Nový model Specialized Enduro - máme sa na čo tešiť
Pozrite sa na najnovší model Enduro od firmy Specialized pre rok 2017. Najnovšie Enduro dostane novinky v odpružení a pár zmien, ktoré sa tykajú rámu, najmä tuhosti a spoľahlivosti. Avšak najväčšou zmenou je, že tento model je dostupný pre všetky veľkosti pneumatík. Áno, uhádli ste, aj pre 27,5+.
K dispozícii sú celkovo štyri modely pre obe varianty Enduro 29 a 650B: S-works a Pro, ktoré majú kompletné karbónové rámy. Verzia Elite, ktorý používa predný rámový trojuholník z karbónu, ale zadná stavba je z hliníka a verzia Comp, kde rám je kompletne vyhotovený z hliníkovej zliatiny. Počet veľkostí sa zvýšil, rámy sú dostupné vo veľkostiach S, M, L a XL.Špecifikácie rámu Enduro
Ako sa zmenila geometria u varianty pre 27,5“ kolesá? Hlavový uhol ostal nezmenený a má 65,5 stupňa. U veľkosti M sa zväčšil rázvor, a to zo 1 160 na 1 175 mm, pričom dĺžka hornej rámovej trúbky sa zmenšila z 584 na 576 mm.Ako je to u varianty pre 29“ kolesá? Veľkosť hlavového uhla sa zmenšila zo 67,5 stupňa na 66 stupňov. Taktiež sa predĺžila dĺžka zadnej stavby, a to pre možnosť použiť 27,5 + pneumatiky. Ako aj u varianty 650B, horná rámová trúbka doznala zmenšenia, a to o 19 mm.
Čo je nového?
S novým modelom Enduro je to skoro ako keby Specialized zobral do úvahy všetky pripomienky jazdcov o predchádzajúcom modeli a vyriešil všetky neduhy. Výsledkom je takmer dokonalý model Enduro, ktorý prešiel 17-ročným vývojom. Aj keď posledná verzia Endura nevyzerá nejako futuristicky ako v prípade zjazdového modelu Dema, avšak existuje veľa detailov, ktoré budú mať jazdci naozaj v obľube.Vnútorné vedenie kabeláže – spleť bowdenov od bŕzd a radenia, ktoré viedli pro stredovej oske sú preč, vnútorné vedenie najmä prispieva k uhladenejšiemu vzhľadu rámu.
Závitová stredová os – PressFit 30 možno vyzeral dobre na papieri, horšie to už bolo v reálnom svete. Ťažká údržba a vŕzganie boli najväčšími problémami. Specialized sa teda rozhodol k návratu staromódnych stredových osiek zo závitom.
Jednotné ložiská - všetky ložiská na Enduro modeli sú teraz rovnakej veľkosti.
Zmes rôznych komponentov
Firma Specialized je známa spoluprácou najmä s firmami SRAM a RockShox. U najvyššej verzii modelu Enduro však došlo k menším zmenám. Najvyšší model S-Works a Pro bude naďalej poháňať SRAM, a to v najvyššej rade SRAM Eagle XX1 a X01 1x12. Specialized tak bude používať výhradne jednoprevodníkové prevody. Čo sa však týka pruženia, tak tam nastala zmena, Specialized už v minulosti spolupracoval s firmou Ohlins a výsledkom je, že na najvyšších modeloch nájdeme vzduchovú vidlicu RXF 36 a tlmič STX 22M. Nižšie modely budú postavené už na vidliciach Lyric alebo Yari a tlmičoch Monarch Plus.Nové Enduro neposúva hranice dizajnu príliš ďaleko, ale použité zmeny týkajúce sa komponentov a rámových zmien ocenia nielen víkendoví jazdci, ale aj elitní pretekári.
SWAT Box – Novinkou je SWAT Box, ide o priestor na spodnej rámovej trúbke so špeciálnymi dvierkami, do ktorého môžete dať náradie, pumpičku, náhradnú dušu. SWAT Box sa nenachádza na hlinkových rámoch, prítomný je len u karbónových verzií.