Gumy, gumky, gumičky (I.)

Pneumatiky, vynález Johna Dunlopa z roku 1888, sú jedným z najdôležitejších prvkov bicykla. Aj keď ich cena je často zlomkom v porovnaní s odpruženou vidlicou alebo inými „vykričanými komponentmi“ ich konečná úloha v celkových jazdných vlastnostiach biku je veľmi dôležitá.

V tomto článku by som chcel povzbudiť zvedavosť bikerov, ponúknuť stručný prehľad a informácie.

RitcheyContinental, Michelin, Schwalbe, Hutchinson, Maxxis, Rubena, Kenda, Nokian, Panaracer, Ritchey, IRC, Camel, Tioga ... a mnoho ďalších. Firiem ktoré vyrábajú pneumatiky pre biky je ozaj veľa, všetky vyhlasujú že ich výrobok je vynikajúci a práve ich pneumatiku si máte kúpiť.

Rozhodovanie z našej strany, zo strany kupcov a užívateľov je zložitejšie. Tu prichádza na rad krátke uvažovanie čo od pneumatiky očakávam. Uvediem niektoré faktory ktoré sú všeobecne uznávané ako dôležité a to – grip, pohodlie, valivý odpor, trvanlivosť, cena, hmotnosť

Grip – záber pneumatiky, schopnosť prenášať sily z bicykla na podložku a naopak. Je ťažko merateľná, do hry vstupuje veľa premenných a laické pravidlo že zubatejšia pneumatika má nutne lepší grip vôbec nemusí platiť. Tu si osobne myslím že nie je podstatná maximálna hodnota gripu, ale skôr jeho priebeh. Dôležité je ak sa pneumatika správa čitateľne, a postupne dáva vedieť kedy pôjde do šmyku. Od toho je biker aby dostupný grip využil a zvládol.

Pohodlie – veľmi dôležitý a veľmi podceňovaný faktor. Podceňovaný je možno sčasti aj preto lebo pohodlie je tzv. neviditeľný faktor výkonu. Na vynikajúcej stránke Fyziologická poradna je možné nájsť komplexnú odpoveď, v stručnosti ide o to že množstvo energie ktorá sa spotrebuje na tlmenie nárazov ktoré pochádzajú od nízko objemovej a tvrdo nafúkanej pneumatiky, prevyšuje úsporu ktorú získate nižším valivým odporom a hmotnosťou takejto pneumatiky. Na tlmení a pohlcovaní rázov sa podieľa značné množstvo svalov, ktoré sa bez ohľadu na našu vôľu aktivujú a spotrebovávajú cenný kyslík a energiu. Celoodpružený bike je komplexné riešenie problému, vhodná veľkoobjemová zadná pneumatika je nízkorozpočtové riešenie.

Valivý odpor – najmä v teréne je predmetom debát. Na ceste je pravda, že užšia a tvrdšia pneumatika má nižší valivý odpor, no vo svete horskej cyklistiky tento dlhoročný poznatok neplatí. Ing. Peter Nielges vo svojej diplomovej práci dokázal že širšie pneumatiky s nižším tlakom majú v teréne výrazne nižší jazdný odpor ako užšie a tvrdo nahustené plášte. Pri meraní používal SRM kľuky, aby výsledky boli hodnoverné. Najdôležitejšie poznatok ktorý môžeme z toho použiť je, že pri mäkšom podklade sa širšie plášte toľko nezabárajú. Tu je nutné uvedomiť si aké trasy prevažne jazdím, ak používam najmä turistické cestičky a tvrdým podkladom a v mokre a blate nejazdím, tak 1.95 – 2.10 pneumatiky sú akurát, dobrodruhov by mala 2.10 - 2.25 alebo 2.35 pneumatika uspokojiť. (U špecializovaných pneumatík do blata toto neplatí, tie sú naopak úzke 1.75 – 1.95 aby sa dostali na pevný podklad)

TiogaTrvanlivosť – úzky súvis s gripom, mäkšie zmesi majú všeobecne lepší grip ale nižšiu životnosť. Veľa výrobcov vyrába pneumatiky Front Only kde použitá zmes je veľmi mäkká s vynikajúcim gripom a keďže ide o predné koleso tak má aj vyhovujúcu životnosť. Veľké množstvo výrobcov uvádza tvrdosť zmesi meraním Durometrom, pričom nižšie číslo znamená mäkšiu zmes.

Cena – takmer najdôležitejší faktor pri výbere pneumatiky. Na cene sa odráža najmä hmotnosť, je pravidlom že drahšia pneumatika = ľahšia pneumatika.
Výrobcovia si šetria technológie na drahšie modely, takže často u top modelov nájdeme to čo sme hľadali – nízku hmotnosť pri dostatočnom objeme, nízky valivý odpor, dobrý grip. Ak je teda poruke dostatočné množstvo peňazí všetko je jednoduchšie. Ani pri obmedzenom rozpočte nie je nič stratené – väčšina výrobcov vyrába top verzie pneumatík aj v okresanej podobe, kde je kevlarová pätka nahradená drôtenou a celkovo je plášť ťažší, ale stále si zachováva prepracovaný dizajn dezénu a kvalitu. Noname plášte aj keď lákajú cenou sú často veľmi ťažké a aj nekvalitne vyrobené, napr. sú nepravidelné a „hádžu“ aj na inak vycentrovanom kolese.

V pokračovaní sa pokúsime pri rešpektovaní uvedených kritérií nájsť tú správnu pneumatiku a pokúsim sa vysvetliť niektoré veci, ako napríklad najčastejšie používané výrazy v oblasti pneumatík pre anglicky nekompatibilných čitateľov.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Rozdielne tlaky a jedno extrémne stúpanie - porovnanie vlastností

Rozdielne tlaky a jedno extrémne stúpanie - porovnanie vlastností

Pokúsili sme sa názorne ukázať, aký vplyv má tlak na jazdné vlastnosti v teréne a čo vám môže priniesť trochu experimentovania.
Šírka plášťa vs. šírka ráfika – ako si vybrať ideálnu kombináciu?

Šírka plášťa vs. šírka ráfika – ako si vybrať ideálnu kombináciu?

To, čo platilo dlhé roky, je už dnes celkom inak. Nástup pluskových bicyklov so sebou priniesol všeobecný trend presadzovania širších ráfikov a plášťov. Ako však vybrať správnu kombináciu, aby ste vyťažili maximum potenciálu?
Video: CO2 bombičky - tipy a triky pre ich použitie

Video: CO2 bombičky - tipy a triky pre ich použitie

"Bombičky" prinášajú mnohé výhody, najmä rýchlosť a miniatúrne rozmery, ale treba myslieť na zopár základných pravidiel pri ich použití. Samozrejme to nie je žiadna veľká veda, veď uvidíte...
keyboard_arrow_up