Tip na výlet: Butkov, Rohatá skala, Kanada

O traile „Kanada“ ste možno už viacerí počuli. V rámci diskusných fór je to často diskutovaná lokalita, ktorú rozdhodne stojí za to navštíviť. V dnešnom tipe na výlet by som sa vám však pokúsil priblížiť aj ďalšie dve zaujímavé lokality nachadzajúce sa v okolí „Kanady“, ktoré možno hravo zvládnuť počas jedného dlhšieho výjazdu naprieč Strážovskými vrchmi. Táto trasa má zhruba 36 km a prevýšenie 1 500 m a odporúčal by som ju skôr skúsenejším bikerom. Začiatok trasy je situovaný do obce Ladce, kde sa okrem cementárne nachádza novovybudované pútnicke miesto - skalné sanktuárium sv. Jána Pavla II., týčiace sa na hore Butkov. Trasa k sanktuáriu je výborne značená bielymi krížmi po pravej strane cesty a doplnená o viacero smerových tabúľ.

Hora Butkov

Pod vrchol hory, smerom ku (už z cesty dobre viditeľnému) krížu vedie od časti obce Horné Ladce asfaltová cesta, ktorá sa na konci chatárskej osady mení na „panelku“, ktorá od chaty Muflónka pokračuje už len ako „turistická trasa“, pozostávajúca z prevažne luxusne uvalcovaného makadamu.

Trasa ku krížu je prejazdná za každého počasia a počas všetkých ročných období. Po absolvovaní tohto úvodného štvorkilometrového stúpania sa vám hora Butkov odvďačí krásnym výhľadom na celú dolinu od Inovca cez vrcholy Vršateckých brál až po Považskú Bystricu, nad ktorou sa týči Malý a Veľký Manín. Na vrchole v okolí kaplnky pri kríži je možnosť posedieť si v altánkoch v tieni, poopekať, opláchnuť sa, skočiť na suché WC, poslať bezplatne domov tématickú pohľadnicu, alebo sa iba kochať výhľadom .

Po krátkej prestávke na hore Butkov pokračujeme postupne úplne hore po „etážach“ kameňolomu, aby sme sa dostali k zadnej zvážnici a k prvému výživnému zjazdu smerom k sedlu Mraznica.

Zjazd značený starou červenou turistickou značkou je trochu strmší, pozor si treba dávať hlavne na voľné kamene a popadané konáre. Po zhruba dvojkilometrovom zjazde sa dostávame na rázcestie, kde sa opäť napojíme na turistickú značku a pokračovanie cesty od chaty Muflónka smerom k sedlu Mraznica. Cestu bude lemovať pár chatiek po pravej a ľavej strane cesty. Prejazd lesom k Mraznici odporúčam voliť singlom, ktorý lemuje ľavú časť cesty značenej žltou značkou. V sedle Mraznica sa nachádza turistický smerovník, ktorý vás navedie na správnu trasu po žltej značke až smerom na Rohatú skalu.

Zjednodušene možno povedať, že správna trasa vedie stále smerom hore po širokej zvážnici. Pokiaľ sa pohybujete vpred a netreba točiť pedálmi, niekde sa stala chyba . Najbližších 5 km by sa mala trasa kľukatiť smerom hore po starej vojenskej ceste – kamenistej zvážnici, ktorá kopíruje vrstevnicu a ponúka nádherné výhľady po ľavej strane na Slatinský lom, Malenicu, Slatinskú tiesňavu a okolité vrcholy. Zhruba po 5 km sa žltá značka nenápadne rozdeľuje.

Kam ďalej?

Jedna možnosť je odbočiť vľavo - strmo dole na nenápadnú cestu a druhá šípka ponúka možnosť pokračovať po zvážnici stále ďalej. Odporúčam urobiť si zachádzku vľavo na Vyhliadku pod Rohatou, čo je miesto s výborným upokojujúcim 270° výhľadom poskytujúcim satisfakciu za trasu, po ktorej ste sa pomaly štverali hore.

Na vyhliadke sa nachádza ohnisko a je to zároveň ideálne miesto na krátky oddych, načerpanie nových síl, doplnenie tekutín a energie.

Z tohto miesta pokračuje žltá turistická značka po hrebeni na Rohatú skalu. Pokiaľ sa nikam neponáhľate, tak táto polhodinová zachádzka s „trochou“ tlačenia určite stojí za to. Na vrchole Rohatej skaly sa nachádza kríž a vrcholová kniha, no pokiaľ nie ste Kája Hartl, alebo vás nosenie biku na chrbte nejako extra nenapĺňa, bicykel budete musieť nechať dole cca 150 m pod skalou.

Kanada

Pri návrate po krátkej zachádzke k Rohatej je potrebné sa opäť napojiť na „žltú zvážnicu“ a pokračovať (prekvapivo) opäť smerom hore, zhruba jeden a pol kilometra, kde sa dostanete na maličkú „čistinku“, kde sa cesta, vrátane žltej značky, opäť raz rozchádza. Odbočka vľavo ponúka možnosť spustiť sa dolu do obce Mojtín, no keďže naším cieľom a zlatým klincom programu je trail Kanada, nezostáva nám nič iné, ako pokračovať pár metrov ešte ďalej a odbočiť vpravo (druhá odbočka vpravo), opäť smerom hore po lesnej zvážnici. Po tejto ceste treba pokračovať, až kým sa po vašej pravej ruke nezjaví úzky chodníček pomedzi ihličnany.

Tento chodníček vás dovedie k starej opustenej pastierskej chatke, čo je vlastne samotný začiatok trialu. Tento „check-point“ je ideálny na odpustenie vzduchu z nabombovaných plášťov, prepnutia páčiek tlmenia do polohy „open“, prípadne zasunutia sedlovky do rámu.

Trail Kanada má dĺžku cca 4,5 km s poklesom nadmorskej výšky okolo 400 m. Trasa pôvodne slúžila ako starý lovecký chodník, no momentálne je skôr raritou, ak sa vám podarí na nej niekoho (s výnimkou lesnej zveri) stretnúť.

Kto má rád úzke chodníky zarezané v svahu, korene, sem tam nejaký ten voľný kameň a svišťanie kolies v popadanom lístí, tak si určite príde na svoje. Spomínať nádherné gýčové výhľady na Košeckú dolinu snáď ani nie je potreba.

Posledná tretina trialu býva obvykle počas letných mesiacov trochu zarastená, treba sa riadiť intuíciou a nebáť sa ísť úzkymi cestičkami hore-dole, až kým vás to „nevypľuje“ na kamenistú poľnú cestu. Kanada sa dá zvládnuť aj na 100 mm XC HT, no ten „pravý-orechový“ zážitok sa dostaví skôr, pokiaľ pod vaším zadkom bude uháňať celoodpružený trailbike so zvihom 120 mm a viac. Aby toho po výživnom zjazde nebolo málo, pokračovať budeme smerom vpravo po kamenistej poľnej ceste, kým sa nedostaneme na sedlo Prevrat, kde sa opäť napojíme vľavo na starú vojenskú cestu, ktorú tu po sebe zanechali osloboditelia SNP a spustíme sa pokojnou, no výživnou trasou cca 9 km cez rekreáčnu oblasť do obce Košeca odkiaľ nám zostáva už len presunúť sa po hlavnej ceste, resp. poza cementáreň okolo firmy Drevopal (menej frekventovaná trasa) naspäť do obce Ladce ako východiskového bodu.

Mapa a GPX

Online mapu a GPX si môžete pozrieť na: mtbiker.sk/vyjazdy/179809/bimjeam-vyjazd-ladce-butkov-mraznica-mtb-sucho-36km-2h-1425m.html

Dúfam, že som vás počas tohto dovolenkového obdobia aspoň trochu namotivoval na výlet do Strážovských vrchov a pokiaľ nie, tak si môžete aspoň v pohodlí domova pozrieť krátke video z jesenného prejazdu Kanady.