MS: striebro pre Gavendu, Barényi 14.

Slovenský cyklokrosár Róbert Gavenda vybojoval na majstrovstvách sveta v holandskom Zeddame v pretekoch juniorov striebornú medailu. Osemnásťročný Trenčan sa stal prvým Slovákom, ktorý na šampionáte v ére samostatnosti získal cenný kov. Gavenda sa od úvodu pretekov držal v popredí, v záverečnom špurte ho zdolal divákmi hnaný domáci Holanďan Boy van Poppel. doplnené 30.1 o 17:15

Róbert Gavenda získal striebro v pretekoch juniorov na MS v cyklokrose v Zeddame

ZEDDAM 28. januára (SITA) - Slovenský cyklokrosár Róbert Gavenda vybojoval na majstrovstvách sveta v holandskom Zeddame v pretekoch juniorov striebornú medailu. Osemnásťročný Trenčan je prvým Slovákom, ktorý na šampionáte v ére samostatnosti získal cenný kov. Majstrom sveta sa stal domáci Holanďan Boy van Poppel, syn niekdajšieho výborného cyklistu a víťaza etáp na Gire a Tour de France Jeana-Paula. Bronz si vybojoval Belgičan Tom Meeusen. V mrazivom počasí sa na štart pretekov postavilo 64 cyklokrosárov zo šestnástich krajín, ktorí mali na zmrznutom až ľadovom povrchu veľa problémov a pády neboli výnimkou. Ďalší dvaja Slováci Jakub Šíbr a Marián Šimora skončili na 46., resp. 59. mieste.
Gavenda sa od úvodu pretekov držal v popredí. Už v prvom kole sa snažil rýchlymi nástupmi zbaviť svojich súperov, čo sa mu však nepodarilo. V treťom a štvrtom okruhu sa na technickej trati prepadol až na 6. miesto a zdalo sa, že do boja o medaily nezasiahne. V predposlednom okruhu však opäť zrýchlil a chvíľu pelotón aj ťahal. V záverečnom okruhu nastúpil divákmi hnaný domáci Van Poppel. Gavenda sa ho držal, ale predstihnúť ho už nedokázal. "Môžeme byť spokojní, keďže máme historickú medailu, po ktorej sme veľmi túžili. Zlato je síce zlato, ale aj striebro je pekné. Preteky boli dosť náročné, lebo na trati bolo dosť ľadu a viacerí aj špičkoví pretekári sa nevyhli pádom. Robo Gavenda jazdil v zákrutách skôr na istotu a našťastie nespadol. Do cieľa došiel necelé 3 sekundy za Holanďanom, ktorého v závere výborne povzbudzovali diváci a napokon si vybojoval zlato," komentoval z dejiska MS tréner Róbert Glajza. Gavenda má za sebou najúspešnejšiu sezónu kariéry, v ktorej sa stal majstrom Európy, víťazom Svetového pohára a z MS si odváža striebro.
V pretekoch mužov do 23 rokov obhájil vlaňajší titul Zdeněk Štybar. Dvadsaťročný Čech zdolal domáceho Larsa Booma, tretí skončil Belgičan Niels Albert. Slovensko v tejto kategórii nemalo zastúpenie. Preteky nádejí boli po celý čas súbojom trojice pretekárov, ktorí si neskôr podelili medaily. Do posledného kola vchádzal s miernym náskokom Boom, keď jeho súperi na klzkej trati spadli. Trio sa však v druhej polovici okruhu spojilo a pred dvoma poslednými zákrutami zaútočil Štybar a rozhodol o víťazstve. Čech sa stal po Svenovi Nijsovi a Bartovi Wellensovi tretím cyklokrosárom histórie, ktorý obhájil titul majstra sveta v kategórii mužov do 23 rokov.

Výsledky - MS v cyklokrose v Zeddame:

4. Aurelio Fontana (Tal.) +1:03
5. Sebastian Langeveld (Hol.) +1:25
6. Romain Villa (Fr.) 1:31

Spokojný Gavenda by na blate asi vyhral

ZEDDAM 28. januára (SITA) - Po štrnástich rokoch získal slovenský cyklokros v holandskom Zeddame ďalšiu medailu z majstrovstiev sveta a zároveň premiérovú v ére samostatnosti, keď v pretekoch juniorov skončil Róbert Gavenda na 2. mieste. Naposledy sa z kovu na šampionáte tešil v roku 1992 rovnako medzi juniormi v anglickom Leedsi Vojtech Bachleda. Gavenda bol pred pretekmi jedným z favoritov. Osemnásťročný terenár Slávie Kelly´s Trenčín počas tejto sezóny potvrdzoval dobrú výkonnosť, keď vyhral európsky šampionát i Svetový pohár. V Zeddame mal tiež blízko k zlatu, na klzkej trati však prehral s domácim Boyom van Poppelom o tri sekundy. Po pretekoch poskytol strieborný medailista agentúre SITA krátky rozhovor.

*Ako vyzerali preteky z vášho pohľadu?
- "Trať bola technická a terén zmrznutý. Boli to veľmi rýchle preteky, v ktorých bola dôležitá technika. Už v prvom kole som sa snažil odskočiť, keďže štarty bývajú vždy nervózne a v prvých kolách sa najviac padá. Aj preto som sa snažil byť vpredu a skúšal trochu od ostatných odísť. Škoda, že sa mi to nepodarilo."

*V strednej časti pretekov ste za najlepšími trocha zaostávali a zdalo sa, že do bojov o medaily nezasiahnete.
- "Boli to veľmi zložité preteky. Jazdilo sa vo veľkej skupine, navyše na klzkej trati hrozili pády. Dnes sa mi nešlo najlepšie."

*V závere ste sa prepracovali opäť dopredu. Čo napokon rozhodlo, že ste sa pred Van Poppela nedostali?
- "Urobil som chybu, že v najtechnickejšom zjazde v závere trate som bol druhý. Nedalo sa v ňom ísť v háku, chytil som stratu a potom sa to už ťažko dobiehalo. Van Poppel jazdil dobre v zákrutách, bol v nich rýchlejší a utekal mi v nich. Ja som ho dobiehal najmä na rovinatých úsekoch."

*Van Poppel jazdil v domácom prostredí. Bola to jeho výhoda?
- "Holanďan je na tomto type povrchu veľmi kvalitný. Na ľade jazdí veľmi dobre, tento rok ma už na ňom zdolal. Ak by bolo dnes blato, asi by to dopadlo inak."

*V tejto sezóne ste získali striebro na MS, zlato na ME a boli ste aj víťazom Svetového pohára. Čakali ste tieto úspechy vo svojej poslednej sezóne medzi juniormi?
- "Keby mi niekto pred sezónou povedal, že sa mi to podarí, asi by som mu ani neveril. Bola to úspešná sezóna, som s ňou veľmi spokojný."

CYKLOKROS-MS: Titul pre Verveckena, historické maximum Barényiho
Belgičan Erwin Vervecken sa stal po druhý raz majstrom sveta v cyklokrose v kategórii elite mužov

ZEDDAM 29. januára (SITA) - Belgičan Erwin Vervecken sa stal v nedeľu v holandskom Zeddame časom 1:05:40 h majstrom sveta v cyklokrose v kategórii mužov-elite. Vervecken sa presadil v dramatických pretekoch pred krajanom Bartom Wellensom. Bronz si vybojoval tiež s dvojsekundovou stratou Francúz Francis Mourey. Z tria Slovákov skončil najlepšie Milan Barényi, ktorý obsadil 14. miesto so stratou 1:15 min a dosiahol tak najlepšie umiestnenie cyklokrosára spod Tatier v kategórii elite v ére samostatnosti. Doteraz bol najvyššie Róbert Glajza, ktorý v roku 2002 skončil osemnásty. Jazdiaci reprezentačný tréner sa tentoraz dostal do najlepšej tridsiatky, keď skončil na 27. pozícii (+2:25 min). "Môžeme byť spokojní, splnili sme cieľ, ktorí sme si dali pred šampionátom. Keďže bol krátky nájazd do terénu, nemali sme sa po štarte veľmi ako posúvať dopredu. Milan Barényi podal dobrý výkon a dosiahol pekný úspech. Využil to, že štartoval z nás z najlepšej pozície, keďže je v rebríčku UCI zo Slovákov najvyššie," povedal Róbert Glajza, ktorý sa predstavil už na trinástom svetovom šampionáte. Už vlani chcel ukončiť kariéru, napokon sa rozhodol pokračovať ešte jeden rok. "Ťažko povedať, či to boli pre mňa posledné majstrovstvá sveta. Zatiaľ o tom neuvažujem, snažím sa jazdiť čo najlepšie. Aj dnes sa mi išlo dobre. Mal som horší štart a prvé tri kolá som sa nemohol pred nikoho dostať. Potom sa to zlepšilo," dodal Róbert Glajza. Tretí slovenský cyklokrosár na MS v Zeddame Václav Metlička obsadil konečnú 32. pozíciu (+3:04 min).
Vervecken sa od úvodu pretekov pohyboval na špici. Čelo pelotónu dlho kontroloval s krajanom Svenom Vanthourenhoutom, Čechom Radomírom Šimůnkom či Francúzom Francisom Moureyom. Za nimi jazdili favorizovaní Belgičania Sven Nijs a Bart Wellens. O výsledku pretekov na dobre pripravenom okruhu sa rozhodovalo v závere, keď trať začala zamŕzať a jazdci po technických chybách začali padať. Najskôr sa dostal na zem z popredia Šimůnek a v poslednom kole prišiel o šancu obhájiť titul aj suverén tejto sezóny Sven Nijs. Záver si najlepšie pripravil Vervecken a získal tak po triumfe v českom Tábore v roku 2001 svoj druhý titul majstra sveta v kategórii elite. V hodnotení krajín zvíťazilo suverénne Belgicko pred Českom a Francúzskom, Slovensko skončilo na peknom 5. mieste.

Výsledky - MS v cyklokrose v Zeddame:
kategória elite:
1. Erwin Vervecken
2. Bart Wellens (obaja Belg.)
3. Françis Mourey
4. Steve Chainel (obaja Fr.)
5. Tom Vannoppen (Belg.)
6. Kamil Ausbuher (ČR)
7. Enrico Franzoi (Tal.)
8. Gerben de Knegt (Hol.)
...
14. Milan Barényi
27. Róbert Glajza
32. Václav Metlička (všetci SR)

CYKLOKROS-MS: Slováci splnili cieľ, po 14 rokoch získali medailu
Slovensko štvrté v medailovej bilancii MS v cyklokrose

ZEDDAM 30. januára (SITA) - Slovensko má za sebou najúspešnejší svetový šampionát v cyklokrose v ére samostatnosti. Ešte nikdy od roku 1993 nezískali Slováci na MS medailu, čakanie prerušil až cez víkend v holandskom Zeddame striebrom junior Róbert Gavenda. Slovensko sa tak stalo jednou zo šiestich krajín, ktorá si z holandského mestečka pri nemeckých hraniciach odváža cenný kov a v medailovej bilancii dokonca skončilo na 4. mieste za veľmocami Holandskom, Belgickom a Českom. Úspech slovenských cyklokrosárov ešte zvýraznil 14. miestom v kategórii elite mužov Milan Barényi. Nesklamali ani ďalší jazdci v elitnej kategórii, jazdiaci tréner Róbert Glajza skončil na zamrznutej trati na 27. mieste, Václav Metlička bol o päť priečok nižšie.
"Môžeme byť spokojní, v oboch kategóriách, v ktorých sme napokon štartovali, sme splnili ciele. Medzi juniormi sme dúfali, že by Robo Gavenda mohol vybojovať po úspešnej sezóne medailu, čo sa podarilo. V elite sme chceli, aby aspoň jeden z nás skončil do 20. miesta. Milan Barényi išiel vynikajúco a obsadil veľmi dobrú pozíciu," povedal reprezentačný tréner Róbert Glajza, ktorému patrilo doterajšie slovenské maximum v kategórii elite - v roku 2002 bol osemnásty.
V pretekoch elite sa opäť prejavila belgická prevaha. Siedmu medailu z MS a druhú zlatú si vybojoval Erwin Vervecken, druhý prišiel do cieľa Bart Wellens. Belgičania dominujú svetovým terénom už niekoľko sezón. Suverénom je predovšetkým Sven Nijs, ktorý v Zeddame obhajoval titul, ale pád v poslednom kole ho pripravil o medailové umiestnenie. Svet sa síce Belgičanom už pomaly vyrovnáva, ale tí majú ešte stále navrch.
V mládežníckych kategóriách sa už belgická suverenita neprejavuje a na popredné miesta sa dostávajú terenári z iných krajín. V tejto sezóne sa medzi svetovou juniorskou špičkou definitívne usadil aj Slovák Róbert Gavenda. Osemnásťročný Trenčan jazdiaci za ŽP Šport Podbrezová vybojoval pre slovenský cyklokros ďalšiu medailu z majstrovstiev sveta. Naposledy sa z cenného kovu na MS tešil v roku 1992 - tiež medzi juniormi - v anglickom Leedsi Vojtech Bachleda. Gavenda bol pred pretekmi favoritom, v tejto sezóne vyhral európsky šampionát i Svetový pohár, v ktorom z piatich pretekov bol trikrát najlepší. V Zeddame prehral len s domácim Boyom van Poppelom, ktorý využil zľadovatený povrch trate. Gavenda však môže byť so sezónou spokojný. "Keby mi niekto pred sezónou povedal, že sa mi podarí získať striebro na MS, zlato na ME a vyhrať Svetový pohár, asi by som mu ani neveril. Bola to úspešná sezóna, som s ňou veľmi spokojný," tvrdil Gavenda, ktorý o rok už bude jazdiť v kategórii do 23 rokov. V nej vyhral posledné dva šampionáty Čech Zdeněk Štybar, ktorý má na budúcoročnom šampionáte v belgickom Hooglede-Gitse šancu na zlatý hetrik.
Reprezentačný tréner Slovenska Róbert Glajza je v cyklokrosárskych terénoch veteránom. Tridsaťštyriročný jazdec rozmýšľal už vlani po svetovom šampionáte v St. Wendeli o konci kariéry, napokon sa rozhodol v nej pokračovať. Po tejto sezóne je vo svojich výrokoch opatrný a o tom, či bude pokračovať v kariére naďalej, sa rozhodne neskôr. "Ťažko povedať, či to boli pre mňa posledné majstrovstvá sveta. Zatiaľ o tom nepremýšľam," poznamenal Róbert Glajza.

Medailová bilancia MS 2006 v Zeddame:
6. Francúzsko 0 0 1

Gavenda celkovým víťazom SP juniorov
SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.