Zdroj: Autor fotografie: Tomkud / Kellys Green Bike Tour 2014

Výhody konzumovania zeleniny a ovocia pre aktívnych športovcov

Je všeobecne známe, že zelenina a ovocie je prospešná pre zdravie, ale málokto konzumuje práve viac zeleniny a menej rýchlych sacharidov. Možno sa vám stáva, že sa dostanete na určitú výkonnostnú hranicu a aj napriek tomu, že trénujete, nezlepšujete sa v “dupaní“ do kopcov, či vo vytrvalosti. Ak sa na zeleninu a ovocie pozrieme z hľadiska zlepšenia sa vo vytrvalostnej cyklistike, či už z hľadiska zdravia, tak je oproti rýchlym sacharidom jednoznačne výhodnejšia. Prečítajte si prečo je zelenina lepšia, ak ste aktívni cyklisti?

Jedná sa o pomalú energiu, ktorú môžete využívať dlhšie ako napríklad energiu z pšeničných vločiek. V dnešnej dobe konzumujeme príliš málo ovocia a zeleniny a priveľa, sladkostí, pšeničných výrobkov a potravín, ktoré sa v našom tele premieňajú z veľkej časti na glukózu. Nebudem tvrdiť, že je potrebné vyradiť pšeničné výrobky, či zemiaky, ryžu, to určite nie, keďže aj tieto potraviny potrebujeme. Jedná sa o rýchle cukry, ktoré potrebujete napríklad pri špurte, či “vydupaní“ krátkeho kopčeka. Za desaťtisíc rokov sa naše telo stihlo adaptovať aj na potraviny, preto by rozhodne mali taktiež patriť do nášho jedálnička, ale nie v takom veľkom množstve, ako sme tieto produkty navyknutí konzumovať. A to z jediného dôvodu, naše telo potrebuje vitamíny, minerály, antioxidanty na to, aby správne pracovalo a hladina cukru v krvi by taktiež mala zostať na rozumnej hranici.

Bike maratón
Foto: Kráľovský MTB maratón 2014; Autor: Daniel Piatnica

Možno trpíte tým, že po dlhšom výjazde, či náročnejšom tréningu sa u vás objaví známa svalovica a následná regenerácia trvá príliš dlho. Ak budete konzumovať veľa ovocia, zeleniny, tak urýchlite regeneráciu a hranica, kedy sa dostanete do stretu so svalovicou sa posunie ďalej, pretože práve v ovocí, zelenine sa nachádzajú látky potrebné na urýchlenie regenerácie. Takže pre vás to bude znamenať, že svoje maximum na bicykli posuniete niekam ďalej, pretože budete môcť viac trénovať, či si užívať úžasnú činnosť, ktorou je cyklistika.

Tak si to teda zhrňme, aké výhody plynnú z jedenia zeleniny a ovocia?
    1. Obsahujú veľa minerálov a vitamínov, antioxidantov. Tie pomáhajú k zlepšeniu imunitného systému a zrýchleniu regenerácie.
    2. Z hľadiska kalórii sú lepším jedlom, teda sa vyhnete riziku naberania nadbytočných tukov, ktoré vás len zbytočne spomaľujú .
    3. V žalúdku sa rozkladajú na glukózu iba z malej časti. Tým pádom hladina cukru v krvi zostane na správnej úrovni.
    4. Taktiež sú bohatým zdrojom vlákniny, ktorú potrebujeme k správnemu pracovaniu tráviacej sústavy.

Otázkou je koľko tej zeleniny a ovocia je vhodné jesť. Bežne sa odporúča na deň päť porcií, ale neurobí sa chyba, ak pomer zeleniny a ovocia bude tvoriť aspoň päťdesiat percent toho, čo zjeme. Ak sa venujete vytrvalostným športom, tak jej môžete zjesť aj viac. Pri konzumovaní mäsa môžte zemiaky, ryžu nahradiť šalátmi. Môžete si urobiť naozaj zeleninové rizoto, kde pomer zeleniny a ryže bude päťdesiat na päťdesiat, či cestoviny s kopou zeleniny, na raňajky je veľmi dobré ovocie, keďže nezaťaží žalúdok a veľmi nezvýši hladinu cukru v krvi, plus prijmete potrebné vitamíny, minerály. Zo zeleniny a ovocia sa dajú pripraviť chutné jedlá, takže tu žiaden problém nie je. Ak budete konzumovať veľa zeleniny, ovocia, tak sa vyhnete chorobám, prechladnutiam, keďže sa vám zlepší imunitný systém a budete si môcť naplno užívať bikovanie, či samotný život.

Je taktiež nevyhnutné konzumovať aj rýchle sacharidy, ktoré obsahujú viac glukózy, keďže tá je nevyhnutná pre zabezpečovanie telesných funkcií. Mozog je závislý na konštantnej dodávke glukózy z krvi. Mozog dospelej osoby spotrebuje približne 140 gramov glukózy denne, takže neprijať dostatočné množstvo glukózy, môže byť fatálna chyba. Siloví športovci potrebujú prijať napríklad viac glukózy, pretože práve tú spaľujú pri výkone. To isté platí aj pre špurtérov, keďže na to, aby im fungovala výbušnosť, musia mať v sebe dostatok rýchlej energie.
Vytrvalostní športovci by jej až tak veľa nemali prijať, aby na nej neboli závislí, pretože potom ich telo nedokáže efektívne spaľovať tuky, ktoré by mali slúžiť ako hlavný zdroj energie v aeróbnych športoch. Živím dôkazom sú maratónci závislí na glukóze, ktorí sú odkázaní na neustále pitie iontových nápojov a konzumovanie energetických tyčiniek, ktoré nie sú zdraviu prospešné. Telo vytrvalostného športovca závislého na nadmernom množstve glukózy chvíľu trpí nedostatkom glukózy, čo je jedna extrémna hranica, ktorá sa prejavuje zoslabnutím, stratením výbušnosti a po prijatí napríklad energetického gélu, sa dostane do druhého extrému, kedy má chvíľu zbytočne veľa glukózy, čo taktiež nie je dobré.

Tlačenie biku
Foto: Novodubnický maratón 2014; Autor: Ján Škorec

Samozrejme, cukry je potrebné dopĺňať, ale pri vytrvalostných športoch ich správne nastavený organizmus spaľuje menej a vystačí si viac menej s tukmi. Strava sa dá nazvať zbraňou, ktorú môžeme použiť v náš prospech alebo neprospech. Môže poslúžiť na zlepšenie našich výkonov, či na ich zhoršenie, taktiež má obrovský vplyv na naše zdravie.
Autor článku: Christian Heffner (akotrenovat.blogspot.sk)

[Foto na úvode: Autor fotografie: Tomkud / Kellys Green Bike Tour 2014]

report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up1thumb_down comments 12 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Doplnky na posilnenie imunity a regeneráciu PR článok

Doplnky na posilnenie imunity a regeneráciu

Popri pestrej a vyváženej strave sú doplnky možnosťou, ako uspokojiť nároky tela pri zvýšenej záťaži, akou je napr. cyklistika. Nezáleží na tom, či sa pripravujete na preteky alebo športujete pre dobrý pocit a zdravie.
Nie je cukor ako cukor - doplnky výživy Kompava

Nie je cukor ako cukor - doplnky výživy Kompava

Pozrime sa na niektoré doplnky výživy domácej značky Kompava, hodiť sa môžu informácie, čo a kedy do seba hodiť. Ak sa neorientujete v zložení, toto je dobré si všímať.
Jedálniček cyklistu - čo ste si mohli nájsť na WeLoveCycling PR článok

Jedálniček cyklistu - čo ste si mohli nájsť na WeLoveCycling

Každý správny cyklista vie, že tréning nie je len o fyzickom nasadení, ale aj o dostatočnej a pestrej strave. Portál WeLoveCycling sa venuje i tejto problematike a inšpirovať sa môžete aj vy.
keyboard_arrow_up