Test: Uvex Ultrasonic Race - veľmi ľahká prilba za rozumnú cenu

Uvex je nemecký výrobca, ktorý sa špecializuje hlavne na prilby a okuliare pre cyklistov, zimné športy a dokonca aj pre jazdectvo na koni – áno aj tam treba nosiť prilbu na hlave . Z jeho širokej ponuky sa mi do rúk dostal model Ultrasonic Race, ktorý už nejakú dobu nosím na všetky svoje výjazdy, či už na ceste, alebo na MTB.

Cesta alebo MTB?

Aj keď z popisu výrobcu na stránke sa jedná o prilbu primárne určenú pre cestnú cyklistiku, tak samozrejme ju používam aj na MTB. Ono, väčšinou pri ľahkých prilbách je rozdiel akurát v tom, že MTB verzie majú navyše kšilt – rozdiel je už vo viac do AM ladených modeloch, ktoré ponúkajú väčšiu ochranu v zadnej časti hlavy. Vyššie som spomínal slovo ľahký, ktoré tento model skutočne vystihuje. Má 230 g v strednej veľkosti, čo síce nie je úplný „rekord“, ale vzhľadom na cenu, je to myslím veľmi dobrá hodnota. Nie som žiadny extra gramár, ale keď má toho človek dosť (či už na preteku alebo výjazde), tak je vďačný za každý gram dole a s každou pribúdajúcou hodinou o to viac . Jasné, že prilba pritom musí spĺňať určité bezpečnostné štandardy, takže váha nie je na úkor odolnosti voči nárazu.

fs

Konštrukcia a dojmy

To má na starosti hlavne technológia Double In-mould. V skratke je to akési zavedenie polykarbonátového plášťa, ktorý má za úlohu chrániť tlmiacu (polystyrénovú) vložku proti poškodeniu. V tomto prípade aj v spodnej časti – preto je Double.


Môj obvod hlavy je cca 58 cm, čo je pri väčšine prilieb v podstate hraničná veľkosť medzi M a L. Takže nebolo vôbec ľahké sa rozhodnúť. Keď som prvýkrát dostal do ruky strednú veľkosť (55-58 cm), tak si hovorím, že mi bude určite malá. O to viac ma prekvapilo, keď mi na hlave krásne sedela a stále bol dostatok miesta aj na prípadnú čapicu alebo čelenku. Síce mi pripadala zo začiatku vizuálne na hlave malá, ale to najmä preto, že doteraz som vozil úplne inú konštrukciu a hlavne oveľa väčšiu veľkosť 57-63 cm. Každopádne, všetko bolo chránené rovnako ako predtým a po chvíli zvykania mi už pripadala aj v zrkadle ako uliata. K dispozícii sú ešte ďalšie 2 veľkosti, teda 52-56 cm a 58-61 cm. Obvod hlavy sa dá regulovať veľkým aretačným kolieskom, čo je môj obľúbený systém. Dá sa totiž krásne ovládať jednou rukou a pritiahnuť napr. aj v zjazde. Na svojej lezeckej prilbe mám totiž systém s dvoma protichodnými jazdcami, na ktorý treba dve ruky a aj to sa väčšinou netrafím, aby to bolo rovnomerne z jednej aj druhej strany. Koliesko je navyše z opačnej strany doplnené o 2 gumové vankúše, aby nič netlačilo.


Doplnkový, ale veľmi dôležitý je aj systém nastavenia výšky, ktorý taktiež nenájdete pri každej prilbe. Uvex má 7 výškových polôh upínacieho systému, vďaka čomu si pekne doladím, aby sa mi na hlavne neposúvala hore a dole – mne sedí úplne „najhlbšie“ nastavenie. Tretím systémom, ktorý som doteraz nemal, je možnosť doladiť si upnutie pod bradou pomocou pracky – niečo podobné, ako býva na tretrách. Skutočne šikovná vecička, pretože niekedy má človek čiapku, inokedy len tenkú čelenku a občas vôbec nič. Výška prilby sa teda málinko mení a vďaka posuvnému mechanizmu je len otázka sekundy nastaviť si, aby nebolo upnutie pod bradou tesné alebo naopak.

Prilba ponúka podľa mňa pekný a kompaktný design a vidno, že sa zámer kládol aj na aerodynamiku. Matná čierna pôsobí luxusným dojmom a modrá ladí s mojím bikom . Druhou možnosťou je kombinácia bielej a čiernej. Veď nebudeme si klamať, prilba by sa nám mala aj páčiť a tým nás nútiť, aby sme na ňu nikdy nezabudli. V zadnej časti sa ešte hrdo pýši nálepka „made in Germany“.


Odvetranie

S designom súvisí aj ďalšia dôležitá vec – odvetrávanie. V tomto prípade je 19 otvorov akýsi zlatý stred. Nájdeme prilby, ktoré majú viac, ale aj menej. Zatiaľ som sa v nej cítil veľmi komfortne, ale každopádne, 30°C peklo na nás tento rok ešte len čaká. Čo ma ale potešilo, je sieťovaná ochrana na vnútornej strane predných otvorov. Komu za jazdy vletel pod prilbu nepríjemný hmyz, tak určite vie, o čom hovorím – pritom v posledných rokoch prilby s touto praktickou ochranou akosi miznú.

Komu sa hlava poriadne potí, tak sa tiež nemusí obávať. Výstelky sú z naozaj príjemného anti-alergického materiálu, ktorý absorbuje pot a ktoré sa dajú ľahko vybrať a vyčistiť. Každopádne, na čele netvorí výstelka klasickú súvislú „čelenku“ proti potu, čo niekomu môže prekážať a inému zase vyhovovať, pretože sa tam nebude všetko hromadiť.


Prilbu v plnom nasadení si môžete pozrieť vo videu.

Počas jazdy

Ak sa mám vyjadriť k samotnej jazde, tak v tomto prípade sa ťažko bude písať nejaký obsiahly text. Najlepšia prilba je totiž taká, o ktorej vlastne počas jazdy ani neviete . Uvex si pred jazdou nastavím a po čase len trochu dotiahnem koliesko, keď si všetko „sadne“. Následne už nič neriešim, až pokiaľ si ju nezložím doma. U prilieb je prvoradé, aby hlavne sedeli dobre na hlave, pretože len vtedy si dokážu na 100 % plniť funkciu ochrany. Takže s tým súvisiaci upínací systém je základ a v ňom Uvex zabodoval. Následné vlastnosti, ako je odvetrávanie, design, aerodynamika, už pomáhajú dotvoriť komplexný celok. Vzhľadom na cenu musím pochváliť Uvex Ultrasonic Race taktiež za výborný pomer kvalita/cena, pretože stojí 100.40 € a viac informácií o nej nájdete na stránke: http://www.uvex-sports.com/en/cycling/cycling-helmets/uvex-ultrasonic-race-black-mat-blue/
.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Imroman 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Prilba Giro Aries Spherical - chráni, vetrá a dobre sedí

Test: Prilba Giro Aries Spherical - chráni, vetrá a dobre sedí

Čo vie tradičný výrobca prilieb Giro vylepšiť na top modeli prilby, keď je cieľom najmä ochrana, ale dôležité je aj vetranie, hmotnosť a praktickosť?
Test: Alpina Ravel Reflective – do mesta, na cestu, aj pre gravel

Test: Alpina Ravel Reflective – do mesta, na cestu, aj pre gravel

Donedávna som prilbu určenú na cestu či gravel nevyhľadával, pretože som veril, že moja MTB prilba je dostatočne dobrá vo všetkých smeroch. Zmenil som názor?
Test: ALPINA Brighton MIPS – hi-tech prilba do mesta

Test: ALPINA Brighton MIPS – hi-tech prilba do mesta

Ak by Tony Stark, teda Ironman, naozaj existoval, túto prilbu do mesta by jednoznačne vymyslel on. V skutočnosti je od výrobcu Alpina a ja som ju mal možnosť testovať.
keyboard_arrow_up