Recenzia: Kniha Najkrajšie cyklotrasy - Záhorie a Podunajsko

Vydavateľstvo Dajama sa rozšuplo s knihami cyklotrás a vydáva už svoju štvrtú publikáciu. Najnovší produkt cyklistického blaha si zobral za úlohu zmapovať najkrajšie cyklotrasy na Záhorí a na Podunajsku. Ak poznáte niektorú z doteraz vydaných kníh, vedzte, že štandard bol zachovaný a verím, že sa dočkáme aj kníh z ďalších oblastí.

Tak ako ostatné knihy cyklotrás, ktoré sú plné kultúrnych a prírodných zaujímavostí, nie je tomu inak ani v prípade Záhoria a Podunajska. Ak nepatríte k ľuďom, ktorí sa vyžívajú v planovaní výletov, táto kniha vám zásadne uľahčí život pri rozhodovaní, čo podniknúť cez víkend. Okrem toho, že sa dozviete čo to o histórii oblasti, ktorou práve prechádzate, táto kniha vám naservíruje najatraktívnejšie lokality do jednej cyklotrasy. Jediné, čo táto kniha nedokáže, je odšľapať vybraný výlet za vás. Knihu by nemali podceniť ani domáci obyvatelia Záhoria a Podunajska. Určite sa z nej dozviete niečo nové a možno vás inšpiruje na nedeľný výlet.

Kniha Najkrajšie cyklotrasy – Záhorie a Podunajsko

Je určená pre výletných cykloturistov, ktorí radi spoznávajú krásy Slovenska zo sedla bicykla. Všetky trasy s výnimkou jednej z Gabčíkova popri Dunaji do Komárna sú naplánované ako maximálne jednodňové okruhové výlety. Veľa z nich začína v dostupnosti železničnej stanice, takže problém s dopravou by nemal nastať v žiadnom prípade. Kniha obsahuje profily trás, ktoré oceníte hlavne pri kopcovitejších etapách. Samozrejmosťou je množstvo fotografií, slovom sto tridsaťštyri. Samotných cyklotrás je 25, v rímskom prevedení XXV.

S Dajamou na bicykli po Slovensku

Prekvapivo, tieto knihy nie sú obľúbené len medzi cykloturistami, ale konkrétne knihu Najkrajšie cyklovrcholy som videl v knižnici u kamaráta, ktorý ani nemá bicykel. Aj som sa ho pýtal, že či knihu dostal ako nechcený darček na narodeniny, ale priznal sa, že knihu si kúpil sám, pretože má rád Slovensko a v knihe je kopec zaujímavých informácií. Pred pár týždňami sa ma nenápadne pýtal, akú veľkosť rámu by si mal kúpiť v prípade, ak by si hypoteticky chcel zadovážiť bicykel...

Osobne ma veľmi bavil úsek po brehu rieky Nitry (cyklotrasa č.18). V centre Nitry začína cyklotrasa na kvalitnom asfaltovom podklade. V porobotných časoch som tam stretol dosť veľa ľudí na bicykloch, ale aj na korčuliach, alebo len tak na pešo. Po pár kilometroch smerom na juh sa cyklotrasa mení na vychodený úzky chodník popod stromy. Veľmi pekný úsek, v polovici ktorého je strategicky umiestnená krčmička s terasou. Predpokladám, že do budúcnosti bude vyasfaltovaný aj tento úsek. Ďalej, smerom na Čechynce sa ide po zatrávnenej hrádzi. Ak pôjdete celú túto cyklotrasu podľa knižného návodu, dostanete sa do Thermal Parku Nitrava v Poľnom Kesove, ktorý prešiel rozsiahlou rekonštrukciou.

Pre Bratislavčanov má veľmi dobrú dostupnosť trasa číslo 2 – Dolným Záhorím

V podstate jediné miesto, ktoré tam mám v obľube je Bowling a Bar Lozorno na futbalovom štadióne, ktorý ponúka lukratívnu terasu s výhľadom na vždy rovnakú dĺžku pokosenú lúku a nejaký ten pivný špeciál k tomu. Aj keď pivný špeciál je vždy na liste priorít, zaujímavou lokalitou je aj neďaleké prírodné kúpalisko Kamenný mlyn. V podstate sa jedná o bazén v bazéne, kde vo vonkajšom bazéne sú rastliny, ktoré filtrujú vodu vo vnútornom bazéne, v ktorom sa kúpu ľudia a celé to volajú BIO bazén.

Najlepšie mesto na očumovanie pamiatok spomenuté v tejto knihe je Skalica. Určite odporúčam ako destináciu na výlet. Lokalita je vhodná ako pre cykloturistov, tak aj pre bajkerov, ktorým ponúka veľa možností blízka Zlatnícka dolina. V lokalite sa koná množstvo cyklopretekov a dokonca triatlon, i keď to už bolo dávnejšie, čo som tam bol, tak bratovu ruku do ohňa za to nedám, že podujatie stále pokračuje.

Okrem týchto všetkých kratochvíl, Skalica je aj nástupnou stanicou na Baťov kanál, a to je iná liga zábavy. Jachty, baby v bikinách, pivečko, a to všetko pri maximálnej rýchlosti 8 km/hod. Na kanáli je množstvo plavebných komôr, ktoré pomáhajú prekonávať výškové rozdiely a dodávajú ceste na atraktivite. Ak ste premotivovaný bajker, je veľká pravdepodobnosť, že budete aj premotivovaný lodivod a po výhovorkách, že trať bola zle označená skončíte v samotnej rieke Morava. V takej chvíli si treba priznať chybu a vrátiť sa do kanála, kam patríte. Okrem tohto nebezpečenstva sa jedná o veľmi pohodovú aktivitu. Prízvukujem možnosť rozdeliť posádku do dvoch lodí a poňať plavbu viac ako demolition derby. Upozorňujem, že nie všetky loďky majú striešku, čiže riziko predčasného ochmelenia a úpalu je vysoké. Na záver – všetci vodáci sa zdravia pozdravom ahóóój.

Napriek tomu, že kniha sa upriamuje na Záhorie a Podunajsko, pár cyklotrás vedie aj pohorím Malé Karpaty. Najbohatšou trasou na pamiatky rôzneho charakteru je trasa číslo 11 – Okolo Dobrovodskej kotliny. Na trase sa nachádza zrúcanina Dobrovodského hradu, ku ktorej sa ide po červenej turistickej značke, ktorá vedie netradične cez cintorín. Väčšinou sú dolná, ale aj horná bránička zatvorené, tak vždy zosadnem z bajku a pekne po sebe pozatváram. Ďalej je na trase zrúcanina kláštora Katarínka. Momentálne sa táto zrúcanina renovuje a sú tam prítomný dobrovoľníci. Je to veľmi magické miesto. Samotný kláštor je celkom veľký a tým, že je v lese na odľahlom mieste vytvára jedinečnú atmosféru. Nemyslím, že máme na Slovensku podobné miesto. Neďaleko Katarínky sa nachádza prírodné múzeum bývalej horskej úzkokoľajnej železnice s pár vagónmi.

Veľmi pekná a pre mňa osobne najatraktívnejšia trasa je číslo 9 – Okolo hradu Branč. Trasa začína v Senici a má prevýšenie presahujúce 1 100 metrov. Kopanice sú známe svojimi strmými a krátkymi hore-dole úsekmi, ktoré vedia preveriť kondičku. Na strane druhej, hrad Branč sa oplatí vidieť. Myslím si, že toto miesto nie je až tak známe a populárne ako by si možno zaslúžilo. Na trase je aj rozhľadňa a priehrada Kunov, kde sa dá pri spiatočnej ceste okúpať. Podľa mňa trasa, ktorej sa nevyrovná ani all-inclusive v Hurghade.

Kde kúpiť a za koľko?

PS: Názor domáceho jazdca

"Kniha je veľmi pekne spracovaná, je rozdelená do určitých častí, kde je popísaná náročnosť danej trasy, určité pamiatky alebo zaujímavosti, ktoré treba navštívi, samozrejme doplnené fotografiami a mapkou danej trasy. Myslel som si, že mám relatívne oblasť Záhoria ako tak prejazdenú, ale táto kniha ma utvrdila, že mám čo doháňať. Hlavne ma zaujala oblasť Malých Karpát." Zhodnotil knižku adamoliva89.