Test: Canyon Spectral AL 8.0 EX - s rozvahou do poriadneho terénu

Rozmýšľate nad prechodom z hardatilu k niečomu pohodlnejšiemu alebo chcete spoľahlivý celoodpružený bike, s ktorým si užijete dosýtosti v Malých Karpatoch, ale zvládne aj poriadne divočiny v kamenisto-korenistých Fatrách? Potom oceníte odpruženie 150/140, bezdušáky 27,5”, teleskopickú sedlovku a čo je najhlavnejšie - poriadny rám, do ktorého sa môžete pri zjazdoch v zákrutách poriadne oprieť.

Canyon je výhradne internetová značka, ktorej chodia biky zákazníkom starostlivo zabalené v krabiciach, teda jedna krabica na jeden bike . Rozbaľovanie testovaného Spectrala AL sme priniesli v samostatnom článku, takže o tom, aké je to jednoduché a rýchle, sa môžete presvedčiť na - Unboxing: Canyon Spectral AL - fotoreport z vybaľovania a skladania.

Výbava

Za cenu 3 499 € dostanete, ako je už pri Canyone zvykom, veľa...


Rám - v znamení hliníku

Hlavným prvkom biku je rám, ktorý tvorí hliníková zliatina s čiastočne vnútornými vedeniami. Čo sa mi pozdáva je to, že vedenie pre zadnú brzdu a teleskopickú sedlovku nie je vedené spodnou časťou rámovej trubky, ale jej vrchnou časťou. Predsa len, pri jazdení sa občas stáva, že kameň vyletí od predného kolesa a môže trafiť takéto vedenie a poškodiť ho. Pravdepodobnosť je síce malá, ale stáva sa to. Napríklad pri testovacích výjazdoch v Považskom Inovici sa mi dvakrát stalo, že pri agresívnejšej jazde na kamenistom podklade odletel väčší kameň a trafil ma raz do píšťaly a druhýkrát do členku. Au!


Úchyt vedení však mohol byť spravený lepším spôsobom, pretože takmer okamžite sa mi vyšmykli. Úchyty sú z (dalo by sa povedať až) nekvalitného plastu, ktorý nie je veľmi pevný a nedrží dobre na svojom mieste seba, nieto vedenia, ktoré má držať. Toto by si mohli všimnúť aj produktoví manažéri Canyon, pretože tieto úchytky rozhodne nesedia kvalitou k takto vydarenému biku. V prípade, že sa to stane aj vám, bude sa to však dať fixnúť.

Na ochranu spodnej rámovej trubky slúži hrubšia transparentná fólia, ktorú by som v prípade tohto biku doporučil majiteľom skôr vymeniť za niečo silnejšie. Predsa len, tento typ biku bude zvádzať k väčšiemu šanteniu v zjazdoch aj na riadne rozbitom podklade, kde občas čo-to odletí od predného kolesa.

Hlavový uhol je 66,4° (pri každej veľkosti rámu rovnaký) a vzdialenosť sedlo-predstavec je 596 mm (veľkosť M), ktoré dávajú vystretejší posed, ktorý je charakteristický pre AM jazdenie. Pre moju výšku - 171 cm, tieto parametre sadli výborne a aj pri dlhších výjazdoch bola jazda bez nepríjemného pocitu v chrbte a pod. Kokpit pozostáva z krátkeho, dalo by sa povedať až minimalistického predstavca. Váha samotného rámu vo veľkosti M je 2 570 g.



Tlmič 140 mm Cane Creek DBINLINE - pohrajte sa s nastvením. Samozrejme, iba ak chcete.



Toto je tak trošku iné riešenie oproti klasikám z dielne FOX alebo RockShox. Tlmič z dielne Cane Creek je špecifický tým, že má veľa možností nastavení - od pomalej kompresie po rýchlu kompresiu a ešte aj páčku Climb Switch (niečo v štýle pro-pedal).

Páčka Climb neznamená plné uzamknutie tlmiča, ale len utlmenie pri pedálovaní. Jazdec, ktorý je naučený na pro-pedal ju bude používať, ale z testovania sa dá vypozorovať aj to, že ju až tak často nebudete potrebovať, prípadne, ju nebudete časom používať vôbec. Systém odpruženia je navrhnutý tak, že pohupovanie pri šliapaní nie je skoro vôbec cítiť, takže je možné jazdiť stále na otvorenom tlmiči. Páčka nefunguje len v 2 polohách (otvorené-uzavreté), ale v celej škále a podľa toho mení utlmenie pomalej kompresie a odskoku. Nastavenie kompresií sa nerobí cez klasické kolieska ako v prípade hore uvedených dvoch (viac) známych výrobcov, ktoré pootočíte aj rukou, ale je potrebný imbusový kľúč, ktorým sa nastavujú jednotlivé polohy po kliknutiach.

Pre technického nadšenca to môže byť zaujímavá možnosť na vyhranie sa, ale podľa skúseností, drtivá väčšina z jazdcov to veľmi riešiť nebude. Prípadne mi dajte vedieť v komentároch, ktorí ste sa tomu venovali do hĺbky. Jazdil som na nastaveniach od výrobcu a musím iba potvrdiť, že na mojich 70 kg boli priebehy pruženia/tlmenia parádne. Cane Creek má na svojich stránkach databázu bikov, kde presne udáva odporúčané hodnoty nastavenia tlmiča pre konkrétne biky, ale v čase písania tohto testu sa model Spectral AL 2016 v databáze nenachádzal.


Môžete si ale pre zaujímavosť pozrieť nastavenie pre model 2015 - http://www.canecreek.com/products/suspension/dbinline/fit-finder.

Predná vidlica: RockShox Pike RCT3 Solo Air

Čo to vlastne skrýva vo vnútri?


Úplné uzamykanie ani nebolo potrebné a takmer stále som chodil na otvorenej, prípadne v režime pedal. Je to veľmi slušná vidlica, ktorá odvádza svoju prácu ako má. Zaujímavý článok si môžete pozriet na BikeRadar, kde porovnávajú verzie 160 mm RockShox Pike RCT3 Solo Air vs Fox 36 Float RC2.

Kolesá SRAM ROAM 50 a bezdušové plášte

Po ráme a pružení sú dôležitou súčasťou biku práve kolesá, ktoré dostávajú na trailoch a AM výjazdoch obzvlášť zabrať. Určite preto oceníte, že rozhodne nepatria do kategórie základných, či bežných. Môžete na ne dať bezdušové plášte typu UST, prípadne tubless ready (TLR), ktoré poskytujú možnosť jazdiť nižšie tlaky a mať tak lepší grip pri zjazdoch a obzvlášť v zákrutách a na rozbitom podklade. Taktiež ani pri skokoch sa nemusíte toľko obávať preseknutia duše (plášťa), to už by ste museli dávať slušné “dropy” .



Obutie je z dielne Maxxis, a to v predu High Roller II Exo TR 3C MAXX TERRA 2.3 a vzadu Minion SEMI SLICK 2.3 a sú v znamení zlatého pravidla - vpredu agresívnejší vzor pre držanie stopy a vzadu jemnejší a rýchlejší vzor. Blato vyhadzujú oba pomerne rýchlo, ale na jar či jesenné výjazdy pravdepodobne zadný plášť vymeníte. Počas hlavnej sezóny, ak nie ste vyznávač iba obzvlášť agresívneho jazdenia, to však bude dobrá voľba.

Plášte od výrobcu prídu v prípade bezdušákov už aj s nahodenými dušami kvôli bezpečnosti, pretože bike je v krabici často niekoľko týždňov či mesiacov, a tak nech zostane tlak v pneumatikách zachovaný. Súčasťou zásielky k biku sú aj bezdušové ventily spolu s ďalšou základnou výbavou v podobe manuálu, atď. Fotky si môžete pozrieť v už spomínanom fotoreporte z rozbaľovania.

Nechýbajú ani pevné osky vpredu aj vzadu, ktoré zvyšujú tuhosť celého biku. Poteší zadná oska vo forme rýchloupínaku, takže je možné veľmi rýchlo demontovať zadné koleso bez potreby náradia, teda imbusového kľúča.

Brzdy SRAM Guide RS

Ak by som ich mal hodnotiť stručne, tak potom sa dá povedať toľko: rýchly záber a spoľahlivosť. Môžete tiež oceniť pohodlné nastavenie vzdialenosti páčky od rajdov pre čo najlepšie prispôsobenie. Predný kotúč je 200 mm a vzadu 180 mm, čo bude dobre slúžiť aj v tých náročnejších zjazdoch vo Fatrách, aj keď samozrejme majú svoje limity.


Radenie - v znamení 1x11

Aj keď si na začiatku pri výbere biku stanovíte ako nemenný parameter podmienku 2x10 alebo 2x11, nezavrhujte hneď bike kvôli tomuto prevodu, pokiaľ s ním nemáte skúsenosti. Vyskúšajte si na týchto prevodoch kratší, ale aj dlhší výjazd a uvidíte, či vám to bude vyhovovať. Odporúčam hlavne aj dlhší výjazd, pretože menší rozsah môžete v pohode ušliapať na 30-kilákovom výjazde, ale pri 50-60 už nemusíte vládať točiť. Avšak sa môže stať aj opak a zistíte, že 2x11 nepotrebujete. Každopádne, Canyon má aj podobný bike s rozsahom 2x11 v podobe SPECTRAL CF 9.0 za cenu 3 399 €, ale na výber je toho viac.


Patrím medzi hobby jazdcov, ktorí si udržiavajú kondičku, aj keď to nie je žiadne oslnivé umiestnenie na maratóne, ale s 1x11 (kazeta 10-42T a vpredu 32T) som si rozumel dobre aj hore strmým kopcom. Môže potvrdiť aj fakt, že sa na tomto prevode dá vyšliapať stojka na žltej TZ z Bezovca na hrad Tematín, kde to neušliapal ani double, a to mal 2x10 .

Ale poďme k veci: ako sa správalo radenie v teréne? Bike prišiel pekne naštelovaný, takže dodatočný zásah do ladenia nebolo potrebné vykonať. Pri silnejšom ťahaní do kopca sa prevody menili svižne aj po viac pastorkoch naraz, takže pohoda, aj keď sa profil nečakane zmení zo zjazdu na strminu.

Kľuky sú taktiež v znamení SRAMu a pri dupaní v stojkách postojačky alebo v rýchlejších zjazdoch som stále pociťoval istotu a bike sa správal pekne tuho, žiadne pocitové krútenie v zadnej stavbe, čapoch…

Kokpit

Krátky predstavec (+/- 6°) a široké rajdy (740 mm) - tak ako to má byť, pričom oba komponenty nesú označenie Canyon.


Poďme už na jazdenie…

Aj pri bežných XC výjazdoch sa hodí teleskopická sedlovka, ktorá sa doslova stáva nutnosťou pre komfortný výjazd v technicky náročnejšom teréne. Túto vymoženosť pochváli každý, kto ju okúsil a na RockShox Reverb Stealth so 125 mm nastavitelnej výšky išla veľmi pekne. Bike bol síce úplne nový, ale dostal aj blatové kúpele, ktoré na funkciu sedlovky nemali žiaden vplyv.

Ak narazíte na poriadne korenistú cestu alebo riadny skok, reťaz udrží na mieste chain guard.

Práve tento typ biku si najlepšie rozumie s trailami ako MTBIKER trail, kde som ho či už ja, alebo ďalší kamaráti preháňali. Vďaka AM geometrií a posedu si môžete dať jednotlivé technickejšie pasáže, či zákruty rýchlejšie a hlavne pohodlnejšie. Na rozbitom podklade zase bike pekne podrží stopu a ak nabehnete na kamene, rigol, korene, len si prispôsobíte postoj na biku a kľude v týchto pasážach môžete aj zašliapnúť do pedálov - všetko bez straty istoty. Práve naopak a tieto technické pasáže vás čoskoro privedú ku kúpe kolenačiek a možno aj chrbtového chrániča (batohu), pretože púšťať sa dole náročnejším terénom sa stáva so Spectralom zábavou, ktorá vie vyčariť riadny úsmev na tvári. Prípadne si dajte Malofatranský hrebeň.

Zadná stavba je pevná a nejaké nežiaduce vôle v čapoch a podobne so nikde nepostrehol. Horná rámová trubka je posadená nižšie a bike sa môže zdať menší, ale to bude iba optický klam. Canyonom uvádzaných 12,6 kg (M) som neoveroval, ale bike pocitovo patril rozhodne k príjemným a ani plášte nebrzdili na presunoch po asfaltke k lesu, aj keď sú samozrejme hlučnejšie.

Na záver môže stáť za zmienku to, že pre nežnejšie pohlavie pripravil Canyon aj odladenú geometriu v podobe SPECTRAL AL 8.0 EX WMN, takže si môžu ženy porovnať, či im bude vyhovovať klasický “pánsky” , alebo v uvodzovkách “kratší” dámsky rám.

Plus

  • Pomer cena/výkon.
  • Teleskopická sedlovka.
  • Bezdušáky.
  • Tlmič.
  • 1x11

Mínus

  • Nenašiel som nič podstatného, čo sa hodí spomenúť.

Hurá do terénu




iPhone panoráma, až tak nezvládla predné koleso...



S týmto bikom si užijete veľa bikerskej zábavy a rozhodne vás bude nakopávať k tomu, aby ste sa zlepšovali v jazdeckej technike. Spectral AL je stroj, s ktorým môžete vyraziť na maratón, jednoduchší singláč či lesné zvážnice, ale rozhodne si vyžiada výjazdy do technickejšieho terénu, kde bude môcť naplno ukázať svoje schopnosti. Ak rozmýšľate tým smerom, určite zoberte Spectral aj do Álp, kde sa mu to bude isto páčiť a vám tiež!

Porobnejšie informácie o výbave a ďalších modeloch Spectral si môžete pozrieť na stránkach canyon.com, ktoré sú aj v slovenčine.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
Test: CTM Skaut 4.0 - neočakávaná jazda

Test: CTM Skaut 4.0 - neočakávaná jazda

Nebudem chodiť okolo „horúcej kaše“ a rovno napíšem, že tento slovenský celoodpružený bike ma prekvapil. A nie iba raz. Pozitívne? Negatívne? To sa dozviete v teste.
keyboard_arrow_up