Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ! - Nový Rock Shox SID 2017

Kráľ je mŕtvy, nech žije kráľ! - Nový Rock Shox SID 2017

Nie je tomu tak dávno, čo Fox predstavil svoju inovovanú verziu závodného XC náčinia pod označením F32 SC (stepcast) a už tu máme odpoveď amerického koncernu SRAM, v podobe novej generácie vidlice SID, ktorá rozhodne nemieni v rámci pretekov svetového pohára hrať druhé husle. RockShox SID bol po prvýkrát predstavený v roku 1997 a za ten čas neexistuje snáď jediné podujatie, kde by táto táto vidlica nebola súčasťou pódiového umiestnenia. Poďme sa ale pozrieť bližšie na jednotlivé vylepšenia, ktoré nezasiahli len vonkajšiu, ale aj vnútornú konštrukciu vidlice.

Ako to už v cyklistickom svete chodí, nová generácia SID-a je opäť výrazne ľahšia a zároveň citeľne tuhšia ako jej predchodca. V tomto prípade sa ručička digitálnych váh zastavila na hodnote 1 366 g, čím RockShox SID vo verzii World Cup nebezpečne dýcha na krk nedávno predstavenému Foxu, ktorý je len o 11 g ľahší (hmotnosť udávaná pre 27,5" verziu).



RockShox tvarovú koncepciu SID-a v porovnaní s Foxom nijako extrémne nemenil, zmeny sa dotkli najmä detailov a obmenou vnútorností.



Okresaním väčšieho množstva malých detailov, sa podarilo konštruktérom znížiť hmotnosť SID-a medzigeneračne o 100 drahocenných gramov. Úspory na gramoch pocítili pätky vidlice, ktoré sú v dolnej časti duté, rovnako ako maxle oska, ktorej pribudla „stealth“ varianta bez upínacej páky, určená len pre demotáž pomocou inbusu.

Úchyty post-mountu boli taktiež skrátené a posunuté vyššie v dôsledku šikmého zrezania spodného okraja vonkajších magnéziových nôh. Konštrukcia karbónovej korunky a stĺpika (u najvyššej verzie world cup) má „onepiece“ dizajn (krk vidlice a stĺpik sú z jedného kusu) a typický kruhový otvor na spodnej časti korunky by ste tu hľadali márne.



Sympatickou zmenou, ktorej benefitom je úspora pár gramov na výslednej hmotnosti celku, je použitie „beznáraďového“ uchytenia brzdovej hadice pomocou dvojice protiľahlých háčikov a brilantné riešenie demontáže horného krytu vzduchovej patróny pomocou centerlockového kľúča na kotúče alebo kazety. Túto vymoženosť iste ocenia pravidelní ladiči objemu vzduchovej komory.



Jedinou časťou vidlice, kde došlo k navýšeniu hmotnosti, je mostík vidlice, čím sa docielil nárast torznej tuhosti vidlice. Ak by ani to nestačilo, tak torznú tuhosť vidlice možno ešte „drasticky“ navýšiť použitím špeciálnych Torque koncoviek nábojov, s ktorými je vnútorná plocha pätiek v novom prevedení SID-a kompatibilná po vzore služobne staršieho Lyrika.



Zdvih vidlice sa zastavil na hodnote 100 mm (resp. 80 mm pre OEM verzie), čo umožnilo jednak skrátenie vzduchovej a tlmiacej patróny, prehĺbenie vonkajších nôh, v ktorých spodnej tretine sa už prakticky nič okrem dutiny a regulátoru odskoku nenachádza a za druhé, optimalizovanie nastavenia chodu, ktorý by mal byť po novom lineárnejší s použitím technológie pocitovo bezodného dorazu pod názvom „Jounce Bottom-Out Bumper“, prevzatej z inverznej kolegyne RS-1. Progresivitu chodu pruženia samozrejme možno doladiť použitím bottomless tokenov. Týmto počinom teda definitívne odzvonilo 120 mm variante SID-a, kde si záujemcovia o vyšší zdvih budú musieť vybrať z iných modelových radov Reby, Relevationu, RS-1 či Piku.

Okrem estetických zákrokov podstúpil nový SID aj rad vnútorných zmien, z ktorých najvýznamnejšou je použitie novej tlmiacej patróny Charger Damper určenej pre verzie World Cup a RLC. Nová patróna disponuje uzavretým olejovým okruhom a elastickým mechom, ktorý bol už v minulosti úspešne otestovaný na zjazdovo orientovaných modeloch Pike, Lyrik a Boxxer. U verzií RL a XX (s hydraulickým lockoutom), bude k dispozícii bude klasická motion control patróna.



Ovládanie tlmenia možno prepínať medzi režimami Open a Lock, pričom citlivosť otvorenej tlmiacej patróny možno doladiť samostatným otočným regulátorom.



K ďalším drobným, no funkčným zmenám patrí použitie nových tesnení, pôvodne určených na snow-bikové vidlice Bluto, ktoré sa vyznačujú nižším trením, zvlášť pri teplotách atakujúcich nulu.

Nový Sid bude dostupný vo variantách World Cup, RLC, XX a RL, pre 27,5" a 29" priemery kolies v štandardnej 100 mm šírke, ako aj v 110 mm boost verzii pre 15 mm maxle, resp. maxle stealth osu a unifikovaným 1/8-1/2 tapered krkom, vždy vo variante s diaľkovým ovládaním (OneLock) alebo ovládaním z korunky. Výnimku tvorí iba verzia XX, ktorá je k dispozícii len s hydraulickým X-lock-outom).

Čo sa týka ofsetu korunky (tzv. „rake“), tak RockShox v produktovej špecifikácii na svojej webovej stránke uvádza možnosť voľby z 42, 46 a 51 mm. Legendárna vidlica RockShox SID sa tak po rokoch opäť vracia k pôvodným koreňom, z ktorých pochádza aj skratka jeho názvu - Superlight Integrated Design – SID.

S uvedením nového SID-a sa tu však vynára otázka, kam bude smerovať budúcnosť „upside down“ vidlice RS-1, nakoľko nový SID ju prekonáva nielen v hmotnosti, torznej tuhosti, ale v neposlednej rade aj cenou. Z fotogalérií UCI závodov možno badať, že profi tímy nasadzujú nového SID-a skôr na XC závody, zatiaľ čo RS-1 dominuje viac na maratónskych tratiach a etapových pretekoch typu Cape Epic.



Odporúčané maloobchodné ceny jednotlivých verzií vidlice RockShox SID (zroj: sram.com)

RockShox SID




Tento článok vznikol na základe týchto zdrojov: sram, bikerumor, mbr, bikeandride, pinkbike, vitalmtb, youtube.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up11thumb_down comments 8 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Orbea Rallon - srdcová záležitosť

Orbea Rallon - srdcová záležitosť

Zdá sa to ako včera a pritom na jar to budú už tri roky, čo s Rallonom brázdime traily. V poslednej dobe je asi najčastejšia otázka, akú dostávam, že kedy plánujem vymeniť enduro bicykel za niečo novšie.
Test: RockShox SID Ultimate 2021 – v jednoduchosti je krása

Test: RockShox SID Ultimate 2021 – v jednoduchosti je krása

SID je už legenda medzi pretekármi, ale vo svojej novej podobe toho prináša ešte viac. A tým nemyslím len nízku hmotnosť...
Video: Súboj ebike vs. klasika - prudké stúpanie v blate play_arrow

Video: Súboj ebike vs. klasika - prudké stúpanie v blate

Kam sa vyškriabe klasický bicykel a kde sa zastaví ebike? Platí, že čím väčšia pomoc elektrobicykla, tým sa dostaneme v stúpaní na blate vyššie?
keyboard_arrow_up