Festival Cyklocestovanie - priestor pre všetkých nadšencov a priateľov cykloturistiky

Práve v týchto zimných mesiacoch dozrievajú v hlavách mnohých cyklocestovateľov nové plány a nápady, kam sa vybrať na výlet v sezóne 2016 na bicykli. Častokrát sú to krásne lokality našej krajiny, ale neraz aj vzdialenejšie zaujímavé miesta na našej planéte.

Na začiatku minulého roka sa nultým ročníkom festivalu Cyklocestovanie konaného v Seredi vytvoril nový priestor pre túto stále sa rozširujúcu komunitu nadšencov cyklocestovania. Festival ponúka ideálne možnosti na úrovni pre samotných cyklocestovateľov, aby odprezentovali verejnosti svoje zážitky, ale aj skúsenosti z ciest na bicykli, aby sa pochválili, kde všade sa dostali, v akých podmienkach, lebo cesty neznámou krajinou často skrývajú nečakané nástrahy. Priestor dostane aj množstvo nádherných záberov, videá a takáto prednáška môže byť inšpiráciou pre ďalších cestovateľov. Na svoje si tak prídu všetci návštevníci a hostia.

Festival Cyklocestovanie zároveň vytvára na Slovensku priestor pre všetkých nadšencov a priateľov cykloturistiky, aktívnych aj pasívnych. Táto myšlienka založiť festival na Slovensku vznikla po vzore sesterského rovnomenného festivalu z Českej republiky, ktorý sa uskutočňuje pravidelne už od roku 2006.

Keďže festival organizujú neziskové občianske združenia v zastúpení organizátorskej dvojice Miloš Majko (oz Občan rozhodni) a Erik Štefanek (oz Mám rád Cyklistiku), jeho organizácia závisí z časti aj na podpore tretích strán, či už pre zabezpečenie priestorov, techniky alebo materiálov a ostatných vecí potrebných k organizácii. Jeden z organizátorov, Erik Štefanek, nám prezradil, ako vidí budúcnosť tohto festivalu, čo nové pripravujú a ako hodnotí doterajšie už uskutočnené festivaly.

V prvom rade chcem ešte raz poďakovať všetkým hosťom, prednášajúcim, partnerom, ale aj návštevníkom, že si našli čas a vyplnili toto sobotňajšie popoludnie zaujímavou formou. Sme radi, že sa nás zišlo niekoľkonásobne viac, než v úplnom začiatku, pri úvodnom festivale. Festival plánujeme organizovať každoročne, raz do roka, a to po skončení cyklistickej sezóny.

Môžem prezradiť, že druhý ročník festivalu Cyklocestovanie sa uskutoční 19. novembra 2016 v sobotu. Bližšie informácie, akou je aj lokalita, ešte upresníme. Chceme však festival organizovať vo väčších mestách, v hre sú napríklad mestá Trnava alebo Banská Bystrica, ale stále aj Bratislava. Na festival sa snažíme vždy vybrať rôznorodé prednášky z viacerých kútov sveta, ale nezabúdame ani na Slovensko, ktoré má stále svoje zastúpenie. Priestor sme zároveň poskytli aj jednotlivým samosprávam, naposledy to bol Žilinský samosprávny kraj, ale záujem prejavili aj cykloturistické kluby. Festival nesie názov medzinárodný aj vďaka pánovi Martinovi Stillerovi, organizátorovi rovnomenného festivalu v Českej republike, ktorého prednášky patria jednoznačne medzi tie najzaujímavejšie.

Čo sa týka budúcnosti a samotného organizovania festivalu, snažíme sa nájsť partnerov pre festival, vďaka ktorým by sme mohli jeho úroveň zvyšovať z roka na rok. Pripravujeme zmeny v programe, chceme zaviesť takzvané bloky prednášok, aby si návštevník mohol zvoliť, na ktoré prednášky sa chce prísť pozrieť, samozrejme veríme, že väčšina návštevníkov si vypočuje všetky, ale je to zaujímavá alternatíva, ak je návštevník v časovej tiesni.

Pre nás je dôležitá spolupráca s médiami ako je vaše, ktoré združuje ľudí, ktorých spoločným koníčkom, záujmom, či životným štýlom je bicykel. Sme veľmi radi, že nám pomocnú ruku podal aj úrad národného cyklokoordinátora, či mesto Trnava, v zastúpení pánom primátorom Petrom Bročkom. Čaká nás ďalšia zaujímavá sezóna, tak verím, že na jeseň bude z čoho vyberať, navyše sledujeme aj ľudí, ktorí sú na cestách niekoľko rokov bez prestávky a určite spravíme všetko preto, aby sme ich priviedli na náš festival a ponúkli tak čo najzaujímavejší program.

Reportáž: Festival Cyklocestovanie 2015, Bratislava

Aj v takej malej krajine ako je Slovensko, sa nájde množstvo nadšencov cestovania po svete na bicykli, ktorí už majú za sebou veľa zaujímavých ciest a sme radi, že stále pribúdajú ďalší a ďalší. Na našom festivale sme viacerým z nich poskytli priestor na prezentáciu svojich zážitkov z ciest či už po Slovensku, alebo aj po celom svete, a takisto sme vytvorili priestor na inšpiráciu mnohých ďalších nadšencov cyklocestovania, ktorí buď prišli medzi divákov, alebo si o festivale prečítali v médiách.

Pestrý program plný zaujímavých prednášok v priestoroch hotela Barónka v Bratislave pod taktovkou moderátora Michala Gordiaka slávnostne otvoril primátor mesta Trnava Peter Bročka. Ako sa už stalo zvykom, súčasťou otvorenia festivalu bolo aj symbolické rozkrojenie festivalovej torty.

Sedem zaujímavých prednášok s množstvom krásnych fotiek od
prednášajúcich hostí zo Slovenska, ale aj z Českej republiky prilákalo viac než dvojnásobné množstvo divákov, než pri nultom, úvodnom festivale, ktorý sa konal vo februári roku 2015. Možnosť prezentovať sa na festivale využil aj Žilinský samosprávny kraj, ktorý okrem zaujímavej prezentácie predstavil svoj kraj aj krásnou video nahrávkou. Pre pestrosť programu sme si vypočuli a pozreli zaujímavé fotky a videá aj od pána Miloša Majka na tému Černobyľu.

Zoznam prednášok

• Bratislava London / Richard Weber
  • Na bicykloch Liberta k Jadranu / Boris Dzíbela
  • Čierna nad Tisou - Aš / Radek Špok (CZE)
  • Tajikistan / Ondrej Izakovič
  • Okolo Slovenska / Martin Benačka, Amanda Scheerová
  • Karpatský oblúk / Peter Jankovič
  • Juhozápad USA / Martin Stiller (CZE)

Z festivalu je urobené aj krátky video zostrih aj s rozhovormi

Jeden z divákov nám predniesol krátku báseň, ktorú venovala 70-ročnému vášnivému cyklistovi z Turčianskych Teplíc jeho dcéra:

Ockovi

Môj otec vyzerá veľmi čudne.
Môj otec nieje v poriadku.
Môjmu ockovi na môj dušu,
rastie bicykel zo zadku.
A takto ťažko postihnutý,
takýmto podivným amuletom,
s odvahou veselý a šťastný,
sa môj ocino túla svetom.
- Fedor Lígl

Sme veľmi radi, že sa festival ujal, a že láka stále viac ľudí, či už z radov divákov alebo samotných prednášajúcich hostí, ktorí radi využijú možnosť podeliť sa o svoje zážitky so širokou verejnosťou. Toto je práve hlavný dôvod, prečo náš festival vznikol a môžeme smelo vyhlásiť, že si začal budovať tradíciu na veľmi dobrých základoch. Snažíme sa poskytnúť priestor a podporu všetkým cyklocestovateľom, skúseným,, ale aj tým začínajúcim, pomôcť im zdielať svoje zážitky a vytvoriť takto priestor pre nové inšpirácie a plány.

Ďakujeme všetkým priaznivcom, partnerom, hosťom a účinkujúcim a už teraz sa spoločne tešíme na nové prednášky z ciest po svete na bicykli.Vždy aktuálne informácie o festivale nájdete na webovej stránke http://www.cyklocestovanie.sk alebo na facebookovej stránke https://www.facebook.com/cyklocestovanie.