Tip na výlet: Slovensko – českým (moravským) pohraničím na trase Stará Turá – Skalica

Opäť kraj, ktorý mám veľmi rád a opäť tip na výlet, ktorý možno niekoho inšpiruje. Tentokrát to nie je okruh, takže do bodu A a následne domov z bodu B je potrebné sa dopraviť vlakom, resp. si zabezpečiť odvoz/dovoz. Chcieť to však po našich drahých polovičkách, u ktorých je úspechom už fakt, že nás na výjazdy púšťajú, je fikcia na hranici sci-fi a mytológie.

Cesta vlakom

Na výzvu, kto by išiel so mnou, sa prihlásil Maťo/matvej11, a tak sa v sobotu ráno stretávame na hlavnej stanici pri rýchliku RWE s odchodom z BA o 7:55 hod. Sprievodca nás posiela do vozňa s hákmi na bicykle, ktoré sú však už všetky obsadené, a tak bicykle opierame v uličke a zostávame pri nich. Aby toho nebolo málo, pridajú sa ešte dvaja cyklisti s bicyklami, a tak je vo vozni celkom plnka. Celý vlak je napchatý na prasknutie. V Novom Meste nad Váhom prestúpime na lokálku a tou sa odvezieme do Starej Turej (279 m.n.m), kde začína náš výjazd.

Hneď spod stanice ideme po žltej TZT smer Holubyho chata a Veľká Javorina. Cestou míňame slovenského výrobcu bicyklov - firmu CTM. Stúpanie lesom, po lúkach, asfalte, znovu lesom je miestami celkom výživné, bez akej takej kondičky by bolo celkom náročné. V tom prípade je asi lepšie zvoliť cestu nahor po asfaltke. My sa na ňu napojíme vyústením žltej TZT až kúsok pred Holubyho chatou (920 m.n.m). Tam už je veselo, veľmi veľa cyklistov, turisti, miestny maskot Floyd, ktorý ochotne zapózuje do objektívu a necháva sa škrabať za uchom. Je trochu veľký, ale je to mazec . Po krátkej pauzičke na občerstvenie sadáme znovu na biky a pokračujeme po asfaltke k vrcholu Veľká Javorina s vysielačom (970 m.n.m.). Ďalej pokračujeme po červenej TZT, ktorá viac-menej kopíruje štátnu hranicu medzi SR a ČR. Z hrebeňa sú nádherné výhľady, najmä na českú stranu. Po chvíli vstúpime do lesa a stále po červenej a štátnej hranici pokračujeme v klesaní, na ktorom absolvujeme pár pekných zjazdov. Z červenej sa odpojíme vpravo na zelenú TZT kúsok za Dibrovovým pomníkom a smerujeme na Kubíkuv vrch (683 m.n.m).

Prilba nielen na parádu

V jednom zjazde mi predné koleso zostáva v rigole a spomaľuje, zatiaľ čo zadné pokračuje plynulo ďalej vo svojej trajektórii a predbieha ma a ja sa otáčam proti smeru jazdy, až kým sa v jednom momente bike zastaví a mňa katapultuje chrbtom napred. Dopadám na chrbát a temenom hlavy tresnem o zem až vidím hviezdičky. Rýchlo sa postavím a tvárim sa akoby nič, lebo keby prišiel Maťo, iste by hneď vytiahol foťák a obrázok, ako ležím rozpleštený na zemi asi nechcem . Rýchla kontrola biku, tela, výbavy... všetko je v poriadku, utrpelo len moje ego. Večerné zistenie, že prevodník mi cez ponožku vyryl pod členkom pekné adidas logo je už len maličkosť. Znovu pripomeniem: NOSTE PRILBY! Tá moja mi spolu s ruksakom s integrovaným chráničom chrbta veľmi pomohla.

Sadáme na biky a na Kubíkovom vrchu sa po zelenej TZT spúšťame krajom lesa, potom po lúke a potom ďalším lesom rýchlym zjazdom na Megovku – poľovnícka chata. V záverečnom úseku treba dať pozor, zjazd je naozaj prudký a navyše aj dosť rozbitý. Na Megovke prudko zahneme doprava a po značenej cyklotrase (už sme v Čechách, aby sa nezabudlo) sa krátkym stúpaním najprv lesom a kúskom lúky napojíme na modrú TZT z Nové Lhoty do Javorníka. Vyšliapeme cez vrch Hradisko (636 m.n.m.), aby sme sa po vyjdení z lesa mohli krásnym lúčnym zjazdom spustiť do Javorníka. Cykloznačenie nás vedie doprava, obchádzame hlavnú cestu a prichádzame do obce Velká nad Veličkou. Tu si v potravinách kúpime nejaké pitie, po zelenej a modrej TZT vychádzame z obce po asfaltke smerom na obec Hrubá Vrbka, ale hneď ako prejdeme popod železničný most odbočíme doľava a pokračujeme po zelenej TZT smerom na Kuželovský větrák, čo je pekný veterný mlyn, slúžiaci aj ako múzeum. Odtiaľ trasa vedie dlhým tiahlym stúpaním (ovady!!!) na sedlo Tri kamene (U tří kamenú), kde objavujeme novopostavenú pec aj s ponukou páleného.

Ochutnám kúsok hrušky, ej dobrá je, ale v tomto teple si dať štamperlík alebo dva by bola samovražda, navyše, ak nás hneď čaká pokračovanie tiahleho stúpania na Kobylu. Tu máme na výber, buď červenou TZT na Výzkum alebo na Bielu Studňu a odtiaľ dolu až k v.n. Lučina. Volíme druhú možnosť a krásnymi lúkami sa spúšťame až k vodnej nádrži, kde je veselo, ľudia sa čľapkajú vo vode. Dáme nejaké osvieženie v bufete a pod vodnou nádržou sa vyšantíme na perfektnom pumptracku – ako malé deti. Je fakt super a funguje to bez najmenšieho šliapnutia do pedálov, dokonca musím v niektorých klopkách pribrzdiť. Ani sa mi odtiaľ nechcelo, ale ešte nás pár kilometrov čaká, tak pokračujeme kúsok po asfaltke hore kopcom, z nej odbočíme doľava na červenú TZT a po rozbitej asfaltke prídeme k rozhľadni Travičná, z ktorej je perfektný rozhľad na všetky strany. Treba si vyšliapať 177 schodov, rozhľadňa je vysoká 34 metrov, vstupné pre dospeláka 25 českých korún, dieťa 20.

A opäť vlak

Naša trasa ďalej vedie chvíľu ihličnatým, chvíľu listnatým zjazdom až do obce Radějov po žltej TZT, tu si nájdeme modrú a zelenú TZT a ideme po nich. Minule som išiel ďalej po modrej, je to fajn singel, ale opačným smerom. Pred vstupom do lesa je aj studnička s pitnou vodou, keby niekto potreboval. Tentokrát volíme jednoduchší variant a po zelenej stúpame po asfaltke, z ktorej sa potom odpojíme vpravo a po lesnej ceste sa znovu napojíme na modrú TZT. Vyjdeme z lesa, kúsok pred nami je rozhľadňa na Holom vrchu (388 m.n.m), my pokračujeme suprovým singlovým zjazdom (žltá + modrá TZT), začínajúcim pri chate pri rázcestníku Vrchy a končiacim v rekreačnej oblasti Mlýnky. Kúsok odtiaľ je aj v.n. Mlýnky, kde sa dá okúpať. Nás čaká už len krátky výšľap lesom po modrej TZT, ktorou sa napojíme na lesnú asfaltku a po nej už pohodlne dokrútime do Zlatníckej doliny (kúpalisko, Skalická koliba) a ďalej dole kopcom do Skalice, odkiaľ ide každé dve hodiny motoráčik do Kútov, tam prestúpime na klimatizovaný osobák a vezieme sa domov. Výjazd bol super, nádherné výhľady, krásne lúčne, ale aj technické lesné zjazdy, na parádu!

Štatistika výjazdu

67 km, nastúpaných 1 828 m (matvej-ov Garmin). Ak sa niekto na tento výjazd vyberie, je vhodné pribaliť si aj české koruny. Na Holubyho chate sa dá platiť oboma menami, ďalej v českých obciach už len v českých korunách a možnosť zakúpiť si vodu alebo niečo prehryznúť príde vhod.