Biky fóristov: Quidoo & Merida Ninety Nine XT-D (2012)

Biky fóristov: Quidoo & Merida Ninety Nine XT-D (2012)

Slavo ma oslovil, aby som napísal pár teplých slov o mojom bajku. Počasie rozdáva karty len pre najvytrvalejších hráčov, takže tu máme uhorkovú sezónu, ktorá zvládne aj jeden mainstreamový bajk ako je moja Merida 99. Začnem netradične záverom.

Záver


Merida 99 je môj prvý celo-odpruženec po cca 8 sezónach na hardtaile - Trek 4100, na ktorom okrem rámu je už všetko vymenené. Napriek tomu, Meridu 99 by som si už nekúpil, Trek áno.

Úvod


Ak ste začali čítať tento článok od konca, určite ste nadobudli negatívny pocit smerom k Meride. Ja ho ale napriek všetkým strastiam, ktoré život s Meridou prináša, nemám. Bajk mám dve sezóny a boli to dve najlepšie sezóny v živote, ktoré by som na Treku 4100 určite nedal. Tento článok budem hlavne smerovať k súčiastkam, ktoré postupne odchádzali, aby ste si mohli zobrať ponaučenie a vyvarovať sa niektorým chybám.

Na horách

Prečo Merida?


Na túto otázku sa najlepšie odpovedá vysvetlením prečo som si kúpil Trek. Takže: Trek som si kúpil pretože všetci moji kamoši jazdili na Meride. Dvanásť rokov dozadu bola Merida masovka. Chcel som niečo iné. Je to rovnaký dôvod, prečo som si nekúpil Canyon. Súčasťou bajkovania je aj okukovanie ostatných bajkov. Nebaví ma čumieť v lese stále na ten istý Canyon. Bajk je iracionálna vec. Predsa nejazdíme všetci na Fabii, tak prečo Canyon?
Čas plynul a moji parťáci povymieňali bajky za Epicov..., a vlastne ak sa dobre rozpamätám, tak iba jeden vymenil Meridu za Epica. V partii máme aj Scotta, a aj Radon. Značky sa pekne rozložili a po období uniformity zavládla pluralita. Napriek tomu sú v cykloklube Tour de Šenky celkovo tri Meridy, ale toto číslo bolo pre mňa už únosné a tak jazdím za team Merida.

Vidlica


Vidlica Fox 32 Float RL 100mm z rady Evolution je absolútne postačujúca na XC. Ani raz som nemal pocit, že nestíha, nevládze, alebo má iný problém. Napriek tomu má slabé miesto, a to je extra molitánový krúžok na vzduchovej piestnici, ktorý po čase vyzerá akoby ho požul pes. Molitán sa začne drobiť a spôsobí, že sa olej dostane do vzduchovej komory. Podľa nášho, ale aj jedného britského fóra (asi MountainBike Reader to bol) treba tento krúžok vyhodiť. Na britskom fóre chalani spomínali, že treba napísať do Foxu a zadarmo pošlú gumenú náhradu. Ja jazdím už asi 500 km bez tohto krúžku a všetko vyzerá OK. Uvidíme, čo prinesie ďalšia výmena oleja.

Bike Merida Ninety Nine XT-D

Tlmič


DT Swiss M210 je asi jediná výhrada, ktorú mám. Nie je to úplne že tlmič, o ktorom by sa mi snívalo, že raz keď budem veľký, tak si taký kúpim. Po necelom roku na jednom zimnom výjazde na Veľkej Javorine spľasol ako dot-com bublina v roku 2000. Pumpu som samozrejme so sebou nemal, tak som ho iba uzamkol a nejako dobačoval späť k autu. Pravdepodobne potrebuje nové tesnenie, ale zatiaľ ho len z času na čas rozoberiem, premažem a vždy vydrží pár jázd, kým začne opätovne sfukovať. Raz pri neodbornej manipulácii som zlomil úchyt lanka z remotu na tlmiči, takže ho už ani neviem uzamknúť, preto to riešim zatiaľ takto, a obzerám sa momentálne po novom tlmiči.
Zadná stavba je vyriešená veľmi atypicky. Z diaľky a keď je bajk otočený naopak sa môže dokonca zdať, že systém odpruženia je postavený na princípe Horst linku, ale je to len obyčajný jednočap. Bez uzamykateľného tlmiča je to smutný príbeh o nežiadúcom pohupovaní.

Zadná stavba

Rám


Rám 99 je myslený ako nástupca 96, aspoň podľa firemného videa Meridy na Youtube. Merida 96 je celkom podarený kúsok. Dá sa stretnúť aj na slovenských XCM maratónoch, dokonca na popredných miestach. Mám ale pocit, že očakávaný úspech 99 sa nedostavil. Pôvodne som chcel bajk, ktorý nebude masovka, ale aby som po 2 rokoch nestretol nikoho na 99, to asi niečo hovorí. S rámom som mal len jeden problém, a to nepresné frézovanie na zadnej stavbe, čo spôsobilo, že som mal koleso založené našikmo. Bavíme sa o jednom milimetri plus mínus. Najprv som si to vôbec nevšimol, potom som dlho dumal, nakoniec som bol mesiac bez bajku, kým súdruzi z NDR v Meride prišli na to, čo treba spraviť. Keby sa mi tak chcelo googliť, či nemecká časť Meridy naozaj sídli vo východnej časti Nemecka... Nerád by som krivdil.

Plášte


Racing Ralph je veľmi priemerny plášť. Na svižné XC sa mi najviac osvedčili Maxxis Ikon a Specialized Fast Trak.

Merida
Zdroj: Merida.sk

Gripy


Neviem prečo sú na tomto bajku defaultne nahodené najlacnejšie molitány. Prvá vec, ktorú som hneď vymenil.

Brzdy


Brzdy radu Deore sú skvelé a úžasné zároveň. Správna voľba produktového manažmentu. Mám 70 kíl a jazdu si najviac užijem, keď sú platničky tesne pred výmenou. Jazda je vtedy o poznanie dynamickejšia, ale ako sa hovorí: „Dovtedy chodíš s bidónom, kým sa ti neroztrhne camel...“

Radenie, kazeta, kľuky


XT od Shimana je klasika. Za cca 8,000 km bolo potrebné doladiť prešmyk aj prehadzovačku len raz. Radenie je superkultivované. Bol to pre mňa veľmi príjemný prechod z Alivia. Na dobré sa veľmi rýchlo zvyká. Zatiaľ som menil raz stred – ale jazdím zimu, blato, maratóny a používam aj vapku, takže bez výhrad.

Merida v zime na výjazde

Vpredu mám dve píly 40 a 28 zubovú. Vzadu klasika 11-36. Na Malé Karpaty je to ideálna kombinácia, a to určite nie som dupač. Moje najčastejšie umiestnenie na maratónoch je predposledný. Mám svoju hrdosť predsa. Keď sa ale vyberiem do ozajstných hôr na skutočný pojazd, cítim, že 28 zubová píla je naivná voľba. Preto som sa rozhodol na začiatku tohto roka, že prestanem meniť reťaz a čo najrýchlejšie zjazdím všetko ozubené na bajku a vymením to za pohodovejšie kúsky. Mierka mi prepadá cez reťaz, ktorá je vyťahaná ako Haribo medvedík, ale stále mi nepreskakuje, čomu nerozumiem. Zatiaľ cca 4000 km bez výmeny reťaze v peniazoch znamená, že nová kazeta a nové píly sú skoro vykryté. Normálne som začal uvažovať, že sa úplne vykašlem na pravidelné menenie reťaze...

Merida 99 je absolútnym výsledkom rovnice cena=výkon. Dokonca musím neobjektívne povedať, že tento bajk predčil moje očakávania a máme toho ešte veľa pred sebou. Ako som spomenul v úvodnom závere, Meridu 99 by som si už nikdy nekúpil, ale to len preto, lebo som s ňou vyrástol smerom k AM/EN a zachcelo sa mi väčších zdvihov a životu bez maratónskeho stresu.

Poznámka redakcie


Slavo: Oslovil som Quida pretože jeho články rád čítam a vždy sa pri nich aj zasmejem. Úplne to potvrdil aj v tomto článku o svojom bajku. Odporúčam napríklad aj Tri dni v divočine alebo kde sa vlastne na východe bajkuje? (+ druhý diel).

Napíš aj ty o svojom biku


V rámci predstavovania bikov fóristov sme už dávnejšie predstavili napríklad: Dano5 a Yeti, HELLBOY22 a jeho KGB Fidel a Turbiho Klein.

Stačí sa ozvať alebo rovno zaslať krátky článok s fotkami na redakcia@mtbiker.sk. Nemusí to byť iba drahý profi bike, ale kľudne môže mať zaujímavý design, výbavu, netradičnú značku, históriu...
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up31thumb_down comments 11 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Biky fóristov: Ako sa stavia sen, Dudov sen

Biky fóristov: Ako sa stavia sen, Dudov sen

Jedného krásneho letného rána som na Bielom Kríži stretol Igora z VeloCity, ktorý sa ma mimochodom spýtal, kedy sa chystám ten svoj historický kus biku vymeniť za nový.
Biky fóristov: Canyon Spectral AL 8.0 EX

Biky fóristov: Canyon Spectral AL 8.0 EX

Po rokoch nastal čas na zmenu. Môj zadok dlhé roky spoznával stredovek a povedal dosť. Kúpa nového biku je vždy veda, takáto chvíľa predsa len neprichádza často. Každá skúsenosť vtedy môže pomôcť, tak možno nejakú hodnotu prinesú aj tie moje.
Biky fóristov: Bimjeam vs. Kona Process 111 –  jeden bike na všetko

Biky fóristov: Bimjeam vs. Kona Process 111 – jeden bike na všetko

Túžba po novom bicykli je u cyklistu, ako iste poznáte, nekonečný kolobeh a táto diagnóza sa nevyhla ani mne. Po sezóne a pol slintania a laborovania nad novými celoodpruženými rámami zvíťazilo srdce nad rozumom a stal som sa hrdým majiteľom staršej generácie celoodpruženého „light enduro“ trailbiku - Kona Process 111. Tu sa však moja cesta za ideálnym „one for all“ bikom ani zďaleka neskončila a dlhoplánovaným výsledkom je bicykel, ktorý má len málo spoločného s orginálom a na tvári nejdeného bikera vystrúha nechápavý pohľad. Prečo je tomu tak a čo ma viedlo k takejto radikálnej zmene osadenia, sa vám pokúsim ozrejmiť v nasledujúcich odstavcoch.
keyboard_arrow_up