Biky fóristov: Moje prvé skúsenosti na fatbiku Salsa Beargrease

Fatbike som si prvýkrat vyskúšal minulý rok v lete. Požičal som si český Duratec Snowdoor a obehol som s ním Cerovú dráhu v Bratislave (ako obyčajne - oboma smermi). Komfort a jazdné vlastnosti ma prekvapili. Vzhľadom k jeho výzoru by som čakal oveľa ťažkopádnejší bicykel a namáhavejšie šliapanie. Musím povedať, že okrem toho, že sa to „dalo“, som bol aj nadšený. Široké plášte samé spracujú mnohé nerovnosti terénu, pri ktorých je na trail alebo AMEN biku potrebné situáciu už „riešiť“.

Správne nafúkané kolesá vedia prekvapivo dobre absorbovať nerovnosti aj dropy. Šírka plášťa ma pozitívny vplyv na trakciu a dobre drží grip aj stopu trailu. Komplet tuhá stavba zase pretaví všetky watty do pohonu vpred, takže aj pri špičkových CTD tlmičoch, ktoré mnohí máte, je prínos stále citeľný. Aby som ale nevyznel úplne jednostranne, zaregistroval som aj niekoľko menej priaznivých skutočností, konkrétne prenos otrasov z tuhej vidly do rúk. Pri technickejšom a zároveň rýchlom zjazde v teréne mi riadne vytriaslo ruky a rýchlosť som musel znížiť tak, aby som mal bike pod kontrolou. Široké gumy zase ťahajú riadidlá do strán, čo si ale všimnete až keď nastane situácia, že treba držať rajdy jednou rukou. Frajerinky s rukami nad hlavou počas jazdy na fatbiku asi nepôjdu. A do tretice - asi tá hmotnosť, aj hlinikové fatbiky bez tlmičov a odpruženej vidly majú určite aspoň 15kg. Rozhodnutie o obstaraní takéhoto biku je na každom zvlášť, a treba zvážiť, čo na ňom chce biker jazdiť. Ideálne je jazdu si najprv vyskúšať, upozorňujem však, že je to mimoriadne namotávajúca skúsenosť.

Na výjazde

Salsa Beargrease = Medvedia masť

Neskoršie v lete som pojazdil na zapožičanom fatbiku Salsa Mukluk ešte cca 100km na Kolibe a okolí a časť z toho aj na Donovaloch. Po tejto skúsenosti som bol už rozhodnutý obstarať si nejaký fatbike. Priznám sa, že v tej dobe som pozeral more videí na youtube, a na tieto biky som bol značne namotaný. Nechcel som však niečo, čo už doma mám, takže k trail biku a enduru som chcel určite bike s pevnou zadnou stavbou (robia sa totiž už aj celoodpružené fatbiky) a tiež s nízkou hmotnosťou a jednoduchými, ale účinnými prevodmi 1*11. Kritériá som nastavil podľa toho, že chcem na ňom jazdiť najmä v letnej sezóne, hoci sú tieto bicykle vnímané hlavne na sneh a piesok, resp. sypký terén. Ako raz niekto vtipne poznamenal na MTBIKER fóre, Maroš chcel ľahké a rýchle HTčko, a tak si kupuje fatbike . Salsa Beargrease Carbon XXI 2015, ktorý som napokon obstaral prišiel už v novembri 2014. Bol som zatiaľ len na 7 výjazdoch a som, samozrejme, stále začiatočník. S bikom som ale spokojný, má pretekársku geometriu (po čom som práve netúžil), ale najmä nízku hmotnosť (11.06 kg bez spd) a dobrý pohon SRAM XXI (na ktorom mi žiadne rýchlosti nechýbali ani na Zimnom MTB maratóne na Železnej studničke) - reporátž: SLOVAK WINTER MTB & RUNNING TROPHY 2015.

S fatbikom na SLOVAK WINTER MTB & RUNNING TROPHY 2015

Fatbike na SLOVAK WINTER MTB & RUNNING TROPHY 2015
Keď som prvýkrát uvidel vpredu len 28 zubovú pílu, povedal som si, no zbohom, to je čisto expedičný bike určený na brodenie sa v zasneženej krajine a diaľkové zimné výjazdy, ale kombinácia s 10-42 kazetou vzadu mi prekvapujúco plne postačuje. Na tomto zimnom maratóne som na ňom šiel prvý raz intenzívnejšie, teda v „pretekovom“ móde. Veľmi mi pomáhala nízka hmotnosť a tiež schopnosť prekonania terénnych prekážok. Mám na mysli veľké blatové úseky, hlboké kaluže, blatové bariéry a rigoly vyjazdené ťažkou lesnou technikou a pod... Skrátka - všetky tieto prekážky som vedel prejsť v rýchlosti bez pribrzdenia a často aj „krížom“, čo by som sa určite na trail biku neodvážil. Prejazdy koreňov, skalnatých úsekov a strmšie zjazdy ani nespomínam, to je na fatbiku štandardka.

S fatbikom v Tatrách

Valivý odpor a iné...

Vypočul som si už niekoľko negatívnych komentárov na valivý odpor týchto širokých plášťov, nie je to však celkom tak. Súhlasím napríklad s tým, že takýto bike je nonsens na asfalte, resp. akejkoľvek pevnej ceste. Na takomto povrchu šírka plášťa určite nepomáha a je vlastne úplne zbytočná. Ja jazdím len offroad a infraštruktúre (ako to nazývam ja) sa vyhýbam všade, kde sa len dá.

Správne nafúkané kolesá

Správne nafúkané kolesá sú kľúčom pre komfortný výjazd v lete, ale najmä v zime na snehu. Toto je potrebné naučiť sa ako prvé. Na prvých 2-3 výjazdoch mi chvíľu trvalo kým som pochopil, že skrátka musím sfúknuť ak chcem pokračovať v snehu v sedle a nie popri biku. S tým súvisí aj to, že tieto mohutné duše malou príručnou pumpičkou nenafúkate za pár sekúnd, takže štartujem vždy s mierne viac nafúknutými gumami a ak treba tak v teréne trochu sfúknem. To sa ale týka iba sypkého povrchu sneh/piesok. Na zimnom maratóne som nafúkol obe kolesá na 0.75bar, čo sa považuje už za dosť tvrdé gumy a vyslovene nevhodný tlak na snehový terén. V polovici januára v snehu na Donovaloch som od chaty štartoval na 0.35 bar a na lúkach, kde bolo naviatych 40cm snehu a slnko ho už roztápalo, som mal trochu problémy a bolo potrebné ísť až na 0.2 bar, pre mnohých z Vás asi ťažko predstaviteľné hodnoty. Aby som to zhrnul, tak pri jazde v teréne necítim nejaký výrazný rozdiel medzi valivým odporom na trail biku a fatbiku. Zatiaľ najdlhší výjazd bol len niečo cez 30km a šlo sa mi výborne, uvidím aké skúsenosti prídu pri jazde v lete.

Sneh a extra výbavička

Na snehu
Jeden zo zaujímavých rozdielov pri jazdení v zime/snehu je trakcia predného a zadného kolesa. Túto sezónu som jazdil na snehu prvýkrát v živote , takže je to pre mňa úplne nová skúsenosť. Keď som počas zjazdu posunul ťažisko nad zadné koleso, tak predné začalo ihneď plávať na snehu, a aj som sa vysypal. Bez prítlaku predného kolesa k povrchu to jednoducho nešlo. Tu má výraznú pridanú hodnotu teleskopická sedlovka. Umožní ostať sedieť v sedle, znížiť ťažisko, a zrazu sa dalo ísť rýchlejšie aj bezpečnejšie, nevedel som ale ísť na také zjazdy (v snehu) , kde by bolo potrebné ešte zaliezť až nad zadné koleso, výjazdy v zime majú skrátka isté obmedzenia. Tá teleskopka spolu s odpruženou prednou vidlou Bluto tvoria príslušenstvo, ktoré som k biku prikúpil. Vidlu budem voziť v lete, na zimné výjazdy postačujú príslušne nafúkané kolesá a pevná, ale ľahká, karbónová vidla zo štandardnej výbavy. V lete bude bike fúknutý na 1.0 bar (podľa odporúčania výrobcu) a vtedy sa odpružená vidla zíde, pretože v teréne idú všetky nerovnosti dosť mohutne „do rúk“. Kolesá nafúknuté na 1.0bar sú na fatbiku už výrazne tvrdé a každá malá nerovnosť na ceste pretečie cez riadidlá hneď na bikera. V zime na menej nahustených kolesách tieto vedia absorbovať všetky otrasy, povedal by som, že až na úrovni slušnej vidlice. Okrem toho fatbike rútiaci sa dole kopcom na dvoch takýchto veľkých bublinách začne v nerovnom teréne trochu „plávať“ voči povrchu, nekopíruje ho presne, a po chvíli z toho môže byť pád. Tu odpružená vidla eliminuje/kompenzuje toto „plávanie“ a bike kopíruje povrch tak, ako sme zvyknutí.

SPD a sneh

Malá drobnosť, ktorá ma na snehu tiež prekvapila, nesúvisí úplne s fatbikom, ale tiež to sem patrí. Od začiatku mám nahodené SPD ako som zvyknutý po celý rok. Keď som však zabŕdol na zasnežené lúky, na ktoré pálilo ostré slnko, pár dní tam boli cez deň plusové teploty a sneh začal byť mokrý, tak sa mi okolo spdčiek natlačil sneh, ktorý sa zmenil na priesvitnú, tuhú, ľadovú guľu a tu už nestačilo oklepať tretrou o pedál, sneh opadal len z topánky, ale kufre boli komplet „nedostupné“. Ešteže som mal spd s klietkou a dalo sa improvizovane šliapať ako na klasických pedáloch. Toto sa stáva iba vtedy, ak v tom mokrom snehu schádzate z bicykla do snehu a opäť nastupujete, ak to viete prejsť bez zídenia z biku, tak sa spd neobalí do ľadovej hrče. Takisto sa to nedeje v snehu pri mínusových teplotách, pre mňa to však bola nová vec. Zatiaľ to ako začiatočník hodnotím tak, že to bude dobrý bike na jazdenie trailov v lete a na zimu použiteľný ako klasický expedičný fatbike.

Namrznuté SPD

Píšte všetci modrým perom

Ešte pár slov k fatbiku ako módnemu ošiaľu. Mne tiež lezie na nervy všadeprítomný marketing a skutočnosť, že každý výrobca už má v katalógu 2015 jeden alebo niekoľko fatbikov (už sú aj originál slovenské a nevyzerajú zle Fatbiky ako trend prišli z USA, kde majú pomerne dlhú tradíciu a ich výrobe sa už dlhšie venuje niekoľko malých značiek (napr. Salsa, Surly, 9:Zero:7, Borealis). Fatbike umožňujúci výjazdy v zime je istým symbolom slobody, určený je najmä na niekoľkodňové výjazdy/pobyty v prírode, ale týmto tiež dobre marketingovo zapadá k aktuálnemu trendu hipster. Niet sa čo čudovať, že sa stal predmetom nákupného ošiaľu. Kedysi marginálna a takmer nepovšimnutá kategória pomerne ťažkých úžitkových bicyklov s tuhým rámom je dnes top imidžový trend. Fatbike komunita je z toho mierne otrávená, ale výrobcovia sa nesťažujú, tak už to chodí. Prikladám link na zaujímavý článok, kde autor kritizuje výrobcov fatbikov, že zabili pôvodný zmysel a účel fatbikov a prezentujú ich ako univerzálnu masovú zábavu, pričom by mali viac komunikovať, na čo taký bike vhodný je a na čo nie je – odkaz: http://nsmb.com/bike-companies-killed-fat-bike/.

Vysoké Tatry
Pôvodný koncept bol bike pre expedičné výjazdy v zasneženej krajine, žiadne rútenie sa trailami, ale biky obťažkané taškami po celom ráme, resp. umožnenie bicyklovania v piesočnom prostredí alebo na plážach, kde by ste s bežným bikom neprešli ani meter. Uvidíme, ako dlho bude tento hype trvať, ako sa hovorí, dávam tomu rok, maximálne dva a ešte ako zvykne skoro v každom článku uvádzať Imroman “netreba si hneď kupovať fatbike”, môžete ho aj vyhrať .

Autor: Maroš Vrábel, 22.1.2015
report_problem Našiel si v texte chybu?
maros1974 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Zimné doplnky Isadore - návleky, rukavice, čiapky a ponožky pod drobnohľadom

Test: Zimné doplnky Isadore - návleky, rukavice, čiapky a ponožky pod drobnohľadom

Budú zimné doplnky Isadore maličkosti, ktoré vedia byť veľkou pomocou cyklistu? Ako si vybrať správny model a veľkosť?
Test: VAUDE Minaki Mid II STX - môj zimný gamechanger

Test: VAUDE Minaki Mid II STX - môj zimný gamechanger

Vyzerajú robustne a všetko nasvedčuje tomu, že toho zvládnu veľa. Ako obstáli zimné tretry od VAUDE?
Test: Force Clime a Aspect - zimné rukavice do 30 €?

Test: Force Clime a Aspect - zimné rukavice do 30 €?

Jazda v chladných mesiacoch si vyžaduje kvalitné rukavice. Dá sa spojiť kvalita a dobré vyhotovenie s prívetivou cenou? Dozvieme sa v teste.
keyboard_arrow_up