Test: Ebike CUBE STEREO HYBRID 120 HPA - užite si výjazdy s pomocou krútiaceho momentu až 75 Nm

Test: Ebike CUBE STEREO HYBRID 120 HPA - užite si výjazdy s pomocou krútiaceho momentu až 75 Nm

Na pár dní sa nám dostal do redakcie celoodpružený ebike CUBE STEREO HYBRID so zaujímavými parametrami: hmotnosť 22 kg, pruženie 120 / 120, krútiaci moment 75 Nm, prevod 1x11 a cena 4 699 eur. Ako sa jazdilo s pomocou batérie, a aké boli prvé dojmy?

Ebiky vyvolávajú rôzne emócie a dosť často aj negatívne z radov zanietených bikerov. Aj počas môjho jazdenia som sa stretol so zaujímavými pohľadmi na trošku netypický bike, kedy sa chodci alebo okoloidúci bikeri otáčali podobne, ako pri jazde na fatbiku. Ide o novinku, a tak okolo nej panuje množstvo predsudkov aj domýšľania, ale koľkí z tých skalopevne presvedčených odporcov už podnikli na niečom podobnom aspoň jeden výjazd? Nehovorím, aby sme všetci presedlali na ebiky, ale podobne ako so všetkým je to hlavne o ľuďoch.


Rám

Dizajnéri zaujímavo zvolili decentné čierno-oranžové prevedenie grafiky rámu, v ktorom označenie CUBE takmer nie je vidieť. Kombinácia dominantnej čiernej s oranžovou môže padnúť do oka zástancom čistejšieho dizajnu, pretože oranžová farba príjemne zapadá do čiernej a rám pekne okrášľuje. Rám je hliníkový a jeho presné označenie znie: HPA Ultralight, Advanced Hydroform, Triple Butted, ETC 4-Link, ATG, Boost 148mm, Tuned Drive Position, AXH. Význam všetkých názvov si môžete pozrieť na stránkach CUBE.

Napriek celkovej hmotnosti biku som mal dobrý dojem z jeho tuhosti. Spolu s osvedčeným pružením FOX a kolesami DT Swiss sa jazdilo výborne. Za zmienku stojí aj čoraz rozšírenejšie vnútorné riešenie vedení vrátane zadnej brzdy. Rám tak pôsobí čistejším dojmom a aj sa bude pohodlnejšie umývať, ale voči vnútornému vedeniu bude mať isto výhrady nie jeden servisák.


Výbava

Testovaný bike sa v niektorých parametroch oproti sériovému modelu trochu líšil, ale na jazdné vlastnosti tieto odlišnosti nemajú zásadný význam. Preto sa dajú skúsenosti úplne považovať za rovnaké, ako v prípade presnej špecifikácie sériového modelu.


Pohon

Nemecká značka Bosch má bohaté skúsenosti s elektrickými pohonmi. Svoje prvé riešenie elektropohonu predstavila už v roku 2010 na výstave Eurobike 2010 a do predaja išli prvé ebiky v sezóne 2011. Za tento čas sa pohon už niekoľkokrát vylepšoval a Bosch patrí medzi osvedčené riešenie, ktoré je (právom) považované za špičku vo svojej triede. Mimochodom, vedeli ste, že až 50 bike značiek si zvolilo ich za riešenie pohonu ebikov?

Legislatíva EU (smernica NF EN 15194) nastavila hranicu pre ebiky na 25 km/h a výkon na 250 W. Aj tento model má nastavené príslušné obmedzenie rýchlosti a pri jej dosiahnutí sa pomoc postupne zníži a vyššiu rýchlosť si už musíte poctivo odmakať sami. V meste alebo na rovinke je to bez problémov dosiahnuteľné. Bosch vyrába 3 druhy pohonov - Active, Performance a najsilnejšiu radu určenú pre náročné MTB výjazdy Performance CX, ktorý má hmotnosť pod 4 kg. Testovaný ebike mal najsilnejší pohon s presným označením Bosch Drive Unit Performance CX (75 Nm) Cruise (250 Watt) tj. krútiacim momentom 75 Nm a výkonom 250 wattov. Hodnota 250 wattov je daná z už uvedenej EU smernice, ale na jazdenie postačuje až až. Podobne je to aj s krútiacim momentom 75 Nm, ale to podrobnejšie opíšem v časti o jazdení.


Radenie 1x11

Potreba radenia zostáva nezmenená aj pre jazdenie „s baterkou“. Síce predné koleso je malé iba s 15-timi zubami (FSA CK-745), kazeta má už klasickejší rozsah 10 - 42 zubov. Aj bez pomoci sa šliape dobre a pri riadnej stojke, kedy už zaberá motor naplno alebo jazdec z celých síl, je rozsah kazety úplne dostatočný. Prehadzovačka Sram XO1, Type 2.1, 11-Speed išla jedna báseň – respektíve presne a rýchlo . Reťaz je oproti klasickým bikom samozrejme pevnejšia a to isté platí aj pre kľuky a kazetu. Nemusíte mať teda obavu, že ich kvôli vyššej hmotnosti biku a pohonu budete meniť častejšie.



Kolesá a plášte

Kolesá 27,5“ sú považované za zlatú strednú cestu, ale pri väčších rámoch ponúka CUBE iba 29“. Podobne to má CUBE aj pri ostatných typoch bikov. Pri tomto hybride máte na výber z možností 27.5": 16", 18", 20" alebo 29": 17", 19", 21", 23". Testovaný ebike bol 27,5“ s rámom 18“ a sedel mi veľmi dobre pri mojej výške 171 cm. Už za samozrejmosť sa dajú považovať pevné osky vpredu aj vzadu. Spolu s dobrým rámom dávajú biku slušnú tuhosť, ktorá je cítiť aj pri hmotnosti 22 kg.

Predný plášť (Schwalbe Hans Dampf Kevlar 2.35, TrailStar) výborne drží stopu a má výraznejší vzor ako zadný (Schwalbe Rock Razor Kevlar 2.35, PaceStar). Určite zvládnu výjazdy aj v ťažších podmienkach po daždi. Oba plášte majú označenie Tubeless Easy, ktoré nahrádza predchádzajúce označenia Tubeless Tyres a Tubeless Ready version. Označenie vzniklo z jednoduchosti ich nasadzovania. Neskúšal som to osobne, ale snáď to marketingové oddelenie neprestrelilo s ich názvom a ak máte skúsenosti, prosím napíšte do komentárov.

Brzdy

O včasné brzdenie sa starajú brzdy Magura, pričom vpredu aj vzadu majú kotúč 180 mm. Aj keď testovaný bike bol nový (resp. mal za sebou iba pár výjazdov), brzdy zaberali okamžite a aj v dlhších zjazdoch ich stačilo ovládať s jedným prstom bez citeľnej únavy. Oproti bežným bikom sú na hybride použité 4 piestové brzdy, ktoré majú násobne väčší brzdný účinok. Testovačka mala Magury, ale v sériovom modely budú Shimano XT BR-M8000 taktiež s kotúčmi 180/180.


Vidlica a tlmič

CUBE STEREO HYBRID 120 HPA je osadený novinkami FOX, vidlicou: 34 Float Performance FIT4 120 mm a tlmičom: Float DPS 120 mm. S ich spoluprácou som bol veľmi spokojný a mali by pekne pracovať aj s oveľa ťažším jedincom ako ja, teda 70 kg. Ovládanie je štandardne jednoduché a v prípade, ak nechcete pruženie aktívne, môžete dostatočne pevno zamknúť vidlicu aj tlmič. Pri výstupoch sa tak bike chová naozaj tvrdo a nebudete strácať zbytočne vynaloženú energiu či už zo šliapania alebo batérie . CUBE v spolupráci s FOX upravuje jednotlivé priebehy pružení tak, aby boli čo najideálnejšie pre daný typ biku. Pri jazdení sa išlo komfortne, aj keď sa nedalo odlepiť zadné koleso od zeme a tým pádom musel tlmič pracovať oveľa viac, ako v prípade klasického celoodpruženého biku.


Doplnky

Určite nejedného bikera poteší teleskopická sedlovka, alebo širšie rajdy. Teleskopická sedlovka pracovala výborne a jej rozsah 120 mm plne dostačoval. Ak aj nie ste zvyknutí na širšie rajdy, po čase si na ne pravdepodobne zvyknete a budete si ich pochvaľovať.



Výdrž batérie

Výdrž batérie záleží od profilu trasy, šliapania jazdca a hlavne aj od zvolenej úrovne výkonu, ktorým má pohonná jednotka Bosch pomáhať. Aj keď si budete pomáhať pohonom, podľa mojich krátkych skúseností absolvujete určite 45 až 50 km výjazd aj s náročnejším profilom. Plne nabitá batéria u testovaného biku s Bosch Power Pack 500 ukazuje nasledovné hodnoty:


Prepínanie medzi jednotlivými módami je jednoduché, rýchle a plynulé. Stačí iba stlačiť palcom na ľavej ruke + alebo - a je to.


Krútiaci moment sa odvíja taktiež od zvolenej úrovne: TURBO: 75, SPORT: 60, TOUR: 50 a ECO: 40 (hodnoty sú v Nm).


Jazda v meste

Pri jazde v meste po rovinke úplne stačí najslabší stupeň ECO, ktorý pomáha dosť výrazne, aj keď je to iba prvý stupeň. Prijal by som, aby bola jeho intenzita aj o 50% nižšia. Šliapať bez pomoci je náročnejšie kvôli váhe biku, ale dá sa to po rovinke bez problémov zvládnuť. Pri protivetre, alebo miernejšom stúpaní som volil podporu ECO, ale vzhľadom na to, že mám niečo v nohách, takmer okamžite som atakoval rýchlosť 25km/h, kedy sa zase pohon automaticky vypol. Treba si na to zvyknúť a nájsť vhodný prevod a kadenciu, aby ste sa držali na rýchlosti okolo 25 km/h. Pohon je veľmi tichý, či už idete na najslabšom alebo najvyššom stupni. S vyšším stupňom je zvuk trochu intenzívnejší, ale stále to považujem za tichý chod.

Prvé kopčeky

Šliapanie do mierneho kopca bez pomoci sa dá, ale váha biku riadne navýši reálny sklon stúpania . Pre mierne alebo aj stredné stúpania postačí stupeň ECO, pri ktorom je cítiť, že treba naozaj zaberať. Ak však zvolíte ďalší stupeň TOUR, potom už stačí iba krútiť nohami a o výraznú časť potrebnej energie pre jazdu sa už postará pohon s baterkou. Pri stupňoch SPORT a TURBO ani nebudete mať šancu sa spotiť (jedine, že by bolo tak teplo, ako cez najväčšie horúčavy tohto leta).

Na výjazde s polovičkou

Na jeden menší výjazd s kamarátom sme zobrali aj jeho pani manželku, pričom ona išla na ebiku. Takmer vôbec nejazdí po horách, je skôr typ mestského a hrádzového cyklistu. Preto sme ju zobrali s nami, keď už sme mali takúto možnosť. Po rovinke absolútna pohodička, ale zlom nastal pri prvom stúpaní, kedy sme jej prestali stačiť a ušla nám s úsmevom na perách. Po chvíľke nás počkala a pýtala sa, prečo nestíhame . Tento scenár sa opakoval ešte párkrát a kamarát to vyhodnotil tak, že už to nebude iba jeden ebike pre ženu, ale rovno dva, aby jej mohol stíhať. Ovládanie, radenie aj celkové jazdenie sa jej pozdávalo a nemala najmenší problém. Ak chcete jazdiť s partnerkou, je to zaujímavý spôsob, ako spolu podnikať výjazdy. Možno to však nakoniec skončí tak, že jej nebudete stíhať vy a kúpite ebike aj pre seba.

Riadny stupák

Pri väčších stúpaniach je na jazdcovi, ako veľmi si chce zamakať, pretože pohon môže dodať až tak veľa energie, že aj riadne stupáky sa zmenia na mierne briežky alebo dokonca na rovinky. Ak však majú stúpania viac kilometrov, treba myslieť aj na dojazdovú vzdialenosť. Pri strmom stúpaní a vyššom stupni pomoci ubúdajú z ukazovateľa dojazdu pomerne rýchlo kilometre. Môže sa stať aj to, že na jednom reálne prejdenom kilometri ubudnú z dojazdovej vzdialenosti aj štyri. To sa však stáva až v riadnych stojkách, ktoré zväčša nie sú dlhé.



Jazdné vlastnosti

Výjazdy s bikom, ktorý má viac ako 22 kg, ak zarátam aj pedále sú iné, ako s ľahkým HT-čkom alebo 12 či 14 kg celoodpruženým. Je to cítiť hlavne pri zjazdoch, kedy bolo pre mňa doslova nemožné odlepiť zadné koleso od zeme. Tým pádom nebolo možné nič skočiť, ani len menší jarok alebo konár. Hmotnosť dávala o sebe vedieť aj v zákrutách, kedy v rýchlosti vynášalo iným spôsobom, ako som bol zvyknutý. Po čase sa dá na to zvyknúť, ale prvé zjazdy treba ísť opatrnejšie a zistiť, ako sa to naozaj bude chovať. Menšie poskočenie cez prekážku by sa malo dať časom zvládnuť, ale radšej som to veľmi neskúšal, pretože na biku som absolvoval iba 3 výjazdy, a tak som jazdil skôr opatrnejšie.

Plus

  • Vidlica a tlmič FOX
  • Brzdy
  • Pocitovo sa pohon pri dosiahnutí hranice 25 km/h ihneď nevypne, ale postupne so zvyšujúcou sa rýchlosťou znižuje výkon.

Mínus

  • Vyššia hmotnosť biku a s tým spojené ťažkosti pri skákaní prekážok. Hmotnosť je však pri tomto type a kategórii ebiku štandardná.

Záver

Na biku som absolvoval 3 výjazdy a 2 jazdy po meste, pričom to bola moja najdlhšia skúsenosť s jazdením na ebiku. Prvý moment pri šliapnutí do pedálov bez pomoci pohonu je taký, že bike je akoby prilepený k zemi, čo spôsobuje jeho hmotnosť. Po rozbehu je to už však v pohode a ide sa s ním dobre aj bez pomoci. Pri miernom kopčeku je to už akoby do riadneho kopca, ktorý však ľahko vygumujete zapnutím pohonu. Pri zdolávaní riadnych strmákov sa môžete spoľahnúť, že kadejaký stupák zvládnete takmer bez spotenia. Treba však pamätať na výdrž batérie, pretože pri jazde, kedy nechávate v stúpaniach takmer všetku prácu na pohon, sa dojazdová vzdialenosť rýchlo skracuje.

Ebiky rozhodne nie sú iba pre partnerky zanietených bikerov alebo seniorov. Aj keď som zástancom poctivého odmakania si každého stúpania, dopomoc z baterky a pohonu môže vyhovovať ďaleko širšiemu spektru bikerov. Ak ste napríklad pracovne vyťažený a na bike zostáva málo času, ale aj tak si chcete dopriať dlhšie výjazdy so slušným prevýšením, tento typ biku môže byť vhodná voľba. Jazdné vlastnosti sú takmer rovnaké a po pár výjazdoch si zvyknete na niektoré odlišnosti. Trend ebikov neustále silnie a oproti vlne fatbikov ich podľa môjho názoru čaká oveľa väčšie rozšírenie.

Niektoré slovenské MTB maratóny dokonca zavádzajú samostatnú súťažnú kategóriu pre ebiky, takže si môžete prísť aj zasúťažiť a pomerať sily resp. výkony motorov a výdrž batérií .

Stereo hybrid CUBE v sebe skĺbil zaujímavý mix kvalitných komponentov a špičkového pohonu BOSCH, ktorý už čo to zvládne. Viac o testovanom hybride na http://www.cube.eu/sk/bicykle/hybridne/stereo-hybrid/cube-stereo-hybrid-120-hpa-sl-500-blacknflashred-2016/ prípadne preskúmajte celý modelový rad Stereo hybridov, kde je až 10 modelov http://www.cube.eu/sk/bicykle/hybridne/stereo-hybrid/.

flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: VAUDE Kuro Tech – pre intenzívnu jazdu

Test: VAUDE Kuro Tech – pre intenzívnu jazdu

Dobrý pomer vlastností zo sveta cestnej aj horskej cyklistiky, spojených s pohodlím a výkonom. To vôbec neznie zle. Ako sa jazdí v tretrách Kuro Tech a kde majú limity?
Test: VAUDE Moab Pro 16 II – keď sa stretne komfort s kvalitou

Test: VAUDE Moab Pro 16 II – keď sa stretne komfort s kvalitou

Batoh od výrobcu VAUDE mi prišiel ako malé porovnanie s podobným kúskom od inej značky, ktorý mi už pred rokmi doslúžil. Ako sa zmenili technológie a posunuli napred materiály, spracovanie či rôzne vychytávky?
Test: VAUDE Moab Hip Pack 4 – vrecká vo vreckách

Test: VAUDE Moab Hip Pack 4 – vrecká vo vreckách

Existuje veľa spôsobov, ako počas jazdenia prepraviť servis, jedlo alebo oblečenie. Časom každý príde na to, čo mu pri jazdení chýba a, naopak, čo so sebou ťahá zbytočne.
keyboard_arrow_up