Test: prilba HAVEN Toltec pink – ľahučký sprievodca v teréne

O tom, aké dôležité je nosiť pri jazdení prilbu, tu debatovať určite nemusíme. Ak patríte medzi tých šťastnejších a doposiaľ ste kvalitu prilby na vlastnej koži (či skôr hlave) neotestovali, určite ste videli niektorú z tých hrôzu naháňajúcich fotiek na nete - rozbité hlavy po páde bez prilby.

Dnešné prilby vďaka technologickému pokroku ponúkajú slušnú úroveň ochrany pri každom štýle jazdenia. Cesta, XC, trail, All-mountain, Enduro, dirt, street alebo „full face“ prilby určené na drsnejšie používanie DH/FR – špecifické podmienky každej z týchto disciplín dávajú neľahkú úlohu pre výrobcov prilieb. Umožňujú jazdcovi zabudnúť na zraniteľnosť hlavy, pustiť to dolu z kopca s väčšou istotou a rýchlejšie, skočiť si vyššie, vyskúšať bez obáv nový trik či namieriť priamo do koreňov a sústrediť sa tak viac na jazdu.

Značka HAVEN pochádza z českého Března a funguje na trhu od roku 2005. Výrobky pomáhajú vyvíjať ich jazdci z tímu HAVEN Extreme a ďalší sponzorovaní športovci. Prilbu Toltec vyvinuli už v roku 2014 a na pultoch je od roku 2015. Ide o technicky prepracovanú prilbu pre univerzálne použitie MTB od závodnej cross country po trailové jazdenie. Aj pre rok 2017 bude v predaji, ale s dizajnovými úpravami. Tento rok je dostupná až v desiatich farebných kombináciách – čierna/ružová, čierna/zelená s čiernym šiltom, čierna/zelená so zeleným šiltom, zelená s čiernym šiltom, zelená so zeleným šiltom, titán, oranžová, biela mat, biela/červená a ružová. Prevažne výrazné farby sú výrobcom zvolené aj pre väčšiu viditeľnosť na ceste. Veľkostne je dostupná v dvoch veľkostiach – S/M a L/XL. My sme mali jej pink prevedenie určenú skôr pre bikerky v menšej z veľkostí.

Štruktúra prilby Toltec je vyrobená niekoľkonásobnou In Mold technológiou z polykarbonátu. Kedysi sa vyrábali prilby z dvoch kusov – vonkajšej a vnútornej škrupiny a tie sa následne zlepili. Dnes sú prilby vyrábané technológiou In Mold, teda vytvorí sa vonkajšia škrupina a do nej sa vstrekuje spomínaný špeciálny GR – EPS polykarbonát. Ten po stvrdnutí vytvorí pevný jednoliaty celok, a teda nie dva zlepené celky ako tomu bolo kedysi. Vďaka tomu je prilba ľahšia, dobre absorbuje nárazy a umožňuje vytvorenie tvarovaných vetracích otvorov, takže hlava je v letných mesiacoch dobre odvetraná. Vetracie otvory prilby Toltec sú vytvorené premyslene, aby zabezpečovali výborné odvetranie. Sieťky proti hmyzu vo vetracích otvoroch určite potešia, často ich nevidno ani u drahých prilbách.

V zadnej časti je prilba masívnejšie tvarovaná, aby chránila citlivú zadnú časť hlavy. Vpredu nájdeme menší šilt z tvrdého plastu, ktorý stojí pevne na svojom mieste. Upevnenie prilby na hlave majú na starosti vnútorné plastové remienky. Tie sa dajú vzadu zaťahovať klasickým kolieskom a tiež sa dajú nastaviť výškovo podľa veľkosti a tvaru hlavy. Vzadu umožňujú dlhovlasým bikerkám pretiahnutie chvosta. O zapnutie prilby na hlavu sa postarajú textilné remienky, ktoré sú uchytené na bokoch prednej časti prilby a úplne v zadnej časti, takže prilba drží stabilne na hlave. Ramienky sa stretávajú pod ušnou časťou tváre, kde sa dajú nastaviť do výšky podľa jazdcovej potreby. Zapínanie je riešené na ľavej časti tváre, aby netlačilo na krku. Na krčnej časti je ešte remienok vystužený mäkkým textilným obalom.

Keď sme už pri vystužení, vo vnútri prilby sa o komfort postará výstelka z CoolStuff materiálu. Tá sa dá v prípade potreby z prilby vybrať a vyprať. Vykrojenie prilby ponad uši umožňuje použitie slnečných okuliarí bez pocitu tlačenia. K prilbe si môžete dokúpiť ľahučký kryt v prípade dažďa HAVEN Toltec Rain Protection v čiernej a zelenej farbe a rovnako v dvoch veľkostiach. Váha prilby 190 g (S/M) a 220 g (L/XL) je bezpochyby viac než priaznivá. Aj jej cena 75,90 € patrí k nižším v tejto kategórii prilieb. Viac informácií o danej prilbe nájdete na stránke: haven.cz/eshop/prilby-helmy/toltec_pink.

Jazdíme s Toltecom

Prilbu skúšali dve bikerky – moja polovička Lula (Specka), dostatočne skúsená bikerka a naša 11-ročná dcérka Sveťka – nováčik vo svete MTB. Keď nám prilba prišla a otvoril som krabicu, napadlo mi pohľadať sviečky a tortový nôž, jej sladká ružová farba totiž doslova pripomína tortu . Babám sa ale veľmi páčila, a tak prvotný a pre nežné pohlavie dôležitý faktor - dizajn, uspel na 1* a obom prilba vo veľkosti S/M dobre sedela. Po zatiahnutí upínacieho systému klasicky kolieskom vzadu prilba drží na hlave stabilne, na pocit pevne aj pri jazdení a dámy poteší, že sťahovacie pásiky vzadu myslia aj na dlhé vlasy. Zároveň ponúka vďaka tvarovaniu a vnútorným výstelkam z materiálu CoolStuff dostatočné pohodlie. Rovnako zapínacie remienky nikde netlačia a nezavadzajú.

Aj keď pôsobí celkom robustne, jej perfektné odvetranie a malá váha značne prispieva k celkovému pocitu ľahkosti pri jej nosení. Menší šilt sa síce nedá nastavovať do výšky, ale obom bikerkám vyhovoval a ako clona proti slnku postačoval. Aj keď Toltec v zadnej časti nesiaha až tak nízko ako klasické AM-EN prilby, jej ochrana vzadu pôsobí dostatočne. Celkovo je ťažké hodnotiť, na koľko je prilba bezpečná, crash testy sme robiť nehodlali, ale podľa jej robustne vyzerajúcej konštrukcie a technológie výroby sľubuje na bežné MTB použitie dobrú dávku bezpečnosti. Dizajnéri mysleli aj na bezpečnosť v premávke, o čom hovoria dva reflexné trojuholníčky na zadnej časti polykarbonátovej výplne, aj keď mohli byť aj o trochu väčšie, priestoru je tam dosť. Čo nás ale po pár výjazdoch testovania prilby v letných slnečných podmienkach trochu prekvapilo, je vyblednutie tej chutnej ružovej farby. Niežeby sa urobili fľaky, skôr celá škrupina rovnomerne stratila sýtosť, akú mala po vybalení. Trochu to možno zamrzí, ale inak jej to stále neubralo na kráse.

Plusy

• výborné odvetranie
  • váha
  • ponuka farebných kombinácií
  • stabilita na hlave

Mínusy

• vyblednutie farby

Záverom

Výborný komfort, dobré držanie na hlave, skvelé odvetranie, váha a priaznivá cena robí z MTB prilby HAVEN Toltec výbornú voľbu. Zo širokej ponuky farieb si vyberie určite každý, či už v testovanej ružovej farbe pre malé či väčšie bikerky alebo v inej farbe. A nezabudnite si pre nečakanú zmenu počasia doobjednať kryt proti dažďu Toltec rain protector. Viac informácií nájdete na stránke: haven.cz/eshop/prilby-helmy.