Rozhovor: Rastislav Baránek - Bicykel sa stal zmyslom môjho života

Rozhovor: Rastislav Baránek - Bicykel sa stal zmyslom môjho života

Jeden z najtalentovanejších mladých jazdcov na Slovensku, ktorý je tiež členom Slovenského národného tímu ako aj Kellys Factory Teamu. Má viac ako 10-ročné skúsenosti s pretekaním po celej Európe aj svete a preto sme mu položili zopár otázok o jazdení.

Ahoj Rasťo, ako si sa dostal k jazdeniu a čo rozhodlo, že si sa tomu začal venovať naplno?
Ahoj, ahoj. Bicyklovaniu som sa venoval úplne odmala. Pamätám si, že nikdy mi rodičia nedovolili jazdiť s pomocnými kolieskami. Mama mi jednoducho povedala, že ma bude držať a budem sa voziť. Bavilo ma to tak moc, že za dve hodiny (keď som sa vždy otáčal na konci dvora) som si všimol, že pri mne nikto nie je . Odvtedy "rajdy" držím až do dnes a stále to je pecka .

Čo máš na tomto športe najradšej?
Mám na tom rád asi úplne všetko. Bicykel sa stal zmyslom môjho života a ide o to, užiť si všetky jeho aspekty. Mám rád tvrdé tréningy, cestovanie po svete, stres a adrenalín na štarte, rýchlosť počas jazdy, lietanie vzduchom na skokoch... no a samozrejme, ten neopísateľný pocit z dobrého výsledku.

Baví Ťa viac downhill alebo enduro?
Odmalička ma bavil zjazd, mám doma cesťák, enduro, hardtail a na všetky chodím veľmi rád, ale pretekanie je v mojom prípade zamerané čisto na zjazd. Aj keď človek nikdy nevie, čo budúcnosť prinesie...

Ako prekonávaš zábrany, alebo si prekonával na začiatku kariéry? Máš nejaké tipy, ktoré by mohli pomôcť hobby jazdcom, prípadne, ako sa dostávaš do jazdeckej pohody?
Do jazdeckej pohody sa dostávam jednoducho tak, že trávim všetok voľný čas prípravou a jazdením. Tým sa človek dostane do stavu, že sa na bicykli cíti pokojne a dobre, čo je základ pre užitie si pocitu jazdy a často aj pre zajazdenie dobrého výsledku.

Ktoré sú Tvoje obľúbené preteky a lokality na Slovensku?
Mám rád Slovenský aj Moravsko-Slovenský pohár a som vďačný za to, že tu u nás niečo také máme. Spoznal som na týchto podujatiach super ľudí a zažil veľa zážitkov, na ktoré nikdy nezabudnem. Najradšej mám trať v Jasnej na Chopku a na Kubínskej holi. Obe sú veľmi fyzicky aj technicky náročné, no to je na nich to pekné, haha.



Kvôli pretekom si toho už celkom dosť pocestoval, ktoré miesta Ťa najviac oslovili a prečo?
No veru, pred dvoma dňami som počítal krajiny, v ktorých som doteraz bol a vyšlo mi číslo 20, takže niečo už som veru stihol precestovať. Mám veľmi rád Taliansko, pretože je tam super jedlo a ľudia (áno, často kričia, ale inak sú milí a pôsobia dosť ako flegmatici) a veľmi sa mi páčilo Nórsko, najmä kvôli prírode. Avšak asi najzaujímavejšia krajina, ktorú som navštívil, bola Juhoafrická republika, ľudia tam žijú úplne iný život ako Európania a bola super skúsenosť to vidieť a zažiť.

Ako často trénuješ a robíš aj iné doplnkové športy?
Trénujem denne, v týždni mávam jeden deň voľno, kedy sa musím venovať škole a veciam okolo nej. Doplnkové športy by som robil rád, ale nie je na ne moc čas. Cez zimu si chodím každú nedeľu večer zahrať hokej, občas florbal a rád aj plávam.

V roku 2015 si sa stal súčasťou Kellys Factory Teamu, za ktorý budeš v tejto sezóne jazdiť. Ako si sa k tejto práci dostal, alebo si ona našla Teba?
Keď sa nad tým zamyslím, v podstate si Kellys Factory Team našiel mňa, keď ma na začiatku minulej sezóny oslovil jeho manažér Wizo (Michal Wiesenganger) a prišiel za mnou s touto ponukou. Priznám sa, nebolo to ľahké rozhodovanie, no momentálne som veľmi rád, že som do toho išiel a spolu s ostatnými chalanmi a celou firmou Kellys Bicycles sme vytvorili silný a dobre fungujúci tím.

V tíme nie si samozrejme sám, môžeš trošku bližšie predstaviť aj jeho ďalších členov, alebo prezradiť nejakú pikošku...? (Napríklad niečo, čo neodznelo v článku - Kellys predstavuje svoj Factory Team)
Aby som neopakoval to, čo už bolo písané v článku predtým, poviem to len tak v skratke... a dobre teda, aj s niečím naviac . V tíme budem jazdiť spolu s Oskarom Masarykom, Lubošom Staňom (v Poľsku známy ako Adam Malysz ). Ďalej bude s nami český jazdec Peter Folvarčný, ktorý robí mimochodom najlepšie a asi jediné nutellové rizoto na svete A posledný člen "bandy" je Jozef Dodo Ondič. O Dodovi vám prezradím, že aj napriek tomu, že je majster Slovenska, ešte nemá frajerku. Takže, baby, je to na vás, haha.

Máte aj inú podporu v podobe mechanikov alebo ďalších členov, ktorí sa starajú o vaše pohodlie na cestách, atď.?
O naše pohodlie sa starajú najmä naši manažéri: Wizo (ktorého som spomínal už aj vyššie) a Magdalena Klepacka. Oni sú hlavou celého tímu a bez nich by nič nefungovalo tak, ako má. Je neuveriteľné, čo všetko majú na starosti a ako to zvládajú. Touto cestou by som im za to chcel aj veľmi pekne poďakovať. Na preteky, samozrejme, chodia s nami alebo aspoň jeden z nich a zabezpečujú nám aj fotografov a kameramanov, poprípade mechanikov a kohokoľvek iného. Veľmi musím poďakovať všetkým sponzorom, bez ktorých by táto cesta nebola možná, pretože veľkú technickú podporu zabezpečujú Kellys bicycles, Novatec, Schwalbe, Shimano, PRO Components, KMC, BIKESTRIKE.com, KLS a Kompava. Osobne mám ešte podporu od môjho mechanika Martina Smatanu v Považskej Bystrici, ktorý mi pravidelne servisuje a pripravuje na tréning a preteky všetky bicykle.

Pripravujete sa na Slovensku, alebo trénujete aj v zahraničí? Ako?
Príprava na sezónu začína v zime a väčšinou sa pripravujeme všetci tu na Slovensku, no na jar podľa možností chodíme na kempy a sústredenia do Talianska, pretože u nás je v tom čase ešte sneh a my už potrebujeme jazdiť. Nedávno sme boli v Sanreme a teraz som sa vrátil domov z 1. kola Svetového pohára v Lourdes, pred ktorým sme boli aj s Kellys R&D oddelením a celým podporným tímom na 10 dní na silné testovanie a sústredenie vo Finale Ligure.

Ako si sa zžil s novým bikom od Kellysu, s ktorým budeš pretekať?
Chvíľu to vždy trvá, kým si zvyknete na nový bike. Raz to trvá dlhšie, raz kratšie, no tentoraz to šlo prekvapivo hladko a momentálne sme na 110% zosynchronizovaní a verím, že nám to pôjde spolu viac než dobre.

Spolupracuješ Ty alebo aj ďalší členovia Kellys Factory Team s produktovým alebo vývojovým oddelením Kellysu?
Všetky naše poznatky a feedbacky riešim s Wizom alebo Romanom Bohačíkom ako vedúcim  R&D Kellysu priamo na trati, poprípade v rámci testovania nejakých prototypov alebo súčiastok, ktoré sú ešte vo vývoji. Sám som prekvapený, ako ďaleko dopredu musia pracovať. Wizo sa nás sám často pýta na názor a počúva informácie, ktoré mu dávame. Takto sme spoločne schopní vytvoriť dobrý a objektívny názor. Ten potom môže putovať spätne do výroby.

Máš aj ďalšie úlohy okrem jazdenia v Kellyse?
Keďže nejazdím iba za seba, ale za tím, tak samozrejme mojou úlohou je spolupodieľať sa na fungovaní celého tímu. Snažím sa ho reprezentovať najlepšie ako viem, rovnako ako aj ostatných tímových a osobných sponzorov. Navyše som sa ocitol aj v hlavnej úlohe pri natáčaní videa, čo bol super zážitok.

Kellys Noid 90 Bike Check




Už poznáš svoj plán pretekov na sezónu? Prezraď, kde Ťa budeme môcť vidieť?
Tento rok sa objavím určite na pretekoch svetového pohára, na majstrovstvách sveta, na európskych pohároch, na majstrovstvách Slovenska, na bikefestoch v Kálnici a aj v Poľsku. A asi sa stretneme aj na Slovenskom pohári, ale môžete ma prísť pozrieť aj domov do Považskej, snáď tu aspoň pár dní budem, haha.

Na ktoré preteky sa najviac tešíš?
Teším sa na všetky preteky. Pretekanie mám v krvi, strašne ma to baví a neviem sa dočkať novej sezóny. Každé preteky sú nová výzva, nová skúsenosť, nový zážitok a všetky majú niečo do seba.

Ktorý doterajší výsledok si najviac ceníš a aké sú pre Teba ďalšie méty?
Cením si titul majstra SR v junioroch, titul celkového víťaza Slovenského aj Moravsko-Slovenského Pohára v mužoch, 9. miesto z Európskeho pohára v Slovinsku. Vážim si aj minuloročné víťazstvo v kvalifikácii na Majstrovstvách Európy v Poľsku, pretože aj keď finále dopadlo tak, ako dopadlo (po štarte som zlomil pedál), dokázal som sám sebe, čo vo mne je a aké výsledky som schopný zajazdiť.

Tento rozhovor vznikal postupne takmer od marca, ale začiatkom apríla si mal dosť vážny pád...
Áno, je to presne, ako píšeš, koncom apríla sme sa spolu s mojim tímom Kellys Factory Team zúčastnili prvého kolá Svetového pohára vo francúzskom meste Lourdes. Bohužiaľ, pre mňa tieto preteky skončili dosť zle. V semifinálovej jazde som v hornej časti trate spravil chybu a v najstrmšom úseku trate som preletel cez riadítka a spadol chrbtom priamo na skalu. Mal som všetky chrániče, no bohužiaľ hneď som zacítil teplo v driekovej oblasti a vede som, že pre mňa preteky končia a dole sa sám nedostanem.

Čo sa to vlastne stalo v tom "nešťastnom" Francúzsku? Ako prebiehalo zotavovanie a hlavne, čo ti prebehlo hlavou, keď si sa zobudil v nemocnici?
Nasledoval prevoz dvoma sanitkami do mestskej nemocnice. V nemocnici ma už našťastie čakal náš manažér Wizo, čo ma veľmi ukľudnilo. V nemocnici mi povedali, že mám prasknutý stavec, ale našťastie to nieje až také vážne a operácia nebude potrebná. Vtedy mi naozaj odľahlo, no aj tak som mal neuveriteľné bolesti a museli do mňa tlačiť morfium, aby som sa dokázal zdvihnúť z lehátka. Najhoršie však bolo to oznámiť rodičom, že ležím v nemocnici s prasknutou chrbticou (a viem, že to bolo hrozné hlavne pre nich).


Autor fotografie vľavo: staron_photo.

Už si naspať v súťažnom nasadení, zmenil sa tvoj pohľad na trať, keď sa rútiš v plnej rýchlosti?
Momentálne sa však cítim skvele, bicyklovať som sa naštastie nezabudol, haha. Môj pohľad na trať sa nezmenil, stále milujem jazdiť dole kopcom najrýchlejšie ako viem, len už si rozhodne viac vážim moment, keď v nedeľu po pretekoch prídem domov zdravý, bez ohľadu na výsledok .

Na záver otázka trochu mimo bikov, čo Ťa ešte baví okrem jazdenia?
Veľmi ma baví športovať a je jedno, akou formou. Som jednoducho človek, ktorý sa potrebuje hýbať. Možno by ma bavilo aj naháňať a baliť baby, treba to skúsiť , ale nie.
No a ak si mám oddýchnuť, je to jasné. Od malička s otcom chodím na ryby a nikdy ma to neprestane baviť. Je to čas len pre nás, bez starostí a stresu. Je to relax ako žiadny iný.

Celkovo však rád trávim čas s ľuďmi, ktorí sú mi blízki. Rodičia sú základ a aj keď musia tvrdo pracovať a ja trénovať, spoločné chvíle sú na nezaplatenie a rozhodne je to niečo, čo mám zo všetkého najradšej.

Ďakujem za rozhovor, ak máš chuť ešte niečo doplniť, nech sa páči...
Ďakujem za rozhovor aj ja. Nechcem doplniť nič, ale chcem sa poďakovať mojim rodičom za všetko, čo pre mňa robia. Mám šťastie, že vďaka nim môžem robiť to, o čom som kedysi ani nesníval. Ďakujem celému gangu z Kelly bicycles, Wizovi, Magde a našim sponzorom za dôveru a podporu. Ďakujem každému, kto mi drží palce a verí, že na to mám. Nová sezóna je tu a ja som opäť pripravený, tak nech sa páči, 2016.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up13thumb_down report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Momentálne sa tu nenachádza žiaden komentár. Môžeš však zanechať Tvoj komentár.

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Pole Evolink 158 - na veľkosti záleží

Pole Evolink 158 - na veľkosti záleží

V dobe, keď ostatné značky ešte len po malých krokoch začínali experimentovať s novou „long and slack“ geometriou, ktorú predstavil Mondraker, si Leo Kokkonen povedal, ide to aj inak.
Rozhovor: Rožňavské Mine Trails - poriadne jazdenie s historickým podtónom

Rozhovor: Rožňavské Mine Trails - poriadne jazdenie s historickým podtónom

Na východe Slovenska sa cyklistika rozrastá v plnom prúde. Či už ide o malebné medzimestské cyklotrasy alebo prírodnejšie a jednoznačne zábavnejšie oblasti enduro a trailového jazdenia.
Rozhovor: Dlhoročná tvár videí a dnes veľký milovník gravelov - Henry Hošták

Rozhovor: Dlhoročná tvár videí a dnes veľký milovník gravelov - Henry Hošták

Prvé videá MTBIKERa sú spojené práve s Henrym, vďaka skúsenostiam vie poradiť s domácim natáčaním a pekne to má zariadené aj v jeho cyklo rodinke, nechajte sa inšpirovať.
keyboard_arrow_up