Zdroj: Autor: Tomkud

Cestné preteky KPK v nedeľu z Trenčianskych Teplíc do Starej Bystrice na Kysuciach

Karpatské preteky kuriérov potrvajú do utorka 3. mája a jednotlivé etapy sa budú konať na území troch krajín. Tento ročník KPK pozostáva z prológu, jednej rovinatej, zvlnenej a dvoch kopcovitých etáp. Každý rok sa štartová a cieľová krajina vymenia, takže tentoraz sa začalo v Maďarsku a končiť sa bude v Tarnówe.

Prvú etapu Karpatských pretekov kuriérov cyklistov do 23 rokov (kat. UCI 2.2U) v sobotu v maďarskej Pápe rozhodol pre seba iba 18-ročný Poliak Alan Banaszek z tímu CCC Sprandi Polkowice. V hromadnom špurte po 150 km skončil druhý Rakúšan Alexander Wachter, tretí bol Belgičan Jonas Castrique. Z osemčlenného slovenského zastúpenia dvoch klubov si najlepšie počínal Juraj Bellan z Dukly Banská Bystrica, ktorý v čase víťaza finišoval na 66. mieste. Andrej Strmiska bol klasifikovaný na 94. a Ľuboš Malovec na 95. poste rovnako v čase víťaza etapy. V priebežnom celkovom poradí vedie Holanďan Stephan Bakker (Cycling Jo Piels) o 2 sekundy pred najrýchlejším v prológu, Novozélanďanom Hamishom Schreursom. Juraj Bellan je ako najlepší Slovák na 23. priečke s mankom 12 sekúnd.

V sobotu večer sa konvoj presunul na Slovensko, kde v nedeľu 1. mája absolvuje 132 km dlhú etapu z Trenčianskych Teplíc na Považí cez Homôlku, Strážov, Rajec, Rajecké Teplice, Žilinu a Lutišku do Starej Bystrice na Kysuciach.

Štart úseku s celkovou dĺžkou 132 km bude o 11.00 h na kúpeľnej promenáde v Trenčianskych Tepliciach a cyklisti 33 družstiev z 18 krajín (osem z nich sú reprezentácie v tejto vekovej kategórii) by mali prejsť cieľom v Starej Bystrici po 14.15 h. Priaznivci cyklistiky ich môžu vidieť v akcii aj v Dubnici nad Váhom, Valaskej Belej, Strážove, Čičmanoch, Rajci, Žiline.

Peter Privara o spolupráci

Jazdec Hamish Schreurs z medzinárodného tímu Klein Constantia, ktorý je rezervným výberom špičkového profesionálneho zoskupenia Etixx - QuickStep v prológu zvíťazil. Aj o sľubnom talente týchto nádejných cyklistoch hovoril v sobotu v Bratislave generálny manažér Etixx-QuickStep Patrick Lefevere. Spolu s pretekárom Zdeňkom Štybarom a prezidentom Slovenského zväzu cyklistiky (SZC) Petrom Privarom prezentovali zástupcom médií podujatie pre mladých jazdcov, ktorí sú prísľubom pre mnohé profesionálne tímy.

Prvý muž slovenskej cyklistiky Peter Privara pri tejto príležitosti zdôraznil, že vedenie SZC podporuje a bude podporovať všetkých organizátorov, ktorí sa rozhodnú priviesť na Slovensko významné medzinárodné preteky. Vyzdvihol tiež aktivitu funkcionárov CK EPIC Dohňany, tí s poľskými a maďarskými kolegami už siedmy rok v sérii organizujú tieto tradičné preteky. Podujatie, ktoré vzniklo v roku 1975, už je dávnejšie zaradené medzi najvýznamnejšie európske podujatia v cestnej cyklistike pre jazdcov do 23 rokov. Hoci v rokoch 2000 až 2009 malo prestávku, od roku 2009 patrí do kalendára UCI. A siedmy rok sú pri tom aj zástupcovia Dohňan.

"Ľudia z Dohňan cyklistikou žijú. Každý rok dokážu pripraviť medzinárodné preteky na špičkovej úrovni. Odchovanci tohto klubu sa postupne dostávajú do elitných profesionálnych tímov. Ako príklad môžeme uviesť Erika Bašku, minuloročného majstra Európy na ceste, ktorý si už pripísal prvé víťazstvo aj v drese elitného tímu. Dohňany majú vlastný cyklistický klub. Navyše, minulý rok zorganizovali ME v horskej cyklistike - cross country, UCI ich vyhlásila za najúspešnejšie v histórii. Dušou tohto úsilia je Jano Miškovský, ktorý pomáha nie iba Dohňanom, ale celej slovenskej cyklistike, za čo mu patrí veľká vďaka. Preto máme radosť, že aj vďaka funkcionárom z Dohňan máme na Slovensku opäť Preteky karpatských kuriérov," zdôraznil pre agentúru SITA Peter Privara. Ten na spomenutých pretekoch v minulosti štartoval. Vtedy sa jazdili na trati Poprad - Tarnów. V súčasnosti majú prológ a štyri etapy, pričom sa jazdia na území Maďarska, Slovenska a Poľska. Podporu zanietených funkcionárov, sponzorov a partnerov pripomenul aj špičkový český cyklista Zdeněk Štybar, ktorý zdôraznil, že cestná cyklistika je šport, čo z 90 percent stále žije zo sponzorskej podpory. Preto je dobre, že aj na Slovensku je klub, ktorý dokáže vychovať jazdca, akým v súčasnosti je Erik Baška.

Patrick Lefevere tiež zareagoval na otázky ohľadom budúcnosti Petra Sagana po avizovanom rozpade profesionálnej stajne Tinkoff. "Po avizovanom odchode Tiňkova z cyklistiky opantala cyklistický trh zvýšená nervozita. Ako manažér elitného tímu momentálne rokujem so 150 jazdcami, medzi nimi aj Petrom Saganom. Peter je momentálne najlepší svetový cyklista. A nie iba preto, že nosí na sebe dúhový dres úradujúceho majstra sveta. Rokovania s ním prebiehajú, ale napríklad o peniazoch sme ešte spolu nehovorili. To iba novinári špekulujú a prezentujú veci, o ktorých vedia veľmi málo, hoci sa mi zdá, že niekedy vedia viac ako samotní aktéri týchto rokovaní. Aj keď z ich strany sú to stále iba špekulácie," odpovedal generálny manažér tímu Etixx - QuickStep Lefevere na otázku o možných kontaktoch vedenia Etixx-QuickStep s Petrom Saganom.

Video: Saganovi vyšiel reparát, v Tepliciach bol štvrtý - pozrite si zábery z trate.

"Samozrejme, viem si predstaviť, že by Peter bol členom nášho tímu. Ale nemusí to byť o rok alebo o dva, môže to byť aj o päť rokov. V tejto chvíli totiž nič nie je jasné. Chceli sme ho v minulosti, nevyšlo nám to. Pravdepodobne sa o jeho angažovanie pokúsime niekedy v budúcnosti. V tejto chvíli je všetko okolo budúcnosti Petra Sagana otvorené," diplomatickým slovníkom vysvetlil Patrick Lefevere fakty okolo kontaktov s Petrom Saganom.

Keďže aktuálne sa témou dňa stal aj Saganov návrat k horskej cyklistike, agentúru SITA zaujímalo, ako sa na možnosť, že by Peter Sagan štartoval na OH 2016 aj v súťaži horských bicyklov, pozerá prezident SZC Peter Privara a známy "obojživelník" Zdeněk Štybar, ktorý okrem cesty úspešne jazdí aj cyklokros.

"Petrova snaha mi je sympatická. Vnímam ju ako spestrenie jeho sezóny po jej náročnej prvej tretine. Sagan sa zatiaľ rozhoduje, či na OH 2016 bude štartovať v cestnej cyklistike alebo uprednostní preteky pre horské bicykle. Trať pre cestných cyklistov je totiž v Brazílii dosť náročná. Nebude to ľahká súťaž," hovoril Zdeněk Štybar.

"Peter doteraz nikde oficiálne nepovedal, že sa ide pobiť o miestenku v súťaži horských bicyklov v Riu de Janeiro. Aspoň ja som to tak priamo nikde nečítal. Jeho dva štarty v Rakúsku a Česku vnímam ako testy. Oficiálne nikde ešte nevyhlásil, že sa usiluje dostať na OH ako horský cyklista. On sa tomu dokonca bráni. Nechce, aby sa jeho testy takto v médiách prezentovali," skonštatoval Peter Privara a pokračoval: "On fakt iba skúša, či má na to, aby sa z cesty preorientoval na horskú cyklistiku. Či sa to vôbec v takom krátkom čase dá. Pretože to je trošku iná cyklistika. Za dva - tri týždne sa asi nedokáže adaptovať z cestnej na horskú. Ďalšími veľkými pretekmi chce otestovať svoje sily. V minulosti bol úspešný tiež v horskej cyklistike, nevidím na tom nič zlé. Držím mu palce, aby mu tie skúšky vyšli."

Výsledky - Karpatské preteky kuriérov - sobota

1. etapa (Veszprém - Pápa, 150 km): 1. Alan Banaszek (Poľ.) CCC Sprandi Polkowive 3:09:33 h, 2. Alexander Wachter (Rak.) Tirol Cycling Team, 3. Jonas Castrique (Belg.) Lotto-Soudal U23, 4. Arvid De Klein (Hol.) Cyclingteam Jo Piels, 5. Grigorij Štein (Kaz.) Astana City, 6. Michael Kukrle (ČR) Whirlpool Author,...66. Juraj Bellan, Dukla Banská Bystrica, 94. Andrej Strmiska, Dukla Banská Bystrica, 95. Ľuboš Malovec (všetci SR) Reprezentácia SR - všetci rovnaký čas ako víťaz

Poradie po 1. etape: 1. Stephan Bakker (Hol.) Cyclingteam Jo Piels 3:13:10 h, 2. Hamish Schreurs (N. Zél.) Klein Constantia +2 s, 3. Michal Paluta (Poľ.) CCC Sprandi Polkowice +3, 4. Lionel Taminaux (Belg.) Color Code - Arden +4, 5. Enric Mas (Šp.) Klein Constantia +5, 6. Szymon Sajnok (Poľ.) +5,...23. Juraj Bellan, Dukla Banská Bystrica +12, 60. Ľuboš Malovec, Reprezentácia SR +18, 95. Jakub Vančo (všetci SR) Reprezentácia SR +26.

Ďalší program Karpatských pretekov kuriérov 2016:
  • nedeľa 1. 5.: Trenčianske Teplice - Stará Bystrica (132 km), cieľ: 14.15 h
  • pondelok 2. 5.: Jablonka - Ciezkowice (150 km), cieľ: 16.15 h
  • utorok 3. 5.: Nieciecza - Tarnów (141 km), cieľ: 14.40 h

[Foto na úvode: Autor: Tomkud]

SITA
© 2024, Autorské práva SITA a.s. a uvedené agentúry.
Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.