Novoročný špeciál: Top 10 trailov pre rok 2014

Tento sprievodca tým najlepším, čo doma máme, je výsledkom mojej celoročnej námahy a neuváženého použitia QTSI indexu na MTBIKER fóre. QTSI je Quidoov Trail Sentiment Index, ktorý sa používa v Quidoovom svete za účelom ohodnotenia zábavy na traile. Je absolútne subjektívny a optimalizovaný pre Meridu 99 na 100mm zdvihoch.

Disclaimer: Kombinácia iných zdvihov s inou geometriou, a s iným jazdcom, môže viesť k inému indexu zábavy na doleuvedených trailoch. Pite rozumne.
Práca na liste ‘Top 10 trailov’ nie je pre každého. Vyžaduje to odriekanie si práce na úkor bicykla. Ďalej, dávanie prednosti cestovaniu po Slovensku pred sledovaním spoločensko-náučných programov v TV, a v neposlednom rade, obetovanie času inak prospešne stráveného bezcieľnym surfovaním po pochybných stránkach na webe, kam sa aj Avast bojí ísť.

Quidoo

Metodika

Metodika je strašne kruté slovo, ktoré sa na Silvester resp. Nový rok nehodí, ale nedalo sa inak. Trailov je veľa, miest do 10 je málo, slovom - desať.
Preto tu nenájdete žiadne traily v národných parkoch a rezerváciu lizneme len raz.
Tiež som sa rozhodol, že tu nebude žiadne AM/EN zastúpenie. Každý jeden spomenutý trail je v pohode zjazdný aj na HT, možno okrem Vtáčnika, sú to všetko hladké detské prdelky.
Taktiež som sa rozhodol, že traily vykopané v posledných rokoch, ktoré sú na prvý pohľad spravené bajkfanatikmi bez povolení na cudzích pozemkoch ostanú zahalené pod gpx rúškom tajomstva.
Posledná informácia: traily sú v poradí zoradené náhodne. Howgh!

1.) Štúrová lavička (Malé Karpaty)

Štúrová lavička Malé Karpaty
Štúrová lavička je môj domáci trail, ktorý jazdím najčastejšie, preto si zaslúži prvé miesto. Celý čas vedie po modrej TZ od križovatky so zelenou TZ v bode ‘Pod Peprovcom’ až do mesta Modra. Je to čistokrvný singletrack s nulovými úsekmi po lesných cestách. Po prvých 500 metroch nasleduje pravotočivý switchback. Ak pôjdete ďalej rovno, zídete zo značky, a skončíte vo vinohradoch. Po switchbacku nasledujú dva technickejšie prvky. Prejazd cez našikmo padnutý strom spravený z polien nájdených v blízkom okolí a strmší zjazd medzi dva šutráky v dĺžke asi 30 metrov. Ja to jazdím ako na bežiacom páse a videl som bajkerov, čo to dajú bez toho, aby to poznali, ale poznám aj takých, ktorí si tie úseky potrebujú najprv naštudovať. Pri samotnej Štúrovej lavičke sú schody, ale ak sa vrátite pár desiatok metrov späť, je tam ‘obchádzka’.

2.) Krásny singel (Strážovská hornatina)

Zjazd po modrej TZ zo sedla Veľké lúky do obce Krásna Ves sa nemôže volať inak ako ‘Krásny’. Zábava začína od odbočky na Bukovinsku skalu odkiaľ je spektakulárny výhľad – odporúčam. Samotný zjazd má svoju strmosť a primeraný obsah šutrákov. Nie je to práve bratislavské vyhladené singlovanie, ale takto nejako v Quidoovom svete vyzerá zábavný zjazd. Chrobák do hlavy je predĺžiť si zjazd o Baske, ale to nepoznám. Za úsek od Bukovinskej skaly dole do dediny by som dal pokojne kamarátovu ruku do ohňa. Musím sa ale priznať, že som tam tento rok bol dvakrát, ale foto sa mi nepodarilo spraviť ani raz. Nemal som to srdce zastaviť a zosadnúť z bajku. Tak sa pokochajte aspoň fotkou s výhľadom z Bukovinskej skaly.

Bukovinska skala

3.) Zelená TZ do Podlužian (Strážovská hornatina)

To ako sa dostanete na Trebichavské sedlo, kde začína zábava, je len na vás. Odporúčam helikoptéru alebo vyskúšať zelenú TZ z Trebichavy. Ja som tam išiel dvakrát po modrej TZ z Krásnej Vsi. Tento úsek má pár sto metrov zaujímavých, ale za ten ostatný mordor to nestojí. Zelená TZ z Trebichavského sedla do Podlužian sa klasifikuje do QTSI iba svojou prvou polovicou, potom sa zmení na lesnú cestu, ktorá vás dovedie do Podlužian. Dôležitý je ale vrchný úsek, ktorý vedie cez borovicové háje. Je to také hore dole trailovanie s prevahou dole, bude sa vám to páčiť.

Do Podlužian

4.) Rodrigéz & Trnky-Brnky (Malé Karpaty)

Rodrigez

Z času na čas jazdím hrebeňovku Malých Karpát od Nového Mesta nad Váhom do Smoleníc. Pri jednom takomto výjazde sme na Čachtickom hrade stretli lokálnych bajkerov, ktorí nám vysvetlili o čom je život. Asi dva najznámejšie traily v danej lokalite sú Rodrigéz a Trnky-Brnky. Vedú sa odveké diskusie medzi bajkermi, ktorý z týchto dvoch trailov je lepší.
Rodrigéz je zaseknutý do svahu a je to zjazd. Svojim profilom mi nič iné nepripomína, je jedinečný, nepodobá sa na žiadny iný trail, ktorý poznám. Trnky-Brnky sú zase natiahnutejšie a majú miernejší sklon. Najlepšie je nakombinovať si do výjazdu oba traily a nemáte problém. Sú to veľmi známe traily, takže na kľúčové slová zaberie aj Google a nájdete veľmi ľahko doplňujúce informácie o polohe trailov.

5.) KECY (Košice – Bankov)

Kecy
KECY a ka Košické Cyklotraily je najväčší bajkopočin roku 2014 na Slovensku. Tu je link na ich Facebook fanpage, kde nájdete najaktuálnejšie informácie a mapku. Práce stále nie sú dokončené, takže určite vystriehnite brigádu a nepremárnite šancu chváliť sa svojim deťom, že ste raz dávno kopali práve tieto traily.
Ja som mal príležitosť previesť sa len po traily s názvom Držhubu, ale spolu s referenciami z Košického maratónu pod taktovkou Škodovky mi je jasné, že Košice sú moja preferovaná bajk destinácia na rok 2015. Vlaky sú zadarmo, tak žiadne výhovorky, hor sa do Košíc.

6.) Hlohovecká osmička

Osmička
Hlohovec nie je práve bajkermi vyhľadávana destinácia. Južne od Hlohovca sa v Dvorníkoch nachádza XCO trať, na ktorú mám pozitívnu referenciu, ale keď som sa tam chystal na prieskum, tak ma chytil riadny lejak a musel som sa otočiť. Severne od Hlohovca štartuje pohorie Považský Inovec. Napriek nelichotivým geomorfologickým predpokladom, Hlohovec schováva jeden klenot, ktorý by chcel mať každý za domom. Celá osmička, aj s cestou z domu, ak bývate v Hlohovci, trvá hodinu. Zábavné pasáže sú znázornené na mapke oranžovými guličkami. GPX nemám a ľutujem to.

Mapa Hlohovecká osmička
Zdroj: SHOCart

7.) Vtáčnik

Vtáčnik
Napriek tomu, že Vtáčnik je len 90 minút autom z BA, jeho bajkerské čaro som začal objavovať len minulý rok. Môj top je zjazd po zelenej TZ ku Partizánskej chate. Ďalej od chaty do dediny je to také všelijaké, na jar tadiaľ tiekol potok po lesnej ceste – neodporúčam. Zjazd začína pekným singlom, nie moc náročným. Profil sa zmení kúsok za Sputnikom (buď je to pasca na hmyz, alebo merač zrážok, keď to uvidíte budete vedieť). Terén začne obsahovať viacej kameňov a chodník sa rozšíri. Miestami ide akokeby v žľabe. Po pravej ruke je ale vychodený nový chodník, ktorý obchádza kamenisté pasáže. Chodník je často využívaný turistami, takže návštevu odporúčam v nepopulárnych časoch. Trošku výdatnejší je zjazd na opačnú stranu po náučnom chodníku do obce Kamenec pod Vtáčnikom. Tu už by sa uživil aj bajk s väčšími zdvihmi.

8.) Králiky (Kremnické vrchy)

Nie moc dlhý, ale o to rozkošnejší singel z Králického sedla po zelenej TZ ku hornej stanici lanovky v lyžiarskom stredisku Králiky. Profilovo ide tento singel väčšinou kolmo na svah. Je v ňom pekne zarezaný, takže po pravej ruke budete mať zráz. Záver je trochu strmší. Foto ako dôkaz neexistuje, ale je to dobré.

9.) Kanada (Strážovské vrchy)

Kanada foto
Kanada
Legendárny pojazd opradený všetkými mýtami a bájkami, ktorý ústi do dedinky Košecké Podhradie. Prvýkrát sme ho išli v rámci expedície hore kopcom, čo nie je spôsob ako sa Kanada jazdí. Bodka. Je to prototyp singlu, poľovníckeho chodníka, alebo ako sa hovorí na Liptove – prťky. Striedajú sa pasáže romantického singlovania s technickými pasážami a na začiatku sú aj strmé rovné kúsky, kde sa dá ísť aja jáááj. Malo by sa znova hlasovať, komu bude patriť slogan – To najlepšie, čo doma máme. Na Slovensku sú lepšie veci ako nejaký Bažant...