Test: Ghost Lector 3 – vstupná brána medzi kvalitné XC biky

Test: Ghost Lector 3 – vstupná brána medzi kvalitné XC biky

Karbón preniká stále nižšie a nižšie a dnes nie je problém si zaobstarať slušnú „mašinu“ za pomerne rozumný peniaz, ktorá by pred pár rokmi stála viac ako nové auto. Dôkazom je aj Lector 3 od nemeckého Ghostu, ktorý som mal možnosť otestovať a prevetrať na obľúbených stúpaniach a trailoch.

Rám a komponenty


Ako pri všetkom, častokrát rozhoduje prvý dojem. A môj prvý pohľad na bike mi hovorí jasne – agresivita. Neviem, či som niekedy u iného HT videl viac agresívne línie. V podstate tento rám bol vytvorený na základe podnetov továrenského XC teamu, takže sa ani nie je čomu čudovať. Rám je upečený komplet z karbónu a už na pohľad je jasné, že sa jedná o 29 - pre mňa samozrejme vo veľkosti 21,5, inak by som si kopal do brady . Mohutné rúry a ostré línie vás jednoducho nadchnú, alebo odradia. U mňa platí to prvé, pretože pod pojmom HT si väčšinou predstavím raketu, ktorá čaká až sa do nej poriadne opriem.

Celé to začína u poriadne mohutnej hlavovej partie, z ktorej spodná rúra prechádza do akéhosi 6–hranu, ktorý sa rozširuje smerom k stredovému zloženiu. Vrchná trubka sa naopak poriadne splošťuje a ladne prechádza do zadnej stavby. Všetko sa to nakoniec opäť stretne a spojí pomocou pevnej osky 12x142. Už samozrejmosťou je vnútorné vedenie bowdenov, vrátane komplet vedenia celej zadnej brzdy. Do rámu vstupujú káble hneď na začiatku hlavovej partie a končia kúsok pri prehadzovačke a prešmyku – u toho je vedenie špeciálne prispôsobené aj pre verziu Shimano Side-Swing.



Taktiež zaujímavé je aj uchytenie zadnej brzdy, ktorá je akoby ukrytá v zadnom trojuholníku a taktiež prepojená so stredovou pevnou osou – riešenie prebraté z úspešného modelu Riot, ktoré rozloží brzdné sily aj na pevnú os a nielen na rám.



Medzi komponentmi jednoznačne vládne Shimano, z veľkej časti so svojím novým XT 8000 – bol to môj prvý kontakt s touto sadou a bol som veľmi zvedavý, ako bude fungovať. Z tejto kolekcie sa vymykajú brzdy Deore a kolesá, ktoré sú v rámci nižšej cenovej kategória kombinácia nábojov Deore a ráfikov Rigida Rival 21. Samozrejme, výplet je taktiež klasický bez zoslabovaných špicov. Vpredu pruží a tlmí vidlica Rock Shox Recon Gold RL 100 mm s 15 mm pevnou osou a diaľkovým uzamykaním Oneloc. Riaditká, predstavec a sedlovka sú v podstate OEM produkty a ako sedlo je použitý model SDG Circuit. Plášte obstaral Schwalbe, konkrétne model Rocket Ron v šírke 2,25.





Sedlovka s rýchloupínakom




Test


Bike je po vybalení z krabice v podstate prichystaný na mňa. 100 mm predstavec v negatíve a menej podložiek mi akurát sedí - iba trochu pootočím riaditká do obľúbeného uhla. Teda, až na jednu vec. Sedlovka je dlhá iba 350 mm, čo je pri XL rámoch, ktoré si väčšinou kupujú poriadni chlapi, žalostne málo. Ja som sa dostal cca 3 cm nad minimálnu hranicu, čo už zaváňa skoro istou deštrukciou rámu pri väčšom náraze. Našťastie, mám doma vlastnú 400 mm sedlovku s priemerom 31,6, takže mi neostávalo nič iné, ako ju tam dať, aby nedošlo k problémom. Už len nastavím trochu menší tlak vo vidlici približne na 2 cm sag a môžem vyraziť. So sedla tie trubky vyzerajú ešte hrubšie a hlavne tá horná je poriadne široká a ostrá, takže pozor na kolená . Každopádne, vďaka tomu rám pôsobí skoro nezničiteľne, čo preverím neskôr na obľúbenom singli nad Žilinou.



Na čo si musím chvíľu zvykať, je radenie na ľavej ruke . Predsa len, už je zo mňa fanúšik jednoplacky, ktorú mám aj na svojich bikoch. Samozrejme, je to len o zvyku a musím uznať, že Shimano Side-Swing radí parádne. Vďaka tomu je bike univerzálny, pretože jednoprevodník je super do terénu, ale na ceste človek brúsi hlavne malé pastorky – ak teda používate jeden bike na „všetko“, budete spokojný tam aj tam. Navyše, ak dostanete chuť, nie je nič ľahšie, ako si to upraviť podľa seba, keďže Shimano XT 8000 pracuje aj s kazetou 11-42, ktorá poskytuje už slušný rozsah. Na testovanom biku je vďaka 2-placke (36/26) verzia 11-40.



Blíži sa prvý menší kopček a je čas trochu sa postaviť do pedálov. Aj napriek vyššej hmotnosti kolies, bike reaguje okamžite, čo ale asi nikoho neprekvapí. Jednoducho, je to raketa, ktorá núti sa do toho poriadne oprieť a doslova je radosť si kratšie „brdky“ vyšpurtovať. Taktiež strmé výjazdy nie sú problém a vďaka podarenej geometrii, je to hlavne v nohách a nie o tlačení predného kolesa k zemi.



Samozrejme, jazdenie nie je len o ceste do kopca. Prišiel čas odomknúť vidlicu pomocou páčky, ktorá počas môjho testu fungovala výborne – len by to chcelo nejaký poriadne „epický“ maratón na potvrdenie . Každopádne, jej design sa mi vôbec nepáči a vyzerá skôr ako veľký zvonček... O vidlici ale nemôžem povedať zlé slovo. V porovnaní s Rebou, ktorú som donedávna jazdil, necítim príliš rozdiel, možno je trochu menej progresívna a viac sa norí do zdvihu. Pri jazdení v technickom teréne to ale vôbec nie je na škodu a pracuje skoro v celom rozsahu.



Než sa do toho pustím naplno, ešte dolaďujem tlak v plášťoch a vďaka ich objemu môžem ísť naozaj nízko. Aj keď karbónový rám robí čo môže, tak práve dobrý tlak v gumách je vždy základ. Pohodlie ide okamžite hore a v podstate na takýto bike sa poriadne objemné (ale pritom ľahké) gumy vyslovene hodia. Dostanete tak ľahký a rýchly stroj a ešte aj pomerne slušný komfort na väčšinu našich terénov. Samozrejme, full to nie je, o čom ma presvedčí pár väčších koreňov pri trochu nešetrnom prejazde, ale to už dosť tlačím na pílu – toto porovnanie je v podstate úplne bezpredmetné, kedže sa bavíme o HT . Každopádne si to aj tak pekne púšťam a vôbec Lectora nešetrím. Pevné osky vpredu aj vzadu taktiež veľmi pomáhajú pri rýchlom prejazde rozbitých zákrut a taktiež pri výbere vhodnej stopy pomedzi skaly. Navyše, široká rámová trubka celkom dobre poslúži aj ako blatník, keďže na mnohých miestach len pred chvíľou zliezol sneh a voda fŕka na všetky strany. Blato preverí aj plášte, ktoré sú skutočne univerzálne. Pokiaľ nie je vyslovene bahno, tak podržia a pritom skutočne výborne odvaľujú.



Navyše, prerobenie na „bezduše“ by ich posunulo ešte o level vyššie, vďaka zníženiu hmotnosti a lepšiemu odvaľovaniu. Radenie aj v blate funguje na jednotku a má ďaleko ostrejší chod, než by som od Shimana čakal. Možnosť radiť palcom aj ukazovákom je celkom návyková, od čoho si zase musím odvykať po presedlaní na môj bike . Veľmi podarené sú aj kľuky, ktorých Hollowtech konštrukcia je už rokmi overená, pekne tuhá a s moderným designom, ktorý pôsobí ďaleko vyššou cenovou hladinou. Jednoducho, nové XT by som si bez problému nahodil okamžite aj na preteky a vôbec sa netrápil, ak by niečo v zápale boja odišlo, pretože cenovky komponentov sú skutočne „ľudské“.

Po veľmi dlhom čase mám v ruke aj brzdy od Shimana a model Deore im nerobí hanbu – čo taktiež nie je žiadna novinka. Sedí mi veľmi krátky tvar páčky ideálne na jeden prst a jediné, v čom zaostávajú oproti drahším kolegom, je vyššia hmotnosť. To isté platí aj o kolesách. Znesú naozaj veľa, ale po výmene za niečo poriadne, pôjde bike o riadny level vyššie. Veď len samotné Deore náboje sú pekné „ťažítka“. Taktiež sa nešetrilo na šírke „rajdov“, kde 720 mm postačuje aj mne. Vďaka tomu si bike veľmi dobre poradí aj v technických pasážach a pridá na istote v zjazde či na traili. Gripy mi až toľko nesedia, ale je to tým, že moje ruky už chcú iba silikón . Ale to je v podstate zanedbateľná a ľahko vymeniteľná položka.



Výbava a geometria






Plusy

  • kvalitný a tuhý rám s výbornou športovou geometriou hodný postupného upgradu pre „radosť“
  • celý pohon má na starosti komplet sada Shimano XT 8000
  • univerzálna voľba prevodov v podstate na všetko a taktiež možný ľahký prechod na jednoprevodník
  • výborný pomer ceny a výkonu


Mínusy

  • krátka sedlovka – 350 mm je na XL skutočne málo
  • tradične slabšie kolesá, čo je ale štandard v tejto cenovej kategórii – samozrejme tento problém riešia ako inak vyššie verzie


Nielen na preteky


Celkovo je bike postavený na veľmi slušnom základe a prípadný upgrade v budúcnosti, nebudú vyhodené peniaze. Rám si to určite zaslúži a približná hmotnosť 11,4 kg (vrátane pedálov), môže ísť ešte poriadne nízko bez toho, aby to stálo celý „majland“. Postupom času je teda možné si bike doladiť podľa chuti a použité technológie na ráme určite ešte nejaký ten čas budú celkom aktuálne. Navyše, Lectora by bola škoda zaškatuľkovať len na naháňanie sekúnd na pretekoch, zvládne toho ďaleko viac, než by človek na prvý pohľad čakal a nie je problém s ním zažiť aj kopec zábavy...

Tento bike stojí 2 069 € a viac informácií nájdete na stránke: http://www.ghost-bikes.com/bikes-2016/bike-detail/5335/.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up23thumb_down comments 15 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Ghost Nirvana Tour Universal – dostupný a všestranný hardtail

Test: Ghost Nirvana Tour Universal – dostupný a všestranný hardtail

Hľadáte dostupný bicykel s prijateľnou cenovkou, spoľahlivými komponentami a príťažlivým dizajnom? Mne z tohto zadania vyšiel výsledok v podobe Nirvana Tour pre rok 2020.
Test: Ghost SLAMR 4.9 - odolný pracant do ťažkého lesného terénu

Test: Ghost SLAMR 4.9 - odolný pracant do ťažkého lesného terénu

Chuť jazdiť v náročnom teréne nás nabáda k výberu stroja, ktorý znesie všetko, na čo si len pomyslíme alebo kam nás lesná cesta zavedie. „Duch“ SLAMR prichádza s cieľom do bodky splniť tieto, ale aj náročnejšie požiadavky.
Test: Ghost Lector Advanced – citeľne iný

Test: Ghost Lector Advanced – citeľne iný

V rámci redakčných testov som mal možnosť otestovať už kvantum bikov s pevnou zadnou stavbou. Určite sa medzi nimi našli nadpriemerné a zaujímavé kúsky, no ani pri jednom si nespomínam, že by vzbudil také búrlivé debaty, ako nový Lector.
keyboard_arrow_up