Pozrite sa na najnovší model Enduro od firmy Specialized pre rok 2017. Najnovšie Enduro dostane novinky v odpružení a pár zmien, ktoré sa tykajú rámu, najmä tuhosti a spoľahlivosti. Avšak najväčšou zmenou je, že tento model je dostupný pre všetky veľkosti pneumatík. Áno, uhádli ste, aj pre 27,5+.
K dispozícii sú celkovo štyri modely pre obe varianty Enduro 29 a 650B: S-works a Pro, ktoré majú kompletné karbónové rámy. Verzia Elite, ktorý používa predný rámový trojuholník z karbónu, ale zadná stavba je z hliníka a verzia Comp, kde rám je kompletne vyhotovený z hliníkovej zliatiny. Počet veľkostí sa zvýšil, rámy sú dostupné vo veľkostiach S, M, L a XL.
Špecifikácie rámu Enduro
Ako sa zmenila geometria u varianty pre 27,5“ kolesá? Hlavový uhol ostal nezmenený a má 65,5 stupňa. U veľkosti M sa zväčšil rázvor, a to zo 1 160 na 1 175 mm, pričom dĺžka hornej rámovej trúbky sa zmenšila z 584 na 576 mm.
Ako je to u varianty pre 29“ kolesá? Veľkosť hlavového uhla sa zmenšila zo 67,5 stupňa na 66 stupňov. Taktiež sa predĺžila dĺžka zadnej stavby, a to pre možnosť použiť 27,5 + pneumatiky. Ako aj u varianty 650B, horná rámová trúbka doznala zmenšenia, a to o 19 mm.
Čo je nového?
S novým modelom Enduro je to skoro ako keby Specialized zobral do úvahy všetky pripomienky jazdcov o predchádzajúcom modeli a vyriešil všetky neduhy. Výsledkom je takmer dokonalý model Enduro, ktorý prešiel 17-ročným vývojom. Aj keď posledná verzia Endura nevyzerá nejako futuristicky ako v prípade zjazdového modelu Dema, avšak existuje veľa detailov, ktoré budú mať jazdci naozaj v obľube.
Vnútorné vedenie kabeláže – spleť bowdenov od bŕzd a radenia, ktoré viedli pro stredovej oske sú preč, vnútorné vedenie najmä prispieva k uhladenejšiemu vzhľadu rámu. Závitová stredová os – PressFit 30 možno vyzeral dobre na papieri, horšie to už bolo v reálnom svete. Ťažká údržba a vŕzganie boli najväčšími problémami. Specialized sa teda rozhodol k návratu staromódnych stredových osiek zo závitom. Jednotné ložiská - všetky ložiská na Enduro modeli sú teraz rovnakej veľkosti.
Zmes rôznych komponentov
Firma Specialized je známa spoluprácou najmä s firmami SRAM a RockShox. U najvyššej verzii modelu Enduro však došlo k menším zmenám. Najvyšší model S-Works a Pro bude naďalej poháňať SRAM, a to v najvyššej rade SRAM Eagle XX1 a X01 1x12. Specialized tak bude používať výhradne jednoprevodníkové prevody. Čo sa však týka pruženia, tak tam nastala zmena, Specialized už v minulosti spolupracoval s firmou Ohlins a výsledkom je, že na najvyšších modeloch nájdeme vzduchovú vidlicu RXF 36 a tlmič STX 22M. Nižšie modely budú postavené už na vidliciach Lyric alebo Yari a tlmičoch Monarch Plus.
Nové Enduro neposúva hranice dizajnu príliš ďaleko, ale použité zmeny týkajúce sa komponentov a rámových zmien ocenia nielen víkendoví jazdci, ale aj elitní pretekári.
SWAT Box – Novinkou je SWAT Box, ide o priestor na spodnej rámovej trúbke so špeciálnymi dvierkami, do ktorého môžete dať náradie, pumpičku, náhradnú dušu. SWAT Box sa nenachádza na hlinkových rámoch, prítomný je len u karbónových verzií.
Dalo by sa povedať, že v prípade kategórie enduro je takmer všetko spotrebný materiál, ktorý treba z času na čas vymeniť. A rovnako vždy spraví radosť nový dres, prilba či sada na čistenie bicykla.
Či už obľubujete trailové jazdenie, enduro alebo fandíte maratónu a XC, potešujúcou novinou je predstavenie zásadných celoodpružených modelov od Ghost pre rok 2021.
Druhé kolo sa konalo posledný septembrový víkend vo Veľkej Lehôtke na miestnych trailoch. Znova, ako je zvykom, som tréning v sobotu nestíhal, na trailoch nikdy nejazdil, takže príprava prebehla presne podľa mojich predstáv.
To, že značka Kellys je jednotkou medzi cyklistickými značkami na Slovensku, snáď nemusíme pripomínať, no bude také aj ich najvyššie endurko Swag 50? Na to sa pozrieme nižšie v teste.