Test: Cestný bicykel Specialized Tarmac Elite 2015

Test: Cestný bicykel Specialized Tarmac Elite 2015

Tento stroj je v podstate môj vlastný, a tak tento test je možné chápať aj trochu ako rubriku predstavenia bikov fóristov. V prvom rade sa chcem zamerať hlavne na svoje pocity po presedlaní zo staršieho hliníkového, ktorý mi robil spoločnosť dlhé roky. Dôvodom je tiež fakt, že sa nepovažujem za experta na test cestným bicyklov, väčšinu času som strávil jazdou iba na tých vlastných .

K tohtoročnému upgradu mi pomohol už dlhšie chrobák v mojej hlave. Dôvodom bol aj fakt, že komponenty na starom už pomaly bolo potrebné pomeniť a keďže veľmi rád sledujem aj cestnú cyklistiku (a slintám nad tým, na čo tam jazdia) lákalo ma niečo poriadne a hlavne celokarbónové. Na druhej strane mi prišlo pre moje jazdenie zbytočné hnať sa do extrémov a TOP modelov. Cieľom bol teda rozumný stred. Ak na horskom biku často pretekám, tak tento cestáčik mám vyslovene pre radosť a aj pre chvíle, keď mám terénu plné zuby. Najviac ma fascinuje tá rýchlosť, akou naskakujú km a fakt, že to ide všetko tak pekne ľahko – teda pokiaľ samozrejme nezamierim niekam do obľúbených kopčekov na Kysuciach. Ale tak to je zase na úplne inú tému...



Rám ako základ


Nezáleží na tom či sa jedná o „horák“ alebo „cesťák“- rám je vždy základ. Ten je samozrejme spolu s vidlicou celokárbónový a v rámci Specialized terminológie nesie označenie 9r. Inak je to v podstate kvalitatívne podobný materiál, aký je použitý na mojom Specialized Epic Comp Carbon, o ktorom som písal minule. Pre mojich 196 cm som dlho nemusel vyberať – veľkosť 60 je jasná .



Design je samozrejme subjektívna záležitosť, ale elegantná čierna matná farba a „stealth look“ boli tiež jeden z dôvodov môjho výberu. Divoké farebné kombinácia sa mi nikdy moc nepáčili.



Vnútorné vedenie bowdenov prispieva k celkovému veľmi čistému vzhľadu. Napriamo montovaný prešmyk a možnosť „elektrifikácie“ je dnes u nových modelov už samozrejmosť.



Okrem masívnej kónickej „hlavy“ je celkom zaujímavá aj konštrukcia zadných vzpier, ktoré sú vyrobené z jedného kusu spolu so stredovým zložením - tuhosť týchto najviac namáhaných partií bol jednoznačný cieľ. Detailnejšie info - http://www.specialized.com/cz/cs/bikes/road/tarmac/tarmac-elite#tech-design



Pri voľbe hlavných komponentov padol výber na novú 11-rýchlostnú sadu Shimano 105. Dovolím si tvrdiť (a zďaleka nie som jediný na webe), že v súčastnosti sa jedná asi o najlepšiu sadu v pomere cena/výkon.



Tá je kompletná až na kľuky – ich post obsadil u nás menej známi, ale kvalitný výrobca - Praxis Works, konkrétne model Turn Zayante s osou pre štandard BB30. Tá istá firma dodala aj prevodníky s počtom zubov 52/36 čo je v podstate taký hybrid medzi kompaktom a klasikou.



Na poste kolies nájdeme OEM verziu Fulcrum S5 obutú do plášťov Specialized Turbo Pro v šírke 25mm s ochranou proti defektu Black Belt (niečo na spôsob odolnej nylonovej pásky).



Karbónový rám dopĺňa aj sedlovka z rovnakého materiálu, riadidlá už zostali hliníkové. Oboje z dielne veľkého „S“. V podstate jediná zmena oproti katalógu nastala u mňa ako inak u sedla, kam putoval mojim zadkom overený model Fi:zik Arione .



A jazda?


Ako som spomínal vyššie, nebudem porovnávať tento bicykel s podobnými vo svojej kategórii a ani s tými lepšími. Skôr ponúknem pohľad niekoho, kto si spravil radosť a prešiel od verného hliníkového hltača km o level vyššie – a asi to nebude len jeden level.

Začnem najskôr celkovou geometriou. Tá je na Tarmacu ladená samozrejme športovo, na väčšie pohodlie je zameraná rada Roubaix. Nejedná sa ale o žiadny extrém a veľmi rýchlo sme si porozumeli. Podložky išli v mojom prípade preč, ale skutoční pretekári by určite ako prvé dali ešte aj o čosi dlhší predstavec. Mne stačí zatiaľ aj ten 110 mm, na ktorom sa pomocou asymetrických vložiek dá doladiť sklon v širokej škále.



Predtým som mal kratší rám a potrebná dĺžka bola doladená práve dlhším predstavcom. Tým pádom sa bicykel musel do zákrut trochu „lámať“. Teraz nič také nepociťujem a dávať si v rýchlosti ostrejšie serpentíny je vyslovene radosť. Jediným limitom už ostala kvalita nášho asfaltu a frekvencia premávky. Taktiež mi sadli aj kompaktné riadidlá. Kompatkné znamená, že nemajú taký hlboký úchop ako štandard. Ak sa ide z kopca, fúkne oproti, prípadne mám chuť si trochu pridať nech to letí, tak nie je problém v spodnom úchope vydržať aj dlhší čas. Samozrejme je to všetko individuálne a záleží na zvyku,  celkovej ohybnosti a preferenciách. Tarmac má v „génoch“ jednoznačne rýchlu športovú jazdu a preteky...



Vyššie som spomínal tuhosť ako jeden z konštrukčných zámerov. Nemám rád čísla o takom a takom náraste tuhosti, ktorými sa výrobcovia každý jeden rok oháňajú. Každopádne tento stroj skutočne letí vpred. Je radosť si na ňom vyšpurtovať nejaký ten kopček, prípadne v dlhšom stúpaní prehodiť na ťažší a stúpať so sedla. Okrem masívneho stredového púzdra a konštrukcie zadnej stavby na tom majú svoj podiel aj kľuky - opäť po menšom pátraní na zahraničných portáloch som zistil, že si to nemyslím len ja. V teste totiž vyšli ako jedny z najtuhších – daňou za to je málinko vyššia hmotnosť. Keďže väčšinou jazdím sólo, prípadne len v menšej skupinke, tak slávny prevod 53/11 veľmi často nevyužijem. Kombinácia prevodníkov 52/36 spolu s 11 rýchlostnou kazetou 11-28 je tak pre mňa ako stvorená a zatiaľ sa mi nestalo, že by mi nejaký prevod chýbal alebo naopak zostal zapadnutý prachom .

Po prechode na celokarbón som bol taktiež veľmi zvedavý, ako je to so spomínaným tlmením vibrácií. Aj keď tento model nie je ideálny zástupca komfortnej triedy, rozdiel proti hliníku je značný a vibrácie zďaleka nie sú také ostré a výrazné. Každopádne stále na celkový komfort majú ďaleko väčší vplyv plášte a vhodný tlak. Momentálne mám nasadené 25 mm široké, ktoré fúkam na približne 7 atmosfér, čo mi aj na rozbitejších cestách vyhovuje. Nejde mi do hlavy ak niekto vozí v našich podmienkach 10 a viac – vtedy podľa mňa má čo robiť aj ten najpohodlnejší rám (opäť sa nebavím o pretekoch, ale o bežnom jazdení).

Tento bicykel používam v mojom prípade väčšinou na tréning pre MTB maratóny a pre radosť. Tým pádom nepotrebujem nejaké extra ľahké kolesá, pretože po presedlaní na horák už aj tak mám pocit, že to moc nejde . Ale musím uznať, že vyššie karbónové ráfky by tam určite pasovali ako riť na šerbeľ . Po výmene za lepší set sa tento stroj v podstate smelo môže postaviť na štartovú čiaru a hanbu určite robiť nebude – myslím, že skôr naopak.



Momentálne som na ňom najazdil cca 3000 km takže hodnotiť životnosť je ešte skoro. Každopádne zažil už nejeden daždivý výjazd a všetky kompenenty radenia stále fungujú na jednotku. Meniť prevody vpredu alebo vzadu je stále taká istá radosť, ako keď bol fungel nový. Taktiež brzdy majú slušnú silu a mojich cca 87 kg nemali nikdy problém zastaviť. Navyše pri cene komponentov zo sady Shimano 105 sa chyby hľadajú skutočne ťažko. Plášte sú naozaj univerzálne a pekne držia aj na mokre. Zatiaľ ma na nich postihol jeden defekt, ale to už bolo celkom slušný klinček zboku. Inak vyzerá, že tá ochrana má niečo do seba.



Ako sa prejaví prechod z klasického hliníkového rámu na karbónový?


Bol som veľmi zvedavý či sa prechod z klasického hliníkového rámu na karbónový prejaví výrazne na jazdných vlastnostiach. Každopádne rozdiel je naozaj poriadny a práve a u cestných bikov asi najviac citeľný – predsa len absencia pruženia a väčší tlak v plášťoch nechajú vyniknúť prácu materiálu. Najmä tuhosti celku v kombinácii so slušnou mierou komfortu. Specialized Tarmac Elite je bicykel, ktorý ponúka rozumný pomer medzi kvalitou a cenou a po výmene kolies je z toho okamžite stroj, dovolím si tvrdiť, aj na preteky. Shimano 105 síce nie je úplne najvyššie v hierarchii, ale funguje naozaj skvelo a rozhodne bicykel nelimituje... ako vždy prvé sklamú väčšinou nohy .

Plusy


  • Tuhý rám pripravený na športové jazdenie alebo preteky
  • Kvalitné a tuhé kľuky, prevodníky 52/36
  • V širokej škále nastaviteľný sklon predstavca
  • Sada Shimano 105
  • Kompaktné riadidlá s rozumnou hĺbkou

Mínus


  • základné kolesá – ako u väčšiny bikov v podobnej cenovej kategórii ktoré ale na bežné jazdenie a tréning postačujú

Viac o TARMAC ELITE



info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up13thumb_down comments 34 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: CTM KOYUK 3.0 - celoročný gravel parťák

Test: CTM KOYUK 3.0 - celoročný gravel parťák

S klesajúcou teplotou, stúpajúcou vlhkosťou a zrážkami sa pomaly hlási o slovo pravá gravel sezóna. A platí to aj presne opačne, keď prichádza jar.
Test: Superior X-Road Team Issue – ďalší hltač nudných kilometrov?

Test: Superior X-Road Team Issue – ďalší hltač nudných kilometrov?

Písmenom X sa zvykne označiť niečo neštandardné, extrémne, niečo, čo nás vyvedie z komfortnej zóny. Či sa susedom z Kopřivnice podarilo vytvoriť produkt, ktorý je hodný tohto prívlastku, tak na to som sa snažil prísť uplynulé dva týždne.
Test: Lapierre Sensium 600 Disc - charizmatický Francúz

Test: Lapierre Sensium 600 Disc - charizmatický Francúz

Cestná mašinka od francúzskeho výrobcu Lapierre prišla pred začiatkom sezóny a tak mi padla vhod na naberanie kondičky a pálenie zimných kalórií. Aké sú moje pocity z jazdy?
keyboard_arrow_up