Novoročný špeciál: Top 10 trailov pre rok 2015

Tento sprievodca tým najlepším, čo doma máme, je výsledkom mojej celoročnej námahy a neuváženého použitia QTSI indexu na MTBIKER fóre. QTSI je Quidoov Trail Sentiment Index, ktorý sa používa v Quidoovom svete za účelom ohodnotenia zábavy na traile. Je absolútne subjektívny a stále optimalizovaný pre Meridu 99 na 100 mm zdvihoch.

Pri písaní minuloročného špeciálu (Top 10 trailov pre rok 2014) som vôbec neuvažoval nad tým, že by mohlo ísť o telenovalu na pokračovanie, ale musím sa priznať, že životný štýl lovca trailov ma nadchol natoľko, že už teraz plánujem špeciál na budúci rok. Cestovanie po krajine je časovo a finančne náročné. Nie každý výlet končí objavením trailu, ktorý skončí v tomto cream de la cream výbere. Preto som veľmi rád, že v nasledujúcom roku sa o môj žalúdok postará a energiu dodá české Chimpanzee Energy Bar, ktoré si nebudem musieť už kupovať. Ak by to bola reklama na Tesco, končila by v tejto chvíli – Every Little Helps, hehe.

Traily, ktoré sú náročnejšie na orientáciu, som uploadol do sekcie výjazdy, kde si môžete stiahnuť gpxka. Disclaimer: Kombinácia iných zdvihov s inou geometriou, s iným jazdcom, môže viesť k inému indexu zábavy na doleuvedených trailoch. Pite rozumne.

Metodika výberu trailov zostáva nezmenená. Nič náročné smerom k AM/EN orientovaným sa v tomto výbere nenachádza, i keď čísla 6 a 7 si myslím, že zaujmú aj enduristov. Stále sa vyhýbam národným parkom, rezerváciam a čerstvo vykopaným šmakom bajkerskými fanatikmi bez povolení.

1. Trail Široké (Malé Karpaty)

Minulý rok som začal trailom z blízkeho okolia, ktorý často jazdím, tak zachovám tradíciu a prvý trail, o ktorom sa tu zmienim, je práve z domáceho chotára. Trail to nie je vôbec dlhý. Myslím, že do 5 minút budete na jeho konci aj s prstom v nose. Vedie od horárne Široké ku Kučišdorfskej priehrade. Pár desiatok metrov pod rázcestníkom Široké, na červenej turistickej značke je chodník, ktorý je kolmo na červenú značku. V smere z Homole je to na pravú ruku, po ľavej budete mať plot. Trail vás vypľuje medzi chatkami nad priehradou.

GPX v sekcii Výjazdy - http://www.mtbiker.sk/vyjazdy/157938/quidoo-vyjazd-import-gps-mtb-sucho-1km-0h-27m.html

2. Trail Dlhý (Starohorské vrchy)

Pár výjazdov v roku je takých, že si od samej radosti cvrknem do šamoáá. To, čo napáchala v lesoch nad Roosveltovou nemocnicou v Banskej Bystrici partička nadšencov, je na bajkpočin roka. Zatiaľ je v prevádzke 4 kilometre dlhý trail s príznačným menom - Dlhý. Je tam kus poctivo odvedenej práce. Je vidieť, že tam neostala motyka opustená od rozumu. Neviem si predstaviť bajkera, ktorý sa tam bude nudiť. Trail je jednosmerný, za čo udeľujem ďalšie plusové body. Nejedná sa o čistokrvný zjazd, je to skôr hore-dole štýl. Nemyslím, že medzi začiatkom a koncom trailu je veľký rozdiel v nadmorskej výške. Na konci budete udýchaní a spotení, ale šťastní.

Chcel som napísať, že je to najlepší trail, ktorý bol primárne spravený pre bajkerov, ktorý som tento rok išiel, ale asi by som chalanom krivdil. Je to najlepší trail vykopaný bajkermi pre bajkerov, ktorý som išiel v živote. Ak kopete, v Laskomeri je 4 kilometre dlhé školenie, ako sa to robí. Celé to má na svedomí občianske združenie KoLesom, brigády sa organizujú cez ich FB tu.

GPX v sekcii Výjazdy - http://www.mtbiker.sk/vyjazdy/157936/quidoo-vyjazd-dlhy-mtb-sucho-5km-1h-0m.html.

3. Háj (Vtáčnik)

Nad mestom Nová Baňa je kopec. Nad mestami bývajú kopce. Nič zvláštne. Na tomto kopci ale budú stavať rozhľadňu. Znova nič výnimočné. Miesto je to naozaj pekné a mám pocit, že keď niekto ide do tejto lokality na bajk, dá vždy prednosť Banskej Štiavnici kvôli svojmu zaslúženému renomé. Ja len vravím, spravte občas výnimku a dajte si Pohronský Inovec. Auto môžete pokojne nechať na OMV pri Tekovských Nemciach, kde si dávate kávičku na pol ceste po R1. Na Háj sa dostanete po cyklotrase trebárs aj z Novej Bane. Dole je to po žltej značke do mesta. My sme rôzne kombinovali a nachádzali stále nové a nové chodníčky, ktoré nie sú na žiadnych mapách. Neviem podať ucelené gpx ako dole, ale môžem povedať, že sa nám všetko páčilo a určite sa ešte vrátime. Touto cestou by som chcel požiadať lokálnych bajkerov, či by sa mohli podeliť so svojimi obvyklými trasami z Hája dole v komentároch.

4. Bärenstein (Bohemian Forest, aneb Šumava)

V krajine, ktorá nám dala Redbull, Adolfa a šotolinu, som objavil celkom náhodou a neplánovane perfektný pojazd po koreňoch a kameňoch. Nič super náročné pre enduro nadšencov, ale pre exploračného XCečkára veľké potešenie. Do Rakúska sa chodia jazdiť úplne iné lokality, ale ak budete na Šumave, spraviť si krátku zachádzku k južnému susedovi na Bärenstein, nemusí byť úplne od veci. Majte ale na pamäti, že Rakúšania značia všetko svojou štátnou vlajkou a nepoznajú moc farby. Všetko ide po červenej. Zjazd, o ktorom píšem, je ten východnejší. Na výjazd je lepšia západnejšia vetva. Pripravte sa na nekonečné šotoliny v dokonalom stave a nekonečné šotoliny v dokonalom stave. Pre namlsaných z Malej Fatry a rozmaznaných z ostatných dobrých vecí na Slovensku, môže pôsobiť Rakúsko celkom sterilne. Určite choďte na miesta, ktoré vám niekto odporučí, alebo ste ich videli v bajkerských videjkách na Youtube. Inak vás čaká šotolinkárčenie a cykloturistika. Nehovoriac o tom, že toľko zákazových značiek pre bajk som v lese ešte nikde inde nevidel.

5. miesto - vymazané zo zoznamu

Poznámka redakcie: Dostali sa k nám doplňujúce informácie od lokálneho jazdca, že tento úsek je náučný chodník pre peších, ktorý navyše z veľkej časti prechádza chráneným areálom, kde je pohyb na biku zakázaný. Z tohto dôvodu sme sa rozhodli tento trail vyradiť zo zoznamu. Ďakujeme za pochopenie.

6. Horná lúka – Kamenná Poruba (Lúčanská Malá Fatra)

Podľa metodiky sú traily zoradené v náhodnom poradí a rozhodne si netrúfam spraviť rebríček, ktorý trail je lepší, alebo horší. V tomto prípade ale musím spraviť výnimku. Tento som si naozaj užil. Bavíme sa tu o zhruba 8 kilometroch trailovania. Väčšina samozrejme dole kopcom. Prvé 2 kilometre vedú po červenej turistickej značke do sedla Majbíková, potom je to čistý freestyle po tajných chodníčkoch, kde bez navigácie nemáte šancu trafiť.

GPX v sekcii Výjazdy - http://www.mtbiker.sk/vyjazdy/157939/quidoo-vyjazd-z-hornej-luky-mtb-sucho-11km-8h-0m.html

7. Rokoš – Nitrianske Rudno (Nitrické vrchy)

Po červenej do sedla, potom žltá v smere na Predný Rokoš, switchback doľava na zelený náučný do Nitrianskeho Rudna a máte recept na krásny deň na bajku. Odbočenie zo žltej na zelenú je 180 stupňový vracák v úseku, kde sa vám zo žltej nebude chcieť ísť dole. My sme to preleteli a museli sme sa vracať, ale neľutujeme. Začiatok od Rokoša, hlavne úsek žltej je náročný a myslím, že tento celý trail dokáže zabaviť aj enduristov. Zelená je zase plná switchbackov. Snažím sa rozpamätať, či som už išiel niečo podobné, ale nie. Niektoré z nich sú podľa mňa nezvládnuteľné na bajku, ale možno top skilleri to dajú.

8. Dúbravská Hlavica (Malé Karpaty)

Na Devínskej Kobyle som bol dvakrát v živote. Je tam až príliš veľký pohyb kvôli ľahkej dostupnosti pre všetkých užívateľov lesa, plus mám to príliš ďaleko na výjazd a zase príliš blízko na celodňovku. Celé je to popretkávané chodníčkami, samé hore-dole. Určite sa oplatí prísť a vyskúšať. V tomto najzápadnejšom pohoríčku sa jazdí aj maratón, ktorý je súčasťou slovenskej XCM série, takže si to necucám z prsta, ale naozaj sa oplatí prísť. Na Kobylu som sa vybral cez Veľkonočné sviatky, keď sú v Bratislave len Bratislavčania a stále nie je tak teplo, aby do lesa chodili všetci ľudia. Trail je neznačený a jeho štart sa nachádza za budovou Salezu. Nie je extra dlhý a ústi na zelené céčko. Na jar už všade rozvoniaval medvedí cesnak, mne sa páčilo – odporúčam.

GPX v sekcii Výjazdy - http://www.mtbiker.sk/vyjazdy/157937/quidoo-vyjazd-dubravska-hlavica-mtb-sucho-1km-0h-45m.html

9. Kňažinove lúky – Jankov vŕšok (Nitrické vrchy)

Zaujímavá hrebeňovka s prevahou dole, ktorá ide stále po červenej značke. Začiatok ide ešte po lesnej ceste, ale časom sa to spraví na miestami veľmi pekný chodník. V poslednej dobe sa tam udiali nejaké zmeny a chodník bol pretrasovaný kvôli plotu, tak to môže byť miestami kostrbaté. Zatiaľ pre mňa skrytý potenciál ale ukrývajú dve odbočky - modrá a zelená na Uhrovský hrad. Na Kňažinove lúky sa dá dostať veľmi komfortne cez údolie potoka Hradištnica, v strednej pasáži výšľapu je dokonca pár kilometrov nového asfaltu. Pokračovanie červenej z Jankovho vŕška do Uhrovca je rozbité po ťažbe.

10. Helligon (Štiavnické vrchy)

Úprimne, o Helligone nič neviem. Nič som negooglil a ani inak nehľadal. Vôbec neviem aký vplyv malo Bajkom k Tajchom, rezort Salamandra, v ktorom je postavený, alebo ktokoľvek iný. Poviem len, že sa nejedná o žiadny pokus v štýle - skúsme niečo postaviť. Je to kus roboty, ako na strane rozumu, tak aj na strane prehádzanej zeminy. Na Slovensku som takúto vec s obsahom klopeniek, ktorú s prehľadom zvládne XC bajk, ešte nešiel. Všetky skoky sú urobené tak, že ich odpéruje aj malé dieťa. Veľkáči sa vybláznia pri poletoch, malkáči sa nedokaličia. Málokedy sa kompromis takto vydarí. Najviac mi to pripomínalo zelený trail v areáli Bíla na českej strane Beskýd. Toto berte ale v úvodzovkách. Otázne je, či Salamandra plánuje aj viac takýchto trailov a či bude mať zmysel kvôli nim pustiť v lete lanovku.

Ďakujem všetkým, čo mi napísali po uverejnení prvého dielu tejto ságy a dali vedieť o dobrých trailoch, ktoré jazdia. Môžete v tom pokračovať, nenahnevám sa. V teréne som objavoval minulý rok s týmito bajkermi: lto, Palo TT, kvakob a brudy. Bez nich by ste tu dnes tento text nečítali. Díky.