlar
TPI: 126
Hmotnosť: 600 g (skutočná)
Šírka plášťa bez dezénu: 49 mm (19 mm ráfik a 2 atm)
Výška dezénu v strede behúňa: 4,5 mm

Panaracer Dart Classic 26 x 2,1

Použitie: plášť navrhnutý len na predné koleso
Pätka: kevlar
TPI: 126
Hmotnosť: 580 g (skutočná)
Šírka plášťa bez dezénu: 49 mm (19 mm ráfik a 2 atm)
Výška dezénu v strede behúňa: 4,5 mm

Panaracer

Prvé dojmy

Len nedávno som začal používať geto bezdušový systém ako som opísal v článku "Konvertujem na vieru v bezdušový systém", tak aj teraz som tieto nové plášte samozrejme testoval bez duše. Nechal som v ráfiku už orezaný kúsok duše z predchádzajúceho geto riešenia, prehodil plášte a chvíľu sa mordoval na pumpe s kompresorom. Nie sú to UST ani TLR plášte, ale keďže nie sú ani papierovej konštrukcie, tak tlak držia veľmi pekne a prerábka bola jednoduchá a spoľahlivá. Tieto plášte majú ASB technológiu (Anti Snake Bite) s protiprierazovým gumeným pásom, ktorý znižuje možnosť defektu v priemere o 40 %. Neviem nakoľko je skutočne účinný, ale hádam tam len zbytočne nenavyšuje hmotnosť V jednom zjazde v priebehu pár minút som ho na ostrých skalách 2x rezol. Aby som mu neprávom nekrivdil, tak len dodám, že na skalách ostrých ako britva ustojí máloktorý plášť, ak vôbec nejaký. Akonáhle som ten plášť zalepil a nahodil, ešte v ten večer som ho prerazil zas hrubým hrdzavým klincom skrz na skrz, proste smola...

Panaracer
Ako prvé ma pri rozbalení prekvapila ich veľkosť, teda šírka. Hneď bolo vidno, že budú užšie ako som bol za tie roky zvyknutý. Mojimi kolesami prešli hlavne myšiaky (Michelin Wild Race"r, Wild Grip"r a Wild Rock"r, všetko kevlar), ktoré v šírke hádam nemajú konkurenciu a pri rozmere 2,1 majú šírku do pekných 54 mm, podľa typu. Takže tieto Panaracery so svojim objemom môžu uberať na určitom pohodlí, ale obvod majú +/- rovnaký, takže v tomto nemusia byť až také veľké citeľné rozdiely. Pravdepodobne som už moc rozmaznaný, čo sledujem fórum, tak väčšina plášťov je aj tak užšia, ako udáva výrobca. To mi pripomenulo môj dres vo veľkosti M, ktorý je v japonskej mierke označený ako XL, hehe.

Panaracer

Asfalt

Plášte som nahodil tak, ako to navrhuje výrobca. Dart Classic som dal na predné koleso a Smoke Classic na zadné koleso. Plášte by mali byť určené na XC a XCM a vhodné na všetky druhy povrchov, aj keď je dezén veľmi agresívny a vysoký. Bol som zvedavý, aký bude na asfalte. Pre niekoho možno nepodstatné, ale ja na asfalte odjazdím odhadom minimálne 20 % z celkových najazdených kilometrov, ale na druhej strane som ochotný obetovať trochu rýchlosti na asfalte v prospech lepšieho dezénu do terénu. Samozrejme len do určitej hranice, našťastie som ešte nejazdil vyslovene lepivý plášť. Tieto plášte sú na hranici alebo kúsok za ňou, akú som ochotný ešte akceptovať. Už by som volil menej agresívne plášte. Pravdepodobne väčší odpor kladie Smoke Classic. Keďže viem, že tieto plášte nie sú určené na žiletky, tak s nimi samozrejme idem aj do blatistého terénu, keďže v poslednom období dosť prší.

Panaracer

Terén

Šiel som ich prevetrať aj do terénu, ale najskôr na nejakú zvážnicu a šotolinu. Zmes je pocitovo skôr mäkšia a má dobrý grip s povrchom. Bočné štuple sú dlhé, tenké a tým pádom aj celkom ohybné. Teba zistiť, či je to v teréne výhoda alebo nevýhoda, či to bude v náklone ustreľovať, keďže sú aj dosť vysoké. Snažil som sa na šotoline v zákrutách dosť klopiť a aj simulovať prudké zmeny smeru jazdy. Nepostrehol som nejaké nedostatky. Ale keďže v podstate nikdy nejazdím vyslovene hranu, tak pri mojom opatrnejšom štýle jazdy ma nijako neobmedzovali. Ďalšie testovacie jazdy boli aj v náročnejšom teréne a blate. Tam tiež plášte držali dostatočne. Možno až na mokré korene a skaly, tam boli neisté, ale o niečo lepšie ako som zvyknutý u iných plášťoch. Smoke Classic mal navyše v strmom blatistejšom kopci dobrý záber a nepreklzoval. Dart Classic zas v jazde dobre držal stopu a neustreľoval.

Panaracer

Záver

Plášte v teréne naplnili moje očakávania a bol som s nimi spokojný. Na asfalte by som si predstavoval niečo rýchlejšie, ale je mi samozrejme jasné, že vyrobiť ideálny plášť na každý povrch s dobrou životnosťou a dobrou cenou je nemožné. Ešte mi nesedela ich šírka. Na začiatku som sa pri jazde cítil na nich trochu nesvoj a neistý, ale postupom času som si na to aj zvykol. Tieto plášte sa širšie ani nevyrábajú. Čo som prečítal na fórach, tak v minulosti sa bikeri sťažovali na tvrdú zmes, že to nedrží v teréne, na veľký valivý odpor a podobne. Niektoré názory sa priam navzájom vylučovali. Ja osobne som z toho postrehol len už spomenutý väčší valivý odpor na asfalte a preto to nie sú plášte najvhodnejšie pre bikerov jazdiacich častejšie po asfalte.

Panaracer
Dal by som 4 body z 5. Aby si toto hodnotenie zaslúžili na 5 bodov, tak od nich očakávam aj dobrú výdrž, aspoň cez 1000 km, a že sa napríklad nebudú odlamovať štuple. Tieto parametre budem však schopný posúdiť oveľa neskôr. To, ako obstoja sa dozviete v dlhodobom teste, ktorý pripravujem.

Plusy

  • jednoduchá a spoľahlivá prerábka na bezduše
  • držanie smeru a záber
  • cena (cca €34) / výkon

Mínusy


info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
milos21 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Plášte Pirelli Scorpion – ako som prišiel na chuť ľahkým plášťom

Test: Plášte Pirelli Scorpion – ako som prišiel na chuť ľahkým plášťom

Trailové plášte sú veľmi široký pojem. Doteraz som veľmi ľahkým plášťom s nízkym dezénom neveril. Až tento test mi viac otvoril oči.
Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Plášte patria medzi najdôležitejšie komponenty na bicykli. Sú jediným kontaktným bodom bicykla s terénom, a preto treba dbať na ich výber.
Test: Vittoria Mazza - klobúk dole, Vittoria

Test: Vittoria Mazza - klobúk dole, Vittoria

Plášte sú pri enduro a gravity disciplínach jedným z najdôležitejších komponentov na bicykli. Ako tieto obstáli skúšku a pretekové nasadenie?
keyboard_arrow_up