Skúsenosti po viac ako roku jazdenia na fulle - Na čo by som sa pozeral, keby som kupoval ďalší

Skúsenosti po viac ako roku jazdenia na fulle - Na čo by som sa pozeral, keby som kupoval ďalší

Nie je to tak dávno, čo som sa pohrával s myšlienkou „kúpiť si lepší bajk“. Najviac som sa pohrával s tým, že úplne zmením štýl a úroveň jazdenia. Práve prechod z HT na full-a mi to umožnil a spôsobil to, že z nadšeného polocyklistu s obyčajným bicyklom som sa zmenil na úplného bike závisláka, ktorý chodí domov pravidelne zadrístaný blatom od hlavy až po päty.

Samozrejme len vtedy, keď mi to práca a rodina dovolí. Aj popri povinnostiach som si (od zakúpenia doteraz) dokázal užiť viac ako 5000 terénnych kilometrov na full-e a viem, že ani tento rok nebudem príliš odolávať a budem jazdiť „čo to dá“.



Počas roka 2014 som mal možnost skúsiť viac modelov celoodpružených bicyklov (Cube Fritzz Pro 2014, Kellys Swag 50 2014, Trek Superfly 9.7 SL, Specialized, Ghost) a všetky doslova volali po teréne, pýtali sa do blata, žiadali ochutnať trčiace korene a kamene. A veru som ich aj poriadne v teréne prefúkol. Fritzz a Swag sú modely určené na poriadne bláznivé a drsné enduro zjazdy a dávajú jazdcovi pocítiť, že si môže dovoliť viac. Tento pocit istoty dodáva mohutný rám, vysoké zdvihy a široké plášte i rajdy. Ale pri týchto typoch bicyklov je už poznať, že vážia podstatne viac. Tie ostatné boli oveľa ľahšie a boli určené na celodenné poznávacie XC jazdy.


Článok: Ako som presadol z bežného HT na FULL-a (CUBE AMS 130 RACE BLACK)

Ich veľkou výhodou je to, že umožňujú prejsť desiatky kilometrov bez jediného postavenia zo sedla. Dlhé výjazdy však vyžadujú naložiť oveľa viac batožiny. V tomto sú hardtaily zvýhodnené, pretože je možné na ne namontovať nosiče s vyššou nosnosťou. Ale netreba hádzať flintu do žita - aj na celoodpružený bicykel existujú možnosti v podobe brašne na riadítka, brašne pod sedlo alebo nosiča na sedlovku.



Aj keď s celoodpruženým bikom treba vláčiť nejaké „gramy“ naviac, stojí to za to


Síce sa pri výšľape zapotím viac pre tých pár „zbytočných“ gramov, ale potom cestou dole prichádza odmena. Do zjazdu sa to dá pustiť naozaj rýchlo - najviac toľko koľko strach a pud sebazáchovy dovolí a tu musím povedať, že hranica strachu sa posunula. Počas zjazdu naozaj nemusím „riešiť“ drobné nerovnosti terénu - tie pohltia tlmiče. Lesné cesty sa dajú jazdiť v sede (so sedlom v najnižšej možnej polohe), a nohy môžu oddychovať a naberať sily na ďalšie stúpanie.



Viac jazdenia v teréne, znamená viac zábavy, ale aj viac čistenia


Tu by som niekedy uvítal, keby som pri jazde mal full-a, ktorý by sa pri čistení zmenil na HT-čko . Ale ani to nie je problém, pekne kefku a handričku do ruky, vyčistiť aspoň prevody, reťaz, tlmiče a zablatené kĺby, nech sú pripravené na ďalšiu jazdu. Na ráme celoodpruženého bicykla je skutočne oveľa viac čistenia, ktoré netreba zanedbávať. Nevyčistené pohyblivé časti rámu radi pukajú.



Výber fulla – na čo by som sa pozeral, keby som kupoval ďalší


Spôsob jazdenia


Treba si správne vybrať podľa toho, čo sa bude jazdiť (XC / AM / EN / DH ...), s tým súvisí stavba rámu, hmotnosť, výška zdvihov, šírky plášťov ... Pre pohodové XC pojazdy stačia zdvihy okolo 110 mm. Ale ak viem, že sa chcem posunúť z „mestských cyklochodníkov“ na lesné cesty a traily, určite by som volil vyššie zdvihy hneď na začiatku, aby som potom nemusel pozerať po výmene celého biku.

Cena


Každý si musí vedieť zvážiť na čo má a s cenou súvisí aj výbava (tlmiče, radenie, brzdy …) Určite by som nešetril na radení a pri prehadzovačke a prešmykači šiel minimálne do rady SLX (radšej XT) – spoľahlivo pracujú aj v drsných podmienkach.

Umiestnenie tlmiča


Aby bol aspoň trochu skrytý pred blatom z kolies, a aby bol prístupný na základné čistenie (čistý tlmič bude slúžiť lepšie a dlhšie).

Komfort


Zamykanie vidlice/tlmiča z riadítok, teleskopická sedlovka. Ak teleskopická sedlovka nie je v základnej výbave, vždy sa dá dokúpiť. Je možné kúpiť sedlovku, ktorej ovládacie lanko je vedené v ráme (ak má rám predprípravu na takúto sedlovku). V opačnom prípade je možné použiť sedlovku s vonkajším vedením lanka. Podobne to platí v prípade vidlice – dá sa vymeniť za takú, ktorá má možnosť ovládania z riadítok, alebo doplniť o set diaľkového ovládania.

Veľkosť kolies


Teraz je taký čudný trend, že treba asi ísť s dobou 27,5’’ kolies. Mal som možnosť jazdiť na 26’’, 27.5’’ aj 29’’ kolesách a musím povedať, že na tých 27apolkách niečo bude. Je to dobrý stred medzi hravosťou 26-tiek a „rýchlosťou“ 29-tok.



Eufória z jazdenia je veľmi nákazlivá


Keď som sa rozhodoval, či vôbec kupovať full-a, potreboval som impulz. Ten impulz prišiel od kamaráta, ktorý na full-e jazdil už dlho a opisoval mi svoje pocity z jazdy. Neveril som. Možno som nechcel veriť, ale potom, keď som na svojom prvom celoodpruženom biku začal naozaj jazdiť opísal som dobrý pocit z jazdy. Ale pozor!!! Táto eufória (ako som písal v prvom článku - http://www.mtbiker.sk/clanky/6781/ako-som-presadol-z-bezneho-ht-na-full-a-cube-ams-130-race-black.html) je veľmi nákazlivá... Nedávajte svoje nové full-y skúšať manželkám, aby ste časom nemuseli hľadať dámsky model .


Páči sa ti tento článok? thumb_up23thumb_down comments 26 komentárov
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Jazdite rýchlejšie a bezpečnejšie v teréne

Jazdite rýchlejšie a bezpečnejšie v teréne

Rýchlosť a istota jazdy nie sú protiklad, ale idú ruku v ruke. Ako sa môžete posunúť a zlepšiť svoje schopnosti v teréne, si povieme vo videu a článku. Ďalej je to už potom na vás...
Test: Ghost ASX 160  Base - dvojkolesový tank na baterky

Test: Ghost ASX 160 Base - dvojkolesový tank na baterky

Prelom februára a marca zvyčajne jazdeniu v lese veľmi nepraje. Zima, mokro, blato, sneh a napadané konáre nie sú zrovna ideálne podmienky...
Test: Mondraker Superfoxy Carbon R 2021 – superenduro po španielsky

Test: Mondraker Superfoxy Carbon R 2021 – superenduro po španielsky

Pred pár rokmi bola spoločnosť Mondraker jednou z tých, ktorá posúvala hranice modernej geometrie na poli enduro a all-mountain bicyklov.
keyboard_arrow_up