Zdroj: Tinkoff Saxo

Sagan zajazdil vynikajúco 14. etapu a má už náskok 61 bodov v súboji o zelený dres, Frooma oblial divák močom, hnevá sa aj na novinárov

Brit Stephen Cummings oslávil štátny sviatok JAR, kde je registrovaný jeho tím MTN - Qhubeka, víťazstvom v 14. etape cyklistických pretekov Tour de France, ktorá viedla z Rodez do Mende a merala 178,5 km. Peter Sagan v sobotu predviedol skvelý výkon, bol aktívny a napokon skončil na 5. mieste.

Dvadsaťpäťročný jazdec tímu Tinkoff-Saxo získal v etape dôležité body v cieli i na rýchlostnej prémii a navýšil svoj náskok na 61 bodov v súťaži o zelený dres pred Andrém Greipelom, ktorý v sobotu nebodoval. Aj po sobote zostáva držiteľom žltého dresu Chris Froome.

Cummings v náročnom závere využil taktizovanie dvoch Francúzov a vyhral s náskokom 2 sekúnd pred Thibautom Pinotom a Romainom Bardetom. Pre tím MTN-Qhubeka vybojoval pri premiérovom vystúpení na Tour prvé víťazstvo. Pred Sagana sa dostal ešte Rigoberto Urán, Slovák prišiel do cieľa s mankom 29 sekúnd. "Vedel som, že nie som najlepším vrchárom vo vedúcej skupine. Chcel som záver zvládnuť čo najlepšie. Stúpanie som poznal, vedel som, že bude veľmi tvrdé. Keď som bol na poslednom vrchole, veril som si, že môžem uspieť, nemal som súperov ďaleko od seba. Chytil som sa príležitosti, ktorú som dostal. Z úspechu mám veľkú radosť, je to skvelé aj pre náš tím. A že som vyhral na Mandelov deň, je iba bonusom. Vždy som sníval o výhre etapy na Grand Tour, splnil sa mi sen," skonštatoval v prvom televíznom rozhovore Stephen Cummings.

Sagan sa teší z cenných bodov, únik nečakal

"Teším sa z 5. miesta v dnešnej etape. Podarilo sa mi byť vpredu, s čím som však veľmi nepočítal. Skôr som si veril na nedeľu, keď mi profil viac vyhovuje. Získal som dobrý náskok v boji o zelený dres. Od začiatku sa pelotón trhal, mlelo sa to a podarilo sa mi dostať sa dopredu," popísal etapu Peter Sagan.

V celkovom poradí vedie Froome s náskokom 3:10 min už pred Nairom Quintanom, tretí je Tejay van Garderen s mankom 3:32 min. Peter Sagan je 42. "Pre môj tím to bol dobrý deň. Až pod záverečný kopec sme mali všetko pod kontrolou. Quintana potom predviedol nejaké útoky. Snažil som sa držať konštantnú frekvenciu a postupne som sa k nemu priblížil. S výsledkom som spokojný. Získal som sekundy na konkurentou," povedal Froome.

Cyklistov v sobotu čakala pokojná a rovinatá etapa s náročným záverom, ktorý mohol zmeniť aj poradie na popredných priečkach. Na posledných 40 km boli tri vrchárske prémie. Záverečná na Cote de la Croix Neuve bola síce po trojkilometrovom výstupe, ale vďaka jeho priemernému sklonu 10,1 % patrila medzi náročné. V pahorkatine Massif Central bol posledný kopec dlhší a prudší ako Mur de Huy či Mur de Bretagne. V etape sa pokojne mohol zrodiť aj úspešný únik, čo sa napokon podarilo.

Na štarte sobotňajšej etapy bolo 175 pretekárov. Pelotón čakali tropické podmienky s teplotami vysoko nad 30 °C. Už krátko po štarte spadli momentálne siedmy Robert Gesink a vlani tretí Thibaut Pinot, posadili sa však na svoje bicykle a pokračovali ďalej. Asi po 20 km sa pokúsil o prvý nástup Peter Sagan, ale ešte neuspel. Sagan bol aktívny, kontroloval si špicu pretekov. Napokon sa dostal do úniku. Vpredu sa utvorili dve skupiny, ktoré išli "vražedným" tempom. Saganovi sa podarilo vyhrať rýchlostnú prémiu v Millau na 79. km, získať 20 bodov a zvýšiť náskok v súťaži o zelený dres.

Vpredu bolo dvadsať jazdcov, prvé dve hodiny zvládli priemerným tempom 44,8 km/h. Pred pelotónom mali náskok vyše osem minút, ktorý sa pomaly začal zmenšovať. Vo vedúcej skupine boli traja najlepší jazdci piatkovej etapy - Greg van Avermaet, Sagan i Jan Bakelants. Necelých 50 km pred cieľom vyletel z cesty André Greipel, ale pokračoval ďalej v pretekoch.

Peter Sagan išiel takticky a kontroloval si pozíciu vo vedúcej skupine, ktorej pelotón nechal dostatočný priestor na realizáciu. Po stúpaní na Cote de Sauveterre 32,5 km pred cieľom sa dostal do čela Michal Golas, ktorého sa neskôr vydal stíhať Kristijan Koren. Dvojica mala pred ďalšími jazdcami v úniku len minimálny náskok. Pelotón stále zaostával o päť až šesť minút. Na Cote de la Croix Neuve sa vedúca skupina roztrhala, zrodilo sa viacero nástupov. Peter Sagan mal čelo na dohľad. Aktívny bol najmä Romain Bardet, ktorý si vypracoval menší náskok. Za ním sa vydal Thibaut Pinot. Postupne sa k nemu pridali Thibaut Pinot, francúzske taktizovanie však využil Cummings.

Bojovalo sa aj v pelotóne. Ašpiranti na celkové prvenstvo ho v poslednom kopci poriadne roztrhali. O útok sa pokúsil Nairo Quintana, ktorého podporil Vincenzo Nibali. Chris Froome s Albertom Contadorom museli poriadne zaberať, aby sa udržali. V závere sa aj táto skupina potrhala, odskočili Quintana s Froomom, Contador neudržal krok ani s Alejandrom Valverdem. V závere ešte zašpurtoval Froome a získal ešte sekundu k dobru oproti Quintanovi.

Vyníkajúco zajazdil Chris Froome a ešte zvýšil náskok

Vedúci muž cyklistických pretekov Tour de France Chris Froome bude mať nepríjemnú spomienku na sobotňajšiu 14. etapu do Mende. V stúpaní na Cote de la Croix Neuve do výšky 1055 m ho jeden z divákov polial Brita močom a obvinil ho z dopingu.

"Oblial mi tvár a kričal, že dopujem. Je to extrémne zlé, nehodí sa to a som z toho sklamaný. Myslím si, že množstvo správ o pretekoch bolo nezodpovedných. Musím obviniť ich autorov, že sú nepriamo zodpovední za tento čin. Tie osoby vedia, o koho ide. Na trati sme mali od fanúšikov skvelú podporu. Bolo ich tam množstvo. Musím im poďakovať a rovnako aj médiám, ktoré píšu o pretekoch. Len to chcú diváci vidieť a čítať. Nanešťastie niektorí ľudia ničia tieto ideály," povedal rozhorčený Froome pred zástupcami médií.

V celkovom poradí vedie jazdec tímu Sky s náskokom 3:10 min pred Nairom Quintanom, tretí je Tejay van Garderen s mankom 3:32 min. Informácie zverejnil web L´Equipe.

Výsledky - cyklistické preteky Tour de France

14. etapa (Rodez - Mende, 178,5 km): 1. Stephen Cummings (V. Brit.) MTN - Qhubeka 4:23:43 h, 2. Thibaut Pinot (Fr.) FDJ.fr +2 s, 3. Romain Bardet (Fr.) AG2R La Mondiale +3, 4. Rigoberto Urán (Kol.) Etixx - Quick-Step +20, 5. Peter Sagan (SR) Tinkoff-Saxo +29, 6. Cyril Gautier (Fr.) Europcar +32, 7. Ruben Plaza Molina (Šp.) Lampre-Merida, 8. Bob Jungels (Lux.) Trek Factory, 9. Jonathan Castroviejo (Šp.) Movistar všetci +32, 10. Simon Yates (V. Brit.) Orica GreenEdge +33

Poradie po 14. etape: 1. Christopher Froome (V. Brit.) Sky 56:02:19 h, 2. Nairo Quintana (Kol.) Movistar +3:10 min, 3. Tejay van Garderen (USA) BMC Racing +3:32, 4. Alejandro Valverde (Šp.) Movistar +4:02, 5. Alberto Contador (Šp.) +4:23, 6. Geraint Thomas (V. Brit.) Sky +4:54, 7. Robert Gesink (Hol.) Lotto NL-Jumbo +6:23, 8. Vincenzo Nibali (Tal.) Astana +8:17, 9. Tony Gallopin (Fr.) Lotto-Soudal +8:23, 10. Bauke Mollema (Hol.) Trek Factory +8:53, ... 42. Peter Sagan (SR) Tinkoff - Saxo +1:05:34 h

Bodovacia súťaž: 1. Peter Sagan (SR) 322 bodov, 2. André Greipel (Nem.) 261, 3. John Degenkolb (Nem.) 228, 4. Mark Cavendish (V. Brit.) 192, 5. Bryan Coquard (Fr.) 120.

Vrchárska súťaž: 1. Chris Froome (V. Brit.) 61 bodov, 2. Joaquim Rodríguez (Šp.) 52, 3. Jakob Fuglsang (Dán.) 41, 4. Richie Porte (Aus.) 40, 5. Romain Bardet (Fr.) 38

Súťaž jazdcov do 25 rokov: 1. Nairo Quintana (Kol.) 56:05:29 h, 2. Warren Barguil (Fr.) +7:53 min, 3. Romain Bardet (Fr.) +10:00, ... 5. Peter Sagan (SR) +1:02:24

[Foto na úvode: Tinkoff Saxo]

SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.