Test: Turner RFX V4-0 - Výborne jazdí dolu poriadnym terénom alebo hore, navyše s hravosťou v žilách

Test: Turner RFX V4-0 - Výborne jazdí dolu poriadnym terénom alebo hore, navyše s hravosťou v žilách

RFXko som prvýkrát videl naživo okolo roku 2006 v jednom bikeshope v Nemecku, kde som sa vtedy pracovne ocitol. Hoci nebol najlacnejší, už vtedy ma zaujal a seriózne som o ňom uvažoval. Nakoniec to skončilo inak, ale ani by sa mi vtedy nesnívalo, že o desať rokov budem sedlať jeho mladšieho karbónoveho bráchu, hoci len na testovanie.

Musím vás hneď na úvod pripraviť na spŕšku superlatívov, inak sa mi tentokrát proste nedalo. Jazdili sme ho štyria a každý potvrdil moje dojmy, takže tí z vás, ktorí hľadajú niečo medzi riadkami, hľadáte zbytočne.

Vlastne ide už o štvrtú verziu modelu RFX, ktorý za tú dobu prešiel rôznymi vylepšeniami a ten najmladší je dostupný len v karbóne. Hliníková verzia Vé štvorky sa zatiaľ nevyrába a vyzerá to, že o tom David Turner ani neuvažuje. Jeho výroba sa traduje od roku 1999, kedy bol ako jeden z mála „free ride“ bikov so skvelými zjazdovými schopnosťami, s ktorým sa zároveň dalo aj vyšliapať hore na začiatok trailu. Turnerovci sa už vtedy pri jeho výrobe sústreďovali na dlhú životnosť ich rámov aj v najtvrdších podmienkach jazdenia.


Dnes si môžete na vyskladať karbónové RFXko v rôznych výbavách podľa gusta a finančných možností. Ku vybranej veľkosti a farbe zvolíte build-kit výbavu, tlmič a nakoniec jedny z dostupných kolies a máte svoj stroj vyskladaný. Ak objednávate cez oficiálneho distribútora pre ČR a SR: protocycles.cz, odkiaľ sme testovaný kúsok mali, výbavy sú rôzne a dané prémiovými značkami, ktoré distribuujú. O nič ale neprídete, značky ako Chromag, Praxis Works, Industry nine a 9point8, ktorými vám bike ohádžu, sú skutočne high-end dnešného bikového priemyslu.

Štartovacia cena kitu od Protocycles (tzv. Starter Kit) je 5 246 € na XT, Chromagu, PraxisWorks s možnosťou farebnej individualizácie komponentov. Všetko je vidieť aj na ich eshope Protocycles. Vždy se jedná vlastne o stavbu na zákazku a ide tak o originál.

Cena testovaného modelu sa blíži k hranici 10 000 €, nakoľko je celá vyskladaná ako predvádzačka, ktorú si česká firma Protocycles vyšperkovala priam k dokonalosti. A hneď na úvod napoviem, že si za tie peniaze užijete naozaj dobrý rock’n‘roll ...

Rám

Pozrime sa, ako sa inžinieri v Turner vyhrali s týmto rámom. V 4.0 je ponúkaná v krásnom výbere ôsmych farebných variácií, my sme mali v ponuke veľmi peknú „Burst Orange“. Zaujímavosťou je, že polepy na komplet biku ako sada (rám, vidlica, tlmič) sa dajú na stránke výrobcu aj dodávateľa dokúpiť, a tak si môžete meniť farebné zladenie ak chcete aj každú sezónu. Pod polepmi sú na ráme základné sivé nápisy, ktoré sú pod lakom, a tak keď vás prestane baviť lepiť nálepky, jednoducho ich zlepíte a máte rám na sivo-čierno.

Čo sa týka veľkostí, ponúka sa klasicky v S - M - L, ale v geometrii je uvádzané číslovanie sm - md - lg - xl. Náš model bol lg, ktorý je niečo medzi M a L, ako uvádzajú v sizingu na výšku 175 – 185 cm, mne na mojich 179 cm sedel ako na mňa upečený, ale rovnako zázračne sedel aj kamošom, ktorí na neho vysadli a merali 176, 182 alebo 185 cm.


Rám RFX so zdvihom 160 mm je vyrobený „C6 Turner Carbon“ technológiou, ktorou výrobca sľubuje perfektnú tuhosť, a tým výbornú ovládateľnosť. Zadná stavba pracuje na báze jedného z najlepších prepákovaní virtuálneho typu DW-link, ktorý možno poznáte aj z Ibisov, Pivotov či ex. Iron Horsov.

Podľa filozofie: väčšie ložiská = dlhšia životnosť, lepšia funkčnosť, vyššia pevnosť, sa v čapoch otáčajú veľké a odolné ložiská od Enduro. Tie sú určené špeciálne na biky, majú lepšie tesnenie ako klasické priemyslové ložiská a lepšie vazelínové mazanie. Rám umožňuje vnútorné vedenie bowdenu teleskopickej sedlovky v sedlovej trubici a tiež vďaka kratšej dĺžke sedlovej trubky nebudete mať problémy ani so sedlovkou so 150 mm zdvihom. Kónická hlavová trubka využíva veľkosť hlavového zloženia 49/62 mmm, ktorá ponúka vyššiu tuhosť. Navyše má možnosť nastavenia hlavového uhla o +/- 1,5 stupňa v závislosti od druhu použitej čiapočky hlavového zloženia, ktoré je v ponuke v náhradných dieloch na stránke výrobcu.

Štandardne je ale osadený čiapočkou s 0°, čo by malo odpovedať hlavovému uhlu 66°. Na uchytenie zadného kolesa využíva rám 142/12 mm zadnú pevnú osku značky DT Swiss RWS Alloy. Tá ale nie je uchytená závitom v ráme, ale v pätke, takže ak by ste závit náhodou strhli, vymeníte pätku. A keď sme už vzadu – uchytenie zadnej brzdy Post Mount je riešené hliníkovými valčekmi – maticami, takže rovnako sa vám nemôže stať, že strhnete závit na v ráme. Pri jedno-prevodníkovej alternatíve nepotrebujete rock ring – na ráme je totiž z vnútornej strany systémom Direct Mount uchytený adaptér MRP ako chránič prevodníka s vodítkom reťaze.


Spodnú rámovú trubicu chráni proti poškodeniu kameňmi polymérová ochrana a nálepka po celej spodnej rámovej trúbke. „No more zip ties!“ - podľa tohto hesla je vedenie bowdenov riešené presne vytýčenými kovovými uchyteniami po hornej strane spodnej rámovej trúbky, aby bowden neodieral nástrek a zároveň chránil spodnú časť zadnej vzpery proti úderu. Rám je urobený tak, aby do neho vošli aj tie najhrubšie 2,4" plášte. Ufff, to znie dobre, nie...?

Osadenie rámu

Ako som spomínal, testovaný kúsok bol vyskladaný do super luxusnosti, bez ohľadu na predpísané výbavové sety. Pohon nášho biku tvoril prehadzovač SRAM XX1 s 11 (10-42T) pastorkovou kazetou, kľuky, prevodník a stred, ktorý je od kalifornského výrobcu PRAXIS Works. Aj keď u nás táto značka ešte nie je v povedomí bikovej verejnosti toľko známa, za ich 10-ročnej existencie sa za morom preslávili špičkovým spracovaním ich komponentov a zaujímavými nápadmi či technológiami. Duté hliníkové kľuky s 32-zubovým prevodníkom a 30 mm duralovou oskou vyrobené strojovým kovaním za studena majú označenie Girder M30 Build.



Oska používa veľký priemer ložísk a je kónická pre vyššiu pevnosť. Pruženie bolo v rukách (či skôr nohách) vidlice Rock Shox Lyrik RCT3 Solo Black a tlmiča RS Monarch Plus Debonair.


Vidlica RS Lyrik je od dôb, kedy som ju jazdil naposledy, kompletne prepracovaná a okrem vychytávok ako tokeny na úpravu hlavnej vzduchovej komory, pridaní negatívnej komory či SKF tesnenia, ponúka možnosť nastavení odskoku, nízkorýchlostnej kompresie a 3 polohy kompresie – open, pedal, lock. Otázka, prečo nie radšej o čosi ľahšia PIKE? Zase tu máme dôkaz, že sa pri RFXku pozeralo viac na pevnosť ako váhu. Keď pri Pike zdvih končí na 160 mm, Lyrik na tejto hodnote len začína, a teda v rovnakom zdvihu sa nebude tak krútiť. Tlmič RS Monarch má zase upgrade Debonair komory a rovnako s nastavením troch polôh kompresie ako aj vidlica.


Veľké možnosti nastavenia vám ponúknu 4 piestové brzdy SRAM Guide Ultimate, ktoré svojou SwingLink technológiou ponúkajú väčšiu silu pri dobrej dávkovateľnosti a pritom stále dobrej váhe. 27,5" karbónové kolesá Industry nine Enduro, ktoré sme mali možnosť testovať, tiež prispievajú k pevnosti a svižnosti jazdenia. Ďalšia výbava, ktorá prináša potešenie oku pre farebné zladenie a srdcu pre punc klenotu, je zvolená kombinácia predstavca - karbónových riadítok, gripov, flat pedálov a sedla z dielne firmičky Chromag sídliaca priamo v Mekke bajkingu – Whistleri.


Skutočná dobrôtka je teleskopická sedlovka kanadskej značky 9point8 Fall Line. Ide o vzduchovú teleskopku, nie olejovú ako väčšina, takže rýchlosť vysunutia si regulujete tlakom vzduchu a zastaviť sa dá v plnom rozsahu chodu. Ovládanie tejto ľahučkej a spoľahlivej sedlovky je z riadítok a vedenie bowdenu ako inak, vnútrom sedlovej trubice. Skrutky na nej sú titánové a navyše umožňuje nastaviť uhol sedla bez nutnosti uvoľnenia sedla v railoch. No dobre, poďme si na tejto šperkovnici zajazdiť.


Let’s ride!


Predstavte si bike tak tuhý, že kedykoľvek ho stočíte iným smerom, cítite jeho poslušnosť. Bike, ktorého geometria a ľahkosť vás vyvezie hore každým kopcom a dolu si užijete jeho hravosť a zároveň pri tom aj istotu v rýchlosti. Bike s tak vyváženým odpružením, že si to dolu kopcom púšťate s pocitom dravca… To boli nielen moje, ale pocity každého, kto mal možnosť nasadnúť na nový Turner RFX v4.0. Každý, kto ho osedlal, po 15-20 minútach jazdenia hovoril o tuhosti, svižnosti a celkovej vyváženosti. Testovaný kúsok bol nabúchaný komponentmi s najnovšími technológiami, ktoré vylepšovali ich prácu a celkový dojem z jazdy. Hlavnú zásluhu ale určite treba pripísať jeho vyváženej geometrii, použitým technológiám pre vyššiu pevnosť a odpruženiu. Prevetrali sme ho v poriadnych terénoch v našom okolí, ale okúsil aj nepriazeň počasia na pohorí Braniska a všade svojimi vlastnosťami exceloval.

Výborné brzdy SRAM Guide Ultimate majú síce širšie páčky - zažil som doslova nostalgickú spomienku na niekdajšie Avidy, ale od tých z dôb minulých majú citeľne silnejší a dávkovateľnejší záber. Ak by sa vám aj ten zdal málo silný, jednoducho si ho kolieskom na páke ešte pritvrdíte. Len potom pozor po stlačení prednej na prípadný letecký zážitok. Pohon fungoval výborne, hladko a nehlučne, ako sa na XX1 Eagle patrí. Akurát, 32-zubový jedno-prevodník v kombinácii s 11-pastorkovou kazetou ma trochu vytrápil v kopčekoch, osobne by som volil skôr 30-tku. Netvrdím však, že sa na to nedá zvyknúť, ja som už asi starší a pohodlnejší kus, hehe. Zvuk zadného náboja od Industry 9 počuť v rádiuse pol kilometra okolo neho, takže keď ste zvyknutý vykecávať s kámošom, tak budete musieť pridať volume a určite sa vám nemôže stať, že si vás niekto okolo nevšimne. Nám sa doslova stalo, že sa na bike prišiel niekto mrknúť so slovami: „Som počul ten rámus od náboja, tak som vedel, že to nebude len taký nejaký šrot“. Pruženie po nastavení tlakov fungovalo výborne a vyrovnane, na vzduch naozaj pekne a navyše s benefitom rozumnej váhy.



Trochu sme vo výjazdoch experimentovali s nastavením páčky tlmenia v tlmiči, ale nakoniec rozdiel medzi otvoreným módom a stredným bol taký minimálny, že by ste to sotva postrehli. Úplne uzavretú polohu odporúčam snáď len do dlhých asfaltových up-hillov. Smerom dolu to po otvorení pruženia a nastavení správneho prevodu išlo pekne hladko a sebaisto, žiadne prepadanie do zdvihu ako tomu bolo na rovnakej vidlici kedysi. Ku výbornému a istému ovládaniu biku iste prispeli okrem geometrie aj široké karbónové riadítka a krátky predstavec od spomínaného Chromagu. Niekomu možno napadne, prečo nie sú bowdeny vedené vnútrom rámu, ako to už je posledné roky na bikoch trendom, mali sme o tom búrlivú diskusiu. Mne osobne však ich vedenie nijak neprekážalo, dokonca mi tie oranžové bowdeny na čiernom ráme tak trochu pripadali ako žily na živom organizme.


Filozofia Davida Turnera ku tejto otázke je, že keď sa vám na výjazde stane niečo s lankom, tak to viete za pár minút vymeniť, ale ak máte bowdeny vnútrom rámu, je to o to komplikovanejšie. Okrem toho to prináša problém pri pohybe bowdenov napr. pri pretočení riadítok. Do toho ten oranžový výplet uhlíkových kolies Industry nine Enduro s oranžovými nábojmi rovnakej značky a krásne sedlo od Chromagu a zladenie je dokonalé. Nápisy, teda polepy na ráme sa nám po pár výjazdoch mali na jednej strane trochu odierať a začínali vykúkať sivé, tie trvanlivé pod lakom. Po sezóne si ale prelepíte za nové, hoci aj inej farby, poprípade dáte dolu a jazdíte na sivo. Veľmi pozitívne nás zaujala kombinácia plášťov z dielne Schwalbe - Hans Damf 2,35 vpredu a Rock Razor 2,35 vzadu.


Chovali sa perfektne a predvídavo a rovnako prispeli nemalým dielom k celkovému super pocitu jazdenia na RFXku. A nakoniec... nedá mi nespomenúť závažnú vec pri kúpe biku, ktorou je garancia. Tú TURNER bikes ponúka nielen na papieri, ale ako hovoria skúsenosti užívateľov, vedia sa zodpovedne chovať ku svojim zákazníkom s ochotou v reáli. Jeden z nás bikerov zo svojim Turnerom je tomu svedkom (greetz LittleFox).

Plusy

TURNER v 4.0, za mňa...celé dobre. Odporúčam vyskúšať na vlastnej koži.

Mínusy

Hľadať tu mínusy je naozaj ťažký oriešok... OK, tak pár subjektívnych „drobností“. Možno bude niekomu vadiť ten hlučný orech, mne sa však ten zvuk páčil. Niekomu zase nemusí vyhovovať, že tie nálepky na ráme idú dolu a treba ich po čase meniť. A nakoniec sa možno nájde niekto, kto by uvítal skôr 30-zubový prevodník do celodeniek po našich kopcoch... 100 ľudí, 100 chutí...

Zhrnutie na záver: Tri slová


Tri slová, ktoré tento bike vystihujú – pevnosť, svižnosť a hravosť. Vlastne, Turner RFX nie je bike, je to filozofia. Sadol každému, kto si na neho vyskočil, výborne jazdí dolu poriadnym terénom alebo hore, navyše s hravosťou v žilách. V neposlednom rade perfektne vyzerá a neuvidíte ho na trailoch každý deň. Aj keď RFXko nebolo robené s dôrazom na váhu ale výdrž a pevnosť, aj tak je jeho váha cca 13,5 kg aj s flat pedálmi od Chromagu excelentná. Všetko to dokopy vytvára obraz jedného úžasného „dream“ biku.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
warzone 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: VAUDE Virt Softshell II – multifokál medzi nohavicami?

Test: VAUDE Virt Softshell II – multifokál medzi nohavicami?

Sú softshellové nohavice Virt II skutočne natoľko univerzálne ako vyzerajú? Aký typ cyklistu ich ocení najviac?
Od základu: XC, TR, AM, EN, DH - kde je rozdiel?

Od základu: XC, TR, AM, EN, DH - kde je rozdiel?

Horská cyklistika sa delí na viacero disciplín – od bežného lesného/asfaltového jazdenia do kopcov až po extrémne náročné zjazdy. Ktoré disciplíny poznáme a ako sa volajú?
Test: Vittoria Mazza - klobúk dole, Vittoria

Test: Vittoria Mazza - klobúk dole, Vittoria

Plášte sú pri enduro a gravity disciplínach jedným z najdôležitejších komponentov na bicykli. Ako tieto obstáli skúšku a pretekové nasadenie?
keyboard_arrow_up