Dlhodobý test bezdušových plášťov: Panaracer Fire XC Pro UST

Dlhodobý test bezdušových plášťov: Panaracer Fire XC Pro UST

Do dlhodobého testu sa midostali plášte „Made in Japan“, konkrétne model Panaracer Fire XC Pro vo verzii UST. UST čiže „Universal System for Tubeless“ je bezdušový systém patentovaný francúzskou spoločnosťou Mavic, ktorý používam už 7. sezónu a tieto mnou testované japonské plášte prinášajú výhody tohto systému. Test prebiehal už od konca leta 2014.

Špecifikácia


Použitie: plášť na zadné a aj predné koleso
Pätka: aramid (kevlar)
TPI: 66
Hmotnosť: 797/758 g (skutočná)
Šírka plášťa bez dezénu: 50 mm (19 mm ráfik a 2 atm)
Výška dezénu v strede behúňa: 4 mm

Plášť

Úvodná časť testu bola už publikovaná 14.9.2014 v článku Test bezdušových plášťov: Panaracer Fire XC Pro UST, ktorá je doplnená o sekciu "Dlhodobé skúsenosti", ktorá sa nachádza nižšie.

Prvý dojem po rozbalení balíka bol ten, že ide o poctivý kus gumy. Bočnice plášťa sú hrubé, pevné a teda odolné voči poškodeniu. Dezén je mohutný a dostatok gumy na behúni zabezpečí vysokú životnosť. Skôr ako sa plášte dostali na bicykel, putovali ešte na váhu, aby som si overil do akej miery sa približuje hmotnosť udávaná výrobcom skutočnosti. Skutočná hmotnosť oboch plášťov bola vyššia ako údaj daný výrobcom, ktorý je 730 g. Pri jednom plášti váha ukázala 797 g a pri druhom 758 g.

Obúvanie


Inštalácia plášťov prebehla úplne bez problémov. Plášte sa dali nahodiť úplne ľahko s použitím montpák a pri troške úsilia by určite išli nahodiť aj bez nich. Jeden plášť som nahadzoval na originál UST koleso Fulcrum. Plášť skočil do pätiek hladko už pri necelých 3 baroch a nebolo potrebné ani ráfik ani pätky plášťa namydliť. Druhý plášť som nahodil na klasický ráfik WTB Trail. Diery po niploch som prelepil páskou. Ráfik aj pätky plášťa som jemne namydlil a plášť opäť ľahko zaskočil na svoje miesto. Po roztočení kolies som zistil, že plášte sú rovné a nedochádza k hádzaniu pneumatiky. Pre istotu som do plášťov nalial ešte tmel na prevenciu proti defektom a kolesá boli pripravené na jazdu.

Plášte Panaracer

S plášťami do terénu


Dezén plášťa je dosť agresívny s riedko umiestnenými mohutnými štupľami štvorcového tvaru. Už prvé metre jazdy po asfalte dali jasne najavo, že na tomto povrchu plášť nie je vo svojom živle. Valivý odpor je citeľne veľký a tento fakt podčiarkuje aj zvuková kulisa podobná roju včiel, ktorá jazdu sprevádza. Jemný hendicap z asfaltu, ale tento „Japonec“ plne vykompenzoval v teréne. V mokrom blatistom teréne mi poskytoval dostatok istoty pri jazde a zatáčaní. Výborné vlastnosti ukázal pri brzdení, v zábere a rovnako na dobrej úrovni je aj bočné vedenie. Solídne vlastnosti plášť ukázal aj na suchom hlinenom, prípadne šotolinovom povrchu. Tu treba ale opäť počítať s vyšším valivým odporom v porovnaní s plášťami s jemnejším dezénom. Dobré vlastnosti v teréne jemne zvýrazňuje aj fakt, že bezdušové prevedenie dovolí jazdiť nižšie tlaky v pneumatikách, ako je to pri klasických dušových plášťoch.



Dlhodobé skúsenosti


Po dlhšom používaní plášťov Panaracer Fire XC Pro UST sa potvrdili moje prvotné skúsenosti. Plášť má výbornú trakciu v teréne na všetkých druhoch povrchov, či už za sucha alebo za mokra. Solídne vlastnosti prejavuje v zábere, zatáčaní aj pri prudkom brzdení. Vlastnosťami by som ho prirovnal k plášťu Nobby Nick od Schwalbe.

Pri používaní sa potvrdila aj výborná odolnosť proti defektom. Kombinácia UST plášť, UST ráfik a tmel sa ukázala ako 100%. Odolnosť hrubých bočníc priniesla aj ďalšiu vítanú vlastnosť, ktorou je výborné držanie tlaku vzduchu. Tlak v plášťoch výrazne nepoklesol ani za celú zimu, kedy bol bicykel odložený na „zimný spánok“. Tlak držal aj na obyčajnom ráfiku, ktorý bol pomocou pásky prerobený na bezdušák. Čo sa týka opotrebenia, tak to je priemerné. Dezén neodchádza priamo pred očami, ale nemôžeme čakať ani výdrž akou disponuje odolný Smart Sam.

Výrazne vyššia hmotnosť v porovnaní s konkurentmi (až 797 gramov) a vyšší valivý odpor sa pre mňa ukázali ako najväčší handicap tejto pneumatiky, keďže veľa kilometrov odjazdím závodne na maratónoch. Pre hobby jazdcov, ktorý hľadajú odolný terénny univerzál, je ale tento plášť dobrá voľba.

Plusy

  • výborné vlastnosti v náročných podmienkach
  • odolnosť
  • UST bezdušový systém
  • výdrž

Mínusy

  • vyššia hmotnosť
  • väčší valivý odpor na tvrdom povrchu

Cena


PANARACER FIRE XC PRO 26" UST: Bezdučová verzia. Cena cca €40 / ks. (E-shop)
PANARACER FIRE XC PRO 26" KEVLAR: Verzia pre dušu. Cena cca €36 / ks. (E-shop)
PANARACER FIRE XC PRO 26" ST.: Verzia s oceľovou pätkou. Cena cca €23 / ks. (E-shop)

Viac informácií o plášťoch Panaracer sa môžete dozvedieť na http://www.sloger.sk/panaracer-plaste-na-bicykel/.

Záver


Pri vyššej hmotnosti a vyššom valivom odpore na tvrdom povrchu nebudú tieto plášte jednotkou pre závodných jazdcov a rovnako nebudú ani voľbou pre bajkerov, ktorý zvyknú odjazdiť veľkú časť kilometrov na asfalte. Svojich priaznivcov, ale nájdu medzi bajkermi, ktorí vyhľadávajú u plášťov spoľahlivosť, odolnosť, výdrž a dobré jazdné vlastnosti v zlých podmienkach a na náročných povrchoch.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up5thumb_down comments 4 komentáre report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Panaracer Romero HO - obuv na váš trailový bike

Test: Panaracer Romero HO - obuv na váš trailový bike

Hľadáte pneumatiku určenú na jazdenie na trailoch, ktorá toho veľa znesie, má dobrú priľnavosť a využijete ju v každom teréne?
Test: Panaracer GravelKing EXT - všetko sa dá spraviť ešte lepšie

Test: Panaracer GravelKing EXT - všetko sa dá spraviť ešte lepšie

Máte chuť posunúť váš gravel bike ešte viac smerom k "offroad" použitiu? Tak práve tento plášť môže zohrať kľúčovú úlohu a v článku si povieme prečo.
Test: Lezyne CO2 Tubeless blaster - prvá pomoc pri defekte tubeless systémov

Test: Lezyne CO2 Tubeless blaster - prvá pomoc pri defekte tubeless systémov

Koncept CO2 bombičiek nie je žiadnou novinkou, americký výrobca Lezyne však minulý rok ako jeden z prvých prišiel s produktom, ktorý spája použitie CO2 a opravnej sady na bezdušové pneumatiky.
keyboard_arrow_up