Test: Bike EXPLOSION 70 od Rock Machine - Raketa do snehu, blata aj sucha

Test: Bike EXPLOSION 70 od Rock Machine - Raketa do snehu, blata aj sucha

Rock Machine je česká značka bikov u nás známa hlavne vďaka celo-odpruženému modelu Blizzard, ale ponúka toho oveľa viac. Napríklad aj rýchly XC šíp v podobe EXPLOSION 70, ktorý jazdím od decembra 2014 a vďaka tomu môžem predstaviť jeho dlhodobý test. Jedným z prvých výjazdov boli Vianoce s príjemnými 10 až 15°C ale aj Silvester s riadnou nádielku snehu, takže sme si spolu za necelých 5 mesiacov užili riadne a bike zakúsil všetky možné nástrahy lesov.

Základná úvaha: poriadne HT alebo fulla „s kompromisom“

Pri výbere biku je dôležité zvážiť viacero kľúčových faktorov, samozrejme okrem farby, ktorá je najčastejšie až na prvom mieste . U mňa spočíval hlavný otáznik v tom, či ísť do ľahšieho XC biku, ktorý bude atakovať 11-10kg alebo zvolím fullu, ktorá v tejto cenovej kategórií do €2000 je zväčša na úrovni +/- 14kg. Ak si k tomu pridáme pedále, vodu, náradie, bundu atď., potom váha narastá ešte viac. Mal som možnosť vyskúšať viacero celopér a zážitok z jazdy je citeľne iný, ale aj tak som uprednostnil hmotnosť. Ďalším z prípadných argumentov je jednoduchší servis a možnosť jazdenia v zime, kedy nedávate zabrať zadnému tlmiču a odpadávajú starosti s údržbou a životnosť tlmiča.

Rateková Mašina v plnom nasadení

Základná úvaha č. 2: 27,5“ alebo 29“ - to je otázka?

Oba rozmery som pred tým jazdil, nie že by som s nimi absolvoval tisíce kilometrov, ale v teréne bolo s nimi už čo to najazdené. Ešte doplním, že meriam 171cm, takže v mojom prípade sú na toto zamyslenie aj vzrastové predpoklady. Pre jazdca s výškou 180+, ktorý má aspoň priemerné jazdné schopnosti, je to skôr na 29“. Osobne mám však rád menší rám a s tým súvisia aj kolesá, takže vyhrala hravejšia verzia 27,5“ a veľkosť rámu 16,5“. Rock Machine však má v ponuke aj rovnaký model v prevedení 29“.

Farba je mega!

Najradšej mám čistý a jednoduchý dizajn, čo sa práve o tomto kúsku nedá úplne povedať, ale proste ma dizajn dostal a už som si nemohol pomôcť. Rám má matnú povrchovú úpravu, ktorá je tiež trendy.


Jazdenie

Prechod z 26“ na 27,5“ sa takmer nedá spozorovať, čo o 29“ už neplatí. Bike bol od novoty dobre nastavený a okrem jedného malého dotiahnutia prednej pevnej osi, jazdím stále v pôvodnom stave okrem sedlovky, ale to je snáď každému jasné. Vďaka šikovnému rámu, ktorý úplne pasuje k mojej postave a štýlu jazdenia sme sa s bikom hneď na prvej jazde pekne zžili.


Šmykľavé výjazdy na snehu, ale aj blatisté nástrahy zvládli plášte nad moje očakávania. Aj napriek redšiemu vzoru s menšími štupľami sa mi s nimi podarilo vpohode absolvovať nejeden výjazd, ktorý bol v dosť nepriaznivých podmienkach.

V plnom nasadení na ŠKODA Maratón Marikovskou dolinou - trať 64 km, (16.5.2015)


Aj keď počasie v sobotu bolo ideálne, terén sťažili prehánky dva dni pred štartom, kedy padli 3 mm zrážok a na mnohých miestach bolo blato. To sa síce dalo až na pár výnimiek dobre jazdiť aj tak ho však na ráme, kolesách, prevodoch a SPDčkach časom začalo byť stále viac a viac . Bike to však so mnou zvládol a nemusel som ho hádzať o zem, ako sa dalo vidieť na trati niekoľkokrát. Taktiež nebola žiadna držka v mojom podaní, ktorá sa však podarila taktiež niekoľkým jazdcom predo mnou (našťastie vždy bez následkov). 2x som na trati odhádzal trošku blato z oblasti prešmyku, ale to iba preto, aby som si úplne nezašpinil reťaz. Na cca 35. km mi začala reťaz aj pekne vŕzgať, čo som však jednoducho opravil mazaním na predposlednej občerstvovačke, ktorá bola na cca 42. km. Musím na tomto mieste opäť pochváliť plášte Schwalbe Racing Ralph Performance 27.5x2.10", ktoré aj keď miestami riadne vozili, nenabalili na seba extra veľa blata, ktoré by ma zastavili alebo dokonca zhodili.

Karbónový rám

Po poklopaní na rám sa zdá, že je akoby z tenkého plastu alebo papiera. Je to však neklamný znak, že sa jedná o karbón, vďaka ktorému je rám ľahší aj pevnejší a takže aj tuhší. To, že tento bike odzrkadľuje posledné trendy XC bikov, je viditeľné aj na vedeniach, ktoré sú okrem zadnej brzdy vedené vnútrom rámu. Nerozumiem, prečo však výrobcovia vedú zadné brzdové vedenie vonkajškom a to ešte po spodnej rámovej trubke. Už niekoľkokrát som dostal palicou alebo kameňom odskočeného od predného kolesa do spodnej rámovej trubky. Ak v zjazde takto odíde zadná brzda, nebude mi všetko jedno. Nejedná sa v tomto prípade o ojedinelý úlet Rock Machine, ale robia to takto viacerí poprední producenti bikov, takže oni vedia prečo, ale stále mi to nejde do hlavy . Oficiálne zdôvodnenie je lepšia servisovatelnosť.

Jednou z hlavných dominánt biku je krásne ohnutá horná rámová trubka, ktorá dáva rámu parádny šmrnc. Na webe RockMachine je k ohnutiu Sharkspine Tubing uvedené: „Specifické tvarování horní rámové trubky hardtailů Rock Machine zvyšuje torzní tuhost rámu při zachování vysoké míry absorbce vibrací.“ Dynamickejší pocit ešte umocňuje dizajn rámu, ktorý prehnutie ešte viac zvýrazňuje.


Výbava Rock Machine EXPLOSION 70 - ročník 2015

Vo výbave prevládajú poctivé a overené rady Shimano. Celkovo je bike dobre a vyvážene osadený s možnosťou menších vylepšení pri neskoršej výmene opotrebovaných komponentov. Takýmto spôsobom môžete bike ešte zľahčiť a atakovať hranicu 10 kg, čo spraví z biku riadneho chrta za celkom slušné peniaze.



Kolesá a plášte

Náboje, ráfiky aj špice sú Fulcrum Red Power a aj keď som s nimi nemal skúsenosti, sú úplne v pohode. Plášte sú značky Schwalbe, ktorá je na Slovensku veľmi obľúbená a stále potvrdzuje svoje dobré meno. Typ plášťov je Racing Ralph Performance s rozmerom 27.5x2.10" s jemnejším vzorom, ktoré dobre zaberajú na asfalte, lesnej ceste aj blate. Samozrejme, že vo vysokom blate už majú problém, pretože majú nízky vzor. Blata sa však zbavujú rýchlo, takže pri dojazde domov cez mesto z lesa sa ho isto zbavíte. Zadné koleso má klasický rýchľoupinak, ale „pocitovú“ stratu tuhosti som necítil. Na prednom kolese však už predná os je a tak to v tejto dobe pri tejto cenovej kategórii má aj byť.

Brzdy

Obe brzdy sú hydraulické Shimano BR-M615, pričom vpredu je kotúč 180 a vzadu menší 160mm. Aj keď brzdy nemajú na sebe označenie, ide o radu Deore. Osobne som nepocítil s brzdami slabšie chvíle a stále sa dalo na ne dobre spoľahnúť či už bolo prašno, mokro alebo zima so snehom.



Radenie

Veľmi dobrý krok, ktorý ešte mnoho výrobcov nespravilo alebo nezaviedlo do svojich modelov, je radenie 2x10. V mojom prípade som prechádzal z 3x9 a musím 2x10 iba chváliť. Žiadny prevod nechýba a vyšliapať sa dajú aj riadne strmáky. Radenie je Shimano XT I-spec Rapid Fire 2x10 bez ukazovateľov čo je tiež len dobre, zadná prehadzovačka Shimano XT GS Shadow Plus, prešmyk Shimano SLX a spolu idú jedna báseň.


Samozrejmosťou pre majiteľa je primeraná starostlivosť s mazaním a nevoziť cez leto v pastorkoch blato z prvých jarných výjazdov, pretože potom vám ani rada XTR a doktor nepomôžu... Krajšie by bolo keby je prešmykovač tiež rady XT, ale to ide iba o čisto vizuálnu záležitosť ohľadom označkovania biku sadou XT, kde zlepšenie funkčnosti je nepozorovateľné a váhový rozdiel je pár gramov.



Predná vidlica Rock Shox



Predná vidlica má pevnú osku 15 mm, ktorá jej dodáva zvýšenú tuhosť. Celý názov vidlice uvedenej v špecifikácii je Rock Shox Reba RL Tapered, 15mm, PushLoc remote LO 100. Ako názov napovedá, má aj uzamykanie z riadítok. Táto vymoženosť ešte nie je samozrejmosťou na všetkých bikov a určite poteší, aj keď pri uzamknutí si ju netreba zabudnúť v zjazde odomknúť . Po správnom nafúkaní vidlice podľa váhy jazdca, pracuje spoľahlivo a rýchlo. Jej rozsah je 100 mm a zvládne prežiť bez problémov aj reálne vyskúšanie dorazu (opakovane) .


Plus

  • Nízka hmotnosť
  • Plášte
  • Predná vidlica
  • Vedenia v ráme
  • Pomer cena/výkon

Mínus

  • Absencia rýchloupínaka pre sedlovku
  • Absencia pevnej osky na zadnom kolese, ale je to iba detail.

Záver

Ak si chcete dopriať spoľahlivý bike na rýchle výjazdy s dobrou výbavou a kvalitnou vidlicou, potom je táto raketa od Rock Machine výhodná voľba. Doporučená maloobchodná cena je 1 899 Eur a za túto sumu získate veľmi slušný bike, s ktorým si môžete užívať rýchle XC jazdenie, ale zvládnete s ním prejsť aj ťažšie terény. Od zimného jazdenia na snehu pri mrazoch -10°C, cez upršané a blatové jarné výjazdy po prašné singláče ma bike ani raz nesklamal. EXPLOSION 70 navyše skrýva v sebe potenciál ďalších vylepšení, s ktorými sa pri neskoršej výmene zjazdených komponentov dá vyhrať a vylepšiť celkovú hmotnosť smerom k hranici 10 kg.

Biku dávam 5 z 5 hviezdičiek .

Ďalšie podrobnosti o biku nájdte na http://www.rockmachine.sk/kolekcia/explosion-70-27/ prípadne si porzite aj jeho verziu na 29" kolesách.

PS: Cyklotrasa v okolí Dobrej Vody (Malé Karpaty)


Na biku máme spracovanú a uverejnenú aj jednoduchú ale krásnu a rýchlu trasu, ktorá ponúka množstvo nádherných výhľadov na okolitú prírodu. Široké lesné cestičky, hrad Dobrá Voda a nenáročný terén robia z tohto okruhu príjemný relax pre telo aj dušu. Viac na http://www.mtbiker.sk/cyklotrasy/304/paradne-cesticky-v-okoli-dobrej-vody
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up19thumb_down comments 32 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Moja zbraň do kopcov alebo trochu „gramárenia“ nezaškodí

Moja zbraň do kopcov alebo trochu „gramárenia“ nezaškodí

Ako vyzerá a jazdí bicykel, ktorý dokáže ponúknuť výhodu v boji s gravitáciou? Alebo keď už výkon nestačí, treba využiť aj moderné technológie a „marginal gains"...
Test: Kellys Gate 90 - univerzál na každú situáciu

Test: Kellys Gate 90 - univerzál na každú situáciu

Hardtail je bicykel, na ktorom začínal hádam každý biker, a tie dnešné ponúkajú veľmi zaujímavý mix vlastností.
Test: Rock Machine Gravelride INT e700 Di2 - pre koho je vlastne určený?

Test: Rock Machine Gravelride INT e700 Di2 - pre koho je vlastne určený?

Z času na čas mi pod ruku príde bicykel, ktorému ťažko priradiť cieľovú skupinu. Gravelride nebol výnimkou – našiel napokon svoje zaradenie?
keyboard_arrow_up