Test: SmartMaps - Jazdenie v horskom teréne

„Kde som?“ „Kde mám teraz ísť?“ toto sa pýtam sám seba pomerne často, keď jazdím bicyklom po horách a objavujem nové zvážnice a miesta s krásnymi výhľadmi. Možno sa to časom zmení a vždy budem vedieť kde som. Dostal som možnosť vyskúšať platenú verziu máp – SmartMaps: GPS&Naviogation.

Testované mapy sú pre platformu Android, ale dostupné sú aj pre Symbian, Windows CE/Mobile, Java-Bada, Palm OS, Blackberry.

Súťaž o 2x licenciu SmartMaps.

Inštalácia a spustenie aplikácie

Z Google Play som aplikáciu nainštaloval v priebehu pár sekúnd, ale pri prvom spustení ihneď vyžadovala aktualizáciu a po registrácii ponúkala stiahnutie máp do offline módu. Na prvýkrát som nepochopil, že jednotlivé položky na stiahnutie je možné rozbaliť a tak som dal ťahať všetko. Po pár minútach aktualizácia zlyhala na nedostatku miesta v telefóne. Pri druhom pokuse som si už zvolil len tie dáta/mapy, o ktoré som mal naozaj záujem. Menu aktualizácie a výberu máp na začiatku vyžaduje trošku viac trpezlivosti, ale na ovládanie sa dá zvyknúť.
Spustenie aplikácie je naozaj rýchle a hneď na úvod sa zobrazí základné menu, kde je možné rozhodnúť sa medzi navigáciou, hľadaním adresy, trasovaním (GPS log) a online/offline mapou. Základná obrazovka ponúka najčastejšie používané funkcie ako je zoom (zväčšovanie/zmenšovanie mapy), navigácia do zadaného bodu, vyhľadávanie podľa rôznych kritérií, presun mapy na aktuálnu pozíciu. Tieto najčastejšie používané funkcie si môže užívateľ definovať podľa svojich predstáv. Páči sa mi, že hore je zobrazený údaj o aktuálnej pozícii (longitude, latitude), počet fixnutých satelitov a aktuálna rýchlosť.

Menu

Pomože v núdzi?

Ako som už spomínal – blúdenie po zvážniciach na bajku je pre mňa úplne bežné. Žiadne značky, veľakrát žiadny výhľad a žiadny orientačný bod. Menej bežné je blúdenie po cykloturistických značkách, ale stáva sa aj to. Stačí, že nejaký “dobrák” otočí značenie a zábava sa môže začať. Presne toto sa mi stalo na ceste z Hýb do Kráľovej Lehoty. Otočená značka ma zaviedla na cestu, ktorá ma síce doviedla ku krásnemu výhľadu na Kráľovu Lehotu, ale stál som na zráze, ktorý bol skôr vhodný pre base jumpera, ako pre cyklistu. Pri pohľade do SmartMaps musím skonštatovať, že cyklocesta Hybe-Kráľova Lehota tam ešte nie je značená. V podrobnej mape sú dobre vyznačené zvážnice, čo by mi určite pomohlo.
Čo sa týka Liptova a okolia, ktoré pomerne dobre poznám - značená cyklotrasa z Hýb do Kráľovej Lehoty nie je jediná chýbajúca cyklotrasa, ktorá v SmartMaps chýba. Na druhej strane treba povedať, že značkovanie cyklotrás sa na Liptove len pomaly rozbieha. Verím, že tieto cyklotrasy budú priebežne aktualizované. Pre porovnanie a hlavne zo zaujímavosti som si pozrel podorobnosť máp v Českej Republike. Konkrétne som pozeral okolie mesta Jeseník, pohorie Hrubý Jeseník a hlavne okolie vrcholov Praděd a Dlouhé Stráně, ktoré som navštívil minulé leto na bicykli. Cykloturistická mapa je v tejto oblasti hustá ako pavučina. Bežkárov a lyžiarov určite poteší Zimná lyžiarska mapa, ktorá zobrazuje značené trasy bežeckého lyžovania i svahy lyžiarskych stredísk. Cyklotrasy v Jeseníku, ktorý je rajom pre bežkárov, sú vedené práve po lyžiarskych značkách.

Stači aj free verzia?

Aplikáciu som si nainštaloval do smartfónu (Galaxy S3 mini) a ihneď som zadal registračný kód, ktorý som dostal na testovanie. Táto verzia ponúka množstvo máp, od menej podrobných automáp celej až po veľmi podrobné mapy Českej Republiky a cykloturistických máp Slovenskej Republiky.

Najviac oddialená mapa je automapa Európy 1:4M a potom to ide postupne takto:

Pre Českú republiku (zoomovanie v okolí Plzně):

  • cestná mapa 1:800tis
  • automapa 1:500tis
  • 1:100tis
  • cykloturistická mapa 1:75tis
  • zimná lyžiarska mapa ČR
  • turistická mapa 1:50tis
  • cykloturistická mapa 1:40tis
  • turistická mapa 1:25tis
  • podrobná mapa 1:10tis

Pre Slovenskú republiku (zoomovanie v okolí Liptova):
  • cestná mapa 1:800tis
  • automapa 1:500tis
  • 1:100tis
  • cykloturistická mapa 1:75tis
  • cykloturistická mapa 1:40tis
  • podrobná mapa 1:10tis

Ešte podrobnejšie mapy sa dajú stiahnuť pre konkrétne mestá.

Mapy

Pre Slovenskú Republiku sú to napríklad tieto mestá:

  • Bratislava
  • Košice
  • Piešťany
  • Žilina
  • Bardejov
  • Ružomberok
  • Komárno
  • a iné

V Českej Republike je zastúpenie podrobných máp ešte hustejšie.

Pri zoomovaní sa pozastavím – cyklisti, ktorí majú v obľube jazdiť hlavne po značených cyklotrasách, nájdu značenie len v cykloturistických mapách. Pri ďalšom priblížení sa mapa zmení na podrobnú a cyklistické značenie sa stratí.
Free verzia poskytuje všetky funkcionality (navigácie, zobrazovanie, trasovanie, vyhľadávanie ...) len je ochudobnená o možnosť stiahnuť mapy do pamäti zariadenia a prezerať si ich offline.

offline
Mapy zaberajú v telefóne pomerne veľa miesta – moja aktuálna inštalácia má okolo 2,5 GB (z toho mapy asi 1,6 GB). Ale ak to má pomôcť pri orientácii a zmene plánov, tak sa oplatí obetovať nejaké miesto na offline mapy. Mal som v pláne ísť s kamarátom na Kráľovu Hoľu. Plány boli jednoduché. Vlakom do Popradu, odtiaľ na sedlo Vernár, potom na vrchol a späť. Plány sa zmenili, keď sa Liptovskom Hrádku pokazil medzištátny rýchlik. Sprievodca oznámil, že to môže trvať aj viac ako dve hodiny. Ja som sa tak tešil na Kráľovku, že som si povedal: „mne žiadny vlak neprekazí výlet“. Pozrel som do máp v telefóne, zobral bajk a vydal som sa smerom na Štrbu. Tam sme sa stretli s kamošom, upravili plány a výlet mohol neohrozene pokračovať ďalej. Cestou na sedlo Vernár prišiel ďalší problém – bike začal štrajkovať. Po chvíľke dumania sme sa rozhodli, že nebudeme riskovať, že sa to pri 15 km stúpania zhorší. Vrátili sme sa spať z kratšej cesty. Pozreli sme do mapy a preplánovali trasu. Nakoniec sme si užili pekný výlet v Slovenskom raji od Podlesku až do Ferčekoviec. Vtedy som si povedal: „teraz sa mi tie mapy hodili“.

Navigácia

Navigácia

Navigácia ponúka niekoľko možností:
pre auto (najkratšia, najrýchlejšia, ekonomická trasa)
pre bicykel (použiť viac/menej cyklotrás, cesty pre cestný bicykel)
pre peších (najkratšia, po turistických značkách)
Navigovanie po naplánovanej trase funguje tak ako všetky bežné navigácie – zobrazovanie, odbočky, hlasová navigácia. Všetko podľa očakávaní, ale vyhľadávanie trás do úvahy berie len značené trasy a asfaltky. Neznačené zvážnice a chodníčky sa do naplánovanej trasy nedostanú, čo je veľká škoda. Lesní blúdiči, ktorí radi objavujú nové cesty (ako ja), by určite ocenili, keby navigácia skúsila nájsť najbližšiu cestu k nejakému bodu (v horách) a brala do úvahy aj neznačené cesty.
Okrem navigácie je možnosť zapisovať absolvovanú trasu (track log). Používal som veľa rôznych podobných aplikácií (sportstracker, garmin fit log, endomondo...). Tu nie je čo dodať. Zobrazenie trasy podľa nahraného GPX súboru je možné, ale nie je možné podľa takejto trasy navigovať.

Registrácia


Licencia
Zadaním registračného kódu sa ihneď otvoria možnosti plnej verzie. Kód je jednorazový. Keď som túto skutočnosť zistil, zamrzelo ma , že som registráciu vykonal v telefóne a nie v tablete. Pri pokuse zadať ten istý registračný kód do iného zariadenia (resp. inej inštalácie aplikácie, resp. ešte raz) registrácia vypíše oznam, že tento registračný kód už bol použitý a nie je možné použiť ho znova. Registračný kód je viazaný na SIM/SD (pamäťovú) kartu.

Mapy je možné zakúpiť prostredníctvom eshopu. Navigácia stojí 990 Kč a kompletný balík 1990 Kč. Pri nákupe je možné použiť rôzne zľavy (aktualizácia predchádzajúcej verzie, rodinný balík, rozšírenie produktu).

Zaujímavé funkcie

  • zobrazovanie aktuálnej polohy, rýchlosti na hlavnej obrazovke
  • zobrazovanie vzdušnej vzdialenosti medzi dvoma bodmi so zobrazením uhla/smeru
  • možnosť definovať svoje vlastné tlačidlá na hlavnej obrazovke
  • trasovanie (gps log)
  • navigovanie pre cyklistov s uprednostnením cyklotrás

Profil

Plusy

  • podrobné mapy (ale hlavne v ČR)
  • free verziu je možné ONLINE využívať v plnom rozsahu
  • jednoduché ovládanie
  • základné funkcie dostupné z hlavnej obrazovky, toto menu je možné nakonfigurovať podľa svojich predstáv
  • zobrazovanie vodiacej čiary (guide) medzi dvoma bodmi – zobrazí vzdušnú vzdialenosť a uhol

Mínusy

  • chýbajúce cyklotrasy (tie čo chýbajú sú ale pomerne čerstvé - verím, že budú doplnené)
  • pri prezeraní cyklotrás sa pri väčšom priblížení zmení mapa z cyklistickej na turistickú, v ktorej cyklotrasy už nie sú zobrazené
  • navigácia plánuje trasy len po značených cestách, cyklochodníkoch a turistických značkách. Zvážnice a poľné cesty sú v mape zaznačené, ale nie sú brané do úvahy.

Údaje

Kde kúpiť SmartMaps na Slovensku?

Alza.sk a MP3.sk - nájdete u nich kompletný sortiment pre Slovensko. Pokiaľ tam čosi nenájdete, môžete navštíviť priamo stránku SmartMaps: http://www.smartmaps.cz. Viac informácií na http://www.smartmaps.cz/mapy/ a http://www.smartmaps.cz/smartmaps-navigator/.

Záver

Aplikácia SmartMaps veľmi dobre poslúži na orientáciu v teréne aj pri zmene naplánovanej trasy. Free verzia je obmedzená na používanie online, čo by nemusel byť problém na miestach s dobrým signálom. V horách by som určite odporučil mať tie mapy offline – zakúpenú verziu. Okrem máp poskytuje navigáciu, ktorá je vhodná pre viac autá a cestných cyklistov, ako pre lesných blúdičov. Okrem základných funkcií má aj pár zaujímavostí, ktoré potešia (meranie vzdušnej vzdialenosti medzi dvoma bodmi, navigácia s maximálnym využitím značených cyklotrás, trasovanie - gps log). Niektoré (hlavne čerstvo) značené cyklotrasy na území SR v mapách chýbajú, ale verím, že budú priebežne dopĺňané.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Garmin Edge 840 Solar – „nadupaný dotykáč“

Test: Garmin Edge 840 Solar – „nadupaný dotykáč“

Garmin si na tento rok pripravil naozaj mnoho noviniek a jednou z nich je aj dlhoočakávané uvedenie modelov Edge 540 a 840.
DIVOčina v centre mesta - trenčianske cyklotraily

DIVOčina v centre mesta - trenčianske cyklotraily

Poznáte domáce trasy už naspamäť? Láka vás objavovať nové miesta a trasy v sedle bicykla? Naplánujte si cestu do Trenčína a príďte vyskúšať novú zábavnú cyklolokalitu hneď za múrmi Trenčianskeho hradu.
Test: Cyklosedačka OGK Urban Iki - japonská kvalita s holandským dizajnom

Test: Cyklosedačka OGK Urban Iki - japonská kvalita s holandským dizajnom

O spoločnosti OGK ste pravdepodobne ešte nepočuli, no v Japonsku patrí v rámci segmentu cyklosedačiek a doplnkov na bicykle k lídrom už viac ako 80 rokov.
keyboard_arrow_up