
Test: Alpina Valpalora XC - ľahká prilba pre poriadne kopce ale aj výživné zjazdy
Valpalora XC je novinkou v produktovom rade Alpiny pre rok 2016. Už zo samotného názvu je tak trochu patrné, že svojím zameraním mieri hlavne do terénu. Niekoľko dlhých a náročných výšľapov odmenených zakaždým nejakým podareným trailom alebo poriadne rýchlym zjazdom je pre ňu to ideálne prostredie a o MTB pretekoch a maratónoch ani nehovoriac...
Konštrukcia sa samozrejme nesie v duchu moderného spôsobu výroby prilieb, ale ponúka aj niektoré zaujímavé prvky, ktoré ju tak trochu odlišujú od konkurencie.Konštrukcia


Hlavným zameraním každej prilby by mala byť v prvom rade ochrana. Základom ochrany je teda technológia In-mold, čo je zavedenie polykarbonátového plášťa, ktorý má za úlohu chrániť tlmiacu vložku proti poškodeniu. U TOP modelov nesie tento plášť názov Ceramic. Je vysoko odolný proti nárazom alebo aj proti bežným škrabancom – predsa len, keď si kúpime drahšiu prilbu tak chceme, aby aj niečo vydržala. Ochranný plášť je následne pevne spojený (doslova spečený) s tlmiacou vnútornou časťou. U Alpiny je ako tlmiaci materiál použitý „polystyrén“ s názvom HI-EPS. Ten vo svojom vnútri obsahuje miniatúrne vzduchové komory, ktoré pomáhajú pri absorpcii nárazu a vďaka tomu je možné použiť na tento účel menej materiálu. Spodné hrany má na starosti spracovanie EDGE PROTECT, vďaka čomu sú najmä v celej zadnej časti príjemné zaoblené, čo je pri náraze vždy výhoda. Tiež sú chránené odolným materiálom, aby v pohode zniesli každodenné používanie bez známok opotrebenia. Výsledkom je prilba s hmotnosťou cca 260 g.

Prispôsobenie a nastavenie
Aby si prilba dokázala plniť svoju primárnu úlohu, musí vždy dokonale sedieť na hlave. Navyše, každý sme trochu iný a práve vtedy príde vhod kvalitný a prispôsobivý upínací systém. Ten nesie názov RUN SYSTEM ERGO PRO a jeho základným znakom je veľké nastavovacie koliesko a 2 oporné prvky, akési krídla v zadnej časti hlavy (v tomto prípade modrej farby). Tie sú z príjemného pogumovaného materiálu a veľmi prispôsobivé vo viacerých smeroch. Veľmi dôležité je aj výškové nastavenie v zadnej časti. A práve pri ňom Alpina ponúka trochu menej tradičný systém – CUSTOM FIT.
Jedná sa v podstate o dvojicu kĺbov, ktoré umožnia veľmi ľahko prispôsobiť uhol upnutia vo vertikálnom smere. No a do tretice, pre dokonalé prispôsobenie slúži pracka ERGOMATIC. Vďaka nej je možné si doladiť silu upnutia pod bradou aj jednou rukou bez nutnosti dávať prilbu dole z hlavy.
Jazdenie


Ešte na „papieri“ ma potešilo rozdelenie veľkostí. S mojím obvodom hlavy 58 cm som totiž veľmi často presne na hrane a neviem, ktorým smerom ísť. Keďže Alpina ponúka 3 veľkosti (51-56, 55-59 a 58-63cm), bolo hneď všetko jasné. Každopádne, vyberie si aj ten, kto má extrémne veľkú hlavu. Aj tak je to lotéria, pokiaľ ju definitívne neposadím na hlavu. Ale sadla úplne dokonale, takže neváham a hneď ju beriem so sebou do Talianska na Sella Rondu Hero . Najmä spomínaná dvojica krídeliek sa výborne prispôsobí tvaru a aj prípadným drobným „odchýlkam“ proti normálu. Veľké koliesko je rýchle a efektívne s jasnými polohami. Finálne doladenie je naozaj otázkou pár sekúnd vďaka spomínanej dvojici kĺbov. Vďaka nim si ľahko nastavím uhol upnutia a musím povedať, že je to veľmi šikovné, praktické a efektívne. Navyše to v ruke pôsobí veľmi odolným dojmom. Celé to dopĺňa viacpolohová pracka pod bradou, takže je otázkou sekundy doladiť silu upnutia – praktické, ak napr. často používate čiapku alebo šatku, a tým pádom sa mení „vzdialenosť“ od hlavy.
Tiež ma zaujalo celkové prevedenie, ktoré pôsobí naozaj kvalitne, teda, ako sa na TOP model patrí. Najmä povrchová úprava dodáva prilbe ten správny „šmrnc“ a tiež aj niečo vydrží - otestované viacerými konármi . Okrem čierno-modrého prevedenia je v ponuke ešte biela a sivo-titánová verzia. Slovo XC v názve nesie svoje znaky, pretože hlava je v prilbe pekne hlboko. Navyše, zadná časť je potiahnutá nižšie, takže poskytuje o čosi väčšiu ochranu temena ako tradičné „ultralight“ prilby. Aj keď na mojich predchádzajúcich prilbách som štítok nemal, prípadne ho dával vždy dole, tak v tomto prípade robím výnimku, keďže je skutočne malý a vôbec neprekáža. Naopak, ak skutočne pečie slnko, tak dokáže celkom príjemne pomôcť. Taktiež je aj odnímateľný, ale bočné uchytenie celkom pevne držalo, takže radšej som ho neskúšal nasilu vytrhnúť. Aspoň som doladil štýl aj k voľným kraťasom .
A čo vzdušnosť?

Práve vo výpeku sa dobre testuje aj vzdušnosť. Myslím, že tohtoročný Súľovský maratón bol viac než obstojný test s teplotami cez 30°C. Valpalora XC má pre tento účel 27 vetracích otvorov a musím povedať, že ich bolo aj „cítiť“. Navyše, pri rýchlosti 50 km/h na niektorých lúkach prišla vhod ešte jedna praktická vec – sieťka proti hmyzu na trojici z nich v prednej časti. Príjemné a dobre navrhnuté sú aj vypchávky. Samozrejme z materiálu, ktorý znesie bez následkov aj zopár litrov potu a čo ma veľmi potešilo, je súvislá čelenka v prednej časti. Vďaka nej sa vám tak rýchlo nestane, aby vám kvapkalo na okuliare. Pri jazde mi Alpina dokonale sedí na hlave, stačí len po pár km dotiahnuť veľké koliesko, keď sa všetko definitívne usadí. Ani raz som už potom nemusel prilbu rukou posúvať alebo naprávať, za čo vďačím najmä hlbšiemu tvaru a premyslenému upínaniu.

Fotografia z reportáže: AUTHOR ŠKODA Bikemaratón Súľovské skaly – ešte stále máte radi teplo?
Veľmi spokojný
S prilbou som aj po dlhšom čase používania veľmi spokojný. Je ideálna aj na náročné športovo - trailové jazdenie a tiež maratóny, kedy oceníte ako nízku hmotnosť, tak aj vyššiu mieru ochrany najmä v zadnej časti. Hlbší tvar a výborná možnosť prispôsobenia tieto vlastnosti len podtrhujú. Mne osobne sa veľmi páči aj elegantný matný design a celkové veľmi kvalitné prevedenie. Jediným „nedostatkom“ tak ostáva asi jedine vyššia cena, ale vzhľadom na konkurenciu, nijako nevybočuje zo súčasnej hladiny. Veľmi ťažko sa na nej hľadajú iné negatíva.Cena prilby je približne 130 € a viac sa o nej dočítate na esloger.sk/prilby-okuliare-oblecenie/cykloprilby/mtb-a-tour-prilby.