Zdroj: twitter.com/letour

Francúzske double v 18. etape a na bicykloch Sagana a Frooma hľadali komisári motorčeky

Francúzom sa splnilo želanie o víťazovi alpskej etapy na cyklistickej Tour de France. Romain Bardet vzal na seba zodpovednosť a po sóloúniku dominoval vo štvrtkovej 18. etape slávnych pretekov z Gapu do Saint Jean de Maurienne (186,5 km).

Komisári Medzinárodnej cyklistickej únie (UCI) skontrolovali po osemnástej etape Tour de France do Saint Jean de Maurine bicykle jej víťaza a držiteľov všetkých tričiek. U Romaina Bardeta, Chrisa Frooma, Petra Sagana, Naira Quintanu a Joaquima Rodrígueza hľadali skryté motorčeky v rámoch bicyklov, ktoré by im mohli pomôcť dosahovať väčšie rýchlosti a lepšie výkony. Kontrole sa podrobil aj Pierre Rolland. Na rozdiel od minulosti prebehli kontroly v tichosti po skončení etapy. Komisári sa vďaka maličkej kamere napojenej na mobilný telefón dostali až do vnútorných stredových trubiek každého bicykla.

"Áno, kontrolovali mi bicykel. Teším sa z týchto kontrol. Je potrebné prešetriť všetky špekulácie a fámy, ktoré sú už na svete. Podozrenia o využívaní motorčekov sa objavujú len na sociálnych sieťach. Tie správy však majú nejaký základ, tie technológie existujú," uviedol pre cyclingnews.com Froome.

Posledná kontrola bola už štvrtou na tohtoročnej Tour. Rovnako si technickí komisári UCI v súvislosti s technologickým dopingom posvietili aj na bicykle počas Giro d´Italia. Informácie zverejnil web cyclingnews.com.

Víťazný Romain Bardet

Dvadsaťštyriročný člen tímu Ag2R La Mondiale zaútočil v stúpaní na Col du Glandon (1924 m) a posledných 30 km odtiahol na čele sám. Francúzsku radosť znásobil druhým miestom Pierre Rolland z tímu Europcar, ktorý v cieli zaostal o 33 sekúnd. Tretí skončil Kolumbijčan Winner Anacona (Movistar), ten doviedol skupinku s minútovým mankom na víťaza. Líder celkového poradia Christopher Froome bol dvanásty s odstupom 3:02 min a bez problémov si udržal žltý dres prvého muža pelotónu o 3:10 min pred Kolumbijčanom Nairom Quintanom.

„Poznal som trať veľmi dobre, mali sme v družstve na štvrtok jasný - víťazný cieľ. Veľmi mi pomohli aj dvaja tímoví kolegovia. Najťažšie momenty som prežíval v úvode úniku, ale v závere som sa už cítil fajn,“ uviedol v prvom televíznom interview Romain Bardet.

Slovenský cyklista Peter Sagan v tejto etape neútočil a do cieľa prišiel s veľkým odstupom v zadnej skupine jazdcov, tzv. grupette na 137. mieste s odstupom 35:51 min. Sagan si však bez problémov udržal zelený dres lídra bodovacej súťaže. V celkovom poradí bojov o žltý dres mu po 18. etape patrí 40. pozícia. "Bolo to veľmi náročné. Už štart bol prakticky do kopca a potom to bolo neustále hore-dolu, hore-dolu. Bol to pre mňa dosť ťažký deň, nešlo sa mi najlepšie. Uvidíme, čo bude ďalej. Dúfam, že už nejako dobojujem tie posledné dva či tri dni," uviedol Peter Sagan pre RTVS v cieli.

Druhý deň v Alpách čakalo na 162 cyklistov v pelotóne Tour de France 2015 náročných 186,5 km z Gapu do Saint Jean de Maurienne a na trase až sedem vrchárskych prémií v celkovej dĺžke 41,5 km. Už 6 km po štarte jazdci stúpali na Col Bayard (1264 m), čo bola prémia II. kategórie s dĺžkou 6,3 km a priemerným sklonom 7%. Neskôr prišli na rad ešte dve „dvojky“ a tri „trojky“, no najmä prémia špeciálnej kategórie HC na Col du Glandon (1924 m), ktorej predchádzalo 21,7 km dlhé stúpanie s priemerom 5,1%. Pod Col du Glandon sa vpredu nachádzala skupina najprv 29, potom 21 a neskôr už len 11 jazdcov, v nej boli viacerí špičkoví vrchári vrátane Španiela Joaquima Rodrígueza, Francúzov Thibauta Pinota, Pierra Rolanda či Romaina Bardeta, ale aj Dána Jakoba Fuglsanga. Táto skupina mala 70 km pred cieľom náskok 2:10 min pred hlavným pelotónom s Britom Chrisom Froomom. Títo cyklisti si podelili aj body na rýchlostnej prémii na 107,5. km
v Rioupérouxe. Zvíťazil Belgičan Thomas de Gendt (Lotto Soudal) pred Čechom Janom Bártom a ďalším belgickým pretekárom Janom Bakelantsom. Peter Sagan ani André Greipel nebodovali, preto zostal Slovák na čele bodovacej súťaže s pohodlným náskokom 104 bodov. Sagan bol v tom čase vzadu v tzv. grupette s odstupom vyše 18 minút za čelom pretekov.

Osem kilometrov pod vrcholom Glandonu zaútočil zo skupiny favoritov Alberto Contador a pomerne rýchlo odskočil Froomovi o 45 sekúnd. Jeho pokus sa však onedlho skončil, lebo vzadu začali atakovať aj Vincenzo Nibali a Nairo Quintana, čo bol signál pre žltého Frooma a jeho chránencov z tímu Sky. Vpredu nečakane začal zaostávať spomenutý Rodríguez (Kaťuša), ktorý si chcel poistiť bodkovaný dres pre najlepšieho vrchára. Prémiu tzv. hors catégorie na Col du Glandon vyhral Francúz Bardet (Ag2R La Mondiale) a získal 25 bodov do vrchárskej súťaže, posunul sa v nej na 2. miesto za „Purita“ Rodrígueza.

Contador sa sústredí už iba na boj o tretie miesto

Španielsky cyklista Alberto Contador už pravdepodobne nedosiahne na cenné double a po víťazstve na Giro d´Italia nezíska aj žltý dres na Tour de France. Jazdec tímu Tinkoff-Saxo sa podľa vlastných slov sústredí už iba na súboj o tretie miesto. Po osemnástich etapách je piaty s odstupom 6:40 min na Chrisa Frooma. Posledným cyklistom, ktorý v jednom roku vyhral Giro i Tour, bol v sezóne 1998 Talian Marco Pantani.

"Skúsim sa dostať aspoň na pódium v celkovom poradí. Alejandro Valverde, ktorý je zatiaľ tretí, má však predo mnou dobrý náskok. Stratil som doteraz veľa času. Bude to veľmi ťažké. Aj Valverde je v dobrej forme a asi nakoniec skončí tretí," priznal pre cyclingnews.com Alberto Contador, ktorý za krajanom zaostáva 2:31 min.

Dvadsať kilometrov pred cieľom mal Bardet vpredu náskok 32 sekúnd pred svojimi prenasledovateľmi, skupina s lídrom pelotónu Froomom zaostávala o 2:45 min. Bardet v pohode vystúpal aj serpentínami na vrchol Lacets de Montvernier 10 km pred cieľom a náskok si udržal až do cieľa, ktorý tentoraz nebol po stúpaní.

Hlasy (zdroj: letour.fr)

Romain Bardet (Fr., víťaz 18. etapy): „Bola to od štartu šialená etapa. Mal som šťastie, že môj kamarát Christophe Riblon, a tiež Jan Bakelants boli vpredu a odviedli pre mňa veľký kus práce. Pred zjazdom z Col de Glandon som si utvoril náskok. Profitoval som aj z toho, že moji súperi už boli dosť unavení. Bol to môj dlhodobý cieľ vyhrať etapu na Tour de France a dosiahnuť pódiové umiestnenie. Do toho som vložil veľa úsilia. Trať som poznal veľmi dobre. Napriek tomu to bolo náročné a posledné kilometre sa mi zdali byť nekonečné.“

Pierre Rolland (Fr., druhý v 18. etape): „Byť druhý je sklamanie. Teší ma však, že zvíťazil Romain. Nenosíme dres rovnakého tímu, ale mám ho rád. Samozrejme, chcel by som byť na jeho mieste. Na poslednom stúpaní odviedol pre mňa výbornú prácu Cyril Gautier. Neviem ani opísať, ako som mu vďačný. Na Glandone sa Fulgsang zrazil s motorkou a to bol presne ten moment, keď sa nám Romain Bardet vzdialil. Ja som sa vtedy nemohol pridať.“

Alberto Contador (Šp., neúspešný pokus o únik v 18. etape): „Bol to pre mňa jeden z najťažších dní. V závere som už pociťoval následky stredajšieho pádu, mal som bolesti. Napriek tomu som sa pokúsil niečo urobiť a uniknúť. Stále to treba skúšať, nikdy neviete, kedy môžu mať súperi zlý deň.“

Christopher Froome (V. Brit., líder celkového poradia): „Vždy keď sa pozriem po etape na celkové výsledky, hovorím si, to je asi sen. Vždy si totiž pripomeniem minulý rok, keď som po páde skončil so zlomenými rukami a Tour som dosledoval doma pred televízorom. Vo štvrtok to skúsili s atakom zrejme všetci moji protivníci. Glandon je náročný kopec, lebo je veľmi dlhý. Nohy trpia. V piatok to však nebude o nič ľahšie. A potom legendárny Alpe d´Huez na záver...“

Výsledky - štvrtok

18. etapa (Gap - Saint Jean de Maurienne, 186,5 km): 1. Romain Bardet (Fr.) Ag2R La Mondiale 5:03:40 h, 2. Pierre Rolland (Fr.) Europcar +33 s, 3. Winner Anacona (Kol.) Movistar +59, 4. Bob Jungels (Lux.) Trek Factory +59, 5. Jakob Fuglsang (Dán.) Astana +59, 6. Serge Pauwels (Belg.) MTN-Qhubeka +1:01 min, 7. Cyril Gautier (Fr.) Europcar +1:50, 8. Damiano Caruso (Tal.) BMC +1:50, 9. Andrew Talansky (USA) Cannondale-Garmin +1:55, 10. Warren Barguil (Fr.) Giant-Alpecin +3:02,... 12. Christopher Froome (V. Brit.) Team Sky +3:02, ... 137. Peter Sagan (SR) Tinkoff-Saxo +35:51

Poradie po 18. etape: 1. Christopher Froome (V. Brit.) Sky 74:13:31 h, 2. Nairo Quintana (Kol.) Movistar +3:10 min, 3. Alejandro Valverde (Šp.) Movistar +4:09,4. Geraint Thomas (V. Brit.) Sky +6:34, 5. Alberto Contador (Šp.) +6:40, 6. Robert Gesink (Hol.) Lotto NL-Jumbo +7:39, 7. Vincenzo Nibali (Tal.) +8:04, 8. Matthias Frank (Švaj.) IAM Cycling +8:47, 9. Bauke Mollema (Hol.) Trek Factory +12:06, 10. Romain Bardet (Fr.) +12:52, ... 40. Peter Sagan (SR) Tinkoff-Saxo +1:34:24

Bodovacia súťaž: 1. Peter Sagan (SR) 420 bodov, 2. André Greipel (Nem.) 316, 3. John Degenkolb (Nem.) 281, 4. Mark Cavendish (V. Brit.) 192, 5. Bryan Coquard (Fr.) 122, 6. Christopher Froome (V. Brit.) 113

Vrchárska súťaž: 1. Joaquim Rodríguez (Šp.) 68 bodov, 2. Romain Bardet (Fr.) 68, 3. Jakob Fuglsang (Dán.) 64, 4. Chris Froome (V. Brit.) 61, 5. Serge Pauwels (Belg.) 55, 6. Richie Porte (Aus.) 40, ... 42. Peter Sagan (SR) 3

Súťaž jazdcov do 25 rokov: 1. Nairo Quintana (Kol.) 74:16:41 h, 2. Romain Bardet (Fr.) +9:42, 3. Warren Barguil (Fr.) +9:58

[Foto na úvode: twitter.com/letour]

SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.