Reportáž: AUTHOR ŠKODA Bikemaratón Súľovské skaly 2015 - Prekvapivo náročných 78 km

Súľovský a Fatranský maratón boli vždy pre Žilinských bikerov v podstate „povinné“ akcie. Žiaľ Fatranský už je minulosť za to Súľov píše už svoj 17. ročník. Tento rok s trochu skrátenou traťou, čo s odstupom hodnotím ako plus, pretože pri pôvodnom variante by som asi ani nedošiel do cieľa.

Súľov taktiež patrí medzi vyberanú skupinu maratónov, z ktorého fotky a zážitky z „mokrých“ ročníkov doteraz strašia pamätníkov. Navyše bol zaradený v sérii ŠKODA BIKE OPEN TOUR 2015 ako tretie kolo. Brod v bahennej vode po náboje alebo nekonečná spleť trsov trávy v prevodoch sú len také malé čriepky . V piatok ráno ešte všetko nasvedčovalo tomu, že to nebudú len spomienky, ale nakoniec sa poobede vytiahlo a Aladin na sobotu ukázal skoro ideálne podmienky...

Tradične parkujem na velikánskej, celkom strmej lúke a pri prezliekaní mi zábavu robia občasné pokusy vodičov vyškriabať sa trochu vyššie bez patričného rozbehu. Potom ale už všetko pokračuje podľa tradičnej šablóny a je čas sa trochu rozhýbať. Na štarte sa zišla skutočne poriadna partia kamarátov a dokonca aj z radov Žilinských triatlonistov . Hneď bolo jasné, že bude veselo. Čaká na nás teda trať s dĺžkou 78 km, prevýšením 2650m a profilom ako píla...

O 9:02 už fučíme po asfaltke smerom k prvému strmému kopcu do sedla Patúch, ktorý svojou pozíciou tesne po štarte nedáva šancu na rozumné tempo. Adrenalín ale robí dobre svoju prácu a mne sa ide výborne. Zjazdujem po rýchlej zvážnici v podstate kúsok za najrýchlejšími, aby som onedlho narazili do ďalšieho prudkého stúpania, kde väčšina v záverečnom úseku do sedla zosadá. Po MTB Trophy mi ale „šaškovanie“ na špičke sedla celkom ide, a tak si to v pohode vybehnem na biku. Prvý náročnejší zjazdík je trochu zradný, pretože nie je vyslovene mokro, no pri tom treba dávať pozor na korene, ktoré sú celkom klzké a vedia prekvapiť. Hlavne ale hneď zisťujem, že som predok trochu prefúkol a koleso mi odskakuje ako koza...

Za prvým bufetom nasleduje zvážnice a po nej vbiehame do lesa s nepríjemným záverom, kde treba tlačiť po poriadne klzkej kombinácii blata a lístia. Tu začínam cítiť, že čosi nie je v poriadku, ale zatiaľ to neberiem moc vážne. S kamarátom Paľom vytvoríme takú dvojičku a spolu pokračujeme až na bufet v Malej Čiernej. Paľo nestojí ale ja radšej dopĺňam vodu a hlavne si nechtiac trafím pri jedení banánom do okuliarov čo je skutočne super pre ostrý obraz . Stúpanie po lúke z Malej Čiernej je dobrá „morálovka“, keďže vedie priamo hore. Ide mi to stále horšie a horšie a dobiehajú ma ďalší chalani. Pri tom, že malo byť celkom chladno mi príde, že sa teda poriadne potím. Pozriem na nohavice a dres a vidím ako som poriadne „osolený“. Ale to už poznám a je to pre mňa signál, že budem mať čo robiť, aby som vôbec došiel . Po etapáku (reportáž MTB Trophy 2015) som si moc neoddýchol, cez víkend ešte priložil na cesťáku a stres v práci to už len dorazil. To mám za to, že si neviem dať „pohov“.

V stúpaní z Bodinnej už idem v podstate výletne a aspoň si zastavím a sfúknem predné a trochu aj zadné koleso nech to lepšie drží. Vzhľadom na to, aké bolo v predchádzajúce dni sucho, tak včerajšia voda sa stihla pekne vsiaknuť a a pripomenula sa len v zopár blatistých úsekoch. Hlavne povestné lúky boli parádne zjazdné.

Končím takú prvú slučku a pokračujem cez Súľov do tej druhej. Chvíľka po asfalte pokračuje tradičným prudkým kopcom pomedzi skaly s menšou „vsuvkou“ aj po skalách, kde pomáhajú s bikami dvaja chalani. Len škoda, že mi ho nemohli vyniesť rovno až do sedla . To je prvá väčšia zmena trate, pretože pokračujeme dlhým zjazdom priamo do Hrabového. Ako dole v dedine tlačím výborný makovník doráža ma Katko. Samozrejme sa ma pýta, čo tu robím, ale pri pohľade na mňa mu asi musí byť jasné, že nie je môj deň. Kúsok spolu pokračujeme, ale nedokážem s ním držať krok. Ale aspoň z diaľky vidím, že skutočne preteká pretože na záver nepríjemného strmáku po lúke si popri biku aj chvíľu pobehne - on totiž väčšinou tvrdí, že sa len tak vozí .

Z Hlbokého nad Váhom je to do Hričovského Podhradia ešte jedna parádna stojka a „drncavý“ zjazd po lúke. No a potom za bufetom nasleduje obávané stúpanie na Rôsoviny. Ono to nie je žiadny alpský zabijak, ale po tom všetkom čo máme za sebou sa vždy poriadne zajedá. V podstate je to aj najdlhší kopec na celej trase. Tak sa tam plácam na „gašparka“ a keby niekto to mňa drgol, tak z toho spadnem ako hruška. Hlavne ma teší, že odpadla tá hrozná slučka do Pekliny. Už minulé roky ten zjazd nebol žiadna sláva a po tejto zime bolo to koryto potoka v ešte horšom stave. Nevadia mi náročné zjazdy, ale ak je na skalách tona lístia a papekov, že nevidno na zem, tak mi nie je vôbec ľúto. Namiesto toho pokračujem už spoločne aj s borcami z kratšieho variantu do zjazdu a k záverečnému stúpaniu do sedla Roháč na tradičnú krížovú cestu. Už na štarte sme si robili srandu z Jožka Švercela (bikového farára), že tu najviac stratí, pretože bude musieť 14 krát zastaviť – pri pohľade do výsledkov ho to evidentne moc nespomalilo . Ja sa chcem hlavne vytrepať na vrchol a aspoň si vychutnať záverečný zjazd, ktorý patrí medzi moje obľúbené.

Cieľ

Pod sebou už vidím a vlastne aj počujem cieľ, kde to pekne žije. Za 4:45 hod som konečne tam. Dnes som veru parádne nakúpil. Morál mi dodala aj Lenka. keď mi vraví, že takého bledého ma ešte nevidela . Víťazom sa stal Karel Hartl v čase 3:44 hod a medzi ženami Andrea Juhásová za 4:45 hod.

Nuž Súľovský maratón opäť nesklamal

Moje trápenie neovplyvnilo ani v najmenšom pohľad na túto parádnu akciu. Všetko zabezpečené na jednotku a fakt ma nenapadá nič, čo by som mohol vytknúť... veď po 17. rokoch už Slavo Strečanský vie najlepšie, čo má robiť. Takže za mňa len veľké ďakujem...

Fotogalérie - viac ako 1000 záberov

Za fotografie ďakujeme skicool a ŠKODE v podaní Pala Grujbara a Andrei Jaslovskej.