Test: Kellys Swag 30 – enduro bike s potenciálom

Swag už má svoje pevné miesto v ponuke slovenskej firmy KELLYS BICYCLES a určite aj svojich fanúšikov z radov majiteľov predchádzajúcich verzií. Čo ponúkne enduro bike pod 2 000 € a ako sa na ňom jazdí? Poďme sa na to spoločne pozrieť.

Firma Kellys patrí k jedným z najväčších výrobcov bicyklov na slovenskom trhu. V minulosti ponúkala len XC modely celoodpružených bikov so zdvihmi okolo 100 mm. Avšak prišiel prelomový rok 2014, kedy Kellys predstavil novinku v podobe enduro biku Swag. Tento bicykel ponúkal vysoké zdvihy a taktiež slušný pomer cena/výkon.


Swag je dostupný v troch variantách: Swag 10, Swag 30 a najlepší model Swag 50. Všetky tieto modely sa líšia len v špecifikácii, pričom rám ostáva vždy rovnaký, len inak dizajnovo spracovaný.

Swag 50 a Swag 10

50-ka je najvyšším modelom, ktorý ponúka novú vidlicu Rock Shox Yari, nový model prevodov SRAM GX (11- rýchlostné prevody) a taktiež teleskopickú sedlovku KS Lev DX. Cena Swagu 50 je 2 399 €. Swag 10 predstavuje najekonomickejší variant s cenou 1 599 €, pričom za túto peknú cenu dostanete slušnú výbavu - napr. tlmič Rock Shox Monarch RT, vidlicu SR Suntour Aion 160 mm, prevody rady Shimano Deore. Tento model by som odporučil najmä začínajúcim jazdcom, ktorí chcú skúsiť jazdiť enduro. Za tú cenu dostanú veľmi slušný bike s dobrou výbavou, s ktorým určite zažijú veľa zábavy na svojich obľúbených lokalitách.

Kellys aj naďalej pokračuje v inováciách na modeloch Swag, tak sa poďme sa spolu bližšie pozrieť na zúbok stredne vybavenému modelu 30. Podľa papierových predpodkladov môže vyhovovať skúsenejším, ale aj začínajúcim jazdcom. Je tomu naozaj tak?

Rám

Rám je zhotovený z hliníkovej zliatiny 7005. Práve táto zliatina má väčšiu pevnosť v ťahu (390,77 MPa), pričom klasická zliatina hliníka 6061, ktorá sa väčšinou používa na stavbu rámov, má pevnosť v ťahu o niečo nižšiu (346,15 MPa). Pomer jednotlivých prvkov v hliníkovej zliatine 7005 je nasledovný: 93,35% Al, 0,13% Cr, 1,4% Mg, 0,45% Mn, 0,03% Ti, 4,5% Zn, 0,14% Zr.


Dominantou rámu je spodná masívna rámová trubka, ktorá nadväzuje na pekne vyfrézovanú stredovú vzperu, kde sa nachádza tlmič. Ten je uchytený z vrchnej aj spodnej strany na vahadlách zadnej stavby. Čiže ako systém pruženia použil Kellys virtuálny systém odpruženia, ktorý nazval Ratio Trail Control Link, takže zadné pruženie by malo disponovať väčšou progresivitou odpruženia. Dôležitou informáciou bude pre vás zdvih rámu, ktorý je 160 mm. Na ráme sa nachádza praktické vnútorné vedenie radiacich bowdenov a taktiež je pripravený otvor pre teleskopickú sedlovku. Masívne pôsobiaci rám disponuje tappered hlavovou trubkou s integrovaným hlavovým zložením, stredové zloženie je PressFit a je obklopené ISCG návarkami pre prípadné uchytenie vodítka pre reťaz. Zadná stavba pojme zadné koleso s pevnou osou 142x12 mm a strmeň brzdy je uchytený cez post-mount návarky.

Na Swagu dominuje červená farba v matnom prevedení, avšak nápisy Swag, alebo Kellys sú vyhotovené v lesklom podaní. Grafický dizajn rámu na mňa pôsobil špičkovo, podľa mňa ani biky za 3 000 € by sa nemuseli hanbiť za takýto dizajn. Modelový rad Swag 2016 pôsobí sviežo a vyvoláva pocit rýchleho biku.

Špecifikácia


Rám je osadený vzduchovým tlmičom Rock Shox Monarch RT, ktorý má len nastavenie rýchlosti odskoku a tzv. lockout páčku pre skoro úplné zastavenie tlmiča. Oproti minulému ročníku došlo k zmene vidlice, Kellys sa rozhodol použiť novú vidlicu od Rock Shox s označením Yari. Vidlica disponuje 160 mm zdvihom, je taktiež vzduchová, využíva Dual Piston Air systém pre vzduchové pruženie a Motion Control pre tlmenie, pre ktoré je možné plynulé regulovanie kompresie od úplne otvorenej až do uzamknutej polohy. Na spodnej strane vidlice je možné nastaviť ešte rýchlosť odskoku vidlice. Hmotnosť vidlice pre 27,5" kolesá je 2 023 gramov. Oska je 15 mm s Maxle Ultimate upínacou páčkou.

Všade SRAM


Pri voľbe komponentov je vidieť dôraz na priaznivú cenu a funkčnosť. Prevodový systém s rozsahom 2x10 je v réžii SRAMu. Ide o mix rady X5 radiacich páčok prehadzovačky a prešmykača, prehadzovačka je rady vyššej, a to GX. Kazeta SRAM PG 1020 s rozsahom zubov 11-36 pracuje s reťazou od firmy KMC (X10L). Kľuky sú taktiež od firmy SRAM, konkrétne ide o model SRAM S1000 GXP s prevodníkmi veľkosti 38 a 24 zubov. Dĺžka týchto kľúk pre rám veľkosti M je 175 mm. Čo sa týka bŕzd, tak Kellys Swag 30 je osadený brzdami SRAM DB5, taktiež s brzdovými páčkami DB5 na kotúčoch o veľkosti 180 mm vpredu aj vzadu. Zapletené kolesá KLS sú z vlastnej produkcie Kellysu, ráfiky KLS Cartel Disc (32 dierové) sú napletené na nábojoch KLS Stromer 15 DH (ide o predné koleso) a Formula Disc (ide o zadné koleso). Obidve kolesá sú obuté do rovnakých plášťov - Schwalbe Hans Dampf Performance o rozmeroch 27,5x2,35. Kompletný kokpit je ladený značkou Race Face. Riadítka Race Face Respond RiseBar majú šírku 785 mm a sú uchytené v predstavci Race Face Chester, ktorý má dĺžku 50 mm. Ostatné komponenty ako sedlo, pedále a gripy, nesú značku KLS.
Hmotnosť bicykla je asi 15 kg, čo nie je veľa na enduro model so 160 mm zdvihom a cenou 1 899 €.

Aká bola jazda?


Najprv by som chcel spomenúť, že nami testovaný Swag bol vo veľkosti M a pri mojej výške 193 cm, mi táto veľkosť vyhovovala, pretože Swag má dlhšiu rámovú stavbu a taktiež hlavový uhol 65°, takže bike je dosť natiahnutý.

Ako už tomu býva, keď chceme, aby sme jazdili z kopca, musíme sa na ten kopec dostať. Pri stúpaniach som mal možnosť vyskúšať všetky možné povrchy, od asfaltu až po blatistý terén. Zistil som, že pri otvorenom tlmiči má bike tendenciu sa rušivo pohupovať, a tak väčšinou som volil Lockout na tlmiči, tým pádom bike ide o veľa ľahšie do kopcov. Čo by som privítal, je určite možnosť Lockoutu tlmiča z riadítok, pretože ak sa striedali výšlapy a zjazdy, musel som sa stále naťahovať pod seba a hľadať páčku Lockoutu, čo mi neumožňovalo plnú koncentráciu na svoju jazdu.


Prínosom sú tiež 27,5" kolesá, vďaka ktorým bike naozaj ide. Pri zábere v sedle je poznať tuhosť rámu a tiež stredového zloženia. Veľa ľudí ocení voľbu dvojprevodníkov, vďaka ktorým aj jazdec, ktorý nemá kondičku, si môže zaradiť ľahký prevod a ísť si to svoje. Pre mňa to však bolo trochu mínusom, využíval som na biku len 38-zubový prevodník. Pre mňa ideálnou voľbou byl bol vpredu 34-zubový prevodník a vzadu 10/11 rýchlostná kazeta. Avšak 2 píly sú vhodné pre menej skúsených, alebo menej aktívnych jazdcov. Bike som testoval u nás v oblasti Záhorie, kde nie sú až tak drastické stúpania, takže mne by kľudne vyhovoval prevod 1x11 alebo 1x10. Ale nektorí jazdci, napr. z oblasti stredného Slovenska, počas svojej jazdy nastúpajú viac ako 1 000 výškových metrov a práve oni by mohli oceniť dvoj-prevodníkový systém. Pre skúsenejších jazdcov by som inak doporučil zainvestovať do vyššieho modelu Swag 50, ktorý práve ponúka prevodový systém 1x11 a taktiež vyššiu výbavu, čo sa týka komponentov a ešte jednu dôležitú vec, ktorou je teleskopická sedlovka.



Keď to zhrniem, dvoj-prevodníkový systém je pozitívom pre hobby jazdcov, ktorí sa nebudú príliš trápiť pri dlhších výjazdoch. Ale inou stránkou je, ak by sa použil systém 1x10, odpadla by tým totiž hmotnosť prešmykača, druhého prevodníka a rockringu. A hlavne najväčší neduh tohto biku, búchanie reťaze pri skokoch.

Zo začiatku som bojoval s geometriou rámu, pri dĺžke zadnej stavby 455 mm a hlavovému uhlu 65° som mal pocit, ako keby som sedel na chopperovi. Avšak zjazdy Swag s hlavovým uhlom 65° zvládal veľmi slušne, pri prudkých pasážach vďaka dĺžke rámu bike pôsobil stabilne. Tento pocit ešte umocňovali aj riadítka o šírke 785 mm. Čo sa týka odpruženia, pracovalo na výbornú, pri otvorenom tlmiči, zadná stavba pohlcovala väčšinu nerovností. Krok Kellysu použiť novú vidlicu Rock Shox Yari bol určite správny, vidlica sa dala jednoducho nastaviť a pracovala výborne. Jednoducho, celkové odpruženie biku, čo sa týka zjazdov, nerobilo žiadny problém, mohli ste sa naňho spoľahnúť a plne sa sústrediť na svoju jazdu.


Pri dlhších zjazdoch som sa však dostal na limit bŕzd, spočiatku brzdy SRAM DB 5 brzdili skvelo, ale pri dlhšom brzdení začali brzdy tuhnúť a strácať tak svoj brzdný účinok. Na tomto type biku by som ocenil vyššiu radu bŕzd. Hobby jazdcom môžu vyhovovať, ale vášnivý vyznávač zjazdov pravdepodobne pristúpi k výmene za lepšie brzdy. Zaujímavé bolo tiež použitie plášťov Schwalbe, ktoré mi prišli, ako keby mali rozmer 2,5". Sú vhodné na suchý podklad, kde držali dobre, ale pri väčšine testovacích jazdách, ktoré sa uskutočnili v blatistom decembri, neboli práve ideálne. Avšak počas jarných alebo letných mesiacoch na suchom podklade alebo menšom blate, budú držať dobre.


Plusy

  • pomer cena/výkon
  • dizajn
  • univerzálnosť
  • hmotnosť
  • odpruženie

Mínusy

  • brzdy
  • chýba teleskopická sedlovka (oba tieto nedostatky rieši už vyšší model Swag 50, ktorý je určený už pre viac aktívnych jazdcov, ktorí dajú biku viac zabrať)

Slušný bike s potenciálom

Na jednej strane enduro bike pod 2 000 € so skvelým pružením. Celkovo mi príde Swag 30 ako dobre ladený univerzálny stroj, s ktorým sa zabavíte ako v bikeparkoch, lokálnych trailoch, tak s ním zvládnete aj nejaké to crosscountry. Pre jazdcov, ktorých bude baviť jazdenie viac, alebo sa budú chcieť posunúť do náročnejších terénov, ponúka dobrý základ, ktorý si po pár úpravách odladí každý podľa svojich preferencií. Tento bike by som odporučil najmä jazdcom, ktorí chcú vstúpiť do sveta enduro a chcú dobrý bicykel za priaznivú cenu. Ak patríte k náročnejším jazdcom, určite si pozrite aj výbavu vyššieho modelu Swag 50, kde za ďalších 400 € získate lepšie brzdy, prevod 1x11 aj teleskopickú sedlovku.

Bližšie informácie: http://www.kellysbike.com/SK/bicykle-2016/horske/celoodpruzene/enduro/swag-30 .
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
adamoliva89 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: VAUDE Virt Softshell II – multifokál medzi nohavicami?

Test: VAUDE Virt Softshell II – multifokál medzi nohavicami?

Sú softshellové nohavice Virt II skutočne natoľko univerzálne ako vyzerajú? Aký typ cyklistu ich ocení najviac?
Test: KLS Dare II – trailová krásavica so slovenskými koreňmi

Test: KLS Dare II – trailová krásavica so slovenskými koreňmi

Hľadáte ideálneho spoločníka, ktorý vám pri trailových dobrodružstvách spoľahlivo ochráni hlavu? Trailová prilba DARE II od slovenského výrobcu Kellys je skvelou voľbou.
Test: Teleskopka KLS Shift 30,9 – nutnosť alebo zbytočnosť?

Test: Teleskopka KLS Shift 30,9 – nutnosť alebo zbytočnosť?

Už pred časom som písal o tom, ako namontovať teleskopickú sedlovku a nestratiť pri tom nervy.
keyboard_arrow_up