FELT EDICT: Ideálna rovnováha medzi hmotnosťou, pevnosťou, tuhosťou, jazdnou kvalitou a trvanlivosťou

Pozrite sa na štartovaciu čiaru takmer každého profesionálneho cross-country pretekov a bude vám jasné, že revolúcia 29-palcových bicyklov sa stala štandardom. Veľké kolesá poskytujú pretekárom aj rekreačným jazdcom žiadaný mix nižšieho valivého odporu, zvýšenej trakcie a hladšej jazdy. To z nich robí optimálneho partnera pre svet profesionálneho pretekania, alebo dobrého spoločníka na pre váš domáci obľúbený trail.

Rovnako ako 26-palcové bicykle, tak ani všetky 29-tky nie sú rovnaké. To je dôvod, prečo im Felt venoval zvýšenú pozornosť v priebehu procesu vývoja. Základom bola kolekcia Felt Nine, ktorá zastupuje pevné 29“ bicykle, ktoré kombinujú isté ovládanie charakteristické pre 29-palcové bicykle s ostrým závodným výkonom. Ďalšie poznatky boli získané z predošlej kolekcie Edict 26“.

Felt sa chopil toho najlepšieho pre vytvorenie 29 palcového celoodpruženého XC stroja, ktorý poskytuje ideálnu rovnováhu medzi hmotnosťou, pevnosťou, tuhosťou, jazdnou kvalitou a trvanlivosťou.

FELT EDICT FRD

"Tento projekt bol viac než len umiestniť väčšie kolesá na už existujúci rám a systém pruženia," hovorí Mike Ducharme Felt inžinier pre odpruženie. "Celý bicykel musel byť prehodnotený a prepracovaný, ako keby to bol úplne nový projekt. Napriek tomu dizajnéri a inžinieri mohli čerpať z predchádzajúcich skúseností, ktoré sme nadobudli počas vývoja našich súčasných technológii."
Zoznámte sa s novým bicyklom Felt Edict, ktorý zmení spôsob vašej jazdy.

Odpruženie

Rovnako ako 26“ predchodca, bol nový Felt Edict vytvorený s ohľadom na veľmi špecifické požiadavky. Podať potrebný maximálny výkon, či už ťaháte do strmého stúpania, alebo letíte príkrym, či technickým zjazdom. Znamenalo to žiadne kompromisy, keď sa jedná o systém zadného pruženia. Našťastie Felt mal už túto časť rovnice vyriešenú. Edict využíva rovnaký víťazstvami ocenený systém pruženia Felt Active Stay Technology (FAST™), ktorý bol použitý aj na 26“ bicykloch FELT Edict.

FELT EDICT 5 s pružením FAST™ - viac o biku na http://www.feltbicykle.sk/katalog/xc-celoodpruzene-29quot/felt-edict-5

"Boli sme schopní duplikovať kľúčové výkonnostné charakteristiky modelu Edict 26 a implementovať ich na kolekciu Edict 29," vysvetľuje Felt inžinier na odpruženie Nick Ducharme. "Kľúčový rozdiel v celkovej koncepcii konštrukcie je, že sme optimalizovali umiestnenie hlavného čapu pre väčšie kolesá. Tiež sme mierne zmenili uhol reťazových vzpier, aby sme dosiahli požadovaný konečný výsledok. Bicykel je pripravený na preteky, ale i celodennú komfortnú jazdu."

Edict poskytuje 100 mm hladkého, predvídateľného zdvihu, ktorý pohlcuje nerovnosti terénu a udržuje pneumatiku na povrchu pre lepšiu trakciu a ovládateľnosť. FAST ™ systém zavesenia, poskytuje dôveru, kontrolu a znižuje únavu, či už bojujete na popredných miestach XC pretekov, prípadne absolvujte epický celodenný závod na 100 míľ, alebo brázdite obľúbený okruh počas víkendu.

"Pretekári potrebujú pruženie, ktoré im vyhovuje a podporí ich výkon," hovorí Ducharme. "Bicykle sú navrhnuté na základe anatómie ľudského tela. Každá trubka, každý uhol a každý detail rámu bol navrhnutý tak, aby bol jazdec rýchlejší a mohol podať lepší výkon."

Základom systému FAST™ je jeho jednoduchosť, kde rám a zavesenie pracujú unisono. Felt inžinieri vytvorili systém, ktorý používa ľahký, tuhý zadný karbónový trojuholník, ktorý slúži aj ako sekundárna pružina, ktorá asistuje zadnému tlmiču. Takáto konštrukcia eliminuje potrebu dodatočného čapu v zostave a udržiava ho v optimálnej jazdnej / závodnej geometrii. Tiež zvyšuje efektivitu, účinnosť reakcie na malé nerovnosti a znižuje hmotnosť, tým že eliminuje množstvo súčastí a tiež nežiaduce pohupovanie pruženia.

Ďalšou dôležitou súčasťou systému FAST ™ je zadná karbónová stavba, ktorá pracuje ako listová pružina. Poskytuje len toľko flexie, aby optimalizovala činnosť zadného pruženia. V skutočnosti, je celá zadná stavba špeciálne tvarovaná tak, aby poskytovala stabilnú platformu počas šliapania a zároveň zachovávala hladký jazdný pocit a prítlak pneumatiky k zemi počas stúpania, alebo keď šliapete cez menšie nerovnosti.

FAST™ konštrukcia a mechanika odhaľuje, že sme kládli mimoriadny dôraz na každý detail. Každý komponent je vybraný s ohľadom na trvanlivosť a zníženie hmotnosti. Kyvné ramená sú vyrobené z kovaného hliníka pre maximálnu trvanlivosť.

Hlavný otočný čap využíva zapúzdrené ložiská pre hladký chod. Unikátna "hlavná oska" systému, na ktorej sa otáčajú ložiská, je vyrobená z eloxovaného hliníka, čím sa znižuje hmotnosť. DU ložiská (podobné tým, čo sa nachádzajú v oku tlmiča) a titánové osky sú použité na menej namáhaných čapoch vrchného ramena. Takéto usporiadanie otočného čapu je jednoduché, odolné a ľahké.

Felt FAST™ platforma má svoje korene v klasickom jedno čapovom zavesení pruženia, ktoré je dlhodobo favorizované pre svoju nízku hmotnosť a dlhodobú spoľahlivosť. Avšak, pridali sme niekoľko dôležitých vylepšení. FAST ™ využíva karbónovú zadnú stavbu s rovnomernou flexiou a tým zabezpečuje výkonnostnú charakteristiku, ktorá napodobňuje zložitejšie a oveľa ťažšie - štvorkĺbové systémy odpruženia.

Zadná stavba je navrhnutá tak, aby bola v neutrálnom tvare v takzvanom "SAG bode" a funkcia zadného tlmiča podporená konštrukciou a materiálom zadnej stavby, ktorá funguje ako listová pružina, ktorá zvyšuje progresivitu pruženia na konci zdvihu. Tento pridaný efekt pružiny, ktorý prináša zadná karbónová stavba, udržiava pruženie v ideálnom „sag“ bode, čo pomáha eliminovať nežiaduce sily vyvolané jazdcom a to vedie k účinnému zníženiu pohupovania. Táto jedinečná konštrukcia eliminuje potrebu mechanického zablokovania (Lockout), alebo nadmerného utlmenia tlmiča (Propedal), kde v oboch prípadoch je potrebná extra sila, na otvorenie plne aktívneho chodu tlmiča. Výsledkom je minimalizovanie pohupovania, hladká a citlivá jazda, neobmedzovaná nastavením tlmiča. Táto jedinečná kombinácia je predurčená uspieť na popredných miestach cross-country akcií.

Materiály

Bez ohľadu na to, ako dobrý je dizajn, ako progresívne je odpruženie, alebo ako kvalitné sú komponenty, bicykel je len tak dobrý, ako dobré sú materiály, z ktorých je vyrobený. Táto základná myšlienka je v nás hlboko zakorenená a je dôvodom, prečo každý návrh nového bicykla začína schémou vytvorenou pomocou Finite Element Analysis softvéru.

"Umožňuje nám to určiť kľúčové oblasti, ktoré si vyžadujú väčšiu pozornosť k tvaru trubiek a kde a ako by mal byť materiál aplikovaný na tú ktorú časť rámu," hovorí Ducharme. "Na našich karbónových rámoch, sme schopní určiť ideálnu kombináciu materiálov a presnú schému a smer uloženia jednotlivých vrstiev uhlíkových vlákien. Pri rámoch z hliníka, určíme ideálnu kombináciu hydraulického a mechanického tvarovania jednotlivých rámových trubiek, pre rám s high-end kvalitou jazdy."

Rám Edict Nine je dodávaný v niekoľkých kombináciách materiálov, na čele je rám s top karbónového materiálu UHC Ultimate + TeXtreme. Táto patentovaná kompozitná zmes je presne vrstvená, aby optimalizovala rôzne vlastnosti rôznych druhov uhlíkových vlákien, ktoré sú v nej použité. Výsledkom je ultra-ľahký, nekompromisný závodný rámový set, ktorý je vybavený titánovými skrutkami a oskami pre zníženie hmotnosti, ktoré sú opatrené ochrannou vrstvou z nitridu titánu pre lepší výkon.

Vytvorenie biku bol dvojročný proces. Potom čo Felt inžinieri určili optimálne uhly rámu a jednotlivé tvary trubiek a dokončili formy, mohol sa začať proces výroby prototypov. Testovacie modely nám poskytli potrebné údaje a spätnú väzbu i prostredníctvom reálnych jazdných skúseností, aby sme s každým novým prototypom trocha upravili zmes uhlíkových vlákien. Toto nám pomohlo vytvoriť jeden z najpevnejších high-end MTB karbónových rámov na trhu.

Avšak tuhosť je iba jednou z požadovaných jazdných vlastnosti bicykla Edict. Rovnako ako u všetkých Felt vysoko kvalitných bicyklov je hlavným cieľom rovnováha medzi tuhosťou, pevnosťou a odolnosťou.

Materiálová konštrukcia rámu začína vrstvou jednosmerných vlákien. Jednotlivé vrstvy sú tvorené plátmi s pevnostným modulom 60T, 40T alebo 30T. Ich presne umiestnenie na ráme nám plne umožňuje využiť jedinečné vlastnosti každého z použitých materiálov. Uhlíkové vlákna s vyššou tuhosťou sú použité v oblastiach najviac namáhaných počas prenosu sily, ako je oblasť stredu, horná a spodná rámová trubka, zatiaľ čo vrstvy s vyššou pevnosťou sa používajú v oblastiach viac namáhaných nárazmi a vibráciami.

Ďalšou technológiou, ktorú Felt použil pri výrobe je vnútorne optimalizovaný proces tvarovania takzvaný InsideOut. Umiestnením polyuretánovej vložky do vnútra rámu počas procesu ukladania jednotlivých vrstiev karbónu, následným použitím presného tlaku a tepla počas pečenia vo forme, dosiahneme, že vnútorné steny rámu sú spracované bez nadmerného množstva živice, alebo materiálu. Akonáhle je rám vybratý z formy i vnútorné PU vložky sa jednoducho vytiahnu z rámu a povrchová úprava rámu vo vnútri je identická s tou vonkajšou. Felt používa tiež špeciálnu Dynamic Monocoque konštrukciu, ktorá spája individuálne tvarované sekcie rámu. Toto umožňuje úplnú optimalizáciu materiálu pre danú časť rámu a maximalizuje účinnosť InsideOut procesu.

Napokon, sú jednotlivé rámové sekcie spojené pomocou špeciálneho procesu, kde sú jednotlivé časti spojené dohromady a následne prekryté špeciálnou vrstvou karbónovej tkaniny. Dynamic Monocoque konštrukcia je zložitejšia a drahšia ako iné bežne používané metódy, ale prináša neprekonateľnú kvalitu jazdy a vysokú pevnosť. Z tohto dôvodu máme za to, že sa to oplatí. Rám Edict Nine je k dispozícii vo verzii z UHC vlákien uhlíka, ako aj hliníka 6061-T6.

Všetky rámy Edict využívajú osky z tvrdeného eloxovaného hliníka 7075, taktiež aj kované a CNC obrábané hliníkové ramená prepákovania tlmiča. Zapúzdrené ložiská sa používajú v hlavnom čape na ráme pre podporu hladkého fungovania a dlhú životnosť, zatiaľ čo ľahké DU ložiská sú použité v čapoch s nižším namáhaním. Prítlačné podložky z Acetylu sa používajú na zníženie nežiaduceho trenia a udržiavajú nečistotu preč od ložísk.

FELT EDICT 2

Pripravený na preteky a predurčený na víťazstvo. Felt Edict 2 je celoodpružený cross-country stroj. Vyrobený z ľahkého karbónového materiálu UHC Performance so 100mm zdvihom odpruženia Fast™, patentovaného spoločnosťou Felt. Spolu s komponentmi Shimano SLX a XT a kolesami Easton XR 29", je kompletnou zostavou, či už sa rozhodnete pre pretekársky kolotoč, alebo epickú jazdu kdekoľvek. Cena: €3269 Špecifikácia FELT EDICT 2

Vývoj

Na rozdiel od niektorých našich konkurentov, Felt nevstúpil do sveta 29-palcových kolies s nejakým veľkolepým experimentom a neotestovanou technológiou. Namiesto toho, návrh modelu Edict začal procesom založenom na úspešnom základe už zavedeného konceptu Edict.
"Mali sme už obrovské množstvo vedomostí a skúseností a boli sme schopní použiť základ a systém odpruženia z nášho titulom Majstra sveta oceneného modelu Edict 26 a optimalizovať ho pre 29-palcové kolesá," vysvetľuje Ducharme. "Následne sme vykonali niekoľko kôl prototypovania v oboch verziách karbónovej i hliníkovej. Každý prototyp bol testovaný na stroji i pri reálnej jazde a následne starostlivo vyladený tak, aby bola dosiahnutá ideálna rovnováha medzi hmotnosťou, pevnosťou, tuhosťou, kvalitou jazdy a dlhou životnosťou."

Zmena výšky stredového zloženia, tiež prispela k celkovému zníženiu ťažiska, čo prinieslo lepšiu ovládateľnosť, najmä v tesných a zavretých zákrutách. Felt odmietol obetovať agilný pocit z ovládania, ktorý bol známy z originálneho Edictu 26 a tým, že sme si išli za svojím cieľom, nám umožnilo vytvoriť nový Edict, ktorý je najlepšie ovládateľným 29-palcovým celo odpruženým cross-country bicyklom na trhu.

Felt Edict 2015

Pozrite si kompletnú kolekciu Edict 2015 na http://www.feltbicykle.sk/katalog/xc-celoodpruzene-29quot