Správane zvolené a aplikované mazivo je základný faktor úspešného výjazdu. Suchá a škrípajúca reťaz nikdy na nálade nepridá, čo s pribúdajúcimi kilometrami platí dvojnásobne. Na druhej strane, kompletne čierny pohon od oleja a nalepené nečistoty len zbytočne znižujú životnosť komponentov. V dnešnom článku si priblížime zopár olejov určených do mokrého, ale aj prašného prostredia. Stačí si len dobre vybrať...
Mazivá v podstate môžeme rozdeliť na 3 základné kategórie. Prvou sú tie do
vlhkého prostredia, resp. blata a vody. Vydržia skutočne dlhú dobu, ale na druhej strane v suchom prostredí na seba lepia aj dosť nečistôt – tomu sa dá celkom úspešne brániť vhodnou aplikáciou. Druhou kategóriou sú tie, ktoré si najlepšie rozumejú so
suchým a prašným prostredím. Nelepia na seba nečistoty, ale pritom znižujú trenie a bránia korózii. Tieto mazivá sú ďaleko redšie a sú vhodné napríklad aj na lanká a bowdeny. No a tretiu skupinu tvoria tie, ktoré sa snažia 2 tieto protichodné vlastnosti kombinovať, teda sú to
univerzálne mazivá. Každá z týchto skupín nájde svoje využitie a pri správnom výbere ponúkne aj vynikajúce výsledky.
Brunox Top-Kett 100 ml
Univerzálna ochrana proti korózii, ktorá môže byť použitá všade, kde je táto vlastnosť vysoko potrebná. Vytvára veľmi kompaktný a nevysychajúci ochranný film. Taktiež veľmi dobre znáša vysoký tlak a odoláva vonkajším vplyvom. Ideálny ako univerzálny olej pre vašu reťaz, ale uplatnenie nájde aj inde. Veľkosť balenia je 100 ml a je dostupný ako sprej tak aj kvapkadlo. Cena je 6.90 € a viac informácií nájdete
TU.
Brunox Turbo
Mazací prostriedok s trochu odlišným zložením a zameraním ako Top-Kett. Čistí, maže a konzervuje za pomoci aditíva Turboline. Má výbornú viskozitu a dokáže preniknúť aj do tých najmenších otvorov, kde zabezpečí ochranu proti korózii. Použitá zmes zaručí súvislý ochranný film ako aj potrebnú hrúbku vrstvy. Pritom uvoľňuje nečistoty (najmä organické), ktoré môžu byť následne ľahko odstránené. Má nepatrné povrchové napätie a potrebnú priľnavosť ku kovom, takže voda je okamžite vytesnená. Výborný na mazanie reťazí na väčšinu bežných podmienok. Veľkosť balenia je 100 ml alebo 400 ml. Cena je 5.90 € / 7.90 € a viac informácií nájdete
TU.
TF2 Extreme Wet 125 ml
Blato, voda a sneh. Jednoducho, všetky možné skupenstvá vody, ktoré nás môžu pri výjazde stretnúť. Prípadne ak potrebujete, aby olej vydržal na reťazi skutočne dlhú dobu. Práve vtedy príde vhod Extreme Wet od TF2, ktorého základ tvoria syntetické oleje so špeciálnymi prímesami kvôli zníženiu trenia a zvýšeniu odolnosti voči vode. Je dostupný buď v menšom 70 ml balení alebo vo väčšej 125 ml verzii. Cena je 5.10 € a viac informácií nájdete
TU.
TF2 Plus Dry 125 ml
Na opačnom konci spektra stojí olej TF2 Plus Dry s teflónom. Je ideálny všade tam, kde nie je reťaz vystavené extrémnemu vlhku a najviac si rozumie s prašným prostredím. Vďaka zloženiu na seba nelepí prach a nečistoty, takže nevytvára „populárnu“ brúsnu pastu, ktorá sa veľkou mierou podieľa na opotrebovaní ozubenia na prevodníkoch a kazete. Samozrejme, nejakú ľahkú spŕšku vody znesie. Taktiež je vhodný aj na čapy prehadzovačky, lanká a bowdeny. Dostupný je buď v 75 ml balení alebo ako 125 ml verzia. Cena je 5.10 € a viac informácií nájdete
TU.
Motorex Dry Power 100 ml
Ďalší zástupca je švajčiarska spoločnosť Motorex. Pre potreby prašného a suchého prostredia, prípadne všade tam, kde netreba extrémnu odolnosť (napr. použitie na cestnom bicykli), sa z ich ponuky ideálne hodí Dry Power. Ľahko preniká do všetkých „záhybov“, takže je veľmi vhodný aj na lanká, bowdeny a čapy. Pritom poskytuje dostatočnú ochranu proti korózii a tiež proti opotrebeniu, ktoré vzniká trením. Je dostupný v 100 ml balení s aplikátorom, prípadne ako 56 ml a 300 ml verzia v spreji. Cena je 8.80 € a viac informácií nájdete
TU.
Motorex Wet Protect 100 ml
V ponuke Motorexu samozrejme nechýba ani olej do vlhkého prostredia a nepriaznivých podmienok. Taktiež sa hodí aj na použitie pri MTB a dlhých výjazdoch v horách. Vtedy príde vhod dlhá odolnosť, aj keď práve neprší a nie je všade blato po uši. Obsahuje aditíva, ktoré mu umožnia ľahko preniknúť aj do malých priestorov. Nie náhodou sa stal tipom pri výbere mnohých zahraničných testerov. Rovnako ako Dry Power, je dostupný ako 100 ml balenie s aplikátorom, prípadne 56 ml a 300 ml verzia v spreji. Cena je 8.80 € a viac informácií nájdete
TU.
Juice Lubes Chain Juice Wet
Keď je vonku poriadne mokro, blato a nevyzerá to na zlepšenie, príde veľmi vhod mazanie, ktoré prešlo vývojom a testovaním na Britských ostrovoch počas niekoľkých sezón. Vzhľadom na to, aké tam panuje počasie sa jedná o naozaj poctivé testovanie. Obsahuje dôležité aditíva, ktoré pomáhajú odolávať vysokému tlaku, čo je základ pre to, aby ostal olej tam, kde má – na reťazi a to aj pri intenzívnej záťaži. Taktiež nechýbajú prísady odolávajúce vode a spomaľujúce koróziu, takže reťaz nezačne tak skoro meniť svoju farbu do „zlatista“. O jeho sile svedčí aj fakt, že výrobca ho sám neodporúča vôbec používať, keď je sucho, inak sa reťaz okamžite obalí nečistotami. Je dostupný v 65 ml a 130 ml balení a cena väčšieho je 7.84 € (menší stojí 5.21 €). Viac informácií sa dozviete
TU.
Juice Lubes Viking Juice 130 ml
Tak trochu dva rôzne svety sa snaží spojiť produkt s názvom Viking Juice. Ja navrhnutý tak, aby fungoval dobre v suchom, ale aj vlhkom prostredí, čo z neho robí veľmi univerzálne mazivo. Viac menej bol uvedený pre Magnusa Backstedta, aby vydržal počas celého preteku Paris – Roubaix, čo sa aj podarilo, keďže nakoniec v roku 2004 Magnus zvíťazil. Ak hľadáte jeden produkt na všetko, tak práve toto môže byť ideálna voľba. Je dostupný ako 130 ml balenie s aplikátorom. Cena je približne 10.46 € a viac informácií nájdete
TU.
Cyclon Bike Care COURSE Lube
Cyclon Course je mazivo s obsahom P.T.F.E./teflónu a dlhotrvajúcim účinkom. Preniká aj tými najmenšími otvormi a špárami, kde zanecháva tenkú ochrannú vrstvu. Pritom odpudzuje vlhkosť a chráni proti korózii. Olej nevytvára mastnú a lepivú vrstvu na povrchu komponentov a tiež sa hodí ako univerzálne mazivo do suchých aj mierne vlhkých podmienok. Je dostupné v širokej škále veľkostí, od malej ľahko prenosnej 25 ml verzie, až po 500 ml sprej. Cena je a viac informácií nájdete
TU.
Cyclon Bike Care DRY WEATHER Lube 125 ml
Mazivo určené do suchých a prašných podmienok. Vďaka svojmu zloženiu nevytvára na povrchu lepivú vrstvu a udržuje váš pohon pekne čistý čo najdlhšiu dobu. Pritom ale odpudzuje vlhkosť a chráni proti korózii. Tiež je vhodné pre použitie vo vysokých, ale rovnako aj v nízkych teplotách. Svojím zložením minimalizuje trenie, a tým predlžuje životnosť komponentov. Je dostupné v 125 ml balení s aplikátorom. Cena je a viac informácií nájdete
TU.
RSP Red Oil
Takmer do všetkých bežných podmienok je určený produkt od rakúskej spoločnosti RSP – špecialistu na údržbu bicykla. Red Oil je hustý teflónový olej vďaka čomu sa na neho nečistoty toľko nechytajú ale pritom stále dokáže zabezpečiť tichý a hladký chod reťaze. Taktiež sa hodí aj na iné pohyblivé časti ako sú napr. lanká a bowdeny. Je dostupný ako 50 ml balenie a stojí 4.80 €. Viac informácií sa dozviete
TU.
RSP Black Oil
Samozrejme keď je vonku vlhko a mokro treba siahnuť po niečom čo na reťazi vydrží oveľa dlhšiu dobu. Prípadne nemusí byť úplné blato ale potrebujete aby ste ani po celom dni v teréne nemali na konci dňa suchú reťaz. V ponuke od RSP je týmto produktom Black Oil. Obsahuje PTFE, má vyššiu hustotu a vysokú „mazivosť“. Pritom je doplnený o aditíva ktoré odpudzujú vodu a blato aby reťaz vydržala čo najdlhšie s minimom nalepených nečistôt. Je dostupný ako 50 ml balenie a stojí 4.80 €.Viac informácií sa dozviete
TU.
Pri aplikácii dodržiavajte pár zásad
Či už si kúpite mazivo určené do vlhkého prostredia alebo naopak, vždy je dobré dodržiavať pri aplikácii pár zásad. V prvom rade mazivo vždy nanášame na čo najčistejšiu a suchú reťaz. Nemusí sa úplne lesknúť, ale je dobré aspoň hrubé očistenie od starého maziva a špiny. Ak používame sprej, tak ho nestriekame na kazetu, ale len na jednotlivé články reťaze. Tiež nie je dobré nanášať mazivo tesne pred jazdou. Ideálne je mazať večer a nechať cez noc, nech sa všetko pekne usadí a „stečie“. Následne stačí už len zľahka pred jazdou zotrieť prebytočné zvyšky. Tým pádom nebude reťaz chytať špinu, ale pritom bude namazaná tam kde je to potrebné – teda zvnútra čapov.