
Test: Cyklotrenažér Elite Novo Mag Force - nenudí, udržiava a aj rozvíja kondíciu
Tento test vznikol ešte začiatkom roka, kedy prešlo niekoľko týždňov od Vianoc a konečne som si našiel čas napísať zopár riadkov k vianočnému darčeku, ktorý ma neskutočne potešil. Aby som bol častejšie doma, s rodinou a zároveň rozvíjal moje hobby – cestnú cyklistiku, na ktorú nemám stále rovnako čas, dostal som od mojej milovanej manželky trenažér Elite Novo Mag Force.
Don´t brake
Nikdy som žiadny nemal, a tak som si najprv prečítal návod... asi som prehliadol nálepku na obale návodu "don´t brake" a pri prvom rozjazde som skúsil brzdy . Došlo mi, že brzdiť nemám, no nič vážne sa nestalo, iba opäť poučenie, že mám čítať návod čo najdôkladnejšie . Elastogel je teraz po niekoľkých hodinách jazdy mierne ojazdený a od plášťa čierny. Nemám originál elite plášť pre trenážer a hoci uvažujem, nedostal som sa k tomu objednať si ho. Jazdím dve sady kolies, tak som si dovolil jeden najviac zjazdený plášť (Continental Grand Prix 4000S) ponechať na tento účel. V budúcnosti si plánujem zabezpečiť jedno osobitné zadné koleso s elite plášťom (červený hladký).

Pripravený na odskúšanie
Tak, ako komplikovane a rozsiahlo vyzerali krabice a súčiastky, tak relatívne rýchlo (pár minút) som mal poskladaný trenažér. Pripravený bol hneď a moja nedočkavosť bola na vysokej úrovni. Dostal som k nemu podložku pod predné koleso a podložku pod celý bike, čo som neskôr ocenil pri možnostiach tréningu a kvapkajúcom pote (mám ho doma na drevenej podlahe). Trenažér elite je pevný, ťažký a stabilný. Upevnenie zadného kolesa je jednoduché, rýchle a bezpečné. Koleso (rýchloupínak) sa upne pevne do "zveráka", ktorý cvakne a ani sa nepohne. Pri jazde na bicykli nemám pocit neistoty a kolísania sa na ňom.
Na riadítka som si napojil lankový ovládač na 5 úrovní záťaže – odporu magnetu. Plášte má nafúkané na 7 – 8 bar. V návode nie je presne uvedené, ako blízko má byť poloha odopnutého elastogelu (valček, ktorý trie o plášť zadného kolesa), ale po pár nastaveniach a pri ťažkom prevode som vycítil silu tlaku trenia a reguláciu som nastavil jednoduchým pootočením. Hluk z trenažéra nie je veľký, teda nemeral som ho v decibeloch, ale keď si pustíte hlasnejšie telku, tak je to niečo podobné. Rozdiel je v rovnakých frekvenciách. Samozrejme, čím je rýchlosť vyššia, tým je aj frekvencia vyššia a hluk sa zvyšuje. Ani bytovkári by s tým nemali mať problém. K odhlučneniu pomáha aj elite podložka.

Očakávania naplnené
Očakával som od trenažéra udržanie, ale aj rozvoj kondície v zimnom počasí, kedy je deň krátky a tma už striehne pred štvrtou poobede. Ako zamestnaný človek s povinnosťami otca štyroch detí, manžela a ešte aj muzikanta, je pre mňa jazda na biku reset a radosť. Nešlo mi a ani nejde o najazdenie čo najviac kilometrov a hoci na začiatok som si prehodil bezdrôtový cyklocomputer na zadné koleso, neskôr som to neriešil a šiel som na výdrž v čase. Niekde som niečo čítal o tréningu na cyklotrenažéroch (valce, pevné), a tak som sa nechal inšpirovať odporúčaniami múdrejších a skúsenejších. Zvyknem jazdiť celú hodinu a rozdeľujem si záťaž po 10 minútach. Prvý stupeň je na rozjazdenie (frekvencia) a zohriatie. Po 10 minútach prepínam na dvojku, po desiatich na trojku, kde už cítim odpor ako v miernom kopci alebo v protivetre. Po 30 minútach jazdy sa potím tak, že pot kvapká na podložku elite, ktorá je utierateľná a má svoj význam, nielen estetický. Je pevnejšia ako štandardná karimatka, ktorá by si vám pri zatočení tretrou na jednom mieste (nastupovanie, zosadanie z bicykla) mohla roztrhnúť. Je fajn mať pri sebe hodiny, ideálne digitálne, kde si odsledujem presné minúty. K štvrtému a piatemu stupňu sa dostávam po ďalších 10 minútach zľavnenia v druhom stupni a začína "stúpanie". Posledných pár minút (menej ako 10) si dávam na vyjazdenie v ľahkých prevodoch 3 – 2 – 1. Na biku mám štandardne nastavený prevod 53 – cca 18 a nemením ho. Záťaž vám urobí 5-stupňový prevod na magnete trenažéra.

Pitie je samozrejmosť a uterák cez celé riadítka je nevyhnutnosť
Raz som mal pred sebou aj obrazovku s nahratými reálnymi jazdami iných cyklistov (okolo hodinky), ale prišlo mi to trápne jazdiť a nemôcť sa vyhnúť prekážke , hoci to pre niekoho môže byť zaujímavé... Osobne si pustím muziku (na ktorú počúvanie inak nemám tiež veľa času) a šľapem. Skúšal som aj podložku pod predné koleso. Mimochodom, je dosť široká aj pre mtb plášte. Ale hlavne, má nastavenia na zvýšenie svetlej výšky, kde môžete dosiahnuť s predným kolesom stúpanie až okolo 6 %. Tréning so zdvihnutou podložkou je opäť o niečom inom a prevodové stupne sa vám zdajú byť ťažšie a ťažšie . Tiež som si nevedel zvyknúť na veľa potu napriek priotvorenému oknu. Pitie je samozrejmosť a uterák cez celé riadítka je nevyhnutnosť!
Očakávania sa naplnili.
Plusy
- skladovateľnosť
- bezpečnosť
- stabilita
- s podstavcom pod predné koleso možnosť variovať tréning a náročnosť
- vraj o 20% nižšie opotrebenie plášťa
Mínusy
- vyšší hluk pri vyššej rýchlosti
- opotrebenie plášťa (aj napriek deklarovanému o 20% nižšiemu, je to stále výrazné)
Určite odporúčam
Trenažér ma nenudí, udržiavam a možno aj rozvíjam kondíciu v čase, kedy vonku určite bikom nepôjdem (mokro, tma). Možno ho využijem aj v lete, hoci ten pocit z jazdy vo februári pri slnku a šiestich stupňoch nad nulou sa nedá nahradiť žiadnym izbovým strojom... Veľa rodinných pohodových hodín aj na trenažéroch prajem...
Cena trenažéra je približne 130 € a viac informácií nájdete v MTBIKER shope - TU, alebo preskúmajte celú kategóriu cyklotrenažérov.
comment Komentáre Zobraziť komentáre (16)