Zdroj: Autor: Tomkud

Haibike SDURO AllMtn Plus 2016 – novinka, ktorá vám umožní zdolať nejeden náročný trail

Elektrobickle už dávno nie sú určené len na jazdenie po meste alebo do práce. Dôkazom toho je aj úplne nový model od Haibike, mieriaci so svojimi parametrami do toho najťažšieho terénu. V ňom ponúkne zábavu a hlavne možnosť stráviť jazdením celý deň, a to aj menej výkonným jazdcom.

Ebike sme mali na pár dní zapožičaný v redakcii MTBIKER, konkrétne ho mal tomkud a z jazdenia spravil fotogalériu. Zopár záberov je vložených v článku, ostatné nájdete dole pod článkom vo fotogalérii.

Postrehy z jazdy

Dostalo sa mi jedinečnej príležitosti, a to vyskúšať si tento bike určený podľa môjho názoru pre nádejného bikera, ktorý jednoducho nemá dostatok času na tvrdý tréning, ale jeho túžba po zážitku a hlavne vypadnutí z domu nieje o nič menšia ako každého iného dobrodruha. Slovo bike sa mi v tomto kontexte veľmi hodí a rád prenechám na každého posúdenie, do ktorej kategórie bikov zaradiť práve tento s neprehliadnuteľným nápisom Yamaha v jeho srdci.

Pre krátkosť času, s ktorým som disponoval na test, som sa snažil bike preveriť čo možno najkomplexnejšie, ako to (podľa môjho názoru) zaujíma každého nádejného záujemcu o kúpu. Popravde vôbec som nepoznal a ani nepoznám technické údaje, silu motora, kapacitu batérie, váhu, atď. Tieto údaje si každý potenciálny záujemca určite dokáže dohľadať na nete a prispôsobiť svojim požiadavkám a finančným možnostiam. Poprípade vám určite veľmi radi poskytne všetky informácie odborne vyškolený personál v predajni Ebajk.

Bike je osadený pohonom 2x10 od firmy Shimano, ale čo je zaujímavejšie, v jeho srdci bije pohonná jednotka od firmy Yamaha. Riadiaca jednotka celého ústrojenstva ponúka 4 úrovne asistencie dávkovania sily pri šliapaní do pedálov. Samozrejme, pre svoj krátky test som si vybral tu najvyššiu z dostupných, a to možnosť High. Zaujímala ma výdrž a reálny dojazd na plne nabitú batériu pri maximálnej asistencie motora s mojim fyzickým maximálnym výkonom (ten už nie je to, čo býval) po kopcoch Malých Karpát. Moje prvé dojmy z jazdy sú pre mňa nečakaným príjemným prekvapením. Motor ma pri najsilnejšej úrovni asistencie silu, ktorá ma milo prekvapila a pripomenula mi moju mladosť a kontakt s prvým motorovým strojom, keď ma povláčila babeta.


Asistencia motora je značne citeľná už pri veľmi malom tlaku na pedál. Možno by sa odborníci od Yamahi mohli trošku povenovať doladeniu nástupu a dávkovaní sily motoru, lebo miestami je naozaj drsný . Nech to znie akokoľvek smiešne, je to pravda. Žiaľ nemám už v hlave a ani v poznámkach presné čísla môjho testu, ale pri mojich skoro 90 kilogramoch a veľmi slabej kondičke, bike so mnou vyletel kopec s prevýšením niečo viac ako 300 metrov a cca 5 kilometrov po klasickej zvážnici za čas, dovolím si tvrdiť o viac ako 50% rýchlejší ako sa tam štandardne dostanem so svojim XC bikom. A to som sa ani nespotil a zároveň mal čas kochať sa prírodou. Samozrejme, z akumulátora za tu chvíľu pekne ubudlo a z pôvodných 100% mám rázom niečo okolo 70%.

Viac-menej takáto silná asistencia je možno aj zbytočná, ale napriek tomu ma zaujíma dojazd tak pokračujem ďalej full gas a zároveň verím, že to rozumne odhadnem aby som nezostal trčať niekde hlboko v lese s viac ako 20 kg bikom (môj odhad). Nakoniec som to zvládol celkom s prehľadom a domov som sa vrátil s presne 1% batérie. A výsledok? 35 kilometrov a niečo cez 800 výškových metrov. Neviem posúdiť tento údaj nakoľko je dobrý alebo nie, ale znovu zdôrazňujem, bol uskutoční pri maximálnej asistencie a moja rýchlosť do konca sa v kľude pohybovala cez 20 km/h. Žiaľ, nezostal mi časový priestor pre dodatočné opakovanie identickej trasy pri tentokrát najnižšej asistencii, aby som mal približný prehlaď o úspore energie pri rozumnom manažovaní výkonu, na akú hodnotu/diaľku by som sa dostal.


Keďže som mal k dispozícií bike osadený do už celkom slušných zdvihov, pokúsim sa priblížiť moje dojmy z iného uhla, keď sa karta obracia a motor prestáva byť výhodou. Priznám sa, nakoľko bike dostal do vienka slušné 150 mm zdvihy od firmy RockShox vpredu aj vzadu a bezdušové plášte 3“ široké, viac som sa tešil na kopec dole ako hore. Taktiež nemôžem zabudnúť na brzdy od firmy Magura, s ktorými som sa taktiež stretol prvýkrát a ich 2 piestikovými brzdičmi, v ktorom na každý brzdový kotúč sú 4 platničky. Síce na prvý pohľad trošku drahší špás na servis, ale jednoducho ten kolos niečo musí zastaviť. Musím uznať, tieto brzdy si naozaj odvádzajú svoju prácu proste vynikajúco a stále máju niečo schované v zálohe.


S podobnými ostrými brzdami som sa stretol už iba pri športových motorkách. Nehaľ som sa trošku uniesť, ale k jadru veci, aby som nezdržiaval. Ako som už spomínal, bike je full suspension na 150 mm zdvihoch, ktoré sa síce nedajú úplne uzamknúť, ale majú možnosť pritvrdenie a na šliapanie do kopca tento mód je úplne dostačujúci. Dolu kopcom je to už jedna lambáda. Aj menej technicky zdatný biker si môže užiť pohodlný zjazd a aj v prípade, keď to už nejde v stoji v pedáloch. Tlmiče si odvedú svoju prácu a pekne všetko a hladko odfiltrujú. Samozrejme, treba biku trošku prispôsobiť svoj zjazdový štýl a na staré návyky (ak nejaké sú) treba rovno zabudnúť, lebo zadné koleso sa jednoducho od zeme neodlepí. Vďaka svojim 3“ plášťom je z biku zároveň aj taký menší tank, ktorý prejde všetko bez náznaku zaváhania. Samozrejme, s tým je spojená aj výšia hlučnosť od plášťov a zvýšený valivý odpor. Je už na každom z potencionálnych kupcov, aby si zvážil ako a kde chce svoj bike používať. Podľa môjho názoru, bike ocenia ľudia, ktorí nemajú priestor a dostatok času na tréning ako by si predstavovali, ale jednoducho ich chuť vypadnúť a objavovať je rovnako silná ako ta naša a vďaka ebiku už nemusia byť skromní v plánovaní svojich výjazdov.

Pokračovanie klasického článku...

Samozrejme, horský e-bike nie je žiadna horúca novinka a na našom trhu si už našli svoje miesto. Nový model od Haibike ale posúva hranice jeho použitia zase o kúsok ďalej. Vďačí za to niekoľkým faktorom. V prvom rade je to rozmer 27,5 +, ktorý ponúka 3 palcové pneumatiky. Pri použití nižšieho tlaku tak dosiahnete naozaj poriadny grip a stabilitu. Náročné „rockgardeny“, kde ste predtým mali problém, sa razom stanú lahôdkou. Široké využitie sa ponúka aj v zime, kedy tieto gumy zvládnu poriadnu dávku čerstvého snehu, prípadne si oveľa ľahšie poradia s tým ujazdeným. V kombinácii s elektromotorom je možné dostať sa tak skutočne ďaleko...



Ďalším faktorom je zdvih zadnej stavby - 150 mm a samozrejme aj upravená geometria umožňujúca jeho plné využitie. Vpredu dopĺňa celok vidlica Rock Shox Lyrik RC taktiež so zdvihom 150 mm. Každopádne, model Lyrik asi netreba bližšie predstavovať v segmente all mountain/enduro, kde sa stal veľmi populárnym vďaka svojmu chodu a celkovej tuhosti. Prevody má na starosti Shimano XT vo verzii 2x10 a brzdenie zase nemecká Magura s modelom MT5 a kotúčmi 203/180 mm. No a samozrejme, vo výbave takéhoto biku nesmie chýbať ani teleskopická sedlovka.



SDURO označuje sériu e-bikov vybavených motorom Yamaha. Je to motor s funkciou Zerou Cadence Support, pre okamžitú podporu jazdca od prvého opretia sa do pedálov. Ladením elektroniky motora pre rok 2016 dosahuje maximálny krútiaci moment 80 Nm. Celý systém ponúka jazdcovi veľmi dynamický zážitok z jazdy, ktorý ocení najmä v technickom teréne. Kombináciou svojich vlastností ako sú kolesá rozmeru 27,5+ , zdvih 150 mm a trailová geometria sa na svet dostáva bike schopný ponúknuť zábavu v horách a ľahšie zdolávanie prekážok aj menej skúseným jazdcom. Pomoc elektromotoru Yamaha im poskytne možnosť stráviť v náročnom teréne oveľa viac času, a to je asi ten najväčší prínos celého systému.


Tento model nájdete už aj priamo v predaji, konkrétne ho ponúka bratislavský Ebajk. Je to miláčik Ebajku a dosť zákazníkov si ho už po odskúšaní kúpilo. Ebajk, už ako naznačuje samotný názov, je špecialista na elektrobicykle. V obchode nájdete širokú ponuku ďalších modelov, ale tiež personál schopní ochotne poradiť. Ak aj netúžite zrovna po all mountain „mašine“ akou je SDURO Plus, prípadne, ak nemáte bližšiu predstavu o tom, ktorý model je pre vás vhodný, tak sa určite zastavte, pretože priamo v predajni dostanete všetky potrebné informácie a rady. Samozrejmosťou je taktiež odborný servis. Viac informácií sa dozviete na stránkach ebajk.sk.
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.

[Foto na úvode: Autor: Tomkud]

report_problem Našiel si v texte chybu?

Podobné články

Test: VAUDE Virt Softshell II – multifokál medzi nohavicami?

Test: VAUDE Virt Softshell II – multifokál medzi nohavicami?

Sú softshellové nohavice Virt II skutočne natoľko univerzálne ako vyzerajú? Aký typ cyklistu ich ocení najviac?
Na čo prihliadať pri kúpe e-biku - nový vs. starý

Na čo prihliadať pri kúpe e-biku - nový vs. starý

Kúpa e-biku je v praxi komplikovanejšia, ako kúpa klasického bicykla. Čo všetko treba zvážiť? Oplatí sa kupovať e-bike z bazára?
Kellys ebiky 2024 – na chuť si príde každý

Kellys ebiky 2024 – na chuť si príde každý

Dalo by sa povedať. že slovenská značka priniesla malú revolúciu v segmente elektrobicyklov. Čo si pre nás pripravil Kellys pre rok 2024?
keyboard_arrow_up