Test: Cestný plášť Vredestein Fortezza Senso Xtreme - 28 mm do ťažkých podmienok

Test: Cestný plášť Vredestein Fortezza Senso Xtreme - 28 mm do ťažkých podmienok

Jeseň je už pomaly za nami a zima sa blíži. Tí, ktorí sa nechcú vzdať svojho obľúbeného koníčka v tomto období, by mali trochu zbystriť pozornosť. Testovaný cestný plášť je v podstate špeciál práve pre nastávajúce obdobie a v 28 mm rozmere ponúka naozaj veľmi zaujímavé vlastnosti. Veď práve vhodne zvolené plášte majú na celkovú jazdu najväčší vplyv...

Konštrukcia


Ako som spomínal v úvode, plášte majú šírku 28 mm a sú dostupné aj v šírkach 25 mm a pre „gramárov“ aj v šírke 23 mm. Hmotnosť mnou testovanej verzie je 280 g pri TPI 120. Cena plášťa je približne 50 € / ks, ale počas sezóny 2016 majú prísť na trh aj jeho dostupnejšie (lacnejšie) varianty. Keďže sa jedná o plášť do nepriaznivých poveternostných podmienok a nízkych teplôt, Vredestein aplikoval niektoré zaujímavé technológie.

TriComp – Plášť je tvorený kombináciou rôznych zmesí, ktoré majú odlišné vlastnosti. To znamená, že stredový behúň má tvrdšie zloženie pre dobrý valivý odpor a výdrž, zatiaľ čo boky plášťa sú naopak extrémne priľnavé.
Curve Control System – Pridanie ďalšej zmesi (súčasť TriComp spomínanej vyššie), vďaka ktorej sa behúň a boky opotrebúvajú odlišne, čo má za následok to, že plášť si dlhšie udrží svoj okrúhly profil a tým pádom aj stabilné vlastnosti v zákrutách.
Full Protection – Husto tkaný polyamid ako ochrana proti defektu nie je aplikovaný len v stredovom behúni, ale po celej šírke vrátane bokov.



Prečo vlastne 28 mm a nie je to už veľa?


Tí, ktorí sledujú cestnú cyklistiku, určite zachytili trend posledných rokov. Dávnejšie platilo, že na cestné bicykle patria len tie najtenšie gumy „nabombované“ na maximálny možný tlak. Samozrejme, cieľom bol čo najmenší valivý odpor. Rôzne testy a výskumy ale potvrdili, že to nie je úplne tak a v poslednej dobe už nie je nič výnimočné vidieť aj na rýchlych pretekoch 25 mm rozmer. Špeciálnou kapitolou sú náročné klasiky (Paris-Roubaix, okolo Flámska a iné), kde sa 28 mm a 30 mm galusky na nízkych tlakoch uchytili okamžite.


Zdroj: http://www.procyclinguk.com/paris-roubaix-2015-preview/

Mení sa aj profil ráfikov podobne ako u MTB – teda viac do šírky, vďaka čomu má plášť lepšie jazdné vlastnosti. Nástup kotúčových bŕzd tento trend v budúcnosti ešte umocní. Tak som si povedal, prečo sa vlastne stále trmácam na 23 mm plášťoch? Navyše, cesty v okolí Žiliny sú v pomerne katastrofálnom stave – aj keď to platí podľa mňa plošne na väčšinu nášho územia. Navyše s príchodom jesene, zimy a následne aj jari sa tento fakt ešte viac zvýrazní. Dám tam teda poriadne balóny a uvidím...

Ešte skôr, ako sa mi plášte dostali do ruky, mal som menšiu dilemu, či sa mi vôbec 28 mm zmestí do rámu. Presnoril som teda rôzne stránky a fóra, pomeral zadnú stavbu a potom sa už definitívne rozhodol. Všetky moje obavy sa nakoniec ukázali ako nepodstatné. Môj Tarmac je model 2015 (Test: Cestný bicykel Specialized Tarmac Elite 2015), a keďže súčasný trend preferuje práve širšie plášte, je tomu prispôsobený aj rám. Myslím, že aj 30 mm by sa ešte vošiel, ale už asi iba s odretými ušami. Trochu horšie ale na tom môžu byť majitelia starších rámov, kde sa nakoniec môže stať, že v zadnej stavbe a okolo bŕzd už to bude problém.



Jazdenie v ťažkom teréne


Vredestein Fortezza Senso Xtreme je už podľa názvu určený do náročných podmienok – vrátane tých zimných. Vzhľadom na ročné obdobie mi to teda prišlo ako výborná voľba, ale až do chvíle, pokiaľ zase nepôjdeme do krátkeho. Začnem samotným nahodením, ktoré vie občas poriadne potrápiť. Teraz sa ale nič také nekoná a behom chvíle sú oba plášte na svojom mieste a bez jedinej nadávky . Už prvotný pohľad dáva tušiť, že tých 28 mm bola asi správna voľba. Človek by nepovedal, ako tých pár mm dokáže zmeniť celkový výzor mojej „žiletky“. Ako pravému MTB jazdcovi mi hneď podskočí srdce. Výrobca odporúča tlak 6 – 8 bar a po ohmataní som sa rozhodol pre spodnú hranicu. Už len samotné nasadnutie na bicykel a pohľad na predné koleso hovorí úplne jasne – stabilita. Ten pocit šírky okamžite dodáva istotu, ale uvidím, aký vplyv bude mať na valivý odpor. Cestný bicykel je v mojom prípade hlavne tréningová záležitosť, ale vždy mám rád keď to fičí.



Než sa ale rozbehnem, treba sa vymotať z mesta – a hneď sa ukáže ďalšia vlastnosť. Samozrejme, mám na mysli komfort. Všetky nerovnosti poznám naspamäť zo svojich predchádzajúcich výjazdov a teraz len márne očakávam nejaké drncanie. Z mesta sa nakoniec vymotám bez jediného odsadnutia, ak nerátam obrubníky . Konečne to môžem rozbehnúť na „pracovnú“ rýchlosť. Jediné miesto, kde cítim, že plášte idú pocitovo pomalšie, je úplne hladký asfalt – ale pravdu povediac, keď si zrátam, koľko je takých úsekov... Ten rozdiel je navyše naozaj minimálny a pre moje „nezávodné“ potreby úplne zanedbateľný. Navyše, vďaka tvrdšej zmesi v strede, sa plášť na cestu vôbec „nelepí“. Naopak, všade inde sa mi ide o triedu a viac lepšie.



Doslova sa teším na rôzne menšie nerovnosti a prechody asfaltu, ktoré sa ku mne dostávajú len vo forme jemnučkých a otupených vibrácií, alebo vôbec. S pribúdajúcimi kilometrami si to uvedomujem stále viac. Výborné porovnanie sa mi naskytlo pri legendárnom strmom stúpaní na Kasárne v Javorníkoch, ktoré vedie po hrubej asfaltovej ceste so záverečným „pavé“, a ktoré som mal prejdené aj na svojich predchádzajúcich plášťoch. Bicykel mi tam poskakoval ako koza. Teraz to bolo úplne o niečom inom a navyše s ďaleko menšou námahou.





Po pár jazdách mi napadlo, prečo nevyskúšať aj nejakú nespevnenú cestu alebo tzv. prepojovák, na ktorý by mi predtým vôbec nenapadlo ísť s cestným bicyklom. Mám na mysli také tie lokálne dedinské cestičky, vďaka ktorým sa dá vytvoriť úplne nový okruh s ďaleko menšou premávkou. Dlho som teda neváhal a opäť zostal prekvapený, s akou pohodou sa dajú zvládnuť aj všelijaké šotolinky a rozbité cesty plné kamienkov. Samozrejme, stále hovorím o možnostiach cestného bicykla a neporovnávam to s horským . Inak, onedlho sa vďaka posypu ciest tie šotolinky ešte o čosi rozšíria...

Ako som spomínal, plášť je určený hlavne do nepriaznivých podmienok. Takže stačilo len počkať na dážď a vyraziť. Kto ma aspoň trochu pozná, tak vie, že s tým nemám žiaden problém a v podstate som sa tešil, až sa zablatím.



V zákrutách som šiel najskôr opatrnejšie, ale čím som bol ďalej, tým viac som sa osmeľoval. Plášte držali ako pribité aj v náročných a utiahnutých mokrých zákrutách. Kombinácia šírky a priľnavosti zmesi dodáva poriadne sebavedomie. Všetkému pomáha aj jemný vzor v hlavnom behúni a po bokoch, ktorý vďaka možnosti nižšieho tlaku dokonale kopíruje cestu. Nakoniec som musel sám seba krotiť, nech zbytočne neriskujem . V poslednej dobe sa navyše ku dažďu pridalo aj výrazné ochladenie (cca 2°C nad nulou), čo ale na charakter jazdy nemalo skoro žiaden vplyv.



Na plášťoch mám zatiaľ najazdených okolo 700 km. Väčšinu v horších podmienkach, resp. za mokra a neskôr aj s nejakým tým pravidelným spestrením v podobe rôznych dedinských cestičiek a skratiek. Okrem jedného poriadneho zárezu, ktorý sa ale zastavil na ochrannej vrstve, nie je viditeľné výrazné opotrebenie a počet defektov sa rovná 0. Onedlho príde zima a s ňou samozrejme ešte nižšie teploty, štrk a sneh, takže plášte dostanú viac zabrať a svoje skúsenosti ohľadom výdrže doplním.



Snažil som sa prísť na nejaké to mínus, no pri správnom použití plášťa mi napadla len tá šírka. Pri niektorých rámoch by tým pádom mohol byť nedostatok miesta pri použití klasických (celých) blatníkov. Ak ich používate často, tak rozmer 25 mm by bol asi vhodnejší, aj keď všetko záleží od konštrukcie rámu.

Plusy


  • Kombinácia z rôznych zmesí umožňuje použitie za sucha, mokra a taktiež pri nižších teplotách.
  • Valivý odpor.
  • Ochrana proti defektu po celom obvode.
  • Hmotnosť 280 g vzhľadom na šírku a odolnosť.
  • Komfort – najmä vďaka rozmerom.
  • Celkové prevedenie a technológie robia z plášťa ideálneho spoločníka pre najbližšie mesiace.

Mínusy


  • Vyššia cena, ale nie pri porovnaní s rovnocennou konkurenciou.
  • Pri správnom nasadení mi bohužiaľ žiadny výrazný nedostatok nenapadá.


Nie, toto nie je žiadny PR článok


Testovaný produkt mi totiž otvoril nové možnosti a priniesol väčšiu radosť z jazdy bez toho, aby tým výrazne utrpel nejaký iný aspekt. V takom prípade sa veľmi ťažko hľadajú nejaké negatívne dojmy. Plášte som ľahko nahodil, nafúkal na správny tlak a ďalej nemusel už nič riešiť. Taktiež sa nejedná o žiadne "ťažítka" a jazda je aj na suchu svižná a rýchla. Ešte viac ale oceňujem kombináciu šírky, jazdných vlastností a odolnosti, ktoré nájdu maximálne využitie v nasledujúcom období...

Cena plášťa je približne 50 € a viac informácií nájdete na stránkach skprofibike.sk. Počas sezóny 2016 majú prísť na trh aj jeho cenovo dostupnejšie varianty.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up7thumb_down comments 10 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Bunda Castelli Perfetto RoS Convertible - dobrá investícia alebo zbytočný luxus?

Bunda Castelli Perfetto RoS Convertible - dobrá investícia alebo zbytočný luxus?

Marketing na tento produkt je priam očarujúci a sľubuje veľa výhod. Rozhodol som sa pre túto investíciu a priblížiť vám, či to boli dobre utratené peniaze.
Beh a cyklistika - prečo behať a ako začať

Beh a cyklistika - prečo behať a ako začať

Prečo je beh príjemné spestrenie pre cyklistov, aké benefity im prináša a ako sa vystrojiť a začať tak, aby bolo všetko ok.
Na cesťáku v daždi - ako pripraviť bicykel - 2. časť

Na cesťáku v daždi - ako pripraviť bicykel - 2. časť

Ako pomôcť sebe a svojmu bicyklu v prípade dažďa? Čo si vziať so sebou v prípade, keď predpoveď počasia zahrozí?
keyboard_arrow_up