O bicyklovaní bez zVelitsovania, 3. časť: Ako pripraviť na preteky svoj bike
Pri príprave na pretek treba myslieť nielen na svoju kondičku, ale v neposlednom rade aj na svoj bike. Vďaka množstvu súčiastok na nás čaká X možných problémov, ktoré sa môžu prejaviť až pri jazde naplno a zbytočne pokaziť zážitok. Tu je preto niekoľko základných tipov a rád, na čo je dobre si dať pozor.
Výber plášťov
Správne zvolený plášť je jedna z najdôležitejších vecí, pretože práve on má najväčší vplyv na správanie biku v teréne. Samozrejme, vždy je dobré si pozrieť predpoveď počasie a podľa toho sa zariadiť. Čím viac blata na nás bude čakať, tým je lepšie siahnuť po agresívnejšom vzore. Ak bude čakať vyslovené peklo, tak najlepší je poriadne vysoký a riedky vzor, ale to už je vyslovene kategória špecialít. Väčšinou postačí dobrý univerzálny plášť. Ak sa vám nechce stále riešiť a prehadzovať plášte, je možné zvoliť univerzálny variant, ktorý je vhodný skoro na väčšinu podmienok. Teda, dopredu si dať niečo agresívnejšie a dozadu niečo rýchlejšie. Tým pádom v blate a ťažkom teréne bude predné koleso oveľa lepšie držať svoju stopu a ak sa dostanete na suchý podklad alebo nebodaj na asfalt, tak zase vás nebude zadné koleso „brzdiť“. Ak ste ešte stále neprišli na chuť bezdušovým systémom, tak tie určite stoja za zamyslenie. V dnešnej dobe je možné skoro každý plášť prerobiť pomocou pásky a tmelu a uvidíte, že počet defektov rapídne klesne - o znížení hmotnosti na najdôležitejšom mieste ani nehovorím - samozrejme, záleží to od konkrétneho prípadu, ale napr. aj 50 g je vždy fajn. Taktiež budete môcť jazdiť nižší tlak bez toho, aby ste niekde sekli dušu, to už skôr rozlámete celé koleso.Správny tlak
Jedna z najväčších chýb, ktorú ľudia robia, je zbytočné prehusťovanie plášťov. Či už zo strachu pred defektom alebo z toho, že ich bude mäkšia guma brzdiť. Práve opak je pravdou. Nižší tlak umožní ďaleko lepšie ovládanie a kontrolu, či už v zjazde alebo v náročnom výjazde. Paradoxne, pokiaľ vyslovene nejdeme po asfalte, ponúka nižší tlak v teréne aj nižší valivý odpor. Platí pravidlo, že dopredu je vždy možné dať o čosi menej, keďže predné koleso nenesie takú váhu ako zadné. Opäť majú výhody bezdušové systémy, vďaka ktorým môžete ísť s tlakom nižšie bez rizika seknutia duše. Takže na výjazdoch experimentujte s tlakom a skúšajte, kde je tá správna hranica (začnite napr. na 2 bar). Ten svoj odskúšaný tlak potom pre istotu nezabudnite aj skontrolovať tesne pred pretekom.Servis
Pred každým pretekom si nájdite chvíľu čas a skontrolujte, či máte všetko tak, ako má byť. V prvom rade sa zamerajte na brzdy a stav brzdových platničiek. Ak hlásia dážď alebo má byť blato, tak preventívne vymeňte tie poriadne zodraté za nové. Človek sa niekedy nestihne čudovať, ako pri daždi mizne brzdové obloženie a skončiť na kove nie je nič príjemné. Tie pôvodné môžete zase dojazdiť neskôr na klasických výjazdoch. Nie je od veci bike pred pretekom poriadne umyť, pretože pri tom môžete ľahšie nájsť prípadné poškodenia a praskliny. Taktiež skontrolujte správny tlak vo vidlici a v tlmiči, utrite guferá (tesnenia) od špiny a nastriekajte silikónovým olejom. Prebehnite, či je všetko správne podoťahované, napr. predstavec a riadítka. A hlavne, nezabudnite na zlaté pravidlo! Pred pretekom neexperimentujte a nenahadzujte nové komponenty a už vôbec nemeňte posed. Zabudnite na nahodenie novej reťaze alebo kazety, pretože tá si občas musí s pôvodným pohonom trochu sadnúť a môže vám začať parádne strieľať. Ak už musíte niečo zmeniť, napr. pre poškodenie, tak si nájdite ešte čas aspoň na malé zajazdenie a otestovanie. Ale len také light povozenie pred panelákom nestačí, pretože nedostatky sa prejavia hlavne v silnom zábere a pri agresívnej jazde v teréne. Takže, ak meníte niečo dôležité, je fajn si to ešte otestovať v nejakom domácom teréne – stačí aj kratšia jazda, nemusí to byť zase žiadny 100 km pojazd. Práve preto je dobré si prichystať bike trochu s predstihom, aby sme mali čas na odstránenie prípadných nedostatkov. V piatok večer, kedy je už každý servis zavretý, môže byť neskoro…Mazanie
Keď už máme bike očistený a prichystaný, je správny čas namazať. Opäť je možné zvoliť podľa podmienok, ale na pretek ja osobne (imroman) vždy používam olej určený do ťažších podmienok. Predsa len sa s tým človek toľko nemazná, keď sa pritrafí nejaký brod alebo mláka,... – navyše, pocit suchej reťaze vám na psychike tiež nepridá, je to pekne otravné a navyše zbytočne mizne výkon v trení. Je fajn naniesť olej na čistú a suchú reťaz ešte večer, nech sa pekne usadí medzi článkami. Ráno, alebo pred pretekom potom stačí len otrieť handrou prebytočný olej a môžete vyraziť…Tesne pred štartom
Samozrejme, väčšinou sa na preteky niekam premiestňujeme a často bike rozoberáme a zase skladáme naspäť po vytiahnutí z auta. Takže ešte než zaznie výstrel, poslednýkrát si skontrolujte, či máte utiahnutú sedlovku a upínaky/pevné osky. A môžete pokojne odštartovať…To bolo zopár základných tipov, aby vaša námaha nevyšla zbytočne nazmar a mohli ste sa sústrediť pokojne iba na svoj výkon. Riešiť skúmanie rôznych zvukov, strieľajúce reťaze a nefunkčné radenie počas preteku je totiž pekná otrava .
O bicyklovaní bez zVelitsovania:
Ďalšie zaujímavé videá si môžete pozrieť aj na Youtube kanáli ŠKODA BIKE OPEN TOUR - SLOVAKIA a prihlasovanie, informácie o jednotlivých kolách SBOT nájdete na skoda-bike-open-tour.sk.
Komentáre Zobraziť komentáre (7)