Test: Ghost Lanao FS - nemecká dáma od bikeriek

Ghost sa netají tým, že vyvíja dámske modely bikov priamo bikerkami v jeho továrenskom Ghost tíme, aby vyhovoval požiadavkám dámskej bikujúcej verejnosti. Ako hovoria na svojej stránke, pri tomto biku na ničom nešetrili a osadili ho tými najlepšími komponentami. Pozreli sme sa teda, či je tomu naozaj tak a v závere testu aj na to, nakoľko sú dámske verzie bikov opodstatnené a či by nežnejšiemu pohlaviu nestačili „normálne“ verzie.

Testovali sme model Lanao FS 4 vo veľkosti M v predajnej cene necelých 1 900 €. Ide o strednú radu z troch verzií rady Lanao FS, teda ako ste si mohli domyslieť - Full Suspension, celoodpružený.


Bližší pohľad

Takže táto trailová Nemka postavená na hliníkovom ráme so 130 mm zdvihom, využíva klasický štvorčapový záves zadnej stavby. FS 4-ka je osadená vidlicou Fox 32 Float Performance a tlmičom X-Fusion O2 RL. Jej ovládanie je v rukách 700 mm riadítok Ghost low riser light a predstavca Ghost AS GH2. 10-rýchlostná prehadzovačka Shimano XT 10-Speed plus s kazetou Shimano 11-36, prešmykačom Shimano Deore, rovnakým radením a kľukami s troma prevodníkmi 40-30-22, vám v tejto dobe dvoj a jednoprevodníkov zabezpečia maximálnu ponuku rýchlostí. Bike má brzdy Shimano 396 Disc (rada Acera) so 180 mm diskami. 27,5" kolesá sú zložené z ráfikov Rigida Rival 21, nábojmi Shimano Deore s rýchloupínacimi oskami QR a plášťami Michelin Wild Grip’R so šírkou 2,25". Sedlo VL 4212 je z dielne Ghostu, rovnako ako aj sedlovka light DC1 s priemerom 31,6 mm. Ghost uvádza váhu biku 13,5 kg bez pedálov pre veľkosť M.

Výbava


Geometria


Jazdíme a testujeme

Keďže jazdím väčšinou S-kové rámy a v ponuke na test bolo len M-ko, trochu som sa obávala, či mi bude s mojou výškou 164 cm sedieť, ale keď prišiel, ukázalo sa, že posed na ňom je menší než na S-kovom biku (nie dámsky), ktorý jazdím. Je to dané práve kratšou dámskou geometriou rámu. Celkovo farebné zladenie Lanaa - základná slabo tyrkysová s čiernymi nápismi, fialovými linkami a čierna zadná stavba pôsobí neutrálne, nerušivo a vcelku príjemne. Bowden prešmyku je vedený pekne vnútrom rámu, škoda, že aj tie ostatné ku prehadzovačke a brzde nie sú riešené podobne, vzhľad biku by bol o to čistejší.


Do kopca stúpa Lanao FS skôr priemerne, žiadna oslňujúca šliapavosť. Je cítiť akoby váhu biku, ale podpisuje sa pod to aj jeho kratšia geometria. Tlmič pri štvorčapovom závese samozrejme prepínam do strednej polohy kompresie a ide to. Pri dlhšom stúpaní po asfaltke je na tlmiči ešte možnosť zamknúť kompresiu úplne.

Tak sme hore a hor sa do teréniku. Trail je skôr vrstevnicový, mierne klesajúci, plný zatáčok, koreňov, sem tam nejaký kameň. Otváram tlmič naplno, zasúvam sedlovku, radím správny prevod a púšťam sa s očakávaniami, aké pocity mi táto bikerkami navrhnutá mašinka prinesie. So wie?... akoby sa opýtala Tina z Ghostu: "Tak ako?" Hm... dole to šlo vcelku pekne, ovládateľnosť je aj vďaka 69 stupňovému hlavovému uhlu spolu so správne zvolenou šírkou riadítok dosť presná a rýchla, hoci o istote pevných osiek v kolesách sa hovoriť nedá. Príjemne ma prekvapilo zatáčanie do switchbackov alebo teda zátačiek, aj vďaka kratšej geometrii. Pruženie po správnom nastavení na moju váhu hltalo všetko pod sebou a pôsobilo vyrovnane.



Brzdy Shimano Acera mali na moje prekvapenie ostrejší nástup, než na aké som zvyknutá, a tak mi chvíľku trvalo si na ne zvyknúť. V prudšej pasáži však jazda na ňom pôsobí trochu neisto, čo pripisujem zase hlavovému uhlu a celkovej geometrii, a tak dvíha varovný prst, že toto nie je úplne enduro stroj (jasne o tom aj hovoria aj 130 zdvihy). Rovnako teda nečakajte, že vás na ňom bude lákať skákať každý koreň, čo sa objaví na kraji trailu. Lanao FS je proste dáma, čo vás povozí po lesnom chodníčku bez vytrasených kĺbov a užijete si tak jeho líniu a pri tom aj pekné okolie. Trochu ma rušilo zasúvanie a vysúvanie sedlovky, keďže som zvyknutá na teleskopku, s ktorou by to bolo určite komfortnejšie. Za cenu 1 900 €, však absencia tejto vymoženosti až tak neprekvapí. Možno časom si ju však zabezpečíte pri prípadnom upgrade...


Čo sa týka pohonu, 3x10 rýchlostí je fakt dostatočný rozsah, ale na dnešnú dobu už by stačila dopredu aj dvojplacka a nejaký ten gram je ušetrený. Plášte Michelin Wild Grip’R príjemne držali stopu na suchu, vcelku aj na vlhku a nesklamali ani v ďalšom výjazde na ušliapanom snehu. Testovacie jazdy prebiehali ešte počas skoršej jari, takže ďalší výjazd sme si dali na zasnežených tatranských chodníčkoch, kde sa moje dojmy z jazdenia potvrdili. Pekne plával na kľukatom chodníčku v miernom klesaní okolo vytrčajúcich sa skál. A, že som si jazdu na ňom užívala, môžete posúďiť sami vo fotogalérii .



Tátoš pre baby na trailové jazdenie

Lanao FS je parádny „entry level“ tátoš pre baby na trailové jazdenie po lesných chodníčkoch, o tom niet pochýb. Má svoje limity, nie je to ani žiadny XC závodník a ani enduro, s ktorým si to pustíte hlava - nehlava krkolomným technickým trailom, ale bikerky sa s ním nudiť rozhodne nebudú. Ako je to ale s tým "pri tomto biku sme na ničom nešetrili a osadili ho tými najlepšími komponentami...?" Keď sa na to pozeráme z pohľadom na cenu, osadenie je vyhovujúce, no netvrdila by som, že sa na ničom nešetrilo . Zamrzí hlavne požitie rýchloupínacích osiek namiesto pevných a brzdy rady Acera, hoci ich funkčnosť bola bez problémov.



Opodstatnenosť dámskych modelov horských bikov

Pri tomto teste sme sa nesústredili len na bike samotný, ale tak trochu aj na opodstatnenosť dámskych modelov horských bikov. Ak opomenieme pre dámy, tak podstatné estetické hľadisko a farebné zladenie , druhou vecou je anatomicky prispôsobený kratší rám, dámske sedlo a možno kratšie kľuky. Popravde, ako som už na začiatku písala, sama jazdím bez problémov S-kové rámy normálnych alebo ak chcete, pánskych verzií. Samozrejme, či mi rozmerovo rám sadol viac alebo menej, záleží od výrobcu a celkovej geometrie modelu. Lanao FS mi možno aj preto, že som zvyknutá na „normál“, prišiel trochu krátky, aj keď vo veľkosti M.

Ďalšou stránkou veci je marketing – nastavenie cien, čo sa ale určite netýka testovanej značky Ghost. Niektoré značky si nechajú za dámske verzie priplatiť, takže máte za cenu strednej triedy normálu, najnižšie vybavenú dámu... A v neposlednej rade, je to malý výber dámskych modelov oproti stovkám normál bikov. Určite by som bikerkám odporučila skúšať v rámci možností čo najviac modelov vo veľkosti, ktorá im sedí… Pre úplnosť ešte uvediem, že s písaním mi pomáhal aj warzone.

Viac informácií na ghost-bikes.com/en/bikes-2012/bike-detail/5360/.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: VAUDE Kuro Tech – pre intenzívnu jazdu

Test: VAUDE Kuro Tech – pre intenzívnu jazdu

Dobrý pomer vlastností zo sveta cestnej aj horskej cyklistiky, spojených s pohodlím a výkonom. To vôbec neznie zle. Ako sa jazdí v tretrách Kuro Tech a kde majú limity?
Test: VAUDE Moab Pro 16 II – keď sa stretne komfort s kvalitou

Test: VAUDE Moab Pro 16 II – keď sa stretne komfort s kvalitou

Batoh od výrobcu VAUDE mi prišiel ako malé porovnanie s podobným kúskom od inej značky, ktorý mi už pred rokmi doslúžil. Ako sa zmenili technológie a posunuli napred materiály, spracovanie či rôzne vychytávky?
Test: VAUDE Moab Hip Pack 4 – vrecká vo vreckách

Test: VAUDE Moab Hip Pack 4 – vrecká vo vreckách

Existuje veľa spôsobov, ako počas jazdenia prepraviť servis, jedlo alebo oblečenie. Časom každý príde na to, čo mu pri jazdení chýba a, naopak, čo so sebou ťahá zbytočne.
keyboard_arrow_up