Test: GHOST SL AMR X 5 - správna geometria robí s bikom zázraky
Tentokrát sme mali (bohužiaľ len na krátky čas) model SL AMR X 5 od značky GHOST. Ide o najnižší model rodu SL AMR X, čistokrvný AM-EŇák na 150 mm zdvihu. V krátkosti si popíšeme výbavu a šup na pojazd, ktorý veru stál za to.
Takže výbava
Hliníkový rám v tajomnej čiernej farbe so sivými nápismi a peknou maľbou hôr na hornej trubke môžete mať za cca 3 000 € v širokej ponuke veľkostí od XS po XL. Má klasické štvorčapové zavesenie zadnej stavby a je osadený vidlicou Fox 34 Talas Performance so 150 mm zdvihom, 15 mm oskou a tlmičom Fox Float X Performance 3 Pos. Rám je stavaný na 27,5" kolesá Black Jack Ready 25 so základnými nábojmi Shimano Deore a kolesá sú obuté v plášťoch Schwalbe Nobby Nic Evo 2.25/2.35. Ovládanie biku má na starosti krátky 35 mm predstavec GHOST AS-M04 a riadítka GHOST Rizer s dĺžkou 760 mm. Radenie zabezpečuje Shimano SLX SL, 10-rýchlostná prehadzovačka Shimano XT na kazete Shimano CS-HG 50 10-36 a prešmyk Shimano Deore s 36 a 22 zubovými prevodníkmi na kľukách Shimano Deore. Bike ubrzdíte klasikou od Shimana radu Deore so 180 mm kotúčmi. Sedlo SDG Circuit drží teleskopická sedlovka Kind Shock Cruxi s priemerom 31.6 s ovládaním z riadítok a vedením vo vnútri rámu. GHOST oficiálne uvádza váhu tohto biku 14,1 kg.Geometria je základ
Na test sme mali veľkosť M, ostatné parametre si môžete pozrieť v tabuľke. Sedlová trubka je teda v najbežnejšej strednej veľkosti dlhá 480 mm a zviera uhol 73,5 stupňa. Vrchná trubka má dĺžku 605 mm, hlavová časť rámu je dlhá 120 mm. Dĺžku reťazovej linky Ghost pre všetky veľkosti zvolil 430 mm, vidlica má v uložení rámu hlavový uhol 67 stupňov. Rázvor kolies v Mku robí presne 116 cm.Pojazdenie
Za krátky čas, ktorý som mal tohto divocha na test, som na ňom stihol urobiť dva pojazdy v skorých jarných podmienkach. Na prvé osedlanie som zvolil už pomaly tradične trialy v okolí Hrabova pri Ružomberku. Na svahu Malinô Brdo sa ešte lyžovalo, a tak sme na preplnenom parkovisku pri vykladaní bikov pôsobili trochu ako potápači na púšti . V lesoch však po snehu už nebolo ani stopy, a tak sme si mohli naplno užívať jazdenie. Nastavil som správne tlaky a odskok v pružení a šup na neho.Už po prvom nasadnutí mi bike sadol ako zadok na šerbeľ, cítil som sa na ňom s mojimi 179 cm ako keby bol akurát na mňa. Pár kolečiek na parkovisku pri čakaní na polovičku mi dalo pocit, že ma na ňom čaká pár pekných chvíľ. Začíname stúpať po asfaltke, nastavujem správny prevod, ktorých je pri 10-rýchlostnej kazete a dvoch prevodníkov viac než dostatok. A už to prichádza... Bol som naozaj nadšený, ako dokáže Slamr X príjemne stúpať, čo ma utvrdzuje v názore, že správna geometria robí s bikom zázraky. Stúpanie som tak vybehol o čosi rýchlejšie bez pocitu väčšej námahy ako na iných bikoch. Samozrejme, skúsil som to najprv s otvoreným tlmičom, ale dosť aktívne štvorčapové zavesenie a s tým spojené pohojdávanie, vás donúti prepnúť páčku do polohy propedalu. Trochu som sa obával, že pozitíva stúpavej geometrie sa prejavia na horších vlastnostiach v zjazde terénom, ale obavy sa nenaplnili, bike krásne plával koreňmi obsiatými kľukatým trailom a pri otvorenom tlmiči zadná stavba slušne hltala všetky nerovnosti.
Jediné, čo ma v zjazde trochu rušilo, bol tzv. pedal bob efekt, teda prázdneho pohybu vpred alebo kopnutie pedálu, ktoré je na štvorčapových systémoch bežné. Dá sa na to však správnou technikou jazdy zvyknúť. Rovnako sa pripravte aj na vyššiu hlučnosť od reťaze, aj keď čiastočne tento fakt zlepšuje páčka stabilizácie reťaze na prehadzovači. Čo ma na Slamr X príjemne prekvapilo, je jeho hravá ovládateľnosť. Bike presne a rýchlo reaguje na každý popud jazdca želaným smerom, čo dáva jazdcovi chuť užiť si s bikom viac zábavy, ísť do zátačiek viac z ostra alebo využiť každý koreň, či skalu na kraji trialu na odrazenie. Môže za to znova geometria, teda hlavne hlavový uhol, celkový rázvor kolies, ale aj správna dĺžka predstavca a riadítok. Vidlica Fox 34 Talas Performance svoju prácu robila dobre, na jej povestnú sestričku Floatu však nemá. Pri toľko ospievanej geometrii čo sa týka stúpaní, použitie funkcie znižovania zdvihu Talas, robí z môjho pohľadu trochu zbytočnou.
Druhý výjazd v zimných Tatranských podmienkach smerom na Popradské pleso mi moje prvé dojmy len potvrdil. Hore asfaltkou som si jazdu v sedle aj v prudších častiach užíval a cieľ cesty prišiel akosi skôr. Dolu zasneženým chodníčkom s vytrčujúcimi skalami, okolo ktorých bolo potrebné manipulovať, to bola naozaj zábava, zatáčanie šlo presne a zľahka.
Plusy
- Geometria – či už hore, alebo dole kopcom
- Ovládateľnosť, čiastočne tiež spojená s geometriou
Mínusy
- Nevýhody štvorčapového závesu ako pedal bob, trieskanie reťaze
Dream bike
Ghost SL AMR X 5 je naozaj neuveriteľne výkonný bike, ako to aj výrobca na svojej webstránke sľubuje. Jeho neuveriteľná schopnosť ísť ochotne za pedálom a manipulovateľnosť na kľukatom traili z vašej jazdy urobí ešte väčšiu zábavu. Váha je na tento typ bikov skôr priemerná, ale práve správne zvolená geometria mu pomáha v celkovej svižnosti. Ak vám vyhovuje klasický štvorčapový záves, je to určite váš „dream bike“.Viac informácií na stránke: http://www.ghost-bikes.com/sk/modely-2014/bike-detail/5315/.
Komentáre Zobraziť komentáre (16)