Tip na výlet: Martinské hole - spomienky na leto

jurrasic 04.02.2015 31 fotografií   Tip Na Vylet Horska Cyklistika Martinske Hole

Siahodlho popisovať legendárnu hrebeňovku Martinskými hoľami, so zjazdom po zelenej do Turia, nemá veľmi cenu. Je to slovenská AM klasika. Kto bol, musí mi dať za pravdu, kto nebol, ten po absolvovaní tiež prikývne. Dôvod, prečo píšem tento report, je záver po fungl novej turistickej značke, ktorá predlžuje singlové jazdenie a teda aj pôžitok z návštevy Martiniek...

Môžeme vyraziť

Začiatok

Je koniec augusta, trochu priskoro na babie leto a trochu neskoro na úmorné horúčavy. Okolo šiestej podvečer vyrážame z Kuneradu, na konci dediny ešte naberáme chladnú vodu a vzápätí odkrajujeme prvé kilometre.

Tlačenie do kopca

Postupujeme pomaly, necelých 9 km a 950 výškových na hrebeň, s plnou poľnou, dá zabrať. Okrem foto výbavy nesieme aj spacáky, na noc chceme zostať, v dnes už bývalom - „Grandhoteli Partizán“.

Zrazu sa na 50 metrov mihnú štyri tiene, vyplašené našou prítomnosťou. Srnky, myslím si. Keď však sledujem ich pohyb, farebne mi to nesedí a vzápätí oľutujem, že som nevytiahol foťák. Žiadne srnky, svorka vlkov! Kľučkujú medzi popadanými stromami, posledný zastaví a obzrie sa. Na malý moment sa nám stretnú pohľady, jemu viac netreba, hop hop a je preč. Ešte hodnú chvíľu neveriacky stojím a teším sa z tohto stretnutia. Už len rys a bude moja zbierka stretnutí so slovenskými šelmami kompletná...

Na hrebeň prichádzame presne so západom slnka. Odtrhneme si pár čučoriedok a vyvalení v tráve počkáme, kým úplne zapadne.

Útulňa „Grandhotel Partizán"

Útulňa „Grandhotel Partizán“ je dnes už minulosťou. Spolu s Dašou sme tu strávili niekoľko pekných večerov a ani tento nebol výnimka. O to viac zamrzí, že požiar, možno po neporiadnych návštevníkoch, možno založený úmyselne, zničil toto jedinečné miesto. Bude to chcieť veľa snahy a aj financií, aby útulňa zasa fungovala. Našťastie sa aj na Slovensku nájde dostatok ochotných ľudí, ktorí zorganizovali verejnú zbierku na jej obnovu. Tak im niečo prispej, nech sa dielo podarí.

Pokračujeme po hrebeni

Pôvodný zámer – stihnúť východ slnka už v sedlách nevyšiel celkom podľa predstáv. Nevadí, slnko nad hlavami, v údoliach plaziaca sa inverzia a vedomie, že máme pred sebou celý hrebeň, sú zárukou dobrej nálady.

Cez subalpínske lúky, naspäť na úzke cestičky kľukatiace sa v kosodrevine. Míňame celú plejádu pracujúcich čučoriedkárov a tešíme sa na to, čo má prísť.

9 km

Pre peších tri hodiny bolesti kolien, pre bajkerov deväť kilometrov zábavy, deväť kilometrov dolu kopcom!

Bikerský sen

Na Slovensku je iba málo panoramatickejších trailov, ako po tomto bočnom hrebeni. Pod nami Žilina a v diaľke Kľak, Suchý, Veľký Kriváň, pri dobrej viditeľnosti aj Babia hora - všetko ako na dlani...a pred nami lajna, o ktorej bajkeri snívajú vlhké sny.

Toto to s nami robí – úsmev od ucha uchu a totálna eufória. Endorfíny ma nútia ísť na hrane, pustiť brzdy – veď čo sa môže stať. Je to ale zradné, vyjazdené rigoly nemajú zľutovanie, stačí chvíľka nepozornosti a už sa váľam v čučoriedkach. Našťastie som padol do mäkkého, aspoň vychladnem.

Medzitým zašlo slnko a od západu sa začínajú blížiť čierne mraky. Posledné dve vyhliadky predtým, ako sa ponoríme do lesa.

Za Skalkou sa široká dvojstopá zvážnica postupne premenila na úzky singel, plný koreňov a kameňov. Niektoré pasáže sú prudké a technické, iné zasa točivé a hladké. Nechýba ani pár umelých skokov cez popadané stromy...

Nový singl

Takto to ide až k rozcestníku Pod Ostrou, na ktorom náhodou objavujeme novú modrú značku, smerujúcu tak isto do Turia. Vraj je vyznačená od polovice roka 2014. Jej prítomnosť nás prekvapila, do dnešného dňa nie je táto nová – modrá - turistická značka zaznačená ani na mape českého Cykloserveru. Skladám batoh a idem na prieskum. Vyzerá to prudko singloidne, konštatujem s úsmevom, keď sa po pár minútach vraciam.

Úzka cestička, vrstevnicového charakteru, nás vedie totálne opustenou krajinou. Vždy rád objavujem nové miesta, je to pre mňa akási pridaná hodnota k bajkovaniu a hlavný dôvod prečo mám radšej all-mountain, ako bikeparky. Hoci je to miestami dosť zarastené a tráva mi siaha až po....kolená, som rád, že sme sa vybrali práve tadiaľto.

Značka nás traverzom s miernym stúpaním privádza pod vrch Čipčie, kde sa opäť rozdeľuje. Modrá pokračuje priamo na jeho vrchol a žltá ho traverzuje. Keďže začína mrholiť a hlavne sa nám nechce tlačiť bajky na Čipčie, kontrolujeme polohu /chvalabohu za Locus/ a vyrážame po žltej.

Malofatranské all-mountain - koniec cesty

Toto rozhodnutie sa ukázalo ako naozaj výborné, som rád, že si Fatra nechala nejaké tromfy aj nakoniec. Úzky singláč v zmiešanom lese trochu pripomína Maríkovské Trailodorado (VIDEO: Marikovské traildorado je pravý all-mountain heavy metal), akurát je podstatne rýchlejší. Osliznuté korene a listnatý podklad v hustnúcom lejaku znásobujú zážitok, posledných pár sto metrov idem prakticky v jednom šmyku.

Povyše dediny Turie, nad kameňolomom, sa obe turistické značky zasa spájajú do jednej. Z Turia sa ešte musíme dostať naspäť do Kuneradu, kde máme odparkované auto.

Jedna z možností je využiť cyklotrasu, ktorá je ale typickým príkladom „budovania“ cyklotrás na Slovensku – rozumej pod tým C-čka namaľované na zvodidlách asfaltových ciest. A to sa nám rozhodne nechce. Preto prichádza opäť na rad mapa a hľadanie optimálnej trasy. Cez Poluvsie a Stránske sa po poľných cestách nakoniec dostávame naspäť do Kuneradu.

Tu sa končí naše Malofatranské all-mountain, ktoré opäť raz prekvapilo a prinieslo niečo nové. Malá Fatra je moje najobľúbenejšie pohorie a bude trvať ešte roky, kým objavím všetky skryté zákutia a krásy. Jedno viem ale určite – čím skôr začnem, tým lepšie – lebo hory sú ako ženy - trochu vrtošivé, záhadné a predsa nádherné...

Gerson 04.02.2015 (19:46)

Super report, o to viac sa teším na jar a prvý pojazd na Martinky

hellwings 04.02.2015 (22:34)

Tiez by som asi zmeskal vychod slnka v zenskej spolocnosti

emsi 04.02.2015 (20:21)

Martinky sú dobrota a Minčol je topka

gulfast 04.02.2015 (20:40)

Toto leto snád

panZdenda 04.02.2015 (22:04)

Je škoda ujet na kole za dva dny jen tak kraťoučký úsek, který se chodí běžně pěšky za den. To je neomluvitelné nevyužití bikového potenciálu nádherných slovenských hor .

Jimenez panZdenda 05.02.2015 (15:20)

no ja som to urobil asi za 5hodin

jurrasic Jimenez 05.02.2015 (16:24)

Ano, obaja mate pravdu - da sa to stihnut aj za poobedie. Nalahko a bez fotenia / tocenia videa, co bolo nasim primarnym cielom. A naviac, takto pomaly si tie hory ovela viac vychutname

Marinada 04.02.2015 (22:24)

Tuto trat sme sli tiez a jednoznacne jeden z naj pojazdov. A clanok ako vzdy super.

baggio79 05.02.2015 (06:36)

Super citanie a pozrem cez okno v kuchyni a vysielac

zbartos 05.02.2015 (10:04)

Jen pro jistotu připomínám, že na cykloserver.cz je možné opravovat (příp. nově editovat) informace o značených trasách, nebo o trasách sjízdných na kole (plná čára - silnička, čárkovaná trekking, tečkovaná MTB, atd. viz legenda). Je tam na to nahoře modré tlačítko s bílým textem "Chyba v mapě?".
Info o těch dvou nových značených trasách (modrá + žlutá u Turie), jsem cykloserver.cz právě poslal.....

Donkey zbartos 06.02.2015 (12:57)

Osobne som do shocartu cez hiking.sk hlasil uz niekolko chyb, ale bez reakcie. Skoda ze to zanedbavaju.

Donkey zbartos 06.02.2015 (13:06)

Trochu beriem spat. Na cykloserver.cz uz mno zaslana chyba nie je. Tak asi hiking nema najnovsie data.

Jimenez 04.02.2015 (21:17)

Ja som to robil oktober 2014 super trasa

milos21 04.02.2015 (22:56)

Martinky mi už začínajú chýbať

Dagger 05.02.2015 (08:32)

ta modra aj žlta je zaznacena na mapach http://mapy.hiking.sk/
aj preto som vyzyval niekoho, kto to vie, nech doplni enabler do mobacu a vyrobili by sme si nove mapy do locusu. takisto nova trasa cez ferraty na martinky.

katko 05.02.2015 (08:37)

ten nový chodník veru nie je zlý...ale škoda tam toho tlačenia tými serpentínkami a ísť z Turia do Kuneradu po hlavnej ceste...to ste tomu plánovaniu trasy moc nedali...navyše s Locusom...

jurrasic katko 05.02.2015 (09:31)

katko - my sme predsa po hlavnej ceste nesli. Po hlavne ceste vedie cykloznacka, ale my sme isli mimo nej, cez polne cesty...

katko jurrasic 05.02.2015 (09:35)

aha, zle som si to prečítal, ale aj tak ste nemuseli ísť cez Poluvsie a Stránske predsa...však pod hranicou lesa ide jeden z najpoužívanejších chodníkov okolo horárne Čistiny a chatovej oblasti...

jurrasic katko 05.02.2015 (09:41)

ok, dik za tip. Nabuduce vyskusame...

Gerson jurrasic 05.02.2015 (16:33)

Jurrasic tipujem že ste šli od Kuneradu po zelenej hore na Hornú Lúku,ak chceš,poznám lepšiu cestu z minimom tlačenia.

jurrasic Gerson 05.02.2015 (16:36)

jasne, daj, budem rad...

panZdenda Gerson 05.02.2015 (16:47)

Úplně bez tlačení se dá z Kuneradu vyjet na hřeben po lesní cestě, která přetíná hřeben cca půl km od sedla Maríková a vede do Valčianské doliny.

kvakob panZdenda 07.02.2015 (09:56)

hej len potom zacne tlacenka po cervenej hore ,hento je dobre len na prejazd na druhu stranu do valce pripadne pre pojazd v smere na hnilic. kyceru atd. ...na hornu luku vieme lepsiu cestu,pri chatach dalej po vrstevnici - okruh ku kunerad.doline a potom odbocuje zvaznica nahor po nej a dojdete tak max 50 vyskovych pod cervenu kusok za hornu luku ...ale uz mam aj novsiu trasu a vyjdeme priamo na hornej luke a tlacenia je len o trosku viac...

zbartos krokioss 09.02.2015 (18:45)

panZdenda vás pozdravuje a posílá svoji verzi výjezdu/sjezdu nad sedlo Mariková. Je na jpg mapce zakreslena černou čárkovanou čarou. Mapku jsem uložil na 33 dní na http://leteckaposta.cz/563174744 . Podle mne je ale nejlepší vyjet po svážnici až pod H. lúku a pak to vytlačit těch cca 10 minut na hřeben podle mapky, kterou sem dal 07.02.2015 (11:36) krokioss.

zbartos krokioss 09.02.2015 (18:46)

KarolM 05.02.2015 (16:09)

Veľmi zaujímavé s nádhernými fotkami. Privítal by som gpx.záznam alebo aspoň mapku trasy. A takisto info, koľko bol na trase tlačenia...

Anthemmer 06.02.2015 (09:42)

Super, krása, normálne závidím, určite sa tam musím niekedy vybrať. Taktiež by som poprosil mapku.

hellwings 06.02.2015 (10:20)

Pre tych co chcu mapku : precitajte si to este raz a pozorne sledujte aj fotky. Myslim, ze je to takto - Z "Kunerad" po zelenej na krizovatku s cervenou "Pod Hornou lúkou". Cervenou na "Pod Krížavou" a zelenou dole ku krizovatke "Pod Ostrou". Modrou ku "Nad Zadným" a zltou popri kamenolome dole do "Turie". Takto som to pochopil - ak tam je nieco inak, tak ak "jurrasic" chce, nech to opravi

jurrasic hellwings 06.02.2015 (10:26)

je to tak ako pises Pre vsetkych, ktory by chceli mapku, najdete ju tu http://www.cykloserver.cz/cykloatlas/?d=171129#pos=49.11561P18.74628P13
Ale chybaju tam tie nove turisticke znacky pod Cipcim, lepsie si to pozriete na turistickej mape http://mapy.hiking.sk/
Okrem toho, chalani vyssie komentovali, ze z Kuneradu sa ide na hreben lepsie po modrej, cez sedlo Marikova. Nemam to vyskusane, ale ked trochu zlezie sneh, hned tam idem

kvakob jurrasic 07.02.2015 (10:02)

len vyjdete na nizko polozenom mieste hrebena ...ako pisem vyssie ,ak pojdete kludne sa dopredu ozvite a prevezieme sa ...

double 06.02.2015 (11:25)

neviete mi povedat pojazdnost resp nepate GPX strecno ,martinske hole a spat?

double Marinada 06.02.2015 (12:34)

hej. Tie vrutky strecno to si siel na Vlaku?Tam nieje nejaka cyklo cesta?

KinDo double 27.02.2015 (12:26)

zo strecna bajkom jedine cez polom, alebo cez chatu pod suchym ...

Marinada 06.02.2015 (12:35)

Zo strecna do vrutok som siel vlakom.

hudoba 04.03.2015 (21:52)

mate niekto prosim GPX k tomuto vyletu??

KinDo hudoba 05.03.2015 (13:54)

precitaj si celu diskusiu.
niekde na zaciatku je spomenute kadial isli ...