Test: Specialized Defroster Trail – zimné MTB tretry do našich hôr

Zimné tretry ešte stále patria tak trochu do exotickej kategórie. Pre niekoho, kto chce jazdiť celoročne v našich podmienkach, by som ich ale zaradil na popredné miesto zimnej výbavy. Dnes sa pozrieme bližšie čo ponúka model Defroster Trail od amerického Specialized.

Defrostery vozím už 3. sezónu a za ten čas dostali z mojej strany celkom zabrať - takže tento test môžem asi nazvať aj prívlastkom dlhodobý. Na konštrukcii sa ale za tú dobu nič nezmenilo a v ponuke je tento model aj na sezónu 2015/2016.

Konštrukcia

Samozrejme, prvotným cieľom každej dobre zimnej tretry je, aby v nich nebola zima. V tomto prípade to má na starosti izolácia od Thinsulate®, ktorá je veľmi populárna aj v outdoorovom priemysle (bližšie o nej neskôr). Tá je rozmiestnená po celom vnútri vrátane spodnej časti. Celá „vnútorná“ topánka má všetky švy utesnené tak, aby sa zamedzilo akémukoľvek prieniku vlhkosti.

Ten istý účel má na starosti aj dvojitý vrchný diel v kombinácii s vysokým neoprénovým návlekom, ktorý sa okolo nohy veľmi dobre utiahne pomocou suchých zipsov. Celé zapínanie je riešené pomocou jedného Boa® S4 kolieska a ako som spomínal, aj pomocou suchých zipsov v hornej časti tretry.


Podrážka je kompozitová a v hierarchii „Spešlu“ jej patrí index tvrdosti s hodnotou 6 – len pre porovnanie, najvyšší letný MTB model S-works má index tvrdosti 13. Podrážka je komplet pogumovaná a nechýba ani poriadna ochrana na špičke a päte. V zadnej časti sa nachádzajú aj výrazné reflexné prvky pre prípad neskorých dojazdov a nočných akcií.


Topánka a vložka nesú znaky Body Geometry – čo je kombinácia ergonomických prvkov z dielne Specialized, ktoré majú za úlohu optimalizovať polohu chodidla pri šliapaní. Celková hmotnosť jednej topánky vo veľkosti 42 je 480 g.

Samotné testovanie

Vďaka použitiu izolácie sú tieto tretry skutočne zimné a nie sú príliš na prechodné obdobie – ako bývajú napr. Gore-texové verzie tretier bez zateplenia. Thinsulate® má za úlohu hlavne držať teplo. Takže v mojom prípade ich používam keď teplota klesne cca pod 5°C, inak sa v nich noha už dosť potí.



Už pri prvotnom obutí je cítiť, že vpredu okolo palcov je oveľa viac miesta. To je samozrejme zámer, aby bolo možné obuť aj hrubé ponožky bez pocitu stiesnenia a nebolo potrebné kupovať o číslo väčšiu veľkosť. Ako radí základná teória - v zimných topánkach nesmie nikdy nič tlačiť. Teda vďaka vhodnej kombinácii ponožiek je možné upravovať teplotný komfort podľa potreby a pre extrémy je možné použiť napr. aj kombináciu tenkej a hrubšej ponožky. Fantázii sa medze nekladú.

Po obutí najskôr nastavím pomocou suchých zipsov horný návlek, aby tesne obopínal oblasť nad členkom a následne uťahujem Boa®. Zapínanie sa ešte na záver prekryje a jediné, čo trčí, je spomínané koliesko. To je potrebné ešte párkrát utiahnuť počas jazdy, keď si všetko „sadne“, ale vďaka dobrému umiestneniu je to hračka aj za jazdy a v zimných rukaviciach. Veľmi oceňujem fakt, že spomínaný návlek je skutočne vysoký a dobre sa prekryje s nohavicami. Opačný proces, teda vyzúvanie je tiež hračka a stačí iba „povoliť“ koliesko a pomocou uška celé lanko vytiahnuť von.


Prvotný pocit z jazdy je vždy trochu zvláštny a opakuje sa každý rok po prechode z letných tretier. Treba si chvíľu zvyknúť na vyššiu hmotnosť a mäkšiu podrážku. Po pár kilometroch to už človek prestane toľko vnímať a ocení hlavne ponúkané výhody. Tou najväčšou je samozrejme odolnosť voči chladu. Klasické tretry totiž môžeme obaliť do návleku, ale chlad sa nám dostane rýchlo dnu najmä spodnou časťou cez oblasť kufrov. To je asi jedna z najväčších výhod zimných tretier vôbec. Taktiež ak skočím do vody, blata alebo mokrého snehu, voda sa cez kufre nepretlačí až dovnútra a taktiež nezostáva pod návlekom. V podstate jediná šanca, ako sa môže niečo dostať dnu, je zvrchu. Tu príde vhod spomínaný vysoký návlek, ktorý sa dobre prekryje nohavicami a ochráni tak slabé miesto.


Spomínal som trochu mäkšiu podrážku, ale to je samozrejme aj zámer výrobcu. Vďaka tomu nie je problém prejsť peši aj dlhší úsek, čo v zime vôbec nie je na škodu. Aj tak si nemyslím, že by v tomto čase niekto chcel hlušiť v stúpaniach naplno a pri bežnej športovej jazde to nijak výrazne neprekáža. Veľmi dobre je riešená ochrana najviac namáhaných miest, teda špičky a päty. Najmä v prednej časti sa odolnou gumou nešetrilo a nachádza sa vo veľkej miere aj na bokoch. Topánky vďaka tomu trošku pripomínajú „kanady“, ale na druhej strane sú doslova nezničiteľné. Za tie už skoro 3 roky intenzívneho jesenno/zimno/jarného používania nenesú žiadne známky výrazného opotrebovania.


Tak ako všetko ostatné aj tieto tretry majú svoje limity. Tým myslím, na jednej aj druhej strane teplotného rozsahu. Ak si ich obujem a je už relatívne teplo, tak sa v nich noha viac potí. Dá sa to riešiť extra tenkou ponožkou, ale potom zase chodidlo v tretre trochu „plandá“, keďže tie sú robené skôr na hrubšie verzie – ideálna je stredne hrubá až hrubá vlnená ponožka. Taktiež pri väčšom chlade a mrazoch treba počítať, že zima postupne príde – ale oveľa neskôr ako pri letnej verzii s návlekmi. V mojom prípade približne po 3 hod. jazdy. Ale u mňa to súvisí aj s faktom, že mi palce na nohách dobre nedokrvuje a pri šliapaní chodidlo toľko nepracuje ako napr. pri behu. Takže teplotný rozsah sa dá ťažko zaškatuľkovať a je veľmi individuálny. Pri častom používaní nie je problém odhadnúť vhodnosť použitia pre konkrétne podmienky.

Plusy

  • Zateplené izoláciou od Thinsulate® do naozaj chladných podmienok.
  • Komplet utesnené proti prieniku vody.
  • Konštrukcia ráta s použitím hrubších ponožiek.
  • Poriadna ochrana špice, bokov a päty.
  • Vysoký a nastaviteľný neoprénový návlek.
  • Komplet pogumovaná podrážka vhodná aj na občasné chodenie a brodenie.
  • Ľahko ovládateľné zapínanie aj v zimných rukaviciach.
  • Prakticky nezničiteľné .

Mínusy

  • Vyššia hmotnosť.
  • Pre niekoho možno až moc „teplé“ na prechodné obdobie, keďže tretry nedýchajú toľko ako membránové verzie.

Ešte zopár slov

Cena na pulte je 199,90 €, čo nie je samozrejme málo. Keď si ale spočítam, koľko som v nich už v zime najazdil a koľko ešte najazdím, príde mi to ale ako veľmi dobrá investícia. Pre pravidelného zimného jazdca je to podľa mňa spolu s dobrou bundou úplný základ. Navyše si človek aj „pošanuje“ svoje TOP letné papuče a nepotrhá každý rok jedny návleky.

Odkaz na stránku výrobcu http://www.specialized.com/sk/cs/ftr/shoes/mtb-shoes/defroster-trail.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Imroman 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Teplo, pohodlie a štýl: topánky VAUDE TVL Asfalt Winter STX (test)
Tieto zimné cyklistické topánky od VAUDE sú teplé, odolné a pohodlné. Majú však aj svoje limity. Prečítajte si, ako sa osvedčili v rôznych podmienkach.
Idú na to dobre - test trenažérov a ventilátora CYCPLUS
Ako sa bude dariť nováčikovi vo svete trenažérových piraní? Ponúka CYCPLUS kvalitu úmernú svojim cenám?
Test: Castelli Espresso Air – nový rozmer priedušnosti?
Žiadne chodenie okolo horúcej kaše – teraz sa už detailne pozrieme, ako funguje nová membrána a či prináša cyklistom skutočne niečo nové.
keyboard_arrow_up