Test: Výbava od Purple Harry - čistenie, údržba a mazanie bicykla, ako aj starostlivosť o jazdca

Purple Harry je mladá anglická firma, ktorá ponúka širokú škálu prípravkov na čistenie, údržbu a mazanie bicyklov a rovnako aj prípravky na starostlivosť o jazdca. Koncom minulého roka sa mi do rúk dostal kompletný sortiment prostriedkov od Harryho a ja som tak mal možnosť všetky tieto prípravky vyskúšať a v rámci mimosezónnych možností aj otestovať.

Údržba a čistenie bicykla

Podľa môjho názoru, najzaujímavejší produkt od Purple Harry je Bike floss, čistiaca „niť“, ktorá sa veľmi dobre hodí na čistenie ťažko dostupných miest, akými sú kazeta a prevodníky, alebo neprístupné miesta na šaltri, či véčkových brzdách cestných bicyklov. V ponuke sú tri verzie. Drsná niť s menším priemerom, drsná niť s väčším priemerom a jemná fleecová niť s väčším priemerom. Drsné verzie sa výborne hodia hlavne na čistenie kazety, keďže z ich povrchu vystupujú relatívne pevné nylónové vlákna, ktoré si vedia poradiť aj s odolnejšími nečistotami. Nie sú ale vhodné na čistenie lakovaných a karbónových komponentov, ktoré môžu poškriabať. Pre všetkých leštičov a vitrinkárov je určite vhodná aj jemná fleecová niť, s ktorou viete jednotlivé komponenty krásne vyleštiť . Veľkou výhodou je možnosť opätovného použitia, teda sa použitá „niť“ dá opätovne vyčistiť a znova použiť. Cena ja 5 € a obsah balenia je 5 ks. Viac informácií nájdete na stránke: http://www.vsetkonabike.sk/purple-harry-bike-floos-large-bristle-x-5-cistiacich-srstenych-pasikov.

Bike floss

Ďalším produktom určeným na čistenie je Bike cleaner & degreaser, čiže čistič a odmastňovač. Balenie obsahuje aj praktický rozprašovač, s ktorým je aplikácia veľmi jednoduchá. Prostriedok nastriekate na znečistené časti bicykla, necháte niekoľko minút pôsobiť a následne umyjete. Ľahko znečistené komponenty zvládne vyčistiť pekne. Ak by ste však čakali, že s týmto prostriedkom zvládnete vyčistiť veľmi zanedbané časti, kde je nahromadených niekoľko vrstiev starých mazív a prachu, nebude to úplne ideálne riešenie. Ja som riešil servis na jednom takomto biku a s kazetou si tento čistič nedokázal poradiť ani v kombinácii s čistiacou niťou Bike floss. V tomto prípade mi pomohol len technický benzín. (Poznámka redakcie: Ďalší z užívateľov umýval bike, ktorý nebol čistený rok a druhý asi 5 rokov a vyčistilo ho ich to bez problémov.) Na pravidelnú údržbu a čistenie je ale Bike cleaner & degreaser dobrá voľba. Cena je 10 € a obsah balenia je 1 000 ml.

Doplnkom k Bike cleaner & degreaser je Bike maintenance spray. Ide o prostriedok určený na odstránenie vlhkosti a zabránenie korózie. Výborný je ako núdzovka po rýchlej očiste wapkami po maratónoch. Nastriekate ho na problematické časti, akými je napríklad reťaz, oblasť stredového zloženia alebo čapov a prostriedok odstráni vlhkosť z problémových častí a chráni ich tak pred koróziou. Treba si dať ale pozor, aby sa nedostal na povrch brzdových kotúčov. Podľa výrobcu je výborný aj na ošetrenie povrchu matných karbónových a titánových rámov. Keďže žiaden takýto rám nemám, nemal som možnosť vyskúšať toto použitie aj v praxi. Cena je 11,30 € a obsah balenia je 750 ml.

Posledným produktom od Purple Harry určeným na údržbu a očistu biku je Bike polish & frame protector. Ide o prostriedok na leštenie rámu, ktorý by mal zabezpečiť aj určitú ochranu rámu a po následnom znečistení jednoduchšie čistenie. Po nanesení na rám, treba počkať 10 minút na uschnutie a následne čistou handričkou preleštiť, čím docielite hlboký lesk, ktorý vydrží, až kým s bikom nevybehnete do jarných lesov plných blata. Pre všetkých leštičov a vitrinkárov je to jednoznačne povinná výbava . Cena je 11,30 € a obsah balenia je 500 ml. Viac informácií nájdete na stránke: http://www.vsetkonabike.sk/purple-harry-bike-polish-and-frame-protector-500-ml.

Veľmi zaujímavým produktom je Helmet, shoe & glove sanitizer. Ide o prostriedok na dezinfekciu topánok, prilieb a iných vecí, ktoré prichádzajú do kontaktu s potom. Helmet, shoe & glove sanitizer má veľmi príjemnú vôňu jabĺk, ktorá prekrýva nežiadúce pachy. Biocídy, ktoré obsahuje, zároveň účinne hubia baktérie vytvárajúce zápach. Balenie s rozprašovačom má 250 ml a vydrží teda dosť dlho. U nás doma sa využíva na všetky druhy topánok a funguje veľmi dobre. Cena je 7,60 € a obsah balenia je 250 ml.

Mazanie bicykla

Čo sa týka mazív, tak v Harryho ponuke sú dve - Dry lubeWet lube, čiže „suché a mokré“ mazanie. Dry lube je určený do bežných podmienok, ktoré u nás panujú drvivú časť roka. Jeho výhodou je to, že na seba lepí veľmi málo nečistôt. Jeho výdrž je skôr priemerná, čo znamená, že bude treba domazávať pred každým výjazdom (v teréne zhruba 50 km v závislosti od podmienok a na ceste po dvojnásobku). Ja osobne uprednostňujem skôr nižšiu „lepivosť“ pred výdržou, takže Harryho dry lube mi plne vyhovuje. Dá sa povedať, že opačné vlastnosti má Wet lube, ktorý je výhradne určený do daždivého počasia a blatistého terénu. Mazanie je odolnejšie voči zmytiu a lepšie sa „lepí“ na reťaz. Na druhej strane, na reťaz sa viac lepia nečistoty, ale v prípade jazdy v blate nám to môže byť úplne jedno, keďže blatom býva zväčša obalený komplet celý bike. Cena je 8,80 € a obsah balenia je 125 ml.

Ešte by som možno spomenul optimálny spôsob mazania, ktorý používam aj ja. Mazivo nanesiem na jednotlivé čapy reťaze, následne pretočím niekoľkokrát reťaz na voľnobehu a skúsim popreradzovať dostupné prevody, až kým sa mazivo nedostane do vnútra všetkých čapov reťaze. Následne handrou zotriem prebytok, ktorý ostane na častiach reťaze, kde neplní žiaden účel. Tým, že sa utrie reťaz „do sucha“ zabezpečíme to, že sa nám na reťaz nebude usádzať prach a nečistoty.

Starostlivosť o jazdca

V tejto skupine sa nachádzajú tri rôzne typy gélov. Prvý z nich je Muscle coolig cream, čiže ochladzujúci krém na svaly. Je výborný na upokojenie svalov po náročných výjazdoch a tréningoch. Obsahuje výťažky z mäty, preto po vmasírovaní do pokožky prinesie veľmi príjemný chladivý pocit, ktorý trvá až hodinu. Krém by mal zrýchliť regeneráciu. Opačný efekt prináša Muscle warming cream, ktorý slúži na zahriatie svalov v chladnejších podmienkach alebo v prípade, že máte iba krátky čas na rozjazdenie. Po nanesení máme prvých pár minút pocit, že sa nič nedeje. Po chvíli príde celkom intenzívny hrejivý až pálivý pocit na pokožke. Krém sa neodporúča používať 24 hodín po holení. Cena je 12,60 € a obsah balenia je 100 ml.

Posledným prípravkom je Anti chafing chamois cream. Ide o jelenicový krém, ktorý pomáha znižovať trenie medzi pokožkou a povrchom cyklistických nohavíc a zabraňuje tak podráždeniu pokožky. Tento typ krému uvítate hlavne pri dlhých výjazdoch a pretekoch, kde dostáva váš zadok celkom slušne zabrať. Bohužiaľ, cez zimu, kedy som všetky veci testoval, som nejazdil dlhé výjazdy, takže neviem veľmi objektívne porovnať tento krém s viacerými konkurenčnými, ktoré som už stihol vyskúšať. Cena je 12,60 € a obsah balenia je 100 ml. Viac informácií nájdete na stránke: http://www.vsetkonabike.sk/purple-harry-anti-chafing-chamois-cream-100-ml.

Čo ma zaujalo najviac

Čo sa týka ponuky produktov Purple Harry, tak mňa osobne najviac zaujala čistiaca niť Bike floss, ktorú by som určite zaradil do povinnej výbavy každého bikera, ktorý sa stará sám o svojho dvojkolesového miláčika. Určite budem aj naďalej používať oba druhy mazív a čo sa týka "údržby" jazdca, tak sa mi veľmi osvedčil chladiaci krém na svaly. Pevne verím, že aj ďalšie produkty od Harryho si nájdu svojich fanúšikov.