
Test: Fatbike Duratec Snowdoor - bike pre pôžitkárov a dobrodruhov
Pod zadok sa nám dostal po dobu siedmych dní bike skonštruovaný do extrémnych podmienok s mrazivým názvom Duratec Snowdoor. Ako názov sám napovedá jeho DNA bola špeciálne upravená a vyladená, aby si poradila s podkladom, pri ktorom bežné biky znervóznejú a necítia sa takpovediac úplne vo svojej koži. Nakoľko Perinbaba si v tomto ročnom období zatiaľ užíva prázdniny niekde v teple, bike bol podrobený testom v prechodných podmienkach v Malých Karpatoch. Fatbike dala do testu požičovna a predajca www.fatbikes.sk.
Ale pekne postupne, bike od českej firmy Duratec bol špeciálne navrhnutý v spolupráci s extrémnym maratóncom Jánom Kopkom. Sám pán Kopka tento špeciál podrobil záťažovému testu na extrémnom maratóne naprieč Aliaškou s názvom „Iditarod Trail Invitational 2014“. Takže moje “drsné” jazdenie tomuto dobyvateľovi Aljašky nemôže robiť žiaden problém. Aj keď priznám to na rovinu, pred prvou jazdou som mal výhrady a predsudky o agilite fatbikov. Poďme sa mu teda pozrieť na zúbok.
Dopĺňam, že cena nami testovaného modelu sa zastavila pri 2.099,-€. Sympatická je mi aj možnosť vypožičať si fatbike v požičovni.
Výbava
Nami testovaný model mal rám veľkosti 19 palcov s váhou 3000 gramov spolu s robustnou vidlou v decentnej čiernej farbe. Dielenské spracovanie pôsobí veľmi uhladene s absenciou rôznych divokých zvarov. Testovací jazdec bol dodaný vo výške 178 cm, 80kg, s veľkosťou topánok číslo 42. Vyrobený je zo zliatiny hliníka 7020T6 asymetrického tvaru (nie jazdec ale bike) zadnej stavby a prednej vidly, ktorá je nevyhnutná pre osadenie kolesa s plášťom o šírke 3,8 palca. Fatbike je možné obuť až do šírky plášťov 4,8 palca! Ale to len v prípade, ak túto požiadavku zadáte do objednávky, nakoľko je nutné geometriu rámu tejto šírke prispôsobiť. Pre doplnenie, rámy sú vyrábané ručne, preto je možné vyrobiť bajk presne na mieru jazdca vďaka systému merania postavy FOG.
Náš testovaný bike sa kotúľa na plášťoch s dušou Surly Nate 26x3,8” 27TPI s riedkym a celkom agresívnym vzorom, ktorý poctivo a bez kompromisov drží stopu aj tam, kde by už teoreticky nemal. Váha iba jedného plášťu je pre mňa až astronomických 1730 gramov. Pri upevnení kolesa výrobca uprednostnil rýchloupinák pred pevnou oskou. Použitý ráfik kolesa je široký 65mm s váhou 690 gramov na štandardných nábojoch Deore. Pre zaujímavosť, na prednom i zadnom kolese je použitý náboj s orechom.

Toto netradičné riešenie je zapríčinené pravdepodobne z konštrukčných dôvodov a z dôvodu dostupnosti a ceny náhradného dielu. Ale z pozitívnej stránky veci môžeme predné koleso použiť pri poruche zadného orechu ako rezervu, stačí len vymeniť kazetu alebo nosiť rezervnú priamo na orechu, tak ako to robia profíci na extrémnych závodoch .
Testovaný bike je osadený komponentami od firmy Shimano radu Deore. Prehadzovač Deore si dobre, presne a potichu plní svoju prácu na 10-pastorkovej kazete. Vpredu mu sekunduje dvojpíla od Sram-u X5 s 36/22 zubmi. Všetko toto pohonné ústrojenstvo účinne brzdí 180mm kotúčovej brzdnej plochy vpredu i vzadu taktiež z radu Deore.

Všetka kabeláž je vedená z vonkajšej časti rámu, čo uľahčuje jej prípadnú výmenu a tuning. Správny smer jazdy udáva kormidlo široké 680mm nasadené na predstavci dlhom 100mm od firmy Truvativ. O komfort a žehlenie terénu sa postará ideálne nahustenie pneumatík podľa váhy jazdca. Stupeň "obezity" testovaného fatbiku sa odzrkadlil na váhe a ručička váhy sa zastavila na 15 kilogramov aj s pedálmi nami testovaného modelu.

Tuning
Len tak pre zaujímavosť, konkurencia v pneumatikárskom sektore nespí a už pripravila konkurenčné modely plášťu, ktorých váha sa pohybuje na úrovni cca 990 gramov/ks. Slušný váhový rozdiel. Nehovoriac o ráfikoch, karbónových komponentoch, bezdušového systému atď., ktorými je možné znížiť individuálne váhu, či už pri výbere novej mašiny alebo dodatočne. Komfortu jazdy môžete dopomôcť kúpou odpruženej vidlice (tento diel by som ocenil už v „základnej výbave“). Tak ako aj pri iných bikoch aj pri fatbikoch je paleta možných vylepšení a rôznych čačiek už veľmi pestrá a všetko záleží od chuti/náročnosti bikera a samozrejme aj od jeho peňaženky.Ako sa jazdilo

Samotná jazda je príjemná a pohodová. Samozrejme, tak ako sa s časovkárskym časostrojom nevyberiete na divokú Aljašku, takisto neočakávate, že s fatbikom vyhraté Tour de France. Je to v prvom rade v našich podmienkach bike na zábavu, či už na snehu alebo v ktoromkoľvek ročnom období. Prvý dojem z ovládania biku je na prekvapenie jednoduchší, ako som očakával pri pohľade na veľkosť kotúľajúceho sa kolesa pred sebou. Na asfalte dezén kola Surly Nate mierne vibruje do riadítok a valivý odpor je samozrejme väčší ako pri bežných plášťoch, čo sprevádza aj trošku viac decibelov. Jazdné vlastnosti tohto plášťa oceníte hlavne v teréne v blate a ešte väčšom blate, kde je takmer bezkonkurenčný a pravdepodobne práve sem je aj určený.
Pneu sa hustí na tlaky cca od 0,4 do 1 Bar podľa potrieb jazdca. Pri veľkosti plášťov 3,8“ a tlaku 0,6 Bar je prekĺzavanie zadného kola v strmých výšlapoch takmer nevídaný jav. Pri výšlape či zjazde darmo hľadám rôzne páčky a vypínače, na ktoré som zvyknutý s nápismi ako climb, descend atď. Je to jednoducho klasik . O všetok komfort sa postará iba výhradne tlak v plášťoch. Na nájdenie správneho kompromisu tlaku odporúčam na začiatok mať pumpu stále so sebou. Posed pri mojej výške a dĺžke rúk je skôr natiahnutý, v ktorom jazdec pôsobí skôr naježene ako rekreačne. Tento posed mi napriek tomu vyhovuje, nakoľko som na neho zvyknutý z cestáku či XC biku.

Počet prevodov a ich rozloženie je dostačujúce a postačí na bežné výlety ako aj na prudšie vyšlapy. Trúfam si odhadnúť, že pokryjú aj cca 17% stúpanie. Brzdový kotúč so strmeňom je veľmi šikovne umiestnený takmer v strede kolesa a cez plášť ho takmer nevidno zo sedla bicykla, ako keby tam ani nebol. Strmeňu musel pravdepodobne ustúpiť výplet kola, ktorý je iba po pravej strane obvodu ráfika. Týmto umiestnením brzdového ústrojenstva pravdepodobne cielili minimalizovať ťahanie bicykla do ľavej strany pri brzdení. Počas nášho testovania pri bežnom jazdení (žiadny extrém downhill) sme ani jedenkrát nenarazili na limit bŕzd Deore, čo ma pri veľkosti kolies milo prekvapilo. Brzdy majú skorý nástup, plynulý chod a dávkovanie aj keď sa jedná o nižšiu triedu. Pravdepodobne u Japoncov si u modelovej triedy roku 2014 dali záležať.

Na kormidlovanie biku by som pravdepodobne volil širšie rajdy alebo kratší predstavec, poprípade kombináciu oboch. Nakoľko pre netrénovaného jedinca je bike pekne cítiť v rukách, ale to môže byť len môj subjektívny pocit. Pri dlhších technickejších a rozbitejších zjazdoch je cítiť absenciu odpruženia. Prejavuje sa menším svrbením na vrchnej časti rúk. Pravdepodobne aj táto fyzická anomália sa dá obmedziť tréningom a štýlom jazdy alebo vylepšením o suspension systém. Bike sa mi javí ako pohodár do času aj nečasu, ktorý nikdy nefrfle a urobí to čo má. Nehovoriac o tom, že prejde cestou, ktorou si ukážete či už v pohode prebrodiť potokom, prejsť nestabilným povrchom ako štrk, blato, sneh, alebo jazdiť po pláži (pláž a sneh som videl len vo videu ).

Grip či adhézia alebo jednoducho priľnavosť je na úrovni, ktorú je zaťažko si pripustiť pri zmene XC biku za fatbike. Jednoducho treba v hlave posunúť limity, na ktoré sme zvyknutí a až potom pochopíme, o čom je ten fatbike. Po dizajnovej stránke sa samozrejme nejedná o všedný bike. Pozornosť vzbudzuje skoro všade, kam sa dokotúľa. Odvážnejší zvedavci sa prihovoria, aby zistili info o fatbikoch, poprípade podpichnú dobre mierenou poznámkou, ale s negativizmom som sa priamo počas 7 testovacích dní nestretol. Každopádne, ak niekto trpí nedostatkom pozornosti, aj toto je spôsob ako sa „ukázať“ a pritom si zašportovať.

Plus
- Zábava
- Atraktivita
- Prechodnosť
- Možnosť požičania biku
Mínus
- Cena, ktorá by mohla byť dostupnejšia
- Vibrácie/hluk od plášťov
Pár slov na záver
Moje neopodstatnené subjektívne pocity pred prvou jazdou o lenivosti, ťažkopádnosti biku boli vyvrátené a priznávam, že ma prekvapil. Je to bike do pohody, na dlhé výlety s priateľmi, keď nemáte naponáhlo a spolu s jazdou si užívate aj prírodu. Pravdepodobne nie každému bude po chuti, ale vidím priestor využitia fatbiku v horských strediskách, lyžiarskych strediskách, v rôznych bikeparkoch a nielen pre „zjazdárov“ ale pre celé rodiny. Samozrejme, nemôžem zabudnúť na fajnšmekrov. Obľúbia si ho pravdepodobne pôžitkári s dušou dobrodruha, ktorí majú jasný cieľ, ale nepoznajú cestu. Gramári, sekundozberači s dušou závodníka, ku ktorým sa radím aj ja, pravdepodobne budú ohŕňať nos, ale taký fatbike im môže byť prínosom a spestrením počas zimnej prípravy. Stačí iba pristupovať k biku reálne a hlavne si ho treba vyskúšať a až potom frflať. Fatbike si určite nájde priaznivcov aj na Slovensku a spestria „vozový park“ nejednému bikerovi.Za vypožičanie fatbiku ďakujeme predajni VeloCity.
Požičanie alebo kúpa Fatbike DURATEC
Na požičanie si môžete vybrať Fatbike DURATEC SnowDoor vo veľkostiach rámu 18", 19", 20" a 21".Vratná záloha je 500 EUR, cena požičovného je 29 EUR / deň, alebo 49 EUR / víkend.
(tj. prevzatie bicykla v piatok, vrátenie bicykla v pondelok)
Viac informácií na http://www.fatbikes.sk