Brzdy Hayes – aktuálne produkty a novinky

Brzdy Hayes – aktuálne produkty a novinky

PR článok

Len máloktorá firma spustila takú revolúciu v cyklistickom priemysle naprieč všetkými odvetviami a disciplínami, tak ako sa to podarilo Hayesu. V dnešnej dobe by sme asi len ťažko hľadali pri kúpe nového horského bicykla model, ktorý by nebol osadený kotúčovými brzdami. Koncom minulého tisícročia to bola práve táto firma, ktorá prišla pred takmer 20-timi rokmi na trh s prvými hydraulickými kotúčovými brzdami Hayes Mag. Hayes pritom vyrába hlavne brzdy pre autá, motorky, premysel a dodáva brzdy aj na Harley Davidson, Caterpillar (CAT) alebo aj snežné skústre Ski-Doo.

Hayes stále funguje a ponúka široké portfólio hydraulických aj mechanických kotúčových bŕzd, ktoré si v nasledujúcich riadkoch aspoň v skratke priblížime.

Prime


Najvyššia rada prime určená pre trailovo-allmoutainovo-freeridovo až downholivo orientovaných jazdcov sa delí do štyroch „stupňov výbavy“ v závislosti od použitých materiálov a technológií. Najvyšším a najdrahším prevedením je verzia PRO, nasledovaná verziami EXPERT, COMP a SPORT.



Táto prémiová verzia brzdy sľubujúca výbornú ergonómiu páky a vysoký brzdný účink je vybavená „beznáraďovým“ nastavovaním vzdialenosti páky od riadítok a regulátorom „mŕtveho chodu“ umiestneným na vrchnej strane expanznej nádobky, ktorej kryt je netradične umiestnený zboku tela brzdy. V žilách brzdy koluje brzdová kvapalina DOT-4, ktorú v prípade potreby možno jednoducho odvzdušniť odstránením odvzdušňovacej skrutky nachádzajúcej sa v blízkosti objímky. Ako pomyselná čerešnička na torte je použitie titanových torxových skrutiek, ktoré posúvajú hmotnostne tieto allmoutainové kotvy na hranicu atakujúcu 300 gramov. Biele strmene so zlatou grafikou v sebe ukrývajú sintrované metalické platničky.

Verzia EXPERT v decentnej čiernej farbe je ochudobnená o titanové skrutky, verzia COMP okrem toho ešte aj o páčku nastavenia mŕtveho chodu a základná, cenovo najdostupnejšia verzia SPORT, nemá narozdiel od jej luxusnejších súrodencov ani uhlovo nastaviteľný „banjo“ - úchyt koncovky brzdovej hadice smerujúcej do strmeňa.

DYNO


Hydraulické brzdové XC a trail náčinie pod označením DYNO sľubuje kompiláciu skúseností a vedomostí zozbieraných počas posledných trinástich rokov, čo sa odzrkadľuje nielen na najodolnejšom možnom prevedení konštrukcie brzdy, ale aj na výbornej dávkovateľnosti brzdného výkonu.

Táto rada vybavená semi-metalickými platničkami ponúka v porovnaní s PRIME-om iba 2 verzie COMP a SPORT, pričom prvá z nich je dostupná v bielej a druhá v čiernej farbe. Zaujímavou „fičurou“ je použitie strmeňa, ktorý má v otvoroch pre uchytenie do rámu dvojicu aretačných „červíkov“ vymedzujúcich polohu strmeňa voči kotúču v prípade, že ho z nejakého dôvodu budete musieť demontovať, čo podstatne uľahčuje správne nastavenie polohy strmeňa pri jeho opätovnom nasadení.


RADAR


Prvé brzdy od Hayes na minerálny olej, ktorý si vyžiadal trh, kvôli ľahkej servisovateľnosti. Brzdy z kategórie RADAR sú dostupné v jednej verzii v lesklom čiernom prevední a tvarom tela páky sa konštrukčne podobajú na radu NINE, ktorá bola svojho času hojne osádzaná na stroje s vyšším zdvihom. V porovnaní s „dynami“ majú „radary“ delenú objímku, ktorá umožňuje ich priamu montáž na riadítka bez nutnosti zhadzovania gripov alebo radenia. Katalógová hmotnosť brzdy so 160 mm rotorom je udávaná v hodnote 380 gramov, čo zodpovedá ich XC a trailovému určeniu.



MX Expert


Mechanický strmeň MX Expert je nástupcom predchádzajúceho modelu MX4 s primárnym určením pre XC a trailové jazdenie.



CX


Rada CX pozostáva z troch zástupcov, pričom najvyššie postavený - CX Pro predstavuje 159-gramovú lahôdku z jedného kusu lešteného hliníka, ktorá je od roku 2014 neodmysliteľnou súčasťou produktovej línie Hayesu určenej pre cyklokrosové a cestné bicykle. Tento minimalistický strmeň je dostupný v dvoch elegantných farebných vyhotoveniach kombinácie striebornej a čiernej, respektíve, striebornej a červenej.



Nižšia verzia CX Expert bez odfrézovania nevyhnutého materiálu je v porovnaní s CX Pro o 36 gramov ťažšia a dostupná iba v strieborno-čiernom prevedení. Základná verzia cyklokrosového strmeňa CX Comp má klasickú čiernu komaxitovú povrchovú úpravu a telo zložené z dvoch kusov a oproti top-modelu trpí 108-gramovou nadváhou, čo sa však žiadno neodzrkadľuje na jeho brzdnom výkone.



Poslednou logickou produktovou sadou sú samozrejme brzdové rotory vlastnej produkcie, ktoré Hayes ponúka v dvoch typoch vyhotovení označených ako „L“ a „V“. L-kové kotúče sú dostupné pod označením L6 až L8, pričom príslušná číslica vždy označuje priemer rotora v palcoch. L6 má teda šesť palcov, čo v milimetroch predstavuje číslo 160, L7 má 180 mm a L8 203 mm.

V-čkové kotúče ponúkajú ešte širší rozsah výberu od žiletkárskeho V5 (140 mm) až po monštózny V9 (224 mm!) kotúč, pri ktorom výrobca uvádza na svojich webových stránkach hmotnosť „heavy as hack“, čo možno voľne preložiť ako „sakra ťažký“.

L
  • L6 - 160 mm / 95 g
  • L7 - 180 mm / 131 g
  • L8 - 203 mm / 171 g

V
  • V5 - 140 mm / 99 g
  • V6 - 160 mm / 114 g
  • V7 - 180 mm / 156 g
  • V8 - 203 mm / 204 g
  • V9 - 224 mm / "heavy as hack"

Hmotnosť je udávaná bez skrutiek.



Brzdy Hayes okrem sladkej nostalgie tejto „kultovky“ predstavujú plnohodnotnú alternatívou pre tých, ktorí netúžia vlastniť tuctové korporátne japonské alebo „americko-taiwanske“ brzdy, ktoré sú masovo osádzané na väčšinu produkcie bikov známych výrobcov.

Viac informácií nájdete na stránke výrobcu: hayesdiscbrake.com, ako aj dovozcu: procycling.sk.
report_problem Našiel si v texte chybu?

Podobné články

Pole Evolink 158 - na veľkosti záleží

Pole Evolink 158 - na veľkosti záleží

V dobe, keď ostatné značky ešte len po malých krokoch začínali experimentovať s novou „long and slack“ geometriou, ktorú predstavil Mondraker, si Leo Kokkonen povedal, ide to aj inak.
Unboxing: Giant Talon 2 GE - čistota dizajnu

Unboxing: Giant Talon 2 GE - čistota dizajnu

Pri navrhovaní biku sa dá zvoliť cesta, že sa použijú osvedčené komponenty, moderná geometria a uhľadený dizajn. Potom si stačí ustrážiť kvalitu a výsledok môže vyzerať práve takto.
Video: Škola jazdy - ako správne brzdiť play_arrow

Video: Škola jazdy - ako správne brzdiť

O tom, aké dôležité je vedieť rýchlo a účinne zastaviť, sa asi nemusíme baviť. Na čo treba klásť dôraz a ktoré veci radšej nerobiť?
keyboard_arrow_up