Test: Fatbike Duratec Snowdoor - bike pre pôžitkárov a dobrodruhov

Test: Fatbike Duratec Snowdoor - bike pre pôžitkárov a dobrodruhov

1634 komentárov

tomkud 09.11.2014 60 fotografií   Zabava Bicykel Test Fatbike Horska Cyklistika Zima

Pod zadok sa nám dostal po dobu siedmych dní bike skonštruovaný do extrémnych podmienok s mrazivým názvom Duratec Snowdoor. Ako názov sám napovedá jeho DNA bola špeciálne upravená a vyladená, aby si poradila s podkladom, pri ktorom bežné biky znervóznejú a necítia sa takpovediac úplne vo svojej koži. Nakoľko Perinbaba si v tomto ročnom období zatiaľ užíva prázdniny niekde v teple, bike bol podrobený testom v prechodných podmienkach v Malých Karpatoch. Fatbike dala do testu požičovna a predajca www.fatbikes.sk.

 

Ale pekne postupne, bike od českej firmy Duratec bol špeciálne navrhnutý v spolupráci s extrémnym maratóncom Jánom Kopkom. Sám pán Kopka tento špeciál podrobil záťažovému testu na extrémnom maratóne naprieč Aliaškou s názvom „Iditarod Trail Invitational 2014“. Takže moje “drsné” jazdenie tomuto dobyvateľovi Aljašky nemôže robiť žiaden problém. Aj keď priznám to na rovinu, pred prvou jazdou som mal výhrady a predsudky o agilite fatbikov. Poďme sa mu teda pozrieť na zúbok.

Fatbike

Dopĺňam, že cena nami testovaného modelu sa zastavila pri 2.099,-€. Sympatická je mi aj možnosť vypožičať si fatbike v požičovni.

Výbava


Nami testovaný model mal rám veľkosti 19 palcov s váhou 3000 gramov spolu s robustnou vidlou v decentnej čiernej farbe. Dielenské spracovanie pôsobí veľmi uhladene s absenciou rôznych divokých zvarov. Testovací jazdec bol dodaný vo výške 178 cm, 80kg, s veľkosťou topánok číslo 42. Vyrobený je zo zliatiny hliníka 7020T6 asymetrického tvaru (nie jazdec ale bike) zadnej stavby a prednej vidly, ktorá je nevyhnutná pre osadenie kolesa s plášťom o šírke 3,8 palca. Fatbike je možné obuť až do šírky plášťov 4,8 palca! Ale to len v prípade, ak túto požiadavku zadáte do objednávky, nakoľko je nutné geometriu rámu tejto šírke prispôsobiť. Pre doplnenie, rámy sú vyrábané ručne, preto je možné vyrobiť bajk presne na mieru jazdca vďaka systému merania postavy FOG.

Plášť

Náš testovaný bike sa kotúľa na plášťoch s dušou Surly Nate 26x3,8” 27TPI s riedkym a celkom agresívnym vzorom, ktorý poctivo a bez kompromisov drží stopu aj tam, kde by už teoreticky nemal. Váha iba jedného plášťu je pre mňa až astronomických 1730 gramov. Pri upevnení kolesa výrobca uprednostnil rýchloupinák pred pevnou oskou. Použitý ráfik kolesa je široký 65mm s váhou 690 gramov na štandardných nábojoch Deore. Pre zaujímavosť, na prednom i zadnom kolese je použitý náboj s orechom.

Predný náboj

Toto netradičné riešenie je zapríčinené pravdepodobne z konštrukčných dôvodov a z dôvodu dostupnosti a ceny náhradného dielu. Ale z pozitívnej stránky veci môžeme predné koleso použiť pri poruche zadného orechu ako rezervu, stačí len vymeniť kazetu alebo nosiť rezervnú priamo na orechu, tak ako to robia profíci na extrémnych závodoch .
Testovaný bike je osadený komponentami od firmy Shimano radu Deore. Prehadzovač Deore si dobre, presne a potichu plní svoju prácu na 10-pastorkovej kazete. Vpredu mu sekunduje dvojpíla od Sram-u X5 s 36/22 zubmi. Všetko toto pohonné ústrojenstvo účinne brzdí 180mm kotúčovej brzdnej plochy vpredu i vzadu taktiež z radu Deore.

Brzdy Deore

Všetka kabeláž je vedená z vonkajšej časti rámu, čo uľahčuje jej prípadnú výmenu a tuning. Správny smer jazdy udáva kormidlo široké 680mm nasadené na predstavci dlhom 100mm od firmy Truvativ. O komfort a žehlenie terénu sa postará ideálne nahustenie pneumatík podľa váhy jazdca. Stupeň "obezity" testovaného fatbiku sa odzrkadlil na váhe a ručička váhy sa zastavila na 15 kilogramov aj s pedálmi nami testovaného modelu.

Kormidlo

Tuning


Len tak pre zaujímavosť, konkurencia v pneumatikárskom sektore nespí a už pripravila konkurenčné modely plášťu, ktorých váha sa pohybuje na úrovni cca 990 gramov/ks. Slušný váhový rozdiel. Nehovoriac o ráfikoch, karbónových komponentoch, bezdušového systému atď., ktorými je možné znížiť individuálne váhu, či už pri výbere novej mašiny alebo dodatočne. Komfortu jazdy môžete dopomôcť kúpou odpruženej vidlice (tento diel by som ocenil už v „základnej výbave“). Tak ako aj pri iných bikoch aj pri fatbikoch je paleta možných vylepšení a rôznych čačiek už veľmi pestrá a všetko záleží od chuti/náročnosti bikera a samozrejme aj od jeho peňaženky.

Ako sa jazdilo



Na fatbiku

Samotná jazda je príjemná a pohodová. Samozrejme, tak ako sa s časovkárskym časostrojom nevyberiete na divokú Aljašku, takisto neočakávate, že s fatbikom vyhraté Tour de France. Je to v prvom rade v našich podmienkach bike na zábavu, či už na snehu alebo v ktoromkoľvek ročnom období. Prvý dojem z ovládania biku je na prekvapenie jednoduchší, ako som očakával pri pohľade na veľkosť kotúľajúceho sa kolesa pred sebou. Na asfalte dezén kola Surly Nate mierne vibruje do riadítok a valivý odpor je samozrejme väčší ako pri bežných plášťoch, čo sprevádza aj trošku viac decibelov. Jazdné vlastnosti tohto plášťa oceníte hlavne v teréne v blate a ešte väčšom blate, kde je takmer bezkonkurenčný a pravdepodobne práve sem je aj určený.
Pneu sa hustí na tlaky cca od 0,4 do 1 Bar podľa potrieb jazdca. Pri veľkosti plášťov 3,8“ a tlaku 0,6 Bar je prekĺzavanie zadného kola v strmých výšlapoch takmer nevídaný jav. Pri výšlape či zjazde darmo hľadám rôzne páčky a vypínače, na ktoré som zvyknutý s nápismi ako climb, descend atď. Je to jednoducho klasik . O všetok komfort sa postará iba výhradne tlak v plášťoch. Na nájdenie správneho kompromisu tlaku odporúčam na začiatok mať pumpu stále so sebou. Posed pri mojej výške a dĺžke rúk je skôr natiahnutý, v ktorom jazdec pôsobí skôr naježene ako rekreačne. Tento posed mi napriek tomu vyhovuje, nakoľko som na neho zvyknutý z cestáku či XC biku.

V lese

Počet prevodov a ich rozloženie je dostačujúce a postačí na bežné výlety ako aj na prudšie vyšlapy. Trúfam si odhadnúť, že pokryjú aj cca 17% stúpanie. Brzdový kotúč so strmeňom je veľmi šikovne umiestnený takmer v strede kolesa a cez plášť ho takmer nevidno zo sedla bicykla, ako keby tam ani nebol. Strmeňu musel pravdepodobne ustúpiť výplet kola, ktorý je iba po pravej strane obvodu ráfika. Týmto umiestnením brzdového ústrojenstva pravdepodobne cielili minimalizovať ťahanie bicykla do ľavej strany pri brzdení. Počas nášho testovania pri bežnom jazdení (žiadny extrém downhill) sme ani jedenkrát nenarazili na limit bŕzd Deore, čo ma pri veľkosti kolies milo prekvapilo. Brzdy majú skorý nástup, plynulý chod a dávkovanie aj keď sa jedná o nižšiu triedu. Pravdepodobne u Japoncov si u modelovej triedy roku 2014 dali záležať.

Na biku

Na kormidlovanie biku by som pravdepodobne volil širšie rajdy alebo kratší predstavec, poprípade kombináciu oboch. Nakoľko pre netrénovaného jedinca je bike pekne cítiť v rukách, ale to môže byť len môj subjektívny pocit. Pri dlhších technickejších a rozbitejších zjazdoch je cítiť absenciu odpruženia. Prejavuje sa menším svrbením na vrchnej časti rúk. Pravdepodobne aj táto fyzická anomália sa dá obmedziť tréningom a štýlom jazdy alebo vylepšením o suspension systém. Bike sa mi javí ako pohodár do času aj nečasu, ktorý nikdy nefrfle a urobí to čo má. Nehovoriac o tom, že prejde cestou, ktorou si ukážete či už v pohode prebrodiť potokom, prejsť nestabilným povrchom ako štrk, blato, sneh, alebo jazdiť po pláži (pláž a sneh som videl len vo videu ).

Fatbike

Grip či adhézia alebo jednoducho priľnavosť je na úrovni, ktorú je zaťažko si pripustiť pri zmene XC biku za fatbike. Jednoducho treba v hlave posunúť limity, na ktoré sme zvyknutí a až potom pochopíme, o čom je ten fatbike. Po dizajnovej stránke sa samozrejme nejedná o všedný bike. Pozornosť vzbudzuje skoro všade, kam sa dokotúľa. Odvážnejší zvedavci sa prihovoria, aby zistili info o fatbikoch, poprípade podpichnú dobre mierenou poznámkou, ale s negativizmom som sa priamo počas 7 testovacích dní nestretol. Každopádne, ak niekto trpí nedostatkom pozornosti, aj toto je spôsob ako sa „ukázať“ a pritom si zašportovať.

Na výjazde

Plus


  • Zábava
  • Atraktivita
  • Prechodnosť
  • Možnosť požičania biku

Mínus


  • Cena, ktorá by mohla byť dostupnejšia
  • Vibrácie/hluk od plášťov

Pár slov na záver


Moje neopodstatnené subjektívne pocity pred prvou jazdou o lenivosti, ťažkopádnosti biku boli vyvrátené a priznávam, že ma prekvapil. Je to bike do pohody, na dlhé výlety s priateľmi, keď nemáte naponáhlo a spolu s jazdou si užívate aj prírodu. Pravdepodobne nie každému bude po chuti, ale vidím priestor využitia fatbiku v horských strediskách, lyžiarskych strediskách, v rôznych bikeparkoch a nielen pre „zjazdárov“ ale pre celé rodiny. Samozrejme, nemôžem zabudnúť na fajnšmekrov. Obľúbia si ho pravdepodobne pôžitkári s dušou dobrodruha, ktorí majú jasný cieľ, ale nepoznajú cestu. Gramári, sekundozberači s dušou závodníka, ku ktorým sa radím aj ja, pravdepodobne budú ohŕňať nos, ale taký fatbike im môže byť prínosom a spestrením počas zimnej prípravy. Stačí iba pristupovať k biku reálne a hlavne si ho treba vyskúšať a až potom frflať. Fatbike si určite nájde priaznivcov aj na Slovensku a spestria „vozový park“ nejednému bikerovi.
Za vypožičanie fatbiku ďakujeme predajni VeloCity.

Požičanie alebo kúpa Fatbike DURATEC


Na požičanie si môžete vybrať Fatbike DURATEC SnowDoor vo veľkostiach rámu 18", 19", 20" a 21".
Vratná záloha je 500 EUR, cena požičovného je 29 EUR / deň, alebo 49 EUR / víkend.
(tj. prevzatie bicykla v piatok, vrátenie bicykla v pondelok)
Viac informácií na http://www.fatbikes.sk
 

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

aJoN 11.11.2014 (09:08)

3


zapletenie zadného náboja v prednom kolese je z dôvodu namŕzania snehu na pastorkoch. Zvírený sneh najprv len obalí kazetu ale časom sa tlakom reťaze mení na ľad. Samozrejme treba aj na predný náboj nasadiť pastorky a potom len jednoducho zameniť kolesá.
trial zato, že Duratec je vďaka Honzovi Kopkovi priekopník v snowbikoch a česká kultovka. Nákup neni povinný, kupuje si len ten kto chce.

 
Bade 10.11.2014 (23:58)

2


podla mna, aj mojej penazenky je fatbike uplne zbytocna vec. kto chce jazdit na snehu, tak odporucam lyze.

 
Otmar Bade 28.12.2014 (18:32)

-1


len ho ( ten sneh musíš mať) a ak tak hneď pod nosom kde bývaš asi ťažko lyžuješ, ale na biku vieš vyliezť von rovno z domu či paneláku , netreba ti nikam jazdiť a strácať čas -ak ho máš potom OK

 
winter78 14.11.2014 (12:33)

2


Prečo by som si ho kúpil : úplná jednoduchosť, žiadne tlmiče, žiadna odpružená vidla (na biku sa má jazdiť a nie doma pol dňa nastavovať sag a potom ešte donastavovať počas každej jazdy na ňom ). Poctivý hliník....,

Prečo by ho nekúpil: vzhľadom na jednoduchosť a výbavu dosť premrštená cena, strašne málo možností na jazdenie (väčšinu z nich aj tak pokryje klasické MTB )

 
N/A 09.11.2014 (22:58)

0


Traktor.....

 
Bade 09.11.2014 (23:25)

0


traktor s krivou vidlou...

 
RobbD 09.11.2014 (23:26)

0


jedna male chybicka se vloudila pri nevidanom jave a nie "nevydaný jav"

skoda ze nebol ten sneh alebo aspon nejaka pieskova plaz

 
slavo RobbD 10.11.2014 (10:18)

0


Diky, opravene

 
lto 10.11.2014 (04:47)

0


Na to ake to ma kolesa, su vahove parametre kolies dobre.

 
Anthemmer 10.11.2014 (13:13)

0


... a 29" verzia neni

 
tomkud Anthemmer 10.11.2014 (14:37)

0


O tom či sú v ponuke ráfiky na 29" plášte a k tomu prispôsobený rám žiaľ neviem. Ale vďaka výške 26" plášťov použitých na Fatbikoch sú priemerom skôr bližšie ku klasickým XC plášťom o rozmere 29".

 
tomkud tomkud 10.11.2014 (14:47)

1


Prikladám foto na porovnanie priemeru kola 26" Fatbike vs 29" klasika
http://www.mtbiker.sk/forum/resources/image/179469

 
Anthemmer tomkud 10.11.2014 (14:55)

-1


... ja som to myslel skôr zo srandy ...

 
nimm_zwei Anthemmer 09.12.2014 (13:23)

0


Surly Knard, Bontrager Chupacabra, Maxxis Chronice...

a to je len zaciatok. moj buduci bike bude asi 29+

 
Otmar Anthemmer 28.12.2014 (18:09)

0


ak tomu nerozumieš a nejazdil si fatbike, tak si delej prdel ledac....

 
xpat 10.11.2014 (15:25)

0


ten vyplet nechapem, preco je asymetricky len na jednej strane rafika?

 
tomkud xpat 11.11.2014 (19:48)

0


Neviem to isto na 100 percent ale myslím si že kvôli osadeniu brzdového kotúča a prasiatka blízko stredu kolesa. Preto na ľavej strane obvodu kola kde je aj brzda nieje výplet. By si navzájom zavadziali. Teda tam dospel môj exaktný výskum . Ak sa mýlim budem rád keď ma niekto opravy lebo tiež ma to zaujíma a na iné vysvetlenie som neprišiel.

 
lto 10.11.2014 (17:34)

0


Ja by som este chcel dodat .. dufam, ze toto konecne presvedci cestackych zarytcov o tom, ze na sneh naozaj nestaci mat co najuzsie pnreumatiky, ktore sa "prerezu na povrch". Sice kazdemu, kto kedy vobec jazdil na vacsej pokryvke snehu, to musi byt jasne, ale .. pre istotu to pisem

 
lto lto 10.11.2014 (17:35)

0


Prerezu .. vivat mtbiker.sk

 
Ghost5900 10.11.2014 (19:53)

0


Je to stroj , alebo traktor tiež uvažujem o kúpe, no treba si to vyskusat každý chce niečo ine podľa mňa zábavka aj na kondičku

 
stefanvanicky Ghost5900 20.01.2015 (21:09)

0


Urcite odporucam si ho vyskusat, osobne som bol u Honzu Kopku v campe v Jizerskych horach teraz na predlzeny vikend, najazdili sme na tom biku 160 km v roznom terene a kvalitou snehu, vrelo odporucam

 
peterg 10.11.2014 (23:09)

0


S výnimkou ujazdeného snehu mi celkom uniká zmysel. Naviac ešte za 2.1k ...
Ďalší z marketingových nezmyslov?

 
nimm_zwei peterg 11.11.2014 (10:10)

0


ludia na takychto bikoch chodia na expedicie, stanovacky, rybackay alebo len pre zabavu jazdia tam, kde uz vyjazdene chodniky nevedu. Ak ti chyba predstavivost, skus browsovat web. Nezmyslom skor bude obohrata "marktingofobia".

 
peterg nimm_zwei 11.11.2014 (10:37)

1


Netvrdim, ze je to nefunkcne, ale rozsah pouzitia (najme v nasich koncinach) je velmi obmedzeny. A aj som zabrowsoval ... zaver Pinkbike clanku "Fat Bike? Seriously?"
"... But now these snow bikes are taking off. A local distributor can’t keep them in stock. And I’m torn. I love riding, but if I want to participate I need to buck up $3,000 for a bike that is only worth riding when it snows? Really? I’ll tell you what, when it snows, I go hit the slopes. I’ve already got the gear, and that gear happens to be super dialed. Maybe if I lived in Alaska, or Minnesota, where it’s cold and flat I’d get a fat bike. But why would I live someplace like that?"
Aj singlespeedy existuju, aj fixky, ale pouzitie je obmedzene na nadsencov. Takze nie "marketingofobia" a zdravy rozum ... ledze by stal 200 - 300e, tak ako 3. bike do garaze, ze co ked nahodou napadne viac snehu, ako poslednych 5 zim

 
peterg peterg 11.11.2014 (10:38)

-1


Errata: ... Takze nie "marketingofobia" ale zdravy rozum ...

 
nimm_zwei peterg 11.11.2014 (14:57)

0


Naozaj? Ked zadam do vyhladavaca obrazkov nieco ako “fatbike ride“, v prevaznej miere tam sneh nevidno. Cize ten rozsah pouzitia mas ty, aj autor z pinkbike, zufalo skresleny. Teraz hovorim o fatbikes vseobecne, nie len o recenzovanom biku. Skratka, prakticke vyuzitie fatbiku ma svoje vlastne limity (tak ako SS, FG alebo vlastne hocaky MTB), akurat ich cyklosvet zacina vnimat evidentne trochu inde nez ty.

Cena je vacsinou neadekvatna lebo je to zatial stale “niche“ market , ktory len nedavno zacal prenikat do mainstreamu. Ale prenikat zacal, a na vine urcite nie je marketing. Cena je zatial argument proti konkretnym bikom, nie proti fenomenu vseobecne. Mne osobne sa na tom DURATECU nepaci vobec nic, sposobily fatbike ma On-one za polovicu (co je stale vela). Mozno aj preto sa teraz objavil trend 29+ a B+, resp. semi-fat tyre. Ludom, vratane mna, davaju zmysel co najsirsie plaste do starych ramov/vidlic, ale bez agresivneho DH dezenu. Maxxis, WTB alebo Schwalbe postupne zacinaju reagovat.

Este raz, viac predstavivosti alebo lepsie browsovat kam vsade sa cyklosvet ubera. Napriklad moj oblubeny bloger to vidi takto:
http://4.bp.blogspot.com/-23HYbr4lRHM/VFq6TEAuCKI/AAAAAAAAbgE/QH2szCxAr84/s1600/PB040001.JPG

 
peterg nimm_zwei 11.11.2014 (16:08)

0


Asi srandujes ... urcite sa da na fat biku (od)jazdit aj drahovy oval, ale otazkou je, kde ma realne opodstatnenie, aby si ho ludia kupili (teda okrem fan nadsencov). Podla www.fatbike.sk a tiez aj zdraveho rozumu je "určený primárne pre jazdu na nestabilnom a sypkom podklade ako sú sneh alebo piesok". Samozrejme kazdy bike ma svoje vlastne limity, ale tie limity (t.j. vyuzitie) su diametralne odlisne, kym SS, FG a FB ich maju velmi uzke, MTB a road zase omnoho omnoho sirsie. Ked aspon 10% mojich kamosov alebo znamych prejde z MTB na fatbike, budem ho vazne povazovat za prenikanie do mainstreamu, dovtedy len za okrajovu zalezitost pre nadsencov, podobne ako SS a FG. A co sa marketingu tyka, robim v nom 23 rokov. Kedze SS a FS sa od standardnych bikov lisia minimalne (len pohonom) a cielova skupina je naviac mala, nie su marketingovo zaujimave. FB maju naopak kompletne nove ramy, rafky, naboje, plaste, tak vyrobcovia zacitili vacsiu prilezitost a nalezite sa toho ujali.
Neberiem nikomu jeho nazor, kazdy ma svoje ulety, hobby, zaujmy (vratane mna) a rad by som sa tiez na fat biku previezol napr. po snehu (kde inak jazdim na MTB), ale nic to nemeni na mojom nazore, ze sa jedna o okrajovu zalezitost. Cas ukaze, ci som sa mylil, alebo nie. Tym koncim v tejto diskusii.

 
stefanvanicky peterg 20.01.2015 (21:27)

0


Nezmysel je to co si napisal,
Na ujazdeny sneh ti staci aj obycajny bike ale skus sa prejst po cerstvo napadanom 20 - 30cm snehu alebo v lese medzi stromami a este lepsie po mokrom snehu! Na tomto biku spustis kolesa a ides krasne. Vlastna skusenost z posledneho vikendu. Bol som si ho vyskusat a dnes viem ze si ho urcite kupim.

 
trial 11.11.2014 (08:14)

0


2000eur?? Za co? Prestrelena cena poriadne.

 
Otmar trial 28.12.2014 (18:17)

0


pozrí si fatbike od FELT-u cca 1000 E - dobrá cena( viem je to relatívne) ale výbava a ten zážitok- treba skúsiť- dá sa požičiať za 20E /deň- stojí to za to (o.i. fat nieje snow, ale blato a do 17% stúpania- nič lepšie )

 
Otmar trial 28.12.2014 (18:33)

0


sorry , je to 1400E, ale aj to je stále veľmi dobrá cena ...

 
N/A 11.11.2014 (15:25)

0


Ozaj aká cena je za jeden plášť?

 
tomkud N/A 11.11.2014 (19:56)

0


Samozrejme je na výber viac výrobcov/modelov ale treba rátať 60-70€ a viac. V minulom roku boli cca 100€ a viac. Či ich cena bude naďalej do buducnosti klesať si netrúfam odhadnúť.

 
Otmar 28.12.2014 (18:20)

0


súhlasím s názorom, amatérovi len a len HT 29" - jednoduchosť o kt.sa pred 205- rokmi len snívať mohlo. Bike nie je od toho, aby som ho stále len servisoval, ale jazdil i

 
Pridaj komentár