Reportáž: Oravský cyklomaratón 2016 – tradičný a jedinečný

V sobotu, 2.7.2015 sa uskutočnil 9. ročník vytrvalostného preteku horských bicyklov - Oravský cyklomaratón, ktorý bol zaradený do série Slovak XCM tour 2016, Slovenského pohára XCM 2016 a série Žilinská župa TOUR. Súčasťou akcie bola aj Detská tour Petra Sagana.

Napriek začiatku dovolenkovej sezóny a vysokým teplotám, prišlo na Oravu bojovať 584 pretekárov. Osemdesiatku si naordinovalo 70 borcov. 356 si zvolilo okruh o dĺžke 43 km. Pre tzv. hobbíkov sa ušla trať o dĺžke 25 km.

Orava verná tradíciám

Dostať sa do miesta cykloakcie nebol žiadny problém. V meste k tomu napomohli smerové šípky a dostatok usporiadateľových navigátorov. Registráciu som absolvoval takmer bez čakania. Do začiatku mojej štyridsaťtrojky mi ostalo ešte dostatok času a preto som si išiel pozrieť štart osemdesiatky.

Pretek začína na námestí v Dolnom Kubíne a to mu dodáva zvláštny efekt. Ak to trocha preženiem, nazval by som ho efektom veľkoleposti. Ono, celkove Oravský MTB sa ide aj po zastavaných územiach a pretekári majú pocit, že sa zúčastňujú „veľkého“ preteku. Bujaré a hojné povzbudzovanie divákmi dodáva borcom hodne čerstvých síl a chutí bojovať. Akurát ma trochu mrzí, že tradičné rapkáče a spiežovce sa začali nahradzovať futbalovými trúbami. Vítanie pretekárov živou kapelou v Malatinej si však drží tradíciu i naďalej. Niekde zase pred domami vidíme stolík s fľaškou vody a pohárom. Z niektorých dvorov na nás rozstrekujú vodu, aby nás osviežili. V jednom stupáku boli dvaja asi 10-roční chlapci tak aktívni, že pri striekaní z hadice na hlinitokamenistej ceste vytvorili doslova blatovú kĺzačku. Keď som tadiaľ prechádzal, prešmykovalo mi koleso. No, kto by sa na nich mohol hnevať? Čo i posledný dorazíte do cieľa a pristúpia k vám švárne devy v oravskom kroji vítajúc vás syrom a korbáčikmi, cítite sa ako víťaz. Tak takýto je Oravský cyklomaratón, a preto zaslúžene patrí aj medzi najobľúbenejšie.

Za celkovou atmosférou a takmer bezchybnou organizáciou však mierne pokrivkáva samotná trať. Táto vedie prevažne po lúkach. Úchvatné výhľady na majestátny Choč, Západné Tatry a Kubínsku hoľu si môžu vychutnať turisti, ale pretekári na kochanie sa prírodou nemajú čas. Snáď usporiadateľom avizovaná zmena trate v ďalšom ročníku prinesie len pozitíva. Držím im palce.

Štart so zatiahnutou brzdou

Na vlaňajšom ročníku som hodil tigra a 32 kilometrov do cieľa išiel so zlomeninou kľúčnej kosti. Adrenalín zapracoval, bolesť bola ešte znesiteľná a dokázal som si ešte aj udržať vedúcu pozíciu v mojej kategórii (Reportáž: Oravský cyklomaratón 2015 - Po páde so zlomeninou 32 km až do cieľa). Na tohtoročnej štartovnej čiare sa mi v hlave vírili myšlienky: „Bude, či nebude sa to opakovať?“ Úvodné kilometre sa mi preto išli veľmi ťažko. V prvom lúčnom stúpaní, rovnako ako vlani som minul svojich rivalov, ale následne prišli zjazdy. Volil som opatrnú jazdu pri rýchlych zostupoch. S nedobrými pocitmi som očakával to kritické miesto pádu. Po jeho prejdení zrazu pocit, ako keď sa uvoľní zatiahnutá ručná brzda. V pohode som si už odšliapal zvyšné kilometre. Sem-tam som si aj počas jazdy prehodil zopár slov s inými borcami. Našiel priestor aj na pokochanie sa krásou krajiny.

Ako špecialitka ma zaujal výšľap po lúke, na ktorej práve pracovali poľnohospodárke mechanizmy. Cestička žiadna, pod kolesami seno a len seno. Raz obieham jeden traktor zľava, následne iný ma berie sprava. Bol som prekvapený, aké je suché seno šmykľavé. Po príchode na najvyšší bod trasy vbieham do lesa. Konečne, čo i len na chvíľočku tieň a vlhká pôda. Na hrebeni mierne pofukovalo a išlo sa preto príjemne. Škoda, že to netrvalo dlhšie. Po klesnutí na nižšiu nadmorskú výšku sa do nás slnko oprelo plnou silou a na záverečných stojkách z nás vysávalo posledné sily. Napriek tomu som sa ešte bojoval s jedným Námestovčanom. V stúpaní mi síce nestačil, ale v zjazdoch mi vždy ukázal chrbát. Trvalo to dovtedy, kým jeho dres nebol vyváľaný od prachu a pätka jeho prehadzovača v keli. Inak, toho prachu na trase bolo tento rok veru hodne. Na každej občerstvovačke som si vylial jeden pohár vody do seba a druhý rovno na rozpálenú hlavu. Pri poslednej som si nevšimol, že miesto vody lejem na hlavu jonťák. Odniesli si to okuliare, ktoré sa tým stali už nepoužiteľné. Oči plné prachu ma rezali ešte aj na druhý deň.

Oravský cyklomaratón 2016

(autor videa: misko_hrasko)

Záver v štýle „Sagan“

Máloktorý MTB maratón má dojazd v štýle cestných pretekov. Záverečné cca 3 km sa idú mestom pri uzavretej cestnej premávke a za účasti divákov. Mnohých a aj mňa to vyprovokovalo k záverečnému špurtu. Po zdolaní dvoch súperov ešte v Medzihradnom vidím, že 50 metrov predo mnou je ďalší jazdec. Vytáčam preto kľuky do najvyšších možných otáčok a dostihujem ho tesne pred námestím. Tento sa však nechce poddať a plece pri pleci pokračujeme až po miesto, kde sa v pravom uhle vbiehalo do priestoru vymedzeného kovovými prenosnými plôtikmi. Tento je úzky a prejsť ho v náklone dvom cyklistom rýchlosťou 40 km/hod som považoval za veľmi riskantné. Pribrzdím, strácam tým ale pozíciu. Následne vystrelím smerom k cieľu. Nevydalo! O galusku som za ním. Následne sme si so súperom podali ruky a objali sa. Niečo aj navzájom hovoríme. Bol to Poliak. Jeho slovám nerozumiem. Nebolo ani treba. Naše vysmiate tváre po preteku povedali za nás všetko.

Výsledky nájdete TU.

Odkaz usporiadateľom

Dopočul som sa, že chcete desiaty ročník inovovať. Keď trať pôjde aj niekde lesom, to všetci len privítame. Zachovajte však doterajší ráz pretekov a ostaňte verní jeho tradícii. Doterajšia osobitosť preteku, jeho atmosféra a technické zabezpečenie, nech sú jeho vizitkou aj naďalej.

Oravský cyklomaratón

calendar_today 02.07.2016
format_list_numbered 6. kolo - XCM Tour
format_list_numbered 4. kolo - Žilinská župa Tour
place Dolný Kubín (Slovensko)